Nog twee maanden tot Spelen – voorspelling dressuurteams

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Nog twee maanden tot Spelen – voorspelling dressuurteams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 21:39

Eurodressage
Sport

Afbeelding
De prijsuitreiking bij de landenwedstrijd dressuur tijdens de OS 2021 in Tokyo.
Van links naar rechts: Verenigde Staten (zilver), Duitsland (goud) en
Groot-Brittannië (brons). Foto: Kai Försterling/FEI/EFE/Flickr

Dit artikel is geschreven door David Stickland van Global Dressage Analytics, in opdracht van Eurodressage.

Het duurt nog twee maanden tot de Olympische Spelen 2024 in Parijs. Het wedstrijdseizoen dit voorjaar is in volle gang en alle topcombinaties hebben hun eerste CDI-resultaten van dit seizoen neergezet. Op basis van de statistieke data kunnen we een prognose maken van de potentiële teams voor Parijs.

Levenslange ambitie
De Grand Prix begint op 30 juli in de tuinen van Versailles en duurt twee dagen. Deze proef dient als selectie voor de beste tien teams voor de finale van de landenwedstrijd (de Grand Prix Special) en als selectie voor de beste 18 individuele ruiters voor de Kür op Muziek en de individuele medailles. Hoewel er op dit onderdeel geen medailles te winnen vallen, is het dus wel een heel belangrijk onderdeel van de wedstrijd.

Ik heb de resultaten van de hele wereld geanalyseerd om een beeld te krijgen van hoe het zou kunnen aflopen. Het is gemakkelijk om te focussen op wie wat gaat winnen, maar van de 60 ruiters in de Grand Prix krijgen er slechts 9 een medaille. Echter, voor allemaal is dit nog steeds een van de belangrijkste sportdoelen in hun leven. Alleen al het daar mogen zijn is een levenslange ambitie van veell ruiters, paardeneigenaren en fokkers.

Potentiële teams op basis van scores
Uiteraard weet nog niemand hoe de uiteindelijke teamsamenstellingen gaan worden. Alles wat ik kan doen, is kijken naar de geschiedenis en de ontwikkelingen, voorspellingen opstellen en combinaties ‘selecteren’, gebaseerd op alleen maar de data en de scores die recent behaald zijn. De selecteurs van elk land moeten uiteraard allerlei factoren meewegen (gezondheid, teamspirit, ervaring), maar dit kan op zijn minst een beetje een beeld geven van hoe de dingen kunnen lopen en wie er mogelijk mee zouden kunnen doen.

In de analyse heb ik gegevens meegenomen van zowel de Grand Prix als de Grand Prix Special. Ik doe dat om de statistische precisie van de voorspellingen te verbeteren. Ik hou rekening met wanneer de proeven zijn verreden en pas de prognoses toe op de resultaten van de combinaties in de afgelopen 12 maanden. Tot op dit moment zijn bijna alle potentiële combinaties gestart in 2024, met als grote laatkomer Glamourdale, die kwam pas afgelopen week in Aken in actie.

Ik verzamel statistieken van alle ruiters die minimaal twee keer een score boven de 63% hebben gereden. De MER (Minimum Eligibility Requirement) van de FEI en het Olympisch Comité is twee keer 67% tijdens een ‘MER approved event’, waar ook regels gelden op gebied van de nationaliteit en de rang van de individuele juryleden. Voor zover ik het kan zien, hebben alle potentiële deelnemers al de MER behaald. Eén persoon heeft dat nog niet gedaan, daarover later meer, maar de deelnemers hebben nog tot 24 juni om aan de eis te voldoen.

Tien teams voor de Grand Prix Special
Als eerste de teams. Vijftien landen hebben zich gekwalificeerd en een teamplaats aangewezen gekregen. Ik neem ze dadelijk even door en zal dat deel beëindigen met een voorspelling voor de teammedailles. Van de 15 teams die in de Grand Prix starten, gaan er slechts 10 door naar de landenwedstrijd, de Grand Prix Special. Dat wordt bepaald door het optellen van de scores van de drie ruiters in de Grand Prix.

Zonder ‘wegstreepresultaat’ telt de score van elke ruiter mee, dat is een andere belangrijke factor waar de selecteurs rekening mee moeten houden. Ze kunnen geen risico nemen met combinaties die een grotere kans hebben op problemen in de rijbaan. Ik denk dat dit ook goed is voor het welzijn. Je kunt het risico van eliminatie niet nemen, want zodra één teamlid geëlimineerd wordt, ligt dat team eruit. Het maakt niet uit of dat gebeurt in de Grand Prix of de Grand Prix Special.

Dus, zonder omhaal, de teams. Ze staan in alfabetische volgorde, gebaseerd op de Engelse naam.

Australië
Er zijn 31 combinaties die voldoen aan mijn basisvereisten om geselecteerd te worden. Lyndal Oatley met Elvive, David McKinnon met Forlan en Jayden Brown met Quincy B vormen de top van de ranglijst, met elk een voorspelde score boven de 70%. Simone Pearce volgt de top drie op de voet met drie paarden. Voorspelling: 214.0 (verwacht in een marge die uitloopt van 212.4 tot 215.6).

Oostenrijk
Hier staan 30 combinaties op de lijst met Victoria Max-Theurer met Abegglen, Florian Bacher met Fidertraum en Renate Voglsang met Ferdinand aan kop, zij scoren allen boven de 71%. Victoria heeft Topas als een duidelijke reserve en Christian Schumach volgt de drie topcombinaties met twee paarden. Voorspelling: 216.8 (verwacht in een marge die uitloopt van 214.3 tot 219.4).

België
Van de 22 combinaties staat Flore de Winne met Flynn bovenaan, recentelijk won zij nog de Belgische kampioenschappen. Larissa Pauluis op Flambeau (Valentin als reserve) en Jeroen Devroe op Fiderprincess zijn ook goede kanshebbers. Domien Michiels en Intermezzo zijn waarschijnlijk reserve. Charlotte Defalque en Botticelli behaalden in de afgelopen 12 maanden een gemiddelde van 68.02. Tijdens de Belgische kampioenschappen eindigden Pauluis en Defalque op twee en drie. Voorspelling: 212.3 (209.7 – 214.6)

Canada
Afgelopen weekend werd er in Canada nog een grote selectiewedstrijd georganiseerd in Ocala. Aan kop, zowel in de wedstrijd in Ocala als in onze voorspelling, zijn Naima Moreira Laliberte met Statesman, Jill Irving met Delacroix en Ariana Chia met Guateque. Reserve zal zijn Camille Cariere Bergeron met Finnlanderin of Chris Martels met Eclips. Voorspelde score: 209.1 (205.4-211.6). Ryan Torkkeli met Sterenwanderer had het lastig in Olomouc dit weekend, hij scoorde rond de 67% in de Grand Prix en de Grand Prix Special, wat niet gewoon is voor hem. Het valt nog te bezien of hij dit in de aankomende weken kan corrigeren, want voor deze wedstrijd zou hij in een sterkere positie voor het team hebben gestaan.

Denemarken
Daarmee komen we bij het eerste land dat twee combinaties heeft die een score boven de 80% kunnen rijden. Er rijden 22 combinaties op Grand Prix-niveau, waarvan 12 in de voorspellingen boven de 70% kunnen rijden. Denemarken doet duidelijk iets goed! Het is geen grote verrassing dat Cathrine Laudrup-Dufour met Freestyle bovenaan de lijst staat, maar ook Nanna Skodborg Merrald met Zepter is enorm gestegen in de ranglijst. Zij staat tweede, heel dicht achter Cathrine. Op de derde plaats zien we Daniel Bachmann Andersen met Vayron en daarna volgen Nanna en Daniel zij aan zij op de drie reserveplekken. Carina Cassøe Krüth staat met een voorspelling van 74% op plaats zeven, hiermee is zij de eerstvolgende echte reserveruiter. De teamvoorspelling is 237.8 en zoals we later zullen zien, maakt dit dat Denemarken een sterke kandidaat is voor zowel de team- als de individuele medailles.

Finland
Dit land heeft 21 kandidaten, maar Henri Rouste staat duidelijk bovenaan, met zowel Tiffanys Diamond als met Quentano. Emma Kanerva bezet de daaropvolgende plaatsen met Greek Air, Feldrose en Mist of Titanium. Voor de derde teