Sport

Elton Chronos met pikeur Tom Kooyman na de huldiging voor koers 3. Foto: JPitty
Op woensdag 19 juni opende de stichting Draf- en Rensport Noordoostpolder weer de deuren van hun grasbaan voor een zomeravond met prachtige drafsport. Als sinds 1959 worden hier koersen verreden, als een van de grootste evenementen in Emmeloord. En ook vanavond was het weer spectaculair. De baan lag er, ondanks alle regenval van de afgelopen tijd, keurig bij en hield zich heel goed tijdens alle koersen. In de binnenbocht was bij aanvang van de laatste koersen een klein beetje modder te zien, maar het bleef allemaal binnen de perken. Het zonnetje scheen vanmiddag lekker en dat zorgde er mede voor dat er een goede sfeer hing op het drafpark.
Er staan negen koersen op het programma met daarin een aantal grote namen, wat een spannende middag belooft. En die verwachtingen zijn ruimschoots uitgekomen. Alle negen de koersen vandaag zullen gestart worden middels de bandenstart. Er zijn twee paddocks achter elkaar aangelegd op het middenterrein, een deel van de paarden begint in de voorste paddock en een aantal andere start in de achterste. Over de startstrepen wordt een elastieken band gespannen. De paarden zijn ingedeeld op winsom en resultaten van de laatste koersen, de sterkste starten achteraan. Ze verzamelen in de paddocks, en als de starter zijn rode vlag omhoog steekt, mogen ze aanrijden naar de start. De vlag gaat naar beneden, de banden springen weg en de start is gevallen. Of de starter begint met zijn vlag te zwaaien, dat betekent ‘valse start’. In dat geval moeten de paarden terug naar de startpaddocks en opnieuw aanrijden voor de start. De te lopen afstand, 2080 meter of 2105 meter, afhankelijk van in welke paddock is gestart, betekent twee ronden op de baan van Emmeloord. Als ik een plekje zoek aan het hek, wordt ik al gelijk benaderd door Bokker Koper, die mij herkent aan mijn jasje en shirt. Tijdens deze koersdag trek ik dan ook gezellig met haar op.
In de eerste koers begint het nog niet meteen spectaculair, maar na de eerste ronde schuiven toch twee paarden op naar het tweede spoor. Het eerste spoor is zeg maar de binnenbocht, het tweede spoor is meteen daarnaast. Dat is het begin van een spannende tweede ronde waarin het deelnemersveld in eerste instantie elkaar steeds meer op de hielen gaat zitten, maar na de laatste bocht uiteen valt. In de eindsprint gaat het tussen de nummer 2, High Kite met pikeur Rob de Vlieger, en de nummer 3, Ombra Fortuna met als pikeur Nederlands kampioen Jaap van Rijn. Uiteindelijk is het de laatste die als eerste over de streep komt en de koers wint. Bij de huldiging zijn er bloemen voor pikeur en trainer, er worden foto’s gemaakt van het paard en het team eromheen en uiteraard klinkt er een applaus als hij voor het publiek langs rijdt.

Mozart Boko met Kim Hagoort op de sulky, tijdens de
ereronde na koers 2. Foto: JPitty
Bij de start van koers nummer drie valt het deelnemersveld al snel wat uit elkaar, mede doordat enkele paarden aanspringen in galop. De pikeurs weten de dieren weer snel terug te krijgen naar draf, maar liggen dan toch wat achter. Aan het einde van de eerste ronde ligt het deelnemersveld al snel weer dichtbij elkaar. In de laatste bocht voor de finish lopen er zelfs drie naast elkaar, dat zijn de nummer 3 (Marillion, gereden door Krista Timmer), nummer 4 (Nobel met pikeur Ruud Pools) en nummer 7 (Janero des Monts, gereden door Caroline Aalbers). Zij gaan ook uitmaken wie deze koers wint. Nek aan nek gaan ze op de finish af, maar voor nummer 7 is de sprint net te lang, zij moet genoegen nemen met de derde plek. Omdat de nummers 3 en 4 zo dicht op elkaar lagen tijdens de finish, is het laatste woord aan het draverijcomité, dat de uitslag officieel moet vaststellen, al dan niet door gebruik te maken van een finishfoto. Uiteindelijk blijken Nobel en pikeur Ruud Pools deze koers te hebben gewonnen en worden dan ook gehuldigd.
Tussen de koersen door zit steeds een korte pauze, die kan worden benut om de innerlijke mens te verzorgen of een toiletbezoek af te leggen. Of om een gokje te wagen natuurlijk, maar daarvoor ben ik hier niet. Eten en drinken is hier goed verzorgd: er zijn twee drankenkraampjes en een kraampje waar je friet/patat met of zonder saus en snacks kunt scoren, die laatste al dan niet op een broodje. Ook is er een softijsverkoper en zelfs een viskar. Kortom, aan alles is gedacht. Terwijl ik wat drink, bestudeer ik het programma en het valt mij op dat er een aantal pikeurs is waarbij er de aantekening (lp) achter de naam staat. Koper legt mij uit dat dit leerling-pikeurs zijn, oftewel pikeurs die in opleiding zijn bij een beroepspikeur om later zelf ook pikeur te worden. Leuk dat deze mensen ook een kans krijgen om ervaring op te doen op de baan.

Caroline Aalbers klimt weer op de sulky voor de ereronde met Leo GS. Foto: JPitty
Tijd om even bij te komen heeft Tom Kooyman niet, want in koers vijf moet hij alweer aan de start verschijnen met een paard. In maar liefst 6 van de 9 koersen brengt hij een paard uit. Daarmee kwam hij in Emmeloord het vaakst aan de start van alle pikeurs. Maar hij staat niet alleen hierin, want menig pikeur komt op deze koersdag 3x of vaker aan de start. Het venijn zit hem bij deze koers in zijn staart, in dubbel opzicht. Want in de laatste meters van koers, in de allerlaatste bocht, komt ineens paard nummer 8, Leo GS, opzetten naar voren. Tijdens de koers liep hij veelal achterin het veld, maar op het einde perst hij er een eindsprint uit, komt als een duveltje uit het doosje naar voren, haalt alles en iedereen in en pakt op een spectaculaire manier de overwinning. Pikeur Caroline Aalbers weet hier iedereen te verrassen en Leo GS als eerste over de finish te sturen. Wat een koers heeft dit duo gelopen zeg!

Madness en zijn pikeur, André Bakker, halen de bloemen op voor hun winst in koers 5.
Foto: JPitty

Kiss and Ride tijdens onze meet & greet achter de schermen.
Foto: JPitty
Na afloop van deze koers laten we de huldiging even schieten en gaan Koper ik naar het terrein waar de vrachtwagens en trailers staan. Onze missie: kijken of we Bokker Elianna_ kunnen vinden om even met haar te praten. Het parkeerterrein is door de vele regen van de laatste tijd best modderig en ik ben blij dat ik mijn oudste schoenen aan heb gedaan. Een deel van het terrein is ook onbegaanbaar door de modder, daarom staan enkele vrachtwagens langs de toegangsweg geparkeerd. We passeren de vrachtwagen van Madness en zien hoe hij aan de hand lekker uitgestapt wordt. Andere paarden staan rustig vastgebonden aan of in hun vrachtwagen. Het is duidelijk dat er goed voor ze wordt gezorgd. Ze worden afgesponst, aan de hand uitgestapt en als ze weer op adem zijn, krijgen ze een vol hooinet voorgeschoteld of mogen ze wat grazen. Ook Elianna_ is druk bezig met het naverzorgen van Kiss and Ride. Ze sponst hem lekker af en wij mogen hem een kriebeltje en een knuffel geven. Ze vindt het ook leuk dat we even komen kijken bij hen. We spreken af dat ik een keer bij haar op stal een bezoekje kom brengen, en met een goed gevoel verlaten we het parkeerterrein weer.

Velten Revenche tijdens de huldiging. Pikeur Niels Jongejans staat achter hem
en maakt een praatje met de speaker van dienst. Foto: JPitty

Marco's Wish heeft na de koers nog wat energie over, Tom Kooyman rijdt na de huldiging
nog een ererondje met hem. Foto: JPitty
Toen ik aankwam, viel mij gelijk de grote zwarte tractor van een van de sponsoren op. Die stond bij de ingang, naast het parkeerterrein van de vrachtwagens en trailers. Die bleek daar niet alleen te staan voor de mooi, als een soort reclameobject, zo werd achteraf duidelijk. Want enkele vrachtwagens en trailers bleken bij vertrek vast te staan op het wat modderige parkeerterrein. En ja, dan is het wel handig om zo’n krachtpatser bij de hand te hebben. De tractor weet de vastgelopen vrachtwagens en trailers uit de modder te trekken, zodat ook zij huiswaarts kunnen. De organisatie van deze grasbaankoersen was duidelijk op alles voorbereid. Mijn complimenten aan de mensen achter de grasbaankoersen Emmeloord.