Bokt Community
Tekst en foto's door Marlies Trap Fotografie.
Elk jaar organiseren ze op De Paardenkamp in Soest een Dag voor het Oudere Paard. En gisteren was ik aanwezig om foto's te maken.
Ik ben al jaren niet op boerderij het Vosseveld zelf geweest dus het was zeker leuk om weer eens een kijkje te nemen. De stallen staan er mooi bij, overal hangt een naambordje boven en er staat op hoeveel voer het paard krijgt. Alles is strak georganiseerd. Er stonden een aantal paarden en pony's in de paddock en weide bij de boerderij. Ze zien er tevreden uit. Overal stonden stands. Stands met voer, dekjes en halsters maar ook iemand die tekent vanaf een foto. Ook aan de innerlijke mens was gedacht want je kon er ook broodjes halen en koffie & thee. Het laatste kreeg je in een mok met statiegeld. Slim bedacht.
Bij aankomst kreeg je een programmaboekje wat mooi van pas kwam. Je kon duidelijk zien waar alle lezingen waren zodat je overal op tijd kon zijn.
Als eerste had ik de rondleiding van hun paddock paradise op de planning. Deze rondleiding werd begeleid door Piet van Bethlehem. Het PP ligt wat verder weg van de boerderij dus ze hadden een huifkar geregeld die door een tractor werd getrokken. Super natuurlijk maar voor mij wel lastig. Je moest via een trapje de huifkar op maar met mijn lichamelijke klachten was dat een uitdaging. Ik liet iedereen voor gaan en met behulp van Piet kon ik er toch in komen. Na een kort ritje kwamen we aan bij het paradijs.
Speciaal voor deze dag hadden ze er een aantal paarden en pony's neergezet zodat we konden zien hoe ze zich gedroegen op het paradijs. Ik had het paddock paradise nog nooit gezien, maar het was prachtig. Het is natuurlijk nog niet hoe het moet zijn maar het zag er al mooi uit. Verschillende ondergronden, heuveltjes en zelfs een klein meertje om te drinken. Ook hebben ze planten en struiken geplant die natuurlijk tijd nodig hebben om te groeien. Ze hebben ook verschillende voerstations en ze kunnen ook binnen staan. Wat ze volgens Piet bijna niet doen. Ze kunnen namelijk alleen buiten eten.

De paarden staan alleen in de winter op het paddock paradise. In de zomer staan ze op de wei bij de boerderijen. Dat betekent dat ze dus niet in de zomer in de volle zon staan, maar de rand van de bomen hebben om in de schaduw te kunnen staan. Het duurt natuurlijk nog jaren voor de bomen op het paradijs groot genoeg zijn om schaduw te bieden.

Ook staan er op deze locatie een aantal potstallen. Op dit moment staan er een paar pony's die wat te dik zijn. Die gaan mettertijd weer bij de rest.

Weer terug op de boerderij had ik even tijd om rond te kijken voor de volgende lezing begon. Ik heb wat foto's gemaakt van de paarden en pony's die op het terrein stonden.

Gijsbert Bouw was de hoefsmid die de lezing gaf over hoef problemen. Hij had vier paarden en pony's met verschillende hoef problemen. Ik stond niet op een ideale plek voor foto's dus ik heb er niet veel. Het was wel mega interessant trouwens. Hij vertelde dat hoeven met een verticale scheur bijna altijd ontstaan door een hoefzweer.

Hier liet hij zien hoe hij deze Haflinger had beslagen.

Na de lezing was er even pauze en heb ik nog wat foto's gemaakt.

In de pauze gaf Romy Huisman een demonstratie met Snuitje, haar 30 jarige merrie. Ze had Illustro ook meegenomen en die liep vrolijk rond in de ring terwijl Romy en Snuitje bezig waren.

[

Romy vertelde dat dit de laatste keer was dat ze Snuitje meenam naar een evenement. Ze mag van haar pensioen genieten. Al doet ze af en toe nog wel wat grondwerk met haar. Rijden doet ze niet meer op Snuitje. Ze bewees wel dat Snuitje nog steeds een kei is in grondwerk.

Ze liet Illustro ook nog even showen.

Illustro liep constant langs de ring en soms probeerde een kindje hem aan te raken. Daar zie ik dan weer een sfeervolle foto in.

Annemarie van der Toorn was ook aanwezig voor een lezing over uitdagend gedrag. Ze kan zo ontzettend leuk en boeiend vertellen. Het was echt heel leerzaam.

En met Illustro sluit ik dit verslag af van een ontzettend leuke en leerzame dag.

Als je paard op de wachtlijst staat voor De Paardenkamp dan komt hij of zij zeker op een prachtig plekje terecht. Ze hebben gezondheid hoog in het vaandel staan en zijn erg betrokken. De hoefsmid komt elke twee weken en ze hebben een korte lijn met Wellensiek dierenartsen. Je paard ontbreekt het daar aan niets.