Boeren slaan opnieuw alarm over jacobskruiskruid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Boeren slaan opnieuw alarm over jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 19:34

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Jacobskruiskruid. Foto: EstherHegt/Bokt Wiki

De vrolijk ogende bloemetjes van het jacobskruiskruid blijven als jaarlijks terugkerend fenomeen de gemoederen bezighouden. Rond deze tijd beginnen verschillende bermen en andere groenstroken langzaam weer geel te kleuren door de plant die positief is voor de biodiversiteit, want de gele bloemen zijn geliefd bij insecten. Maar houders van dieren zijn de plant liever kwijt dan rijk, want deze kan giftig zijn voor bijvoorbeeld paarden of koeien.

Landbouworganisatie LTO Noord trekt daarom ook dit jaar aan de bel bij onder meer overheden, waterschappen, natuurorganisaties en weg- en spoorbeheerders. In een brief roept LTO Noord op tot het nemen van maatregelen. Het probleem volgens de landbouworganisatie is dat de plant zich vanaf gronden van beheerders verspreidt naar agrarische percelen. "Boeren doen hun best om het jacobskruiskruid te verwijderen", zegt Jacob Nijhof, voorzitter van de afdeling Midden-Drenthe van LTO. "De inspanning van boeren en telers zorgt ervoor dat er op dit moment weinig vergiftiging is. Maar voor sommigen is het fysiek wel heel veel werk."

Leveraantasting
Het probleem met het jacobskruiskruid is volgens LTO een stofje in de plant die giftig is voor dieren, de zogenoemde pyrrolizidine alkaloïden. "Dat tast de lever aan bij paarden en koeien, de stof hoopt zich daar op. Als er voldoende is opgenomen, kan het dier zelfs sterven", zegt Nijhof. "De dieren zelf eten er wel om heen. Maar als het wordt mee gemaaid, belandt het in het voer en kan het dier dit er niet meer uitfilteren."

De gele plant is onder meer te zien in bermen en bijvoorbeeld langs het spoor. Volgens LTO geven de beheerders van die gronden minder aandacht aan het in toom houden van het jacobskruiskruid. Volgens Nijhof van LTO in Midden-Drenthe laten gemeenten zien dat dit wel kan. Volgens hem is het probleem groter bij onder meer waterschappen, provincie en Rijkswaterstaat, maar ook bij natuurorganisaties zoals Het Drentse Landschap en Staatsbosbeheer. "Als je zelf geen koeien of planten hebt, is het wel een heel mooi plantje om te zien", aldus Jacob Nijhof.

Bron van nectar en stuifmeel
Volgens de provincie Drenthe gaat het verder dan dat het alleen een mooi plantje is. "Jakobskruiskruid is een bron van nectar en stuifmeel voor veel soorten bijen, vliegen en dagvlinders", schrijft de provincie op de eigen website. Maar de provincie is zich ook bewust van de schadelijke kant van de plant. Samen met Groningen en Friesland heeft Drenthe een jacobskruiskruidprotocol dat geldt in de maaiperiode van 1 juli tot het begin van het najaar, als er voor een tweede keer wordt gemaaid. Mensen kunnen een verzoek indienen bij de provincie voor bestrijding van de plant. De provincie komt in actie als er grote hoeveelheid (75 tot 100 planten per 100m2) jacobskruiskruid op provinciale grond staat op minder dan 50 meter van grond waarop paarden of runderen grazen.

Woordvoerder Anne van der Meer van Rijkswaterstaat Noord-Nederland laat weten dat het bestrijden van het jacobskruiskruid een lastige opgave is voor de wegbeheerder. "Het onderwerp komt ook ieder jaar weer terug hier. We maaien in principe één of twee keer jaar, daarvoor is het nodig om de weg af te sluiten. Wel hebben we met aannemers afspraken over extra inzet op zogenoemde verdachte locaties met probleemplanten, zoals het jacobskruiskruid." Verder benadrukt Van der Meer dat Rijkswaterstaat de bermen inzaait met mengsels waar geen jacobskruiskruid in zit.

LTO Noord roept in de brief op tot actieve maatregelen om de verspreiding van het jakobskruiskruid te voorkomen. Specifiek wordt gevraagd om bufferstroken van 50 meter rond agrarische percelen te hanteren waar de plant niet voorkomt of niet mag bloeien.

herr_balou

Re: Boeren slaan opnieuw alarm over jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:04

Onze buurboeren houden geen rekening met ons en wij zijn daardoor niet meer heel erg geneigd om rekening te houden met hen... De dieren (melkvee) lopen er treurig bij (ca. 50% loopt kreupel of erger, nvwa doet niets) en zijn wat mij betreft dood beter af... Daarbij worden ze toch geruimd als ze ca. 7 jaar zijn. Sommige spuiten planten dood (ook direct langs de sloot) en zetten binnen enkele uren hun dieren weer in die weide, flinkeren bodemverhoging met een enorme hoeveelheid afval in de weides waar het vee tussen loopt. Zodra boeren in mijn omgeving zouden tonen echt om de natuur en hun eigen dieren (meer dan economisch belang) te geven, ga ik weer giftige planten in toom houden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:26

Wat heeft dat er nou weer mee te maken. Niet alleen boeren hebben weidedieren die risico lopen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:39

Het is ook gewoon giftig voor paarden en alle andere hobbydieren als het in het hooi komt..

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:40

Qimm schreef:
Wat heeft dat er nou weer mee te maken. Niet alleen boeren hebben weidedieren die risico lopen.

De paarden hier in de omgeving staan er ook uiterst treurig bij... Als iemand als Daihyo land grensend aan onze grond zou hebben zou ik echt heel erg mijn best doen maar nu voel ik echt geen enkele behoefte om voor onze buren enige moeite te doen. Dat doen ze niet voor hun eigen dieren, voor de natuur, het milieu of voor ons, dus waarom zou ik voor hen iets moeten doen? En we hebben een hele tijd ons best gedaan alle giftige pkanten te bestrijden, maar we hebben meer en meer stank (nouja geluidsoverlast) voor dank gekregen. Die dikke middelvinger van ze krijgen ze dus terug.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:41

herr_balou schreef:
Onze buurboeren houden geen rekening met ons en wij zijn daardoor niet meer heel erg geneigd om rekening te houden met hen... De dieren (melkvee) lopen er treurig bij (ca. 50% loopt kreupel of erger, nvwa doet niets) en zijn wat mij betreft dood beter af... Daarbij worden ze toch geruimd als ze ca. 7 jaar zijn. Sommige spuiten planten dood (ook direct langs de sloot) en zetten binnen enkele uren hun dieren weer in die weide, flinkeren bodemverhoging met een enorme hoeveelheid afval in de weides waar het vee tussen loopt. Zodra boeren in mijn omgeving zouden tonen echt om de natuur en hun eigen dieren (meer dan economisch belang) te geven, ga ik weer giftige planten in toom houden.

Goed van je zeg, dat je nog wat extra koeien om zeep helpt! Hulde voor je principes :')

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:44

herr_balou schreef:
Qimm schreef:

De paarden hier in de omgeving staan er ook uiterst treurig bij... Als iemand als Daihyo land grensend aan onze grond zou hebben zou ik echt heel erg mijn best doen maar nu voel ik echt geen enkele behoefte om voor onze buren enige moeite te doen. Dat doen ze niet voor hun eigen dieren, voor de natuur, het milieu of voor ons, dus waarom zou ik voor hen iets moeten doen? En we hebben een hele tijd ons best gedaan alle giftige pkanten te bestrijden, maar we hebben meer en meer stank (nouja geluidsoverlast) voor dank gekregen. Die dikke middelvinger van ze krijgen ze dus terug.

Jeetje zeg , heb je azijn in je glas zitten ?
Wat een zure reacties geef je.

Er zijn veel meer dieren en mensen de dupe door de verpreiding van die vreselijke JK
Hier komt het allemaal vanaf rijkswaterstaat die laks is met hun bermen.
Dat betekend niet dat ik mijn weide maar de vrije loop laat gaan , want dan hebben de volgende percelen er ook weer meer last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:08

Ik kwam vanmiddag wat natuurlijke vijanden tegen van JKK.

En ik heb de planten dus ook lekker laten staan :j

Afbeelding

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:12

ellepel schreef:

_/-\o_
Natuurlijke vijanden stimuleer ik dan weer heel graag! Mooi toch, hoe de natuur zijn werk kan doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:15

Als ik het argument over nectar en stuifmeel lees vraag ik mij altijd af of er geen andere bloemen zijn die dat ook hebben en niet giftig voor grazers.
Overigens vind ik het maar een goor geel bloemetje.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:23

Wij steken ook alles met wortel en al eruit. Niks geen doodspuiten, volgens mijn vriend (die overigens zo'n vreselijk boer is) heeft dat helemaal geen nut en komt het juist daardoor weer terug.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:28

BrankaZ schreef:
Als ik het argument over nectar en stuifmeel lees vraag ik mij altijd af of er geen andere bloemen zijn die dat ook hebben en niet giftig voor grazers.
Overigens vind ik het maar een goor geel bloemetje.

Veel dieren hebben slechts een waardplant en zijn daar dus afhankelijk van om te kunnen overleven.
Helaas zijn veel van die waardplanten ook nog eens giftig.
Het probleem is momenteel dat de waardplanten zo extreem bestreden zijn dat er te weinig natuurlijke vijanden zijn, het evenwicht moet hersteld worden.

Overigens bestrijd ik de plant niet maar probeer wel tijdig het uitzaaien (uitgebloeide toppen verwijderen) te voorkomen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:34

Happinez schreef:
herr_balou schreef:

Jeetje zeg , heb je azijn in je glas zitten ?
Wat een zure reacties geef je.

Er zijn veel meer dieren en mensen de dupe door de verpreiding van die vreselijke JK
Hier komt het allemaal vanaf rijkswaterstaat die laks is met hun bermen.
Dat betekend niet dat ik mijn weide maar de vrije loop laat gaan , want dan hebben de volgende percelen er ook weer meer last van.

