CHIO Rotterdam: de winnaars van dag 1

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

CHIO Rotterdam: de winnaars van dag 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-24 18:44

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
Rixt van der Horst, hier met Findsley N.O.P. Foto: FEI/Liz Gregg

Rixt van der Horst wint openingsrubriek 75e CHIO

Rixt van der Horst behaalde met EISMA’S Royal Fonq een score van maar liefst 74.722% in de openingsrurbiek van dit 75e CHIO, de Droomhoeve paradresssuurrubriek. Tweede werd Annemarieke Nobel. Zij reed haar Doo Schufro en kwam dicht bij de score van Rixt: 74.305%. De derde plaats was voor Sanne Voets en Demantur RS2 N.O.P. Hun score was 72.613%. Mooie scores op een zonnige eerste dag in het Kralingse bos.

Natuurlijk vroegen we de Friese paradressuuramazone om een reactie. Rixt: “Ik ben heel tevreden. Voor mijn paard was dit een goede oefening, want hij heeft nog niet zoveel ervaring in een ambiance als deze. Het stapgedeelte was het hoogtepunt en ook de aanleuning was heel fijn. Minpunten kan ik eigenlijk niet noemen, ik kon gewoon fijn de proef doorsturen.”

Rixt heeft al met meerdere paarden grote kampioenschappen gereden én geweldige resultaten behaald. Royal Fonq is haar huidige vierbenige partner. We vragen Rixt naar hem. Net als bij onze vorige vraag worden we beloond met een stralende lach. Rixt: “Fonq is een heel bijzonder, geweldig paard. Hij heeft ondanks dat hij nog hengst is een heel fijn karakter, is super eerlijk en wil alles voor me doen. Hij reageert heel goed op mijn beperking. Als we samen rijden, smelten we als het ware samen.

Mijn doel dit jaar is dan ook de Paralympics in Parijs. Ondanks dat ik alles al meerdere keren meegemaakt heb, boeit het spelletje me nog steeds. De paardensport is geen makkelijke sport en ik vind het mooi om nog altijd iedere dag te proberen het beste uit mezelf te halen. Daarnaast is Parijs dichtbij en is het mooi dat daar veel bekenden kunnen komen kijken.

Terug naar vandaag. Ik vond het super om weer in Rotterdam te hebben mogen rijden en ik ben mijn sponsor Eisma dan ook heel dankbaar voor het beschikbaar stellen van EISMA’S Royal Fonq. Ik heb goede herinneringen aan het Kralingse bos, zowel aan het gewone CHIO als aan het EK in 2019. De sfeer hier is bijzonder, ik heb genoten.”

Afbeelding
Robin Heiden en Gasmonkey. Foto: Marlies Trap Fotografie

Robin Heiden wint laatste observatiewedstrijd voor EK bij Young Riders

De tweede rubriek van het 75e CHIO Rotterdam is gewonnen door de Zuid-Hollandse Robin Heiden. Met Gasmonkey behaalde ze een score van 71.618%. De tweede prijs ging naar Zeeland. Tessa Kole en Hexagon’s King Robert reden naar 70.343%. Twee amazones behaalden met 69,559% een score die goed was voor de derde prijs. Die eer kwam toe aan Eline Anker met In Style en Micky Schelstraete met Venicia OLD.

We vroegen Robin Heiden om een reactie. Robin: “Ik ben heel tevreden. Gasmonkey was super dapper. We hadden geen baan verkend, maar ik reed toch vol zelfvertrouwen de ring in en ook mijn paard liep heel zelfverzekerd rond. Het aanspringen in galop was iets minder, maar verder ging het allemaal fijn. De uitgestrekte stap, pirouettes en drafappuyementen waren hoogtepunten.

Ik had onlangs ook al voor de 2FitHorses CHIO Zuid Holland Cup hier op het CHIO-terrein gereden en hierdoor was de piste me bekend, dat scheelde. Gasmonkey heeft ook al veel mooie wedstrijden gelopen en de focus was bij ons beiden dan ook aanwezig. Na de proef kon ik eigenlijk pas echt genieten van het concours.

Deze rubriek was onze laatste observatie voor het Europees kampioenschap en nu is het dus afwachten wat de bondscoach beslist. Mijn paard en ik zijn goed in vorm, maar als we niet geselecteerd worden, gaan we andere leuke wedstrijden rijden. Het wordt sowieso een leuke zomer.

Maar nu eerst op naar vrijdag. Dan mag ik met Next Romancier de halve finale van de 2FitHorses CHIO Zuid Holland Cup rijden met het team van PSV Westland. Zaterdag kom ik dan als publiek naar de kür op muziek kijken, en ik hoop dat ik zondag de finale van de Zuid-Holland Cup mag rijden.”

Afbeelding
Marten Luiten en Fynona. Foto: Marlies Trap Fotografie

Opnieuw winst voor Marten Luiten en Fynona in Kralingse Bos

Ook voor de klasse U25 stond op de openingsdag van het 75e CHIO Rotterdam de laatste observatie voor het komende EK op het programma. Net als vorig jaar ging de overwinning in de U25 dressuurrubriek presented by Van Mierlo Bouw & Ontwikkeling naar Marten Luiten en Fynona. De combinatie behaalde een score van 73.504%. Tweede werd Kim Noordijk met Joep, met een score van 71.624%. De derde plaats was voor Milou Dees met Francesco, zij behaalden 70.257%.

We vroegen Marten om zijn reactie op deze overwinning: “natuurlijk had ik gehoopt op deze overwinning, maar in dit sterke deelnemersveld niet direct verwacht. Over het algemeen ben ik dan ook tevreden over mijn proef. Ik heb geprobeerd met iets meer lef te rijden. Daardoor sloop er wel een foutje in de serie om de twee. Hoogtepunten waren de wissels om de pas en voor mijn pirouettes scoor ik eigenlijk altijd hoog.

Dit is de tweede keer dat ik in Rotterdam mag rijden en ik vind het hier super mooi. De bosrijke omgeving, de rust, zo vanuit de ring het bos in rijden, geweldig. Wat ik ook waardeer, is dat het hier super mooi aangekleed is, maar niet té. Er zit veel ruimte om de dressuurring en dat is fijn voor de paarden.

Nu op naar het Europees kampioenschap. Ik weet eigenlijk niet goed hoe we er als land voorstaan. We hebben drie observaties gehad en die waren alle drie in Nederland. Dit jaar ga ik vol voor het EK en daarna ga ik eens kijken hoe ik mijn toekomst zie. Ik ben nu 22 jaar en zie mezelf hierna niet nog twee jaar in deze klasse rijden.”

Marten en Fynona, al jaren al jaren een gouden koppel. We vragen hem naar het geheim van het duo. Bijna verlegen antwoordt de ruiter uit het uiterste noorden van ons land. Marten: “We hebben niet echt een geheim. We vullen elkaar gewoon aan en kennen elkaar al heel lang. Ze is veertien jaar en ik rijd haar al zeven jaar. We zijn samen in het Z1 begonnen en hebben vanaf die klasse alles samen gedaan.”

Afbeelding
Dinja van Liere en Hartsuijker. Foto:
Aniek Molenaar Fotografie

Winst voor Dinja van Liere en Hartsuijker in CDN presented by Luxaflex

Maar liefst zes combinaties wisten de 70%-grens te passeren in de laatste rubriek op de openingsdag van het CHIO 2024. Dinja van Liere was de allerbeste en ging er met de winst vandoor. Met Hartsuijker behaalde ze een score van 73.369%. Hans Peter Minderhoud en GLOCK’s Toto JR. mochten zich als tweede opstellen met een score van 73.022%. De derde plaats was voor Marieke van der Putten en Torveslettens Titanium RS2 N.O.P.. Zij lieten 72.804% noteren.

Dinja mocht ook de vierde plaats mee naar huis nemen. Met Vita di Lusso was ze de vierde combinatie die de 72%-grens wist te passeren: 72.717%. Plaats vijf was voor Julio Mendoza Loor en Jewel’s Goldstrike met 71.804% en de laatste combinatie die meer dan 70% scoorde was Devenda Dijkstra met Hero: 71.283%.

Zo kwam er een einde aan de eerste dag van het 75e CHIO Rotterdam. Een heerlijke zonnige dag, zowel qua weer als qua resultaten. Morgen beginnen we weer vroeg (7.30 uur). Dan rijden de deelnemers aan de Nationale Dressuur de Grand Prix Special en daarna mogen de internationale ruiters van start in de 5* Grand Prix, die tevens bepalend is voor de FEI Nations Cup Dressuur. De acht landenteams die deelnemen aan de FEI Nations Cup dressuur beginnen om 9.35 uur en om 16.10 uur staat de eerste springrubriek op het programma.

Een foto met de startvolgorde FEI Nations Cup dressuur is te zien op de website van CHIO Rotterdam.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie