Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 15:01

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een 48-jarige man uit Dalerveen en een 37-jarige vrouw zonder bekend woonadres zijn voor een diefstal van een veulen veroordeeld tot een taakstraf van 32 uur, waarvan de helft voorwaardelijk.

De rechter vindt het bewezen dat de twee op 6 augustus 2022 in de manege in Dalerveen een veulen van drie maanden oud in een trailer zette en met het dier wegreden. De eigenaresse deed aangifte. Het jonge dier was daar voor een keuring voor de Bonte Paarden Stamboek (BPS).

Onenigheid over de rekening
Het moederpaard was gedekt door de hengst van de verdachte uit Dalerveen. Er was onenigheid over de rekening van de dekking. Volgens de aangeefster had ze alles keurig betaald. Dit wordt bestreden door eigenaar van de dekhengst.

De onenigheid escaleerde die dag in de manege. Er werd flink geduwd en getrokken om het veulentje bij de moeder weg te krijgen. Volgens de vrouwelijke verdachte probeerde zij juist het hoofd van het dier te beschermen.

Wegrijden
Volgens haar medeverdachte zou, in overleg met een bestuurslid van het BPS, het veulentje apart worden gezet om de onenigheid met de eigenaresse ter plekke uit te praten. In plaats daarvan werd het veulen in een gereedstaande trailer gezet. Omdat beiden direct met het dier wegreden vindt de rechter diefstal bewezen.

Het dier was een tijdlang onvindbaar. Via een civiele procedure kreeg de eigenaresse haar veulen terug.

Klacht
Het Openbaar Ministerie (OM) besloot het tweetal destijds niet te vervolgen. Er was te weinig bewijs en de zaak werd geseponeerd. Het ging volgens het OM om een langslepend conflict dat beter kon worden afgehandeld bij een civiele rechter.

De eigenaresse diende tegen deze beslissing een klacht in bij het gerechtshof. Het hof besliste dat het OM de zaak toch in behandeling moest nemen.

Dat is de reden dat de beide verdachten bijna twee jaar na het incident alsnog bij de politierechter in Assen moesten verschijnen. De vrouw wilde haar adres niet bekend maken, omdat ze nog steeds door de eigenaresse zou worden bedreigd.

De rechter ging daar niet op in en concentreerde zich op de gebeurtenis in de manege in 2022. En daarop past de straf die door het OM is geëist, zei de rechter.

denisesilver

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:08

Dan ben je toch niet goed bij je kop

Daphne__
Berichten: 12583
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:21

Deze bokker zal vast blij zijn met haar voorpagina vermelding :+

capopjekop

Berichten: 30890
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:27

Hoe haal je het in je hoofd. Wat een stress voor moeder en veulen.

Slecht voor de zaken lijkt me ook. Ik zou iig 2x nadenken om nog zaken te doen met zulke mensen en in de regio zullen de namen wel bekend zijn.

sandorra

Berichten: 4050
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:29

Jeetje waarom veulen dan kidnappen/ stelen vreselijk

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:30

capopjekop schreef:
Hoe haal je het in je hoofd. Wat een stress voor moeder en veulen.

Slecht voor de zaken lijkt me ook. Ik zou iig 2x nadenken om nog zaken te doen met zulke mensen en in de regio zullen de namen wel bekend zijn.

Niet alleen in de regio denk ik.
Zijn weer heel bekende namen.

https://dvhn.nl/drenthe/Elviera-lijkt-i ... 64934.html

denisesilver

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:34

Maar ook het feit dat het veulen van het bestuurslid apart moet worden gezet om het geruzie uit te praten. Hallo? We hebben het over een 3 maanden oud veulen, die nog afhankelijk is van de merrie?

Alja

Berichten: 25830
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:53

capopjekop schreef:
Hoe haal je het in je hoofd. Wat een stress voor moeder en veulen.

Slecht voor de zaken lijkt me ook. Ik zou iig 2x nadenken om nog zaken te doen met zulke mensen en in de regio zullen de namen wel bekend zijn.

Ik kom uit de regio maar zou niet weten om wie het gaat of welke bokker het is.

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:55

De diefstal is bewezen en ze krijgen een taakstraf waarvan de helft voorwaardelijk ?? _-:(

Urbanus

Berichten: 45150
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:02

Wat een soap.

Getup

Berichten: 8470
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:04

Daphne__ schreef:
Deze bokker zal vast blij zijn met haar voorpagina vermelding :+


Zonder deze post zou ik niet eens weten, dat er een bokker bij betrokken is :+


Maar wat een gedoe , zeg. Hoe kom je erbij , een veulen van 3 maanden mee te nemen -O-

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:52

Alja schreef:
capopjekop schreef:
Hoe haal je het in je hoofd. Wat een stress voor moeder en veulen.

Slecht voor de zaken lijkt me ook. Ik zou iig 2x nadenken om nog zaken te doen met zulke mensen en in de regio zullen de namen wel bekend zijn.

Ik kom uit de regio maar zou niet weten om wie het gaat of welke bokker het is.



Het is uitgemeten in nieuws berichten geweest met naam en toemamen . Een bekende overal op FB .
Helaas wordt zo een veulen de dupe en veel te vroeg bij mamma weg .
Triest

Pipapaardje
Berichten: 36
Geregistreerd: 31-03-24
Woonplaats: onder de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:10

Wat een types allemaal zeg... Arm veulentje.

littleroosie

Berichten: 6085
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:20

Ik ken het verhaal en de man ken ik ook gezien ik in het bestuur van het bonte paarden stamboek heb gezeten. Ik wil niks goed praten over het veulen wegnemen bij haar moeder, maar het verhaal is wel wat groter dan hier wordt beschreven, veel paardenleed en verdriet wat mensen wordt aangedaan door de eigenaresse van het veulen.

Alik

Berichten: 844
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 01:02

littleroosie schreef:
Ik ken het verhaal en de man ken ik ook gezien ik in het bestuur van het bonte paarden stamboek heb gezeten. Ik wil niks goed praten over het veulen wegnemen bij haar moeder, maar het verhaal is wel wat groter dan hier wordt beschreven, veel paardenleed en verdriet wat mensen wordt aangedaan door de eigenaresse van het veulen.



Volgens mij ook.

Urbanus

Berichten: 45150
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 05:43

Getup schreef:
Daphne__ schreef:
Deze bokker zal vast blij zijn met haar voorpagina vermelding :+


Zonder deze post zou ik niet eens weten, dat er een bokker bij betrokken is :+


Maar wat een gedoe , zeg. Hoe kom je erbij , een veulen van 3 maanden mee te nemen -O-


Denk dat het veulen beter af was geweest bij de veroordeelden dan de eigenaresse van die opvang.

Getup

Berichten: 8470
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:05

Ah ik begrijp dat t verhaal anders in elkaar zit als ik dacht...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42555
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:32

Urbanus schreef:
Getup schreef:
Zonder deze post zou ik niet eens weten, dat er een bokker bij betrokken is :+


Maar wat een gedoe , zeg. Hoe kom je erbij , een veulen van 3 maanden mee te nemen -O-


Denk dat het veulen beter af was geweest bij de veroordeelden dan de eigenaresse van die opvang.

Denk t ook. Misschien heeft t meegewogen in de straf, maar feit blijft dat je niet mag stelen.

Axel_Valerie

Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:42

Afgezien van het feit dat er werkelijk waar geen reet van het artikel klopt vind ik het heel kwalijk dat bokt dit klakkeloos overneemt als ik zoveel doe voor bokt. Zelfs mn leeftijd klopt niet.

Het ging ook niet om een zakelijk conflict maar om het welzijn van het veulen en de moeder en alle paarden die mevrouw bij de hengstenhouder had gedumpt vanuit de stichting. Paarden van andere mensen die in goed vertrouwen hun paard naar Mevrouw [Naam] en de paardenhoefjes hadden gebracht. Het zakelijk conflict was bijzaak.

De rechter was er wel op ingegaan dat ik geen adres heb opgegeven en Mevrouw [naam] is ook op al haar eisen in het ongelijk gesteld. Mevrouw heeft vanalles geëist waaronder een contactverbod en een klap geld voor haar mentale problemen. De rechter heeft zelfs toegekend dat als er iemand een contactverbod zou moeten krijgen dat dat Mevrouw [naam] is.

Er is ook even vergeten erbij te vermelden in deze achterlijke nepkrant dat er voor mij op geen enkele wijze bewijsvoering is geweest dat ik het veulen heb meegenomen en dat er voor mij een advies is uitgesproken in hoger beroep te gaan om apart te kunnen worden gezien van de hengstenhouder.

Wat een zooitje strontjournalistiek dit.

Overigens is het veulen bij de paardenhoefjes van Mevrouw [naam] drie keer bijna doodgegaan.

Misschien even goed nadenken voor je hier begint te roeptoeteren.

En Ohja tot slot, ik zit tot eind 2025 vol met klanten dus nee mensen hoeven er geen twee keer over na te denken om met mij samen te werken ;)
Sterker nog, het veulen is nu twee jaar en komt binnenkort bij mij in training.


Een paar kleine feiten: de merrie is heel ziek, heeft een hartruis, pssm en een progressieve oogaandoening. Het veulen is een maand ouder dan mevrouw heeft aangegeven. Er is ook door een dierenarts verklaard (door mevrouw haar eigen dierenarts) dat het voor de gezondheid van beide paarden beter zou zijn ze uit elkaar te halen. Mevrouw [naam] heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om toen het veulen een paar dagen weg was haar zieke merrie gelijk onder de hengst van [naam] te zetten.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-06-24 23:30, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

capopjekop

Berichten: 30890
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:52

Hoe moet bokt weten dat dit over jou gaat?

Axel_Valerie

Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:55

capopjekop schreef:
Hoe moet bokt weten dat dit over jou gaat?



Ik heb veel contact met bokt omdat ik beheerder ben van opgelicht in de paardenwereld.


Bovendien wil ik gewoon open zijn hierover. Ik heb het veulen niet gepakt en het veulen beschermd met mn leven. Ik heb er zelfs klappen voor gehad.

Axel_Valerie

Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:59

denisesilver schreef:
Maar ook het feit dat het veulen van het bestuurslid apart moet worden gezet om het geruzie uit te praten. Hallo? We hebben het over een 3 maanden oud veulen, die nog afhankelijk is van de merrie?


En dat is ook juist wat er niet klopt aan het verhaal. Het veulen was een maand ouder, er is door een dierenarts vastgesteld dat ze uit elkaar moesten. De merrie is erg ziek en het veulen kon geen voedingstoffen meer uit haar krijgen.

Het ging voor de hengstenhouder dan ook eigenlijk niet om een zakelijk conflict maar meer om de dode en zieke paarden die bij hem op het terrein waren gedumpt door mevrouw. Zakelijk had hij dit allang opgegeven. Mevrouw wilde niet betalen maar de hengstenhouder wilde geen betaling meer in de vorm van dode of half dode paarden van stichting de paardenhoefjes. En hij wilde het veulen veilig zetten.

BrankaZ

Berichten: 3988
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:12

Axel_Valerie schreef:
denisesilver schreef:
Maar ook het feit dat het veulen van het bestuurslid apart moet worden gezet om het geruzie uit te praten. Hallo? We hebben het over een 3 maanden oud veulen, die nog afhankelijk is van de merrie?


En dat is ook juist wat er niet klopt aan het verhaal. Het veulen was een maand ouder, er is door een dierenarts vastgesteld dat ze uit elkaar moesten. De merrie is erg ziek en het veulen kon geen voedingstoffen meer uit haar krijgen.

Het ging voor de hengstenhouder dan ook eigenlijk niet om een zakelijk conflict maar meer om de dode en zieke paarden die bij hem op het terrein waren gedumpt door mevrouw. Zakelijk had hij dit allang opgegeven. Mevrouw wilde niet betalen maar de hengstenhouder wilde geen betaling meer in de vorm van dode of half dode paarden van stichting de paardenhoefjes. En hij wilde het veulen veilig zetten.

Hoe zit het dan met het meteen wegvoeren van het veulen i.p.v. het in een aparte stal te zetten? Al dan niet met een (ketting)slot op de deur? Want ik denk dat juist dat direct afvoeren jullie nu dus bij de rechter in de problemen heeft gebracht.
En het welzijn van de dieren is niet voor de rechter gekomen, maar het weghalen van veulen dat nu dus als diefstal wordt gezien.
Alle goede bedoeningen ten spijt, maar dat heeft wel een strafblad opgeleverd.

Axel_Valerie

Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:21

BrankaZ schreef:
En het welzijn van de dieren is niet voor de rechter gekomen, maar het weghalen van veulen dat nu dus als diefstal wordt gezien.
Alle goede bedoeningen ten spijt, maar dat heeft wel een strafblad opgeleverd.



Dat was ook in de eerste instantie de bedoeling. Maar toen begonnen mevrouw [naam] en de heer [naam] te slaan. Wat ook gewoon besproken is in de zaak. [naam] kan betreft het meenemen en veiligstellen van het veulen geen vermindering krijgen van straf. Maar voor mij is er op geen enkele wijze aangetoond dat ik dat ook heb gedaan en ben meeberecht omdat ik er in de civiele zaak ook bijzat. Er is daarom voor mij ook geadviseerd om in hoger beroep te gaan, aangezien ik ook gewoon echt niet degene ben die hier een conflict heeft en ook niet degene ben die het veulen heeft meegenomen.


Plus een strafblad is niet voor iedereen het einde van de wereld als je daarmee een dier kunt redden. Een dier is voor de wet namelijk gewoon een product en de wet heeft schijt aan dieren.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-06-24 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

capopjekop

Berichten: 30890
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Taakstraf voor diefstal van paar maanden oud veulentje uit Dalerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:27

Deze zaak doet me denken aan de zaak die laatst in de podcast napleiten besproken werd. Daar ging het om het stelen/redden van een kip. Wellicht kun je daar je voordeel nog mee doen in het hogerberoep.

https://open.spotify.com/episode/6p07ld ... WaLDqVA0kA

Ik zou ook zeker de maker van het artikel contacteren als je overtuigd bent van feitelijke onjuistheden