Jij vindt het dus normaal dat 50% van het melkvee kreupel loopt? Ik vind 10% nog te veel eerlijk gezegd.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:45

[/quote]
Jij vindt het dus normaal dat 50% van het melkvee kreupel loopt? Ik vind 10% nog te veel eerlijk gezegd.[/quote]

Wat een onzin dat 50% van een koppel vee kreupel loopt... Neem eens een groep van 100 paarden of 100 mensen. Hoeveel gebreken, blessures en andere rare dingen kun je daar ook wel niet in terug vinden. Er loopt wel eens 1 of 5 koeien kreupel. Meestal komt dat door een zweer in de kleur, is het zelfde als een hoefzweer bij een paard. Menig koe word bekapt als ze kreupel loopt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:48

nicole_floor schreef:
Wij steken ook alles met wortel en al eruit. Niks geen doodspuiten, volgens mijn vriend (die overigens zo'n vreselijk boer is) heeft dat helemaal geen nut en komt het juist daardoor weer terug.

Nou hier laten spuiten en juist heel tevreden, zo goed als alles is weg.
Maar in de berm staat helaas nog wel genoeg.. :(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:50

herr_balou schreef:

Dus hou de eigenaar met zijn dieren omgaat. Straf jij de dieren voor.
Lekker egoïstisch

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:14

othelloster schreef:
Wat een onzin dat 50% van een koppel vee kreupel loopt... Neem eens een groep van 100 paarden of 100 mensen. Hoeveel gebreken, blessures en andere rare dingen kun je daar ook wel niet in terug vinden. Er loopt wel eens 1 of 5 koeien kreupel. Meestal komt dat door een zweer in de kleur, is het zelfde als een hoefzweer bij een paard. Menig koe word bekapt als ze kreupel loopt.

Als het melkvee buiten loopt zie ik ze elke dag voorbij komen en echt ca. 50% loopt niet onzuiver. Ook graatmagere koeien die alleen kunnen eten terwijl ze door hun voorpoten gezakt staan zoals je ook veel te vaak schapen ziet grazen. Blijkbaar moeten we het normaal vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:16

herr_balou schreef:

Jij komt zeker uit de stad?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:29

Herr_balou wat vreselijk voor die dieren, oprecht, maar is giftige planten laten staan de oplossing? Dieren kunnen leverproblemen krijgen, ze zullen niet altijd meteen sterven en als ze sterven zal het met meer pijn zijn. Ik snap ergens je gedachtegang maar meer lijden is niet de oplossing. Helaas kun je weinig doen. Er zijn nog altijd veel te weinig rechten voor dieren en niets anders dán de dieren zijn de dupe ervan.
Hier vorig jaar JKK uit heel de wei geplukt met de hand, een werkelijke rotklus, tot nu toe (afkloppen) geen last gehad en de buren houden het gelukkig netjes bij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:33

herr_balou schreef:

Jeetje, als ik daar tussen woonde was ik vertrokken. Als ik bij jou woonde trouwens ook. JKK rondstrooien vind ik ook niet kunnen. Ook niet voor de dieren trouwens niet alleen voor de buren. Zou niet weten waar ik zoveel narigheid bij elkaar.moest zoeken als daar bij jullie . Dat die boeren nog boeren kunnen. Kreupele koeien geven te weinig melk dus die gaat in de min cijfers qua inkomen. Dat houden er niet veel lang vol. Bijzonder dat je zoveel van zulke boeren bij elkaar hebt zitten.Kan jou de ogen uitsteken met mooie boerenbedrijven hier. Heerlijk!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:35

ellepel schreef:

[ [url=m/zbjVZP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is de rups van de Jacobsvlinder Die is ook giftig voor vogels. Maar dat is dus geen natuurlijke vijand maar JKK is de waardplant van deze vlinders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:52

Heb herr balou getemd. Open je eigen topic of ga op facebook met gelijkgestemden zeuren

Ik steun de boeren in hun roep om jjk te bestrijden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:23

Moderatoropmerking:
Voor beide kampen zou ik willen vragen om het een beetje respectvol te houden. Denkbeeldige middelvingers opsteken is niet netjes maar daarnaast is iedereen welkom op Bokt en temmen om iemand weg te krijgen is echt niet de bedoeling.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 06:55

Ik ben als boer blij dat wij geen JKK in onzes weides hebben staan.
Dat kost ons namelijk veel tijd om te moeten verwijderen.
Zodra wij of ander personeel van ons een plant zien trekken we hem er meteen uit.
Die plant heeft meer nadelen dan voordelen.
Hier in de omgeving zie je ze naar mijn idee steeds minder omdat iedereen zich inzet om op tijd planten te verwijderen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:01

Misschien kan Herr Balou verhuizen naar de Oostvaardersplassen. Zit op 1 lijn met SBB. Heel veel JKK daar en geen boeren in de buurt. Wel veel zieke magere en kreupele koeien en koeien en paarden die aan JKK dood gaan. Misschien wel eens goed om te zien.