Aanpassing basisenting influenza voor deelname KWPN-evenementen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aanpassing basisenting influenza voor deelname KWPN-evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 18:22

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Paarden die deelnemen aan KWPN-evenementen of die langer dan zeven dagen op het KWPN-centrum verblijven, dienen op een juiste wijze gevaccineerd te zijn tegen influenza. De regels zijn onlangs aangepast: alle influenzabasisvaccinaties moeten uit drie vaccinaties bestaan.

Paarden die deelnemen aan een KWPN-evenement, zoals keuringen, eerste bezichtiging, aanlegtest, verrichtingsonderzoek, etc. dienen op een juiste wijze gevaccineerd te zijn tegen influenza. Niet of onvolledig gevaccineerde paarden worden uitgesloten van de KWPN-evenementen.

Aanpassing
De KNHS heeft een aanpassing gedaan in haar wedstrijdreglement. De uiterste termijn waarbinnen de tweede vaccinatie van de influezabasisvaccinatie moet plaatsvinden, is teruggebracht naar 60 dagen in plaats van 92 dagen. Het KWPN heeft deze wijziging overgenomen in het KWPN Veterinair Reglement.

Drie vaccinaties
Alle influenzabasisvaccinaties die gegeven worden vanaf 1 april 2024 moeten uit drie vaccinaties bestaan. De tweede basisvaccinatie moet minimaal 21 en maximaal 60 dagen na de eerste basisvaccinatie worden toegediend. De derde vaccinatie (eerste booster) minimaal 120 dagen en maximaal 6 maanden en 21 dagen daarna.

Voor oudere paarden verandert er niets
Bovenstaande geldt dus alleen voor veulens geboren vanaf 1 januari 2022 (en dus ook de veulens die nu worden geboren) en voor paarden waarvan de basisenting niet klopt en er dus een nieuwe basisenting nodig is. Als de entingen (van een ouder paard) op orde zijn, dan verandert er niets.

Eenmalige uitzondering tweejarige tuigpaardmerries
Gezien de praktische haalbaarheid heeft het Algemeen Bestuur van het KWPN besloten om voor het merriekeuringsseizoen 2024 voor de tweejarige tuigpaardmerries een uitzondering te maken op de hernieuwde vaccinatie-eisen, mits deze correct zijn gevaccineerd volgens de voorheen gestelde eisen.

Rhino-enting
Paarden die deelnemen aan een aanlegtest, verrichtingsonderzoek of die langer dan zeven dagen op het KWPN-centrum verblijven, dienen tevens op een juiste wijze gevaccineerd te zijn tegen rhinopneunomie. Meer informatie hierover vindt u eveneens in het Veterinair Reglement van het KWPN.

Schematisch overzicht influenzavaccinaties
Afbeelding

• Vaccinaties dienen minimaal zeven dagen voor het KWPN-evenement gegeven zijn​
  • Heeft uw oudere paard (geboren voor 2022) een herhaling van de basisvaccinatie nodig? Dan moet dit volgens de nieuwe regels met drie basisvaccinaties
  • Boosters mogen tot op dezelfde dag als het voorgaande jaar gegeven worden.

Texas02

Re: Aanpassing basisenting influenza voor deelname KWPN-evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 00:14

Spuit ze maar lekker vol met al die rommelpot. Lekker gezond..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 07:08

Texas02 schreef:

Deze vaccinaties zijn wel bewezen effectief. Ik vind het wel een goede zaak dat ze die verplichten.

Tetanus en influenza bestaan nog steeds en daar worden ze goed ziek van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 07:09

Texas02 schreef:

Ja, want ziek zijn is zo gezond.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:33

Texas02 schreef:

Want stel je voor dat ze zelf immuniteit ontwikkelen! Trieste zaak; steeds meer "basis" entingen, steeds vaker enten; Big Pharma vaart er wel bij.
Tetanus ben ik helemaal voor overigens (maar niet elk jaar!!!).

Citaat:
Deze vaccinaties zijn wel bewezen effectief. Ik vind het wel een goede zaak dat ze die verplichten.

Dit is een "contradictio in terminis" ; ze zijn : bewezen effectief maar de ziektes bestaan nog steeds............

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:26

Veulens geboren na 1 jan 22 3 basis entingen. Maar de tweede mocht toen nog met tussenpoos 21-90 dagen.

Moeten deze nu opnieuw geënt worden want dat staat er. Het is toch alleen veulens geboren na 1 jan 2024 moeten drie entingen waarvan tussen 21-60 dagen

Lekker lullig als je ze geboren in 2022 al drie keer geënt hebt en nu dus weer opnieuw drie keer zou moeten doen. Extra rommel en onkosten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:31

Dit zegt knhs
A. Voor paarden geboren voor 1 januari 2022, dient de basisvaccinatie tegen influenza te bestaan uit twee vaccinaties, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee vaccinaties mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht.

Voor paarden geboren in het jaar 2022 of later dient de basisvaccinatie tegen influenza uit drie vaccinaties te bestaan: De tweede vaccinatie moet minimaal 21 en maximaal 92 dagen na de eerste zijn toegediend, gevolgd door een derde vaccinatie die minimaal 120 dagen en maximaal 7 maanden na de tweede vaccinatie moet zijn toegediend. In de periode tussen de eerste en de tweede vaccinatie mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht. In de periode tussen de tweede en de derde vaccinatie mag het paard op wedstrijd worden uitgebracht met inachtneming van lid 3c van dit reglement.

Alle basisvaccinaties die gezet worden vanaf 1 april 2024 moeten uit 3 vaccinaties bestaan. De tweede basisvaccinatie moet minimaal 21 en maximaal 60 dagen na de eerste basisvaccinatie worden toegediend. De derde vaccinatie (1e booster) minimaal 120 dagen en maximaal 6 maanden en 21 dagen daarna. In de periode tussen de eerste en de tweede vaccinatie mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht. In de periode tussen de tweede en derde vaccinatie mag het paard wel op wedstrijd worden uitgebracht met inachtneming van lid 3c van dit reglement

B. Vervolgens dient jaarlijks de vervolgenting te zijn gegeven (voorbeeld: wanneer een paard op 1 maart 2020 is geënt, dan dient de vervolgenting op uiterlijk 1 maart 2021 plaats te vinden).

C. Een vaccinatie dient minimaal zeven dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend. Het is in deze zeven dagen niet toegestaan het betreffende paard uit te brengen op wedstrijden

D. Vermeldingen van vaccinaties zijn uitsluitend geldig wanneer deze zijn voorzien van de sticker met het batchnummer van de entstof (of de vermelding van het serie/ batchnummer van de entstof ingeschreven door de dierenarts die de vaccinatie heeft toegediend), de datum van de enting en de handtekening en het (praktijk)stempel van de dierenarts, die de vaccinatie heeft toegediend.In geval van een schrijffout van de dierenarts, moet de correctie eveneens voorzien zijn van een handtekening van deze dierenarts en zijn (praktijk)stempe
E. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, dient de dierenarts de volgende tekst in het paardenpaspoort op te nemen: “the vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: [datum]. Deze Engelse regel dient te zijn opgenomen in een FEI-paspoort. Voor paarden met een ander paspoort dan een FEI-paspoort, volstaat de regel in het Nederlands. Deze regel moet zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts, ongeacht de taal waarin de regel is opgenomen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:30

ElCid schreef:
Texas02 schreef:

Want stel je voor dat ze zelf immuniteit ontwikkelen! Trieste zaak; steeds meer "basis" entingen, steeds vaker enten; Big Pharma vaart er wel bij.

Citaat:

Dit is een "contradictio in terminis" ; ze zijn : bewezen effectief maar de ziektes bestaan nog steeds............

Dat inderdaad.. Een eigen immuunsysteem mag tegenwoordig niemand meer opbouwen hoor, stel je voor zeg.. Maar die zijn ook van Big Pharma? Dat verklaart al een hoop, waarom het meer en meer moet..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:38

Hebben de wappen nu ook VN ontdekt?
Je kunt werkelijk geen topic meer aanklikken of er worden wel weer complotten opgegooid. Lijkt me rot als je zo bang moet leven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:53

Die extra inenting in de basisenting lig ik niet wakker van, maar je zult als official over 5 jaar de vaccinatiehistorie moeten beoordelen op concours. Moet je eerst kijken hoe oud hij is, dan of het er 2 of 3 moesten zijn en vervolgens of dat dan met max 60 of max 92 dagen tussen enting 1 en 2 is. En als er een nieuwe basisenting is gegeven ergens in zijn leven moet je daar de datum weer van checken om te zien of het er 2 of 3 moeten zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:12

Hebben ze het veranderd, 3e moest binnen een half jaar na de 2e. Heb ik netjes gedaan.
Hebben ze dat weer veranderd naar tussen x en x dagen. Dus kloppen ze niet. W a a r d e l o o s.

Hier wordt maar 1x geënt en voor ze weg gaan de basis maar op orde maken. Word helemaal gek van al die datums.. groepen staan soms al op het land en daar voor haal ik ze niet binnen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:18

Mijn jonkies hebben tot nu toe de eerste twee voor het weideseizoen gehad en de derde als ze weer thuis waren. Met het afgelopen natte najaar en nu een nat voorjaar lukte dat qua timing wel. Maar ik ga ze er idd ook niet voor vangen in het koppel, dan krijgen ze voordat ze naar keuring/concours gaan wel een nieuwe serie basisentingen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:27

ElCid schreef:
Texas02 schreef:

Citaat:

Ik heb weinig zin in een ellenlange discussie, maar er zijn ook nog genoeg paarden niet gevaccineerd. Dus dat de ziekten nog bestaan is geen verrassing en daardoor ook geen contradicto in terminis.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:26

En dan moeten we ook niet vergeten dat tetanus geen besmettelijke ziekte is en dus niet tot uitbraken leidt. De tetanus bacterie is overal in onze omgeving aanwezig en kan daar vele jaren onder extreme omstandigheden overleven. Het feit dat we de bijbehorende ziekte vrijwel nooit meer zien komt omdat het vaccin zo goed werkt.

Overigens hoeft dat echt niet jaarlijks herhaald, maar dat is dus ook niet verplicht voor de KNHS, FEI en het KWPN. In tegenstelling tot de vaccinatie tegen het besmettelijke influenzavirus. Niet zo raar dus dat paarden gevaccineerd moeten zijn op het moment dat je ze met groepen vreemde paarden bij elkaar wilt brengen op één terrein.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:47

Komt het minder voor omdat er geënt word of dat we hygiënischer te werk gaan als er een wond ontstaat en dus beter kunnen handelen als vroeger!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:41

Wat ik vooral onduidelijk vind of een paard geboren voor die datum, maar (bv opnieuw) een basisenting moet na die datum, dat die wel de oude basisenting mag. Dat staat nergens duidelijk omschreven..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:58

Voor een nieuwe basisenting gelden de nieuwe regels, ongeacht de leeftijd van het paard.

De tetanus bacterie gaat niet dood van de meeste ontsmettingsmiddelen. Ik denk dus dat de vaccinaties hier absoluut een toegevoegde waarde hebben ook al is de wondzorg verbeterd.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 00:03

StalNollie schreef:
Komt het minder voor omdat er geënt word of dat we hygiënischer te werk gaan als er een wond ontstaat en dus beter kunnen handelen als vroeger!

Dat gaat bij tetanus niet zo veel zin hebben, aangezien het een anearobe bacil is. Dus open wonden (wonden waar lucht bij kan, en die je dus goed kan ontsmetten) zijn het probleem niet. Juist de diepe wonden waar geen lucht bij kan komen (en dus ook geen ontsmettingsmiddel!) zijn de ideale omgeving voor de tetanus bacterie. Dus diepe wonden met een kleine opening, zoals op een spijker stappen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 06:17

maessie schreef:
Wat ik vooral onduidelijk vind of een paard geboren voor die datum, maar (bv opnieuw) een basisenting moet na die datum, dat die wel de oude basisenting mag. Dat staat nergens duidelijk omschreven..

Omdat dat niet zo is. Alles wat nu een nieuwe basis enting nodig heeft moet via de nieuwe richtlijn. Ook als ze voor 2022 zijn geboren.

Vind het vooral verwarrend allemaal. Die van mij komt uit 2022 tweede basis enting staat op 72 dagen. Dat klopt volgens de vorige nieuwe richtlijnen. Maar je zal straks maar gecontroleerd worden en er discussies over gaan krijgen. Snap heel goed dat dit voor inspecteurs ook heel verwarrend gaat zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:15

maessie schreef:

Nee.
Geboren 2022 3 basis entingen tussen pozen 21/90 dagen 5/7 maanden
Geboren 2024 3 basis entingen tussen pozen 21/60 dagen en ..x.. Maanden ( moet ik even opzoeken weet ik zo niet.

Maar zoals het nu word gezegd door knhs en hier beschreven is dat alles geboren 2022 drie basis moeten met maar 60 dagen ertussen
Het fnrs zegt 2024 60 dagen en daarvoor zoals eerder 90 dagen oke is. En alles geboren voor 2022 is 2 entingen 21/90 dagen tussen.

Ik hoef mijn ponys geboren voor 2022 niet opnieuw te enten maar mijn ponys geboren na 2022 zoals knhs omschrijft weer wel want die zitten verder dan 60 dagen (tweede entingen)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:55

Je hoeft niet opnieuw te enten, maar als je opnieuw een basisenting nodig hebt dan moet ook een ouder paard wel conform te nieuwe regels gevaccineerd worden. Staat ook gewoon in de een na laatste zin van het artikel

Citaat:
Heeft uw oudere paard (geboren voor 2022) een herhaling van de basisvaccinatie nodig? Dan moet dit volgens de nieuwe regels met drie basisvaccinaties

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:59

Dit stond er eerder niet bij, ik heb de knhs hier eerder over gemaild, en toen was dit volgens hun reactie dus niet zo ;) (mijn ene merrie heeft dus afgelopen jaar een nieuwe basisenting gekregen) Houdt dus in dat ze nu dan alsnog nog een keer opnieuw zou moeten, gedoe zo.. en weer extra kosten.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:39

Ik heb mijn paard in december zijn nieuwe basisenting gegeven. 10 Feb dit jaar is de 2e enting voor de basis gegeven. Moet ik hem dan nu alsnog die 3e enting geven, omdat 10 juli 6 maanden is.. Ik snap het ff niet meer :o?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:06

gomir schreef:
Je hoeft niet opnieuw te enten, maar als je opnieuw een basisenting nodig hebt dan moet ook een ouder paard wel conform te nieuwe regels gevaccineerd worden. Staat ook gewoon in de een na laatste zin van het artikel

Citaat:
Heeft uw oudere paard (geboren voor 2022) een herhaling van de basisvaccinatie nodig? Dan moet dit volgens de nieuwe regels met drie basisvaccinaties

Dat is toch raar want ponys geboren voor 2022 hoeven dit niet eens al zijn ze nog nooit geënt . Zei hoeven in principe maar 2 entingen. Zo heb ik vorig jaar een basis enting gezet bij eeb pony uit 2021 en die dus maar 2x gedaan basis.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:45

Precies dat dus, voor pony's en paarden zal dit hetzelfde zijn. Er worden wisselende beweringen over gedaan.
Nu gaat het stuk hierboven over het kwpn, misschien dat daar nog verschil zit, dat die het om het makelijker te controleren maken zo gesteld hebben oid. Ik heb nog eens even gezocht op de knhs website, het mocht dus tot 1 april nog wel voor de oudere paarden. Maar vanaf 1 april moet alles wat een (hernieuwde) enting krijgt dus wel 3x. Onze 2 merrie mogen dus nog op de oude basisenting beginnen. (Januari geënt)
Afbeelding
En de reactie op mijn mail die ik 7 februari heb gehad. (Maar niet had onthouden :+ )
Afbeelding