Rothenberger over niet geselecteerd zijn voor Duitse EK U25-team

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Rothenberger over niet geselecteerd zijn voor Duitse EK U25-team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 09:12

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Semmieke Rothenberger en Farrington, hier tijdens het EK U25 van 2023.
Foto: FEI/Lukasz Kowalski

Het Duitse jeugdteamlid Semmieke Rothernberger heeft zich uitgesproken over het niet geselecteerd zijn voor de Duitse longlist voor EK U25 in 2024.

Op de Duitse U25-kampioenschappen in Balve afgelopen weekend, werden Rothenberger en de 14-jarige KWPN-ruin Farrington (v. Jazz x Samba Hit) tweede in de Intermediaire II (73,789)% en wonnen zowel U25-GP goud (74,790%) als kürgoud (80,675%). Balve was Rothenbergers eerste wedstrijd op Farrington in negen maanden tijd. Hun laatste competitiestart was in september 2023.

Ondanks het dubbele goud in Balve besloot de dressuurselectiecommissie van de DOKR om Rothenberger niet op de longlist te zetten voor de selectie van het EK U25-team, omdat ze de eerste selectietest in Mannheim miste en niet deelnam aan andere wedstrijden in 2024, om haar vorm en fitheid te bewijzen.

"Wat telt voor de dressuurcommissie bij het maken van de nominatie is de indruk van het hele jaar en het hele selectieproces, dat in een vroeg stadium is gecommuniceerd naar de ruiters", verklaarde de DOKR. "Om redenen van sportieve eerlijkheid hebben we daarom voorrang gegeven aan de combinaties die het hele proces hebben doorlopen. We zijn er zeker van dat we goed zitten met de genoemde combinaties. De beslissing over de shortlist wordt op 2 juli genomen."

Rothenberger is het daar niet mee eens en legde een verklaring af op social media, waarin ze verwees naar Helen Erbe, die al lange tijd op de lijst staat en ook Mannheim miste. Erbe, die al lange tijd deel uitmaakt van het team, nam begin 2024 deel aan het CDN Munster en CDI Lier - twee keer in de Grand Prix voor senioren - voordat ze doorging naar de Duitse kampioenschappen in Balve, waar ze de Inter II won voor Rothenberger, vijfde werd in de U25-GP en zilver won in de Kür.

"Wat ik moeilijk vind, is dat de federatie in het verleden naar eigen goeddunken uitzonderingen heeft gemaakt op de regels, en dat er een paard gekwalificeerd is dat niet heeft deelgenomen aan de eerste kwalificatie (net als Farrington)", aldus Rothenberger op social media. "Dus de reden die wordt gegeven is dat onze selectie oneerlijk zou zijn tegenover de andere deelnemers en dat ze alleen combinaties hebben gekozen die het 'hele proces' hebben afgelegd - dit is niet juist en heeft ertoe geleid dat ik me teleurgesteld en verward voel over de beslissing."

Semmieke richtte zich verder direct tot de DOKR met de vraag "om alsjeblieft de uitspraken en gemaakte beslissing kritisch in twijfel te trekken, door te kijken naar geselecteerde paarden en hun wedstrijdgeschiedenis, van dit jaar en voorgaande jaren."

Met het noemen van "voorgaande jaren" verwijst Rothenberger naar de selectie van Raphael Netz en Ferdinand BB in het Duitse team voor het UK U25 in 2022, ondanks dat hij het paard toen slechts 1,5 maand reed. Netz reed de selecties op Exclusiv BB en maakte pas eind juni 2022 zijn wedstrijddebuut op Jessica von Bredow's voormalige GP-paard Ferdinand BB, op een lokaal evenement in Brunnthall, voordat hij in juli naar het CDI Kronberg ging. Daarna gingen ze naar de nationale wedstrijd in Elmlohe, wat hun eerste en enige teamkwalificatiewedstrijd als combinatie was. Op deze wedstrijden werden goede scores van 70+% behaald. De Duitse federatie gaf hem toestemming om Exclusiv BB om te wisselen voor Ferdinand BB.

Semmieke voegt eraan toe: "dit is ongetwijfeld teleurstellend voor mij en mijn team, gezien de uitzonderlijke vorm en resultaten van Farrie, die altijd in de top drie eindigt. [..] Aangezien dit mijn laatste jaar in U25 is, hadden we graag ons land vertegenwoordigd en ik ben ervan overtuigd dat Farrie zou hebben geschitterd, vooral na zijn recente prestaties in Balve."

Rothenberger vertelt exclusief aan Eurodressage dat ze voorstelde om dit weekend, 13 - 16 juni, deel te nemen aan het CDI Jardy of Achleiten, om nog een wedstrijd te rijden voor de nominatiedeadline van 18 juni. De FN accepteerde dit niet als onderdeel van het selectieproces. Sinds 2011 heeft Rothenberger op elf (!) EK's voor jeugdruiters gereden van Pony-niveau tot U25, met zeven verschillende paarden. Ze werkt samen met Jonny Hilberath en haar ouders Sven en Gonnelien Rothenberger.

Afbeelding

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie