Agusti Elias vier jaar geschorst na twee positieve dopingtesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Agusti Elias vier jaar geschorst na twee positieve dopingtesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 23:16

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Het FEI Tribunal heeft de Spaanse Grand Prix-ruiter Agusti Elias geschorst voor een periode van vier jaar. De ruiter testte twee keer positief op doping.

Clenbuterol
Elias testte twee keer positief op clenbuterol, tijdens het CDIO Compiegne in Frankrijk van 19 tot en met 22 mei 2022 en tijdens het CDI Fritzens in Oostenrijk van 8 tot en met 10 juli 2022. In de samples zijn concentraties gevonden van 1.5 ng/mL en 0.04 ng/mL.

De ruiter had geen TUE (Therapeutic Use Exemption, een dispensatie voor het gebruik van bepaalde middelen-red.) voor de aanwezigheid van clenbuterol in zijn systeem.

Als ondertekenaar van de World Anti-Doping Agency (WADA)-code heeft de FEI Anti Doping Rules for Human Athletes (ADRHA) ontwikkeld, die in overeenstemming zijn met de code, maar ook met de internationale standaarden van de WADA. In de ADRHA van de FEI zijn specifieke regels opgenomen voor ‘ruiters op internationaal niveau’. Bij de dressuur geldt dit voor alle ruiters die in de top 300 staan van de FEI wereldranglijst.

Hoorzitting
Elias werd op 1 september 2022 op de hoogte gebracht van de overtreding en werd voorlopig geschorst door de FEI.

Tijdens de hoorzitting voerde hij aan dat hij nog nooit een verboden middel of een medicijn dat clenbuterol bevatte, heeft gebruikt, zowel tijdens als buiten de wedstrijden. Hij diende ook informatie in over de supplementen die hij gebruikte rondom de AAF (Adverse Analytical Finding, het moment van de positieve dopingtest-red.), dit waren Solaray L-Carnitine 500 mg, Cafeina concept en Solaray Maca. Hij verklaarde dat geen van deze middelen clenbuterol bevatte.

Silvio, een paard bij hem op stal, werd in de periode behandeld met spasmobronchale medicatie (bepaalde groep luchtwegmedicijnen-red) waar clenbuterol in zat. De ruiter realiseerde zich pas dat deze medicatie clenbuterol bevatte, nadat hij was geïnformeerd over de positieve dopingtest.

Tijdens deze zaak is Elias van advocaat gewisseld en hij legde conflicterende verklaringen af. Zo zei hij eerst dat hij geen beschermende middelen (handschoenen, veiligheidsbril of een beschermingsmasker) gebruikte tijdens de behandeling van zijn paard, terwijl in het gerechtelijk deskundigenverslag staat ‘dat hij nooit een bril of een beschermend masker, maar wel altijd latex handschoenen gebruikte tijdens het toedienen van dit medicijn of welk ander medicijn dan ook aan zijn paarden.’

Elias verklaart dat hij de medicatie doseerde met zijn blote handen om het kleine doseerlepeltje dat in de verpakking zat, makkelijk kwijt kon raken en dat hij de medicatie met zijn hand door het voer van het paard mengde, omdat het dier het makkelijker binnenkreeg als het gemixt was met voer. Hij beweerde dat hij, terwijl hij bezig was met de medicatie van zijn paard, waarschijnlijk ongemerkt zijn gezicht of zijn mond met zijn handen heeft aangeraakt. Hierdoor kon de clenbuterol zijn lichaam binnendringen. Hij herinnerde zich dat het erg warm weer was in die tijd van het jaar en dat het normaal was om met zijn hand wat zweet van zijn gezicht te vegen.

FEI weerlegt
De FEI diende op de zitting een deskundigenoordeel in van professoren Thierry Buclin en Jérôme Biollaz van het Centre Hospitalier Universitaire Vaudois/Universiteit Lausanne. Hierin concludeerden zij dat de mogelijkheid van besmetting via de lucht met het spasmobronchale medicijn van het paard tijdens de bereiding en toediening hiervan, uiterst onwaarschijnlijk was.

Met betrekking tot het binnenkrijgen van deze medicatie door de ruiter werd erop gewezen dat er minimaal 1-2 gram van de granules per dag, dat is ongeveer een theelepel, gedurende de periode van de dopingtest via de mond ingenomen moet worden. Alleen dat zou de gemeten waarden in de urinemonsters verklaren. Het innemen van een lagere dosering, maar wel dichter op de urineafname zou een alternatieve verklaring zijn. Dit is echter niet consistent met de verklaringen van de ruiter.

De FEI suggereerde alternatieve theorieën voor het innemen van clenbuterol door de ruiter, bijvoorbeeld door het te gebruiken als een manier om vetvrije spiermassa te vergroten en lichaamsvet te verminderen.

Uitspraak van het tribunaal
In de uiteindelijke uitspraak besloot het FEI Tribunal de ruiter te schorsen voor een periode van vier jaar, met ingang van de datum van de FEI Tribunal Final Decision (4 juni 2024). De voorlopige schorsing die de ruiter al heeft uitgezeten, wordt afgetrokken van de periode waarin hij uitgesloten is.

Daarnaast wordt hij ook gediskwalificeerd van alle wedstrijden, komen zijn behaalde resultaten te vervallen, en moet hij een boete van 5000 Zwitserse frank betalen. Daarnaast krijgt hij de rekening voor de kosten van de rechtszaak van 3000 Zwitserse frank.

Elias kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak bij het Court of Arbitration for Sport (CAS), binnen 21 dagen na de uitspraak.

Het volledige document van het FEI Tribunal is hier te lezen.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Prrrr

Re: Agusti Elias vier jaar geschorst na twee positieve dopingtesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:33

Clenbuterol als doping voor een ruiter? Waarom zou je dat willen? 't Is niet alsof je met opbouw van spieren een zoveel betere ruiter wordt... En de meest bekende bijwerking is trillen. Raar verhaal.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Re: Agusti Elias vier jaar geschorst na twee positieve dopingtesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:40

Van Noppen is vermoord vanwege het aanhangig maken van het gebruik van dit middel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:50

Morganlefay schreef:
Van Noppen is vermoord vanwege het aanhangig maken van het gebruik van dit middel.

Ja, het werd gebruikt als 'vetmester' (lees: spieropbouw/vleesopbouw) bij kalveren. Heeft verder weinig met dit verhaal te maken.

Clebuterol wordt bij paarden vooral in de vorm gebruikt waar het voor bedoeld was, als luchtwegverwijder bij COPD. Net als ventolin bij mensen. Daar is het bij dit paard kennelijk ook voor gebruikt. Hoe sporen van het middel in een ruiter dan nog enig effect hebben op evt een vergroting van de hoeveelheid spieren is anyone's guess.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie