Hesselhøj Donkey Boy wordt gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Hesselhøj Donkey Boy wordt gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-24 22:04

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Hesselhøj Donkey Boy met ruiter Jan Møller Christensen tijdens het WK voor
jonge dressuurpaarden 2019 in Ermelo. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De Noorse hengstenhouder Kristin Andresen heeft besloten om haar nummer één-hengst Hesselhøj Donkey Boy te klonen.

Donkey Boy is een twaalfjarige, goedgekeurde Deense warmbloedhengst van ERA Dancing Hit x Milan. Hij is in Denemarken gefokt door Dorthe en Hans Jørgen Hoeck.

Succes bij de jonge paarden
De goedgekeurde dekhengst heeft als jong sportpaard een illustere carrière opgebouwd. Met Jan M. Christensen in het zadel won hij vier jaar achter elkaar, van 2016 tot en met 2019, de Deense kampioenschappen voor jonge dressuurpaarden. Daarnaast wonnen ze in 2017 brons bij de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in Ermelo. In 2019 wonnen ze daar zilver en in 2018 werden ze vijfde.

In maart 2020 werd Donkey Boy door Andresen verhuisd naar Helgstrand Dressage. In februari 2022 maakte Donkey Boy zijn rentree in de wedstrijdring, bij een lokale wedstrijd in Aalborg. Hij werd hier gereden door Anne-Mette Strandby en won de Intermediaire II met 76.974%. Op 30 april en 1 mei van dat jaar werd hij uitgebracht bij een wedstrijd in Skårup Fyn en won daar de Inter II met 76.184% en de Grand Prix met 75.367%. Dit was Donkey Boys laatste wedstrijd tot nu toe.

Ongeluk
In oktober 2022 werd Hesselhøj Donkey Boy verkocht aan de Nederlandse Academy Bartels voor 2,5 miljoen euro. Maar volgens Andresen werd hij voor een veel hogere prijs meteen weer doorverkocht aan de Japan Riding Association als toekomstig rijpaard voor de Japanse olympiër Kazuki Sado, een leerling van Bartels.

Helaas raakte Donkey Boy op 29 juni 2022 ernstig gewond bij een ongeluk in de stallen, kort voor hij naar Nederland zou vertrekken. Een juridische strijd volgde, maar er werd een schikking getroffen en Donkey Boy ging terug naar Andresen.

Revalidatie en klonen
Het paard ging terug naar zijn stal in Katrinelund. Andresen heeft haar eigen fokstal in het Noorse Dilling, maar houdt haar dekhengsten in Denemarken. In november 2023 mag hij van de dierenartsen weer bereden worden.

“Donkey Boy heeft zoveel werk op het fantoom, dat het niet mogelijk is om een carrière onder het zadel te hebben”, vertelt Andresen aan Eurodressage. Ze voegt er aan toe: “Donkey Boy was de hengst die afgelopen jaar in Denemarken de meeste merries heeft gedekt. Ook dit jaar heeft hij er weer veel. We gaan hem op 15 augustus naar huis halen en dan gaat Alexandra hem rijden.” Ze willen kijken of hij sterk genoeg is om terug te keren naar de sport.

Op 27 mei liet Andresen weten dat het proces om het paard te klonen in gang is gezet.

“Ik ben hem aan het klonen om hopelijk een aantal daarvan in de sport te hebben”, legt Kristin uit.

Donkey Boy is niet de eerste dekhengst in de dressuur die wordt gekloond. Jazz was de eerste die gekloond werd en waarvan de eigenaren dit openbaar maakten. Charlotte Jorst heeft Nintendo gekloond. Andere bekende dressuurpaarden die gekloond werden, zijn Poetin, Bohemian en Zhaplin Langholt.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

anjali

Re: Hesselhøj Donkey Boy wordt gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:51

Ik vind dit niks. Het voegt in elk geval niets toe aan dierenwelzijn. Ik heb dat klonen eens opgezocht op Google en het omvat meer dan je zomaar zou denken. Er zijn trouwens al mensen gekloond maar die embryo's worden vernietigd want het mag niet. Zelfs een mens-koe embryo. In sommige landen kijken ze trouwens niet zo nauw met wat er mag of niet. Wetenschap probeert alles uit wat kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:11

En je hoort ook bijna niks meer van die klonen.

Hollywood, de kloon van Jazz is een schim van wat Jazz zelf was.

Deze hengst dekt enorm veel, ze kan gewoon beter investeren in goede nakomelingen van hem.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:14

Ik vind dit ook helemaal niks. Dit is puur commercieel klonen en heeft niks te maken met behoud oid.

*Burp*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:15

Klonen is maar een raar iets

Ik vroeg mij af of het genetisch niet gewoon hetzelfde is als de moeder van Donkey Boy weer te laten dekken door dezelfde hengst? Dan heb je toch ook dezelfde genen met een ander uiterlijk en eigen karakter? Of is dat genetisch toch weer anders?
Interessant

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:18

Kabayo schreef:

Ik vroeg mij af of het genetisch niet gewoon hetzelfde is als de moeder van Donkey Boy weer te laten dekken door dezelfde hengst? Dan heb je toch ook dezelfde genen met een ander uiterlijk en eigen karakter? Of is dat genetisch toch weer anders?
Interessant

Nee, dat is niet hetzelfde. Zowel merrie als hengst kunnen net weer een andere eigenschap doorgeven.

Klonen is echt letterlijk een genetische kopie. Maar dat is het dan ook.

*Burp*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:18

Kabayo schreef:

Interessant

Nee, dat is niet hetzelfde. Twee broers is niet gelijk aan een eeneiige tweeling. En dat is wat een kloon is.
Er lopen dus allang een paar miljoen menselijke kloons rond op aarde :))
En die zijn bij lange na niet identiek aan elkaar qua eigenschappen, en dat is ook bij kunstmatige kloons niet het geval.

Het klonen van een volwassen dier is in feite een niet bestaande eeneiige broer of zus maken. Met jaren leeftijdsverschil, dat wel.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-06-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:19

En zelfs met het identieke DNA zijn ze niet exaxt hetzelfde, het is best wel complex volgens mij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:21

Elisa2 schreef:
En zelfs met het identieke DNA zijn ze niet exaxt hetzelfde, het is best wel complex volgens mij.

Nee, nature vs nurture is altijd een ding. En zelfs met gelijke genen zie je nog verschillen, idd. In uiterlijk en karakter.

*Burp*

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:46

Kloons zijn ook niet 100% genetisch gelijk en qua fokkerij voegt het niets toe om een hengst te klonen die al veel dekt. Misschien enkel een extreem goede ruin.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:54

Ik begrijp deze ook niet echt... als je dan toch persé wil klonen, pak dan een vroeg geruind en top presterend paard of een geruinde die later goede nakomelingen bleek te geven. Bv een Vallegro of een Geniaal zijn de eerste die me te binnen schieten.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:57

c_alsemgeest schreef:
Ik begrijp deze ook niet echt... als je dan toch persé wil klonen, pak dan een vroeg geruind en top presterend paard of een geruinde die later goede nakomelingen bleek te geven. Bv een Vallegro of een Geniaal zijn de eerste die me te binnen schieten.

Maar dat is alsnog een enorme gok. Kijk naar de klonen van Jazz, geen enkele is zo goed als hij was. Klonen zijn nooit hetzelfde, en het is niet dat de huidige warmbloeden op uitsterven staan en behouden moeten worden. Het is ook geen zeldzaam bloed dat gekloond wordt.

*Burp*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:45

_San87_ schreef:
c_alsemgeest schreef:

Maar dat is alsnog een enorme gok. Kijk naar de klonen van Jazz, geen enkele is zo goed als hij was. Klonen zijn nooit hetzelfde, en het is niet dat de huidige warmbloeden op uitsterven staan en behouden moeten worden. Het is ook geen zeldzaam bloed dat gekloond wordt.

Daarom zei ik, als je persé wil. :P Ik denk dat klonen sowieso altijd een stap achteruit is ipv voorruit. De jazz klonen (2 ervan) ken ik goed, stond er mee op stal. Ze zijn inderdaad niet 100% hetzelfde, en dan heb je ook nog een draagmerrie die een stukje opleiding mee geeft en wat er daarna mee gedaan wordt doet ook veel.
Denk persoonlijk ook dat klonen niet veel meer waarde heeft, en als je het dan wil iets wat niet dekt imo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:22

Ik denk dat in dit geval (oorspronkelijke paard geblesseerd en te druk met dekken) de ruiter gewoon hetzelfde paard terug wil om in de sport uit te brengen. Dat zal - mogelijk - tegenvallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:32

Ibbel schreef:
Ik denk dat in dit geval (oorspronkelijke paard geblesseerd en te druk met dekken) de ruiter gewoon hetzelfde paard terug wil om in de sport uit te brengen. Dat zal - mogelijk - tegenvallen.

Het is dan veel eenvoudiger om een goede nakomeling van hem te gaan opleiden. Gekloonde dieren schijnen ook minder gezond te zijn. Iets met telomeren die eerder versleten zijn.Volgens wetenschappelijk artikel op Google.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:35

Ja of gewoon een ander paard wat qua karakter en kunnen er op lijkt... als je er het budget van klonen tegenaan gooit zou je best wel wat moeten kunnen vinden imo :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:40

Doet er niet echt toe, maar ,ik kende het paard niet, als ik de foto bij dit topic bekijk dan vind ik het paard erg klein ogen en hoewel chic verder niets bijzonders om te zien. Wat dat betreft vind ik (persoonlijk) Totilas heel wat imposanter!! Een machtig paard met veel uitstraling!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:14

Idiote ontwikkeling dat klonen.
Sowieso een paard druk met een met “werk op het fantoom”….best ook wel een belasting voor z’n linkerachterbeen. Maar goed money talks. Op deze manier levert hij geld in het laatje. En met de vele topics over dierwelzijn…vind dit echt geen fijne stap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:34

_San87_ schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hollywood is een copy van Jazz hoor. In zijn model maar ook in zijn bewegingen. Heeft ook al GP gelopen. Jammer dat ze er niet mee dekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:17

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Hollywood is een copy van Jazz hoor. In zijn model maar ook in zijn bewegingen. Heeft ook al GP gelopen. Jammer dat ze er niet mee dekken.

Sure, het is gewoon een heel goed paard, maar hij haalt het niet bij Jazz zelf. Hij loopt nu onder een U25 amazone. Echt de top heeft hij nooit bereikt. Zou natuurlijk nog kunnen.

Van die andere hoor je niks meer.

*Burp*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:48

Bedankt voor de uitleg :) Zo klinkt het wel logisch het verschil tussen klonen en fokken met dezelfde vader en moeder

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:02

_San87_ schreef:
Sure, het is gewoon een heel goed paard, maar hij haalt het niet bij Jazz zelf. Hij loopt nu onder een U25 amazone. Echt de top heeft hij nooit bereikt. Zou natuurlijk nog kunnen.

Hollywood heeft in principe hetzelfde bereikt als Jazz qua niveau, ook internationaal grand prix in de winst.
Jazz had hogere scores, maar de proeven zijn ook anders en het deelnemersveld helemaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:54

c_alsemgeest schreef:
_San87_ schreef:

Hollywood heeft in principe hetzelfde bereikt als Jazz qua niveau, ook internationaal grand prix in de winst.
Jazz had hogere scores, maar de proeven zijn ook anders en het deelnemersveld helemaal.

Okay, ik heb hem nooit op de 4 of 5 sterren wedstrijden voorbij zien komen of op een EK/WK, vandaar nooit de top bereikt.

Volgens mij waren er drie Jazz-klonen? Dan is Hollywood de enige nog een beetje aan zijn broer kon tippen qua kwaliteit.

Ik weet niet hoe de andere klonen van topsportpaarden het doen.

*Burp*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:55

Er waren er inderdaad , 1 jong overleden in opfok dacht ik en de 2 anderen stonden bij ons. Pat heeft toen de gene uitgekozen waar hij het meest een klik mee had. En de andere is geruind en verkocht.

Vergeet ook niet dat deze klonen, in tegenstelling tot jazz zelf, ook bijna geen ervaring hadden op bv wedstrijden e.d. op jongere leeftijd. Dat scheelt ook echt veel in hoe een paard uiteindelijk wordt..

EK/WK klopt inderdaad. Maar is nu ook anders natuurlijk, de paarden die verder mee lopen zijn wel echt anders dan in Jazz zijn tijd.
Dat bedoelde ik inderdaad ook met "terug in de tijd" het is gewoon een paard van een paar generaties geleden, en de overige zijn wel verder qua ontwikkeling in de fokkerij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:13

c_alsemgeest schreef:
Er waren er inderdaad , 1 jong overleden in opfok dacht ik en de 2 anderen stonden bij ons. Pat heeft toen de gene uitgekozen waar hij het meest een klik mee had. En de andere is geruind en verkocht.

Vergeet ook niet dat deze klonen, in tegenstelling tot jazz zelf, ook bijna geen ervaring hadden op bv wedstrijden e.d. op jongere leeftijd. Dat scheelt ook echt veel in hoe een paard uiteindelijk wordt..

EK/WK klopt inderdaad. Maar is nu ook anders natuurlijk, de paarden die verder mee lopen zijn wel echt anders dan in Jazz zijn tijd.
Dat bedoelde ik inderdaad ook met "terug in de tijd" het is gewoon een paard van een paar generaties geleden, en de overige zijn wel verder qua ontwikkeling in de fokkerij.

Heb net een filmpje zitten kijken en vind het gewoon een modern paard. Qua scores is het natuurlijk ook maar net hoe hij gereden wordt. En in alle eerlijkheid, Jazz zijn prestaties als vaderdier zijn beter dan zijn prestaties in de sport.