Grote stalbrand Ohio kost tussen de 60 en 90 paarden het leven

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Grote stalbrand Ohio kost tussen de 60 en 90 paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 20:34

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij een grote stalbrand in Logan County in de staat Ohio in de Verenigde Staten zijn tussen de 60 en 90 paarden om het leven gekomen. Rond 12:15 uur zaterdagmiddag, plaatselijke tijd, kwam de melding binnen bij de brandweer. De brand woedde bij het trainingscomplex van Brandon Brant en Eric Priest, twee bekende westentrainers uit Ohio. Het hele complex van ongeveer 60.000 square feet, bijna 5600 vierkante meter, is in de as gelegd.

Jason Johns, Assistent Fire Chief bij de brandweer Richland Township, vertelt aan WHIO-tv: “het hele gebouw was onveilig, we konden niet naar binnen. Er waren levende paarden binnen, ze hadden een rijbaan binnen en het was allemaal volledig betrokken bij de brand. We konden er niet in. Ik heb gehoord dat er zo’n 60 tot 90 paarden binnen waren, ik heb de officiële cijfers nog niet. Geen van hen kon eruit.”

Meerdere brandweerkorpsen uit de regio werden opgeroepen om de brand te bestrijden. De paardenstallen lagen langs de State Route 638. Deze weg werd vanwege de rookontwikkeling afgesloten. De brandweer doet onderzoek naar de oorzaak van de brand. Volgens nieuwszender NBC4 is er één persoon gewond geraakt.

NBC4 heeft ook een video gemaakt over de brand, hier wordt overigens gesproken over 43 dode paarden:

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

paars

Re: Grote stalbrand Ohio kost tussen de 60 en 90 paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:36

Oh men wat verschrikkelijk…

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:37

Oh wat een nachtmerrie...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:41

Wat een gruwel...

Extremely rare and Beyond Compare

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:18

|( Mijn god wat een nachtmerrie. Verschrikkelijk

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Gezocht: doe het zelf of particulier plekje voor twee paarden op leeftijd in de Achterhoek (omgeving Dinxperlo)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 02:11

Mijn god. Hoe kom je hier ooit overheen?
En die dieren… Wat een hel, en wat vreselijk om toe te moeten kijken en niets te kunnen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 06:52

Raar dat zo'n groot complex geen sprinklerinstallatie heeft.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:55

Zouden meer dan 100 paarden gestaan hebben op dat complex zag het
zaterdag voorbij komen …er zouden volgens een bericht ruim 77 paarden overleden zijn, aantal is nog onduidelijk.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:05

Oh echt afschuwelijk zeg!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:06

Ja het is echt hartverscheurend wat daar zich heeft afgespeeld.....Ze hebben geprobeerd de paarden te bevrijden maar het was te heet en het vuur verspreide zich te snel. Zelfs de brandweer in hun speciale pakken konden niks meer doen. 1 trainer ligt in het ziekenhuis met brandwonden.
Er lopen nu veel acties om te doneren.
Ze zijn echt alles kwijt.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:22

Vreselijk.. ;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:29

Wat heftig zeg... vreselijk :(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:48

Popstra, is dat de stal waar Gina Maria Schumacher het over had ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:17

Jep.
Super triest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:47

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:12

Lieser schreef:

Toen ik nog in Canada woonde had de stal waar ik een tijdje gewerkt heb dat ook niet. Dan kan je elk voorjaar je installatie vervangen want dan vriest de boel kapot. Die hadden om diezelfde reden ook geen automatische drinkbakken. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet weet hoe het climaat in Ohio precies is alhoewel het daar in de winter zo te zien ook nog wel onder nul wil blijven. En "volgens feestboek" schijnt zoiets daar ook niet (wettelijk) verplicht te zijn.

Verder klinkt een sprinklerinstallatie leuk, maar ben daar ooit voor de veehouderij eens ingedoken en kwam toen oa een document tegen van de WUR waarin stond dat daar, door de vaak ook stoffige omgeving, ook nog behoorlijk wat haken en ogen aan zitten om dat goed werkbaar te krijgen en te houden, en dat dat bijna niet te doen is. En stro en hooi bijv. branden echt als een malle.

Verder had ik idd hetzelfde begrepen als Kally. Echt verschrikkelijk ;(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:46

Blacky94 schreef:
Lieser schreef:

Toen ik nog in Canada woonde had de stal waar ik een tijdje gewerkt heb dat ook niet. Dan kan je elk voorjaar je installatie vervangen want dan vriest de boel kapot. Die hadden om diezelfde reden ook geen automatische drinkbakken. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet weet hoe het climaat in Ohio precies is alhoewel het daar in de winter zo te zien ook nog wel onder nul wil blijven. En "volgens feestboek" schijnt zoiets daar ook niet (wettelijk) verplicht te zijn.

Verder klinkt een sprinklerinstallatie leuk, maar ben daar ooit voor de veehouderij eens ingedoken en kwam toen oa een document tegen van de WUR waarin stond dat daar, door de vaak ook stoffige omgeving, ook nog behoorlijk wat haken en ogen aan zitten om dat goed werkbaar te krijgen en te houden, en dat dat bijna niet te doen is. En stro en hooi bijv. branden echt als een malle.

Verder had ik idd hetzelfde begrepen als Kally. Echt verschrikkelijk ;(

De stal waar ik "werkte" vorig jaar had gewoon verwarming. Zelfs vloerverwarming . Hele complex werd warmgehouden door een houtkachel die buiten stond. Enorm mooi systeem. Hout werd gekapt uit zijn eigen bos. Dus het kan zeker wel

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:28

Zeg je dat tegen iedereen die een dramatische stalbrand heeft gehad? wat heb je aan deze discussie als er zoiets tragisch is gebeurd.

Dit was een al oud complex.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:46

Popstra schreef:
Zeg je dat tegen iedereen die een dramatische stalbrand heeft gehad? wat heb je aan deze discussie als er zoiets tragisch is gebeurd.

Dit was een al oud complex.

Denk je dat de eigenaren meelezen op bokt dan? :o

Nee natuurlijk. Buiten deze "discussie" om, wat geen discussie is, is het natuurlijk een enorme ramp. Wat een verschrikking om zo je dieren te verliezen en de dieren zelf om zo om te komen... Mijn grootste angst hoor!

Bedoelde meer dat er ook in Canada en andere plaatsen op de wereld waar het enorm koud is oplossingen zijn tegen het bevriezen van waterleidingen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:30

Het gebouw was binnen 10 min ingestort. Er heeft toen het begon een explosie plaats gevonden. Vermoedelijk van het gas.
Er zijn in totaal 45 paarden om gekomen. Volgens een arts is dat snel gegaan omdat ze al door de dikke zwarte rook gestikt zullen zijn.
Die dikke verstikkende rook was ook de rede ze zelf niks meer konden redden.
Daar ging een sprinkler instalatie niks tegen helpen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:45

Pffff wat heftig….
Ik hoop dat ze snel weg waren, rust in vrede lieve dieren…

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:06

Niet het moment, maar waar zijn de gruwels en lieve reacties als het een stalbrand met varkens, kippen, koeien, ganzen ect ect betreft.
Dan is het meestal vooral triest voor de boer, wordt er dan gezegd.

Niet zeuren maar lééf!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:21

oh, ik lees dan juist vooral dat die boer voor een sprinklerinstallatie had moeten zorgen en vooral wat een klootzakken die boeren zijn 7ofhearts

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:47

7ofhearts schreef:
Niet het moment, maar waar zijn de gruwels en lieve reacties als het een stalbrand met varkens, kippen, koeien, ganzen ect ect betreft.
Dan is het meestal vooral triest voor de boer, wordt er dan gezegd.

Als je zo'n nieuwsbericht hebt, zie ik genoeg reacties hoe verschrikkelijk het is voor de dieren én de eigenaar (ja dat is vaak een boer). In het geval van de paarden is het ook verschrikkelijk voor de eigena(a)r(en)...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:59

Sorry maar bij elke stalbrand huilt mijn hart net zo hard, wat voor dieren er ook zaten.
Geen boer wil zijn koeien dood zien gaan, geen boer wil zijn varkens dood zien gaan.

Ik denk oprecht dat er heel heel weinig boeren zijn die niet kapot gaan van binnen, al tonen ze het tov de media misschien niet…