Klavertje drie-rijden: Niet alleen het voorpaard telt

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Klavertje drie-rijden: Niet alleen het voorpaard telt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-24 20:45

KFPS
Sport

Afbeelding
Klavertje drie, hier gereden met haflingers. Foto: Mabon/Bokt Wiki

Op zaterdag 22 juni 2024 vind op CH Siegerswoude het kampioenschap klavertje drie plaats. Een bijzonder kampioenschap, want het is beslist niet gemakkelijk drie paarden tegelijkertijd voorwaarts te krijgen en houden. Titelverdediger Jelle van der Kooi uit Sint Nicolaasga is klaar voor een nieuwe strijd.

Paarden fit
“Ik ben er wel klaar voor. We hebben de paarden fit en staan er scherp voor. We zullen alles uit de kast halen om voorin te eindigen”, zegt Jelle van der Kooi enthousiast. “Maar ik weet donders goed dat de concurrentie ook goed is en iedereen wil graag vooraan eindigen. Ik kan alleen maar vertrouwen op mijn paarden”, relativeert hij vervolgens. “Mijn voorpaard Vincent VDK heeft er zin in. Hij gaat altijd lekker door met de oortjes er mooi op. Hij vind het echt mooi. Falko VDK en Hylke fan Bokkum heb ik in het achterspan. We hebben goed getraind en dat liep steeds heel goed. Ik probeerde daar steeds de laatste details goed te krijgen om het laatste eruit te halen.” Met deze ‘laatste details’ wordt dan gedoeld op de leidselsvoering. Is deze juist afgesteld en is alles goed op maat voor het achterspan. Deze twee moeten mooi gelijk op lopen. “Het gaat niet alleen om het voorpaard hoor. Ook het achterspan telt mee en moet een mooi geheel vormen. Ze moeten als drietal een mooi totaalplaatje geven. We gaan er morgen ook voldoende tijd voor nemen. We hebben bewust Falko VDK teruggetrokken uit de damesklasse om voldoende tijd te nemen en alles goed aan te spannen. Ik wil graag goed voor de dag komen.” Tot slot besluit Jelle nog met de dankwoorden richting organisatie en het team van Stal de Mersken voor het beschikbaar stellen van terrein en de inzet die ze hebben gedaan om het concours, ondanks de natte periode die achter ons ligt, toch door te kunnen laten gaan.

Zes strijders
De startlijst van het kampioenschap klavertje drie telt zes deelnemers. Albert Minkema, Feike Holtrop, Sipke Riemersma, Augustinus Hoekstra, Meine Woudstra en Jelle van der Kooi zullen de strijd met elkaar aangaan. De tuigrubrieken staan gepland in het middagprogramma, waarbij het kampioenschap rond 18.45 uur verreden zal worden. Daarnaast vind de eerste wedstrijd in het kader van de Provincie Fryslân Prijs plaats in de limietklasse en zullen de Friese tuigpaarden verder te zien zijn in de KFPS Nieuwelingencompetitie, de ereklasse, de damesklasse en het tweespan.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Elisa2

Re: Klavertje drie-rijden: Niet alleen het voorpaard telt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:00

Phew ik vind dit zo knap! komt een hoop vakmanschap bij kijken om zo rond te sturen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie