Dinja en Joeri van Liere gaan nu al de boeken in van de OS én PS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Dinja en Joeri van Liere gaan nu al de boeken in van de OS én PS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 19:22

Omroep Zeeland
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere, hier met Hartsuijker. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Een broer en zus op de Olympische én Paralympische Spelen in hetzelfde jaar. Het gaat deze zomer hoogstwaarschijnlijk gebeuren in Parijs. Eerst hoopt dressuuramazone Dinja van Liere naar de Olympische Spelen te gaan. Een maand later staan de Paralympische Spelen op het programma, met broer Joeri van Liere bij de Nederlandse rolstoelbasketballers. De weg naar Parijs was voor de olympisch-paralympische combinatie uit Kapelle niet altijd even makkelijk.

Het is één keer eerder vertoond in de lange geschiedenis van de Spelen: een broer en zus op de Olympische én Paralympische Spelen in hetzelfde jaar. Of de Van Lieres daarbij hebben stilgestaan? "Niet echt eigenlijk", bekent Joeri. "Maar dat maakt het niet minder leuk", zegt Dinja.
We spreken de uit Kapelle afkomstige broer en zus in Uden, waar Dinja tegenwoordig woont en een manege runt. Broer Joeri komt ook, eigenlijk moet hij naar Arnhem. Topsportcentrum Papendal om precies te zijn. "Iedere maandag train ik daar met het Nederlands team", aldus de rolstoelbasketbalinternational. "In aanloop naar de Spelen gaan we steeds meer trainen."

Eind augustus staan de Paralympische Spelen op de sportkalender. Het was kantje boord, maar de Nederlandse ploeg verzekerde zich in april van deelname. Hoewel de definitieve selectie nog niet bekend is, gaat Van Liere (38) ervanuit dat hij naar Parijs gaat. "Sinds ik in 2020 bij het nationale team kwam, ben ik er eigenlijk steeds bij geweest. Als er niks geks gebeurt, reken ik op een plekje in het team."

Altijd wel wat
Dat het soms gek kan lopen in het leven, weet de familie Van Liere maar al te goed. Dinja: "Er is altijd wel iets bij ons in de familie, dat zeggen we altijd tegen elkaar." Gelukkig kunnen ze er allebei om lachen. Ook Dinja gaat het als kersverse Nederlands kampioen dressuur voor de wind. Toppaard Hermès toonde bij de eerste van twee observatiemomenten voor de Spelen precies op het juiste moment de goede vorm, na een jaar vol blessureleed.

Het zorgt voor een opgeluchte Van Liere. "In goede doen is Hermès misschien wel het beste paard van Nederland." De Bevelandse dressuuramazone wil als een van de drie combinaties met het Nederlands dressuurteam naar Parijs. Na het tweede en laatste observatiemoment volgende week bij het CHIO in Rotterdam volgt uitsluitsel.

Parijs, stad van olympische dromen
Parijs moet voor Van Liere en Hermès de stad worden waar haar olympische droom alsnog wordt waargemaakt. De Spelen in Tokio in 2021 liepen uit op een persoonlijk drama doordat Hermès door een administratieve fout geregistreerd stond als Duits paard en niet in actie mocht komen. "Dat was natuurlijk verschrikkelijk frustrerend, maar door wat er met Joeri gebeurd is, kunnen wij dat soort dingen makkelijker in perspectief zien."

Haar vijf jaar oudere broer kwam in 2014 bij de Supercross in Goes ten val met zijn motor. Van Liere liep een dwarslaesie op, zit sindsdien in een rolstoel, maar bereikte via een omweg alsnog de top. "Het was zó gek om Joeri daar toen in dat ziekenhuisbed te zien liggen. Ik weet nog dat ik in zijn benen kneep, om te kijken of hij echt niks voelde. Hij was altijd zo sportief, was in elke sport goed. Het paste niet bij hem, maar hoe hij daarmee om is gegaan, vind ik ontzettend knap."

Nooit meer hetzelfde
Joeri: "Sport was altijd onwijs belangrijk voor me en ik moest iets hebben om mijn energie in kwijt te kunnen. Eerst hoopte ik dat alles weer zou worden als het was. Toen duidelijk werd dat dat niet zou lukken, ben ik op zoek gegaan naar andere dingen die ik nog wel kon. Dat werd rolstoelbasketbal. Als ik iets doe, wil ik het goed doen en dus ben ik er elke dag mee bezig. Als je ergens echt goed in wil worden, moet je het zo aanpakken, is mijn overtuiging."
Dinja: "Als je van dichtbij hebt gezien hoe iemands leven zo in een klap verandert, laat je je niet zo snel meer uit het veld slaan. Ik kon na Tokio nog gewoon doen wat ik het liefste doe: bezig zijn met paarden en mijn sport. Joeri kon dat niet."

Thuis in rolstoelbasketbal
"Inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik in een rolstoel zit", zegt Joeri. "Het is echt mijn wereldje geworden in de loop der jaren. Als ik tegenwoordig bij de motorcross kom, voel ik me toch meer een buitenstaander. Ik sport nu met mensen die dagelijks met dezelfde dingen te maken hebben als ik."

De Van Lieres waarderen elkaar als broer en zus. Heel innig is het contact niet, geven ze toe. Beiden leven hun eigen leven: Joeri in Kapelle, Dinja in Uden. Ze vinden elkaar in hun sportieve drive én onderlinge rivaliteit. "Ik ken niemand die mij zo goed begrijpt als Joeri", zegt Dinja. "We zijn allebei enorme strebers. Alles moet niet goed, maar perfect zijn. Andere mensen vragen zich dan af waar we ons zo druk om maken."

De medaillespiegel, wie wint er het meest, is nog even belangrijk als vroeger. Al is er tegenwoordig sprake van een gezonde rivaliteit. Dinja: "Als we vroeger een spelletje speelden in de tuin ging het nog weleens mis..." Joeri: "Ik won het EK, Dinja werd derde op het WK. Dan kan ik het toch niet laten om toch even te zeggen dat zo'n gouden medaille mooier is dan een bronzen."

Hoogst haalbare
Een medaille op de Spelen is voor beiden het hoogst haalbare. "Wie van ons tweeën dat lukt, komt hoe dan bovenaan te staan op onze onderlinge ranglijst", aldus Joeri. Eind juli is het eerst de beurt aan Dinja, een maand later gaat Joeri voor de Paralympische Spelen.
Dinja: "Er is veel meer concurrentie dan vroeger, maar natuurlijk ga ik voor een medaille." Joeri: "Ik ben vooral benieuwd hoe de hele beleving, waar iedereen het altijd over heeft, gaat zijn. Dat wil ik graag gaan ervaren, maar met de ploeg willen we natuurlijk ook iets mee terug naar Nederland nemen."

Start Olympische en Paralympische Spelen
Voor Dinja van Liere beginnen de Olympische Spelen op zaterdag 27 juli. Vanaf dan komt ze zowel in team- en individueel verband uit op diverse dressuuronderdelen.
Joeri van Liere en het Nederlands rolstoelbasketbalteam beginnen op donderdag 29 augustus aan de groepsfase van de Paralympische Spelen. De eventuele finale is op zaterdag 7 september.

Zeldzame broer-zus combinatie
Als Dinja en Joeri van Liere naar de Olympische en Paralympische Spelen gaan dit jaar, gaan ze de boeken in. In de lange geschiedenis van 's werelds grootste sportevenement kwam het één keer eerder voor dat een broer en zus in hetzelfde jaar aan beide onderdelen van het sportevenement deelnamen.

Op de website van Omroep Zeeland zijn foto's en een filpmje te zien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie