Paard de dood ingejaagd op Appleby Horse Fair

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paard de dood ingejaagd op Appleby Horse Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 20:36

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Sfeerbeeld van de Appleby Horse Fair. Foto: Deben_Dave/Wikimedia Commons

Tijdens de jaarlijkse Appleby Horse Fair is een driejarige hengst overleden. Volgens de Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) is het dier de dood ingejaagd, zij omschrijven dit ook als een ‘onvergeeflijke daad van wreedheid’ en zijn op zoek naar de verantwoordelijke koetsier. De bonte hengst met een stokmaat van ongeveer 1,42 meter zakte woensdag 5 juni rond 15:00 uur lokale tijd in elkaar bij de Jubilee Bridge. Hulp mocht niet meer baten.

Rob Malloy, inspecteur bij de RSPCA, vertelt aan Horse & Hound dat het dier een veel te hoge lichaamstemperatuur had en onder de wonden zat. Volgens hem moest het paard werken tot het erbij neerviel. “Dit was een onvergeeflijke daad van wreedheid. Deze persoon heeft zichzelf, zijn familie en natuurlijk dit arme paard, dat ongetwijfeld geleden heeft voordat hij stierf, in de steek gelaten. We willen graag weten wie hier verantwoordelijk voor is en hebben beelden van hem en het paard vrijgegeven. We willen graag zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt. Dit incident is een teleurstellende manier om de fair vandaag te beginnen. Er zijn hier zoveel voorbeelden te zien van goed horsemanship en we weten dat veel mensen boos zullen zijn als ze dit horen.”

De Appleby Horse Fair, die dit jaar van 6 tot en met 12 juni wordt gehouden, is een jaarlijkse bijeenkomst van reizigers en gipsy's in de Britse plaats Appleby. Het evenement trekt jaarlijks zo’n 10.000 reizigers en gipsy's en meer dan 30.000 bezoekers. Er zijn dan negen dierenwelzijnsorganisaties actief om te het welzijn van de paarden te waarborgen.

Billy Welch en Bill Lloyd, vertegenwoordigers van de reizigers en gipsy's, laten aan de BBC en Horse & Hound weten dat ze ziek en verdrietig zijn van de dood van dit paard en hoe gruwelijk de koetsier was. Ook laten ze weten dit te veroordelen, in de strengst mogelijke bewoordingen. Zij roepen iedereen die informatie heeft dan ook dringend op om contact op de te nemen met de RSPCA, “voor gerechtigheid en de toekomst van de fair.” Ze geven aan het werk van de welzijnsorganisaties te steunen, en dat dit incident een zware klap is voor al hun inspanningen. “Voor zover wij weten, is dit nog nooit eerder gebeurd. Wij vragen iedereen om te luisteren naar de welzijnsboodschappen, zodat dit ook nooit meer gebeurt. Appleby is een van de grootste paardenfestivals in Europa. Dit tragische incident is een smet op het evenement en zal moeilijk uit te wissen zijn. Het festival trekt een veel verschillende soorten mensen aan, inclusief reizigers en gipsy's, en het grootste deel is vaste gast. De standaard voor wat betreft horsemanship ligt normaal gesproken hoog bij de gipsy's en vaak zijn zij de eersten die misbruik tijdens het festival melden, zodra ze het zien. We weten de identiteit van de verantwoordelijke persoon nog niet, maar als het een gipsy was, zullen we hem nog strenger en duidelijker veroordelen. Maar trek alsjeblieft geen conclusies voor we de ware feiten kennen.”

Tijdens het festival is er op Salt Tip Corner een dierenartspraktijk te vinden, hier kan hulp worden gezocht voor alle dieren. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn er van 10:00 uur tot 16:00 uur medewerkers aanwezig. Iedereen die zich zorgen maakt om een dier kan altijd een politieagent of iemand van RSPCA benaderen.

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:09

Ik snap echt niks van dit bericht. Allemaal nietszeggende details over de stokmaat van het dier en hoe laat het was. Maar niet wat er dan gebeurd is. En hoe kun je nou wel weten dat een paard de dood in is gejaagd, maar niet de koetsier lokaliseren? Die zit dan toch op de koets zou je zeggen? Of is het paard dood gevonden op de fair? Dus dat die daar ineens lag?

pluisje88

Re: Paard de dood ingejaagd op Appleby Horse Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:28

Jammer dat het de woorden van een of andere dierenrechten organisatie zijn in plaats van een feitelijk nieuwsbericht. Ik ben in de eerste alinea al afgehaakt. De mening van deze mensen is nogal gekleurd. Veel zinloze informaties

Wie kan bewijzen dat het dier niet gewoon een hartstilstand of aorta scheuring of wat dan ook heeft gehad waar niemand iets aan heeft kunnen doen?

Treurig voor het paard. Maar nee stemmingmakerij zonder feiten over de rug van dit paard is niet oké in mijn ogen..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Gezocht: doe het zelf of particulier plekje voor twee paarden op leeftijd in de Achterhoek (omgeving Dinxperlo)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:31

De Appleby horse fair staat niet bekend om het welzijn van de tinkers.

Staat ook op de site van de Appleby horse fair zelf. Dus om het gelijk af te doen als stemmingsmakerij is een beetje jammer en doet het dier ook geen recht.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 09-06-24 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:32

Weet niet of link posten mag maar op bbc.com is er iets meer over te vinden. Maar ook daar mist hoe het dier gevonden is.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:52

Wintu schreef:

Staat ook op de site van de Appleby horse fair zelf. Dus om het gelijk af te doen als stemmingsmakerij is een beetje jammer en doet het dier ook geen recht.

Ik wilde net zeggen, het festival staat niet echt bekend om dierenwelzijn :=

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:56

Weer een mooi voorbeeld van hoe sommige (letterlijk) gewoon stoppen met lezen zodra bekend is dat een bericht van een bepaalde partij afkomstig is, wat ik een tijdje terug ook al omschreef. Een paard is op een evenement dat al slecht bekend staat gestorven, maar nee, omdat het door een stelletje bomenknuffelaars gepost is vinden sommigen het stemmingmakerij.

Zegt een stuk meer over die mensen dan over de bomenknuffelaars en wint dus, in ieder geval hier, geen zieltjes voor jullie case.

Lang leve de bomenknuffelaars die hun kop boven het maaiveld uit durven te steken. Dat ze maar voor altijd mogen blijven opkomen voor de underdog.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:01

Wintu schreef:

Er staat overal hetzelfde artikel. Maar als een paard op een fair "worked to death" is, dan hebben mensen dat toch zien gebeuren en hadden ze toch in kunnen grijpen? Ik zie het gewoon echt niet voor me wat er dan gebeurd is.

Als een paard zo afgebeuld wordt dat hij dood neervalt en vervolgens kan de koetsier het paard dood achterlaten en met tuig en koets verdwijnen (neem ik dan aan, anders hoeven ze hem niet te zoeken?) en dat op een fair met 30.000 mensen, dat roept op zijn minst vragen op.

En natuurlijk hoort een jong paard niet zomaar dood te gaan. Maar ik blijf het artikel warrig en vaag vinden.

Edit. Er is maar 1 persoon die het stemmingmakerij noemt. Dat bericht uitvergroten, in meervoud zetten en er termen als bomenknuffelaar bij zetten, dat is dan ook op jouw beurt stemmingmakerij ;-)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:09

Beert het zijn zeer grote families die elkaar beschermen tot de dood dus het zal me niks verbazen als niemand het wil 'verklikken'. Dat keur ik uiteraard niet goed, maar zo werkt het blijkbaar met deze families.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:10

beert schreef:
Wintu schreef:

Er staat overal hetzelfde artikel. Maar als een paard op een fair "worked to death" is, dan hebben mensen dat toch zien gebeuren en hadden ze toch in kunnen grijpen? Ik zie het gewoon echt niet voor me wat er dan gebeurd is.

Als een paard zo afgebeuld wordt dat hij dood neervalt en vervolgens kan de koetsier het paard dood achterlaten en met tuig en koets verdwijnen (neem ik dan aan, anders hoeven ze hem niet te zoeken?) en dat op een fair met 30.000 mensen, dat roept op zijn minst vragen op.

En natuurlijk hoort een jong paard niet zomaar dood te gaan. Maar ik blijf het artikel warrig en vaag vinden.

Edit. Er is maar 1 persoon die het stemmingmakerij noemt. Dat bericht uitvergroten, in meervoud zetten en er termen als bomenknuffelaar bij zetten, dat is dan ook op jouw beurt stemmingmakerij ;-)

Ik heb het woord bomenknuffelaar niet genoemd. Dus eer je anderen ergens van beschuldigd, heb dan zelf het fatsoen om even goed te lezen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:12

Earth schreef:
Beert het zijn zeer grote families die elkaar beschermen tot de dood dus het zal me niks verbazen als niemand het wil 'verklikken'. Dat keur ik uiteraard niet goed, maar zo werkt het blijkbaar met deze families.

Amen en verder kijkt de gemiddelde mens graag de andere kant uit. Die scudders gaan vaak ook wel rap, dus misschien is het sommigen niet eens opgevallen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:12

Die bomenknuffelaars komen van mij inderdaad, even inspiratie uit andere topics hierover gehaald (en die zijn er genoeg!). Was in een creatieve bui.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:16

RSPCA is ook een instantie die gewoon veel goed werk levert en met koninklijke titel ook nog, dus niet zo maar een of andere dierenrechtenorganisatie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:19

beert schreef:
Ik snap echt niks van dit bericht. Allemaal nietszeggende details over de stokmaat van het dier en hoe laat het was. Maar niet wat er dan gebeurd is. En hoe kun je nou wel weten dat een paard de dood in is gejaagd, maar niet de koetsier lokaliseren? Die zit dan toch op de koets zou je zeggen? Of is het paard dood gevonden op de fair? Dus dat die daar ineens lag?

Misschien je gewoon eens inlezen.... sommige mensen zijn gewoon klootzakken met dieren, beter gezegd, de hoeveelheid mensen die naar is tegen dieren is best groot. Dus waarom dit meteen in twijfel trekken. De eigenaar heeft schijnbaar zijn paard gewoon laten liggen op straat, anders proberen ze hem niet met foto en al op te sporen of wel dan. Waarom zou je je paard zomaar laten liggen en vertrekken ....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:21

VuurVleugels schreef:
Weer een mooi voorbeeld van hoe sommige (letterlijk) gewoon stoppen met lezen zodra bekend is dat een bericht van een bepaalde partij afkomstig is, wat ik een tijdje terug ook al omschreef.

Ik ben gestopt met lezen omdat ik dit artikel niet te lezen vind zo slecht/vreemd. Dat heeft totaal niks met mijn interesses, niveau, politieke voorkeur of “gekleurdheid” te maken. Na jullie commentaar toch maar het hele artikel gelezen.

Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden dat je op een evenement met 30.000 bezoekers een pony dood kunt laten werken en mishandelen ( de pony blijkt onder de wonden te zitten volgens het artikel) zonder dat iemand iets doet. Een jonge pony stort niet maarzo in elkaar tijdens het werk dus dat moet uren geduurd hebben. Als ze deze mensen zelf niet wouden aanspreken dan was er in die uren tijd genoeg geweest om die instanties erbij te halen, de politie in te schakelen, beeldmateriaal te verzamelen ect..

stond erbij en keek ernaar dus. En dan noemen jullie mij een boomknuffelaar. Goeie kans dat ik hem zonder nadenken van de bok gesleurd had. Ik kan zeer slecht tegen onrecht.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Gezocht: doe het zelf of particulier plekje voor twee paarden op leeftijd in de Achterhoek (omgeving Dinxperlo)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:48

pluisje88 schreef:
VuurVleugels schreef:
Weer een mooi voorbeeld van hoe sommige (letterlijk) gewoon stoppen met lezen zodra bekend is dat een bericht van een bepaalde partij afkomstig is, wat ik een tijdje terug ook al omschreef.

Ik ben gestopt met lezen omdat ik dit artikel niet te lezen vind zo slecht/vreemd. Dat heeft totaal niks met mijn interesses, niveau, politieke voorkeur of “gekleurdheid” te maken. Na jullie commentaar toch maar het hele artikel gelezen.

Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden dat je op een evenement met 30.000 bezoekers een pony dood kunt laten werken en mishandelen ( de pony blijkt onder de wonden te zitten volgens het artikel) zonder dat iemand iets doet. Een jonge pony stort niet maarzo in elkaar tijdens het werk dus dat moet uren geduurd hebben. Als ze deze mensen zelf niet wouden aanspreken dan was er in die uren tijd genoeg geweest om die instanties erbij te halen, de politie in te schakelen, beeldmateriaal te verzamelen ect..

stond erbij en keek ernaar dus. En dan noemen jullie mij een boomknuffelaar. Goeie kans dat ik hem zonder nadenken van de bok gesleurd had. Ik kan zeer slecht tegen onrecht.

Jammer dat je er niet was, dan had het dier nog geleefd zeker..... :roll: Door het artikel niet serieus te nemen, kijk je al weg en jij wilt me vertellen dat je ter plekke wel iets had gedaan? Tja..

Dier liep voor de sulky, passeert in snelheid, zigeuners houden hand boven elkaars hoofd en veel ontgaat mensen op zo een grote fair. Dier was op voorhand al niet ok en schijnbaar mishandeld, maar misschien valt dat helemaal niet op, op een fair waar dierwelzijn sowieso ondergeschikt is aan plezier.

Als het allemaal niet klopt en het is een hartaanval of aneurysma, waarom vertrekt de eigenaar dan en laat het paard liggen. Die voelt hem hangen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 09-06-24 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:51

Ik noem niemand hier een bomenknuffelaar... Lezen is ook een kunst hè :')

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:58

Appleby horse fair reizen heel veel mensen over een periode van weken met paard en wagen naartoe. Heb vorig jaar in die regio gewerkt en heel wat wagens op de weg gezien. Veelal wordt er prima voor de paarden gezorgd maar er zitten ook echt wel trieste gevallen tussen. Dus mogelijk al een samenloop van omstandigheden? Dier was mogelijk al (over)vermoeid van de lange reis naar appleby en dit was de druppel? Maargoed dat is speculeren.

Wat betreft de rspca: dat is een vrij neutrale dierenorganisatie. Zou zeggen vergelijkbaar met de dierenbescherming (en imo dus een stuk neutraler dan bijvoorbeeld dier en recht/peta/wakker dier etc). Heb al een aantal keren met ze samen mogen werken (hoofdzakelijk in het holst van de nacht ivm aangereden reeen of herten) en dat zijn echt geen type geitewollensokken/boomknuffelaars.

Met betrekking tot slecht leesbaar? Tsjah het artikel is vrij letterlijk vertaald uit het engels. Grammaticaal hier en daar een beetje krom, maar de strekking is mijns inziens wel duidelijk. Artikel van horseandhoud.co.uk waarop het bokt artikel lijkt gebasseerd is misschien niet het beste artikel ooit, maar is duidelijker te volgen

TLove because He first loved Us
I John 4:19

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:02

Ik zie ze zelf inderdaad ook niet als bomenknuffelaars. Maar vele anderen helaas wel, tegenwoordig worden veel organisaties met een hart voor dieren als belachelijk weggezet. Vooral sinds de grote opkomst van het veganisme is dat een ding, want wanneer mensen het gevoel hebben dat het ze door de strot wordt geduwd komt er weerstand en ridiculisering. Terwijl het écht goede, professionele organisaties kunnen zijn, zoals deze.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:04

Wintu schreef:
Jammer dat je er niet was, dan had het dier nog geleefd zeker..... :roll: Door het artikel niet serieus te nemen, kijk je al weg en jij wilt me vertellen dat je ter plekke wel iets had gedaan? Tja..

Ah dus een artikel van slechte kwaliteit vinden is tegenwoordig een misdaad? Door vragen te stellen over een artikel en te zeggen dat je iets een vreemd/onvolledig verhaal vindt kijk je weg bij onrecht?

Juist ja. Goed verhaal :j

Ik ken dit evenement niet en ook de organisatie niet. Maar ik vind het artikel behoorlijk emetioneel geschreven en kreeg er een sterk peta/dier en recht gevoel bij. Ik lees nu bij cathalijne dat dit niet het geval is.

@vuurvleugels. Ik heb geen problemen met organisaties die opkomen van dieren. Ik heb wel problemen met campagnes die gestoeld zijn op halve waarheden en daarmee een hetze oproepen tegen andere mensen. Hoe meer je mensen verdeelt, hoe minder je oplost. Polarisatie daar houd ik niet van. Het maakt me niet uit over welk thema de aanleiding daartoe gaat.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 09-06-24 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:07

Dan speelde de aanname van een 'radicale' partij dus toch een rol in het besluit het bericht wel of niet serieus te nemen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:12

pluisje88 schreef:
Wintu schreef:

Ah dus een artikel van slechte kwaliteit vinden is tegenwoordig een misdaad? Door vragen te stellen over een artikel en te zeggen dat je iets een vreemd/onvolledig verhaal vindt kijk je weg bij onrecht?

Juist ja. Goed verhaal :j

Ik ken dit evenement niet en ook de organisatie niet. Maar ik vind het artikel behoorlijk emetioneel geschreven en kreeg er een sterk peta/dier en recht gevoel bij. Ik lees nu bij cathalijne dat dit niet het geval is.

@vuurvleugels. Ik heb geen problemen met organisaties die opkomen van dieren. Ik heb wel problemen met campagnes die gestoeld zijn op halve waarheden en daarmee een hetze oproepen tegen andere mensen. Hoe meer je mensen verdeelt, hoe minder je oplost. Polarisatie daar houd ik niet van. Het maakt me niet uit over welk thema de aanleiding daartoe gaat.

Je zegt het zelf al, je kent het niet, maar je haakt al wel af in de eerste alinea en trekt dan ook al een conclusie (das geen vragen stellen), chapeau voor jou. Misschien even verder zoeken in het vervolg eer je de boel in twijfel trekt en iets post, waarvan je zelf zegt, niets te weten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:53

beert schreef:

Een autopsie kan die dingen uitwijzen. Hoeveelheid stresshormoon, verwondingen, lichaamstemperatuur en zo verder. Op die manier kun je dat weten.

De koetsier lokaliseren is een heel andere tak van sport. Het een is medische wetenschap, het ander is politiewerk. En meestal zijn dierenartsen geen politiemensen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 00:06

Appelby heeft niet echt een fantastische reputatie, ook wel gebaseerd op een stuk racisme richting de Roma, Sinti en de overige Traveller mensen. Dit soort artikelen helpen daar niet bij. Zeker niet omdat Gypsy gewoon een scheldwoord is, en als slur wordt gezien door de gemeenschap.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 05:03

Verschrikkelijk!
Heb ook nooit begrepen dat er ,ook vanuit Nederland,bus ladingen vol er elk jaar heen gaan! Heb genoeg beeldmateriaal gezien om er nooit en te nimmer heen te willen gaan! En hey die zigeuners houden elkaar echt wel de hand boven het hoofd! En de reputatie die ze hebben is geen woord van overdreven! #mijnmening!