Puur geluksmoment: als volwassene starten met paardrijden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Puur geluksmoment: als volwassene starten met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 19:02

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een paardrijles cadeau krijgen van je dochters terwijl je paarden altijd ‘enge beesten’ hebt gevonden, klinkt niet direct als een groot plezier. Wicher Kleinhaar, 50 jaar, had nooit iets met paarden. Maar na die ene les was hij verkocht. Hij vertelt ons hoe hij nu wekelijks met veel plezier paardrijdt en waarom dit zijn ultieme geluksmoment is geworden.

Beginnen met paardrijden
Het stond eigenlijk nooit op Wicher zijn planning om op een paard te gaan zitten. Geregeld stond hij aan de zijlijn te kijken naar hoe zijn dochters met veel plezier aan het paardrijden waren, maar zelf bleef hij graag op afstand. Zijn dochters wilden hem toch een keer graag op een paard zien en gaven hem een les cadeau. Hij ging de uitdaging aan en was na één les direct verkocht. Wicher vertelt: “mijn dochters Nohr en Maud reden al paard op Ruitersportcentrum Wilp. Omdat ze hier vaak te vinden zijn, zag ik ze eigenlijk niet veel. Ze zijn in hun vrije tijd namelijk geregeld op stal te vinden. Op een gegeven moment kreeg ik een les cadeau van mijn dochters. Deze les was onverwachts een succes en vanuit daar ben ik verder gegaan met paardrijden. Nu rijd ik alweer vier jaar met plezier paard en vinden mijn dochters het leuk en stoer dat ik dit doe.”

Dat hij er zoveel plezier in zou beleven, had hij dus nooit verwacht. Wicher: “ik vond het eerst wel heel erg spannend, moet ik eerlijk zeggen. Ik had eigenlijk helemaal niets met paarden. Het klinkt raar, maar ik vond het maar enge beesten. Als de meiden les hadden, kon ik ze wel helpen met opzadelen, maar dat liet ik ze liever zelf doen, wat ze gelukkig ook altijd deden. Maar toen ik er toch een keer opzat, vond ik het stiekem wel heel erg leuk. Mijn instructeur, Jeroen Fijma, gaf mij veel vertrouwen. Dat zorgde ervoor dat ik ontspande en er plezier in kreeg.”

Het aanleren op een latere leeftijd
Iedereen kan leren paardrijden. Het is tenslotte goed voor de training van het lichaam en het zorgt voor een verbetering van motoriek en balans. Maar gemakkelijk is het niet altijd. Wicher geeft aan wat zijn ervaring is: “ik vond het vooral lastig om mijn balans te vinden op het paard en het gevoel voor het paard te krijgen. Nu ik de feeling en het ritme gevonden heb, niet het paard in de weg zit en mijn balans kan controleren, gaat het een stuk makkelijker. Toen ik er voor het eerst opging, ging ik alle kanten op. Links, rechts, voor, achter, ik werd goed door elkaar geschud. Dat was even wennen. Maar ik heb doorgezet en altijd gezegd dat ik de basis goed onder de knie wil hebben zodat ik lekker met mijn dochters een buitenrit kan maken.”

Carrousel rijden
Nu Wicher elke week paardrijdt, weet hij goed wat hij wel en niet leuk vindt. Naast dat hij wekelijks in de groepsles rijdt, doet hij ook mee in de carrouselles. Wicher: “Het carrousel rijden vind ik het allerleukst. Dit komt echt doordat het een teamsport is. Het is prachtig om met z'n allen de figuren strak en goed te rijden. Ik doe dit ook samen met Nohr, mijn dochter. Dat vind ik dus ook heel leuk om te doen, die binding met elkaar. Springwedstrijden of dressuurwedstrijden hoeven voor mij niet per se. Voor het springen voel ik mij ook eigenlijk wat te oud. Ik merk dat ik daarin voorzichtiger ben. Je bent toch breekbaarder op deze leeftijd.”

“Daarnaast vind ik het heel gezellig met alle mensen die ik op stal heb leren kennen en ik vind het contact met het paard bijzonder. Paarden spiegelen natuurlijk heel erg. Wanneer ik verkeerd in mijn vel zit, toont een paard dat ook. Wanneer je gehaast komt, een paard snel opzadelt en begint, vergeet het maar, dan loopt het paard ook minder fijn.”

De mooiste buitenrit samen met zijn dochters
Het doel was om een buitenrit te kunnen rijden met zijn twee dochters. Dat doel is behaald en samen hebben ze al genoten van meerdere ritten. Wicher vertelt trots: “de mooiste keer dat we samen hebben gereden, was op Terschelling. We hebben namelijk een keer een cadeautje gehad dat we daar een strandrit mochten rijden. Het was wel even spannend, het is natuurlijk vreemd terrein en het zijn vreemde paarden, maar het was hartstikke mooi. Het is eigenlijk de reden geweest waarom ik ben begonnen met paardrijden: om zulke dingen te kunnen doen met mijn dochters. We hebben ook al een keer een rit gemaakt hier op de Veluwe en dat zijn gewoon echt mooie dingen die je dan samen kunt doen.”

Ook starten met paardrijden? Vind een manege bij jou in de buurt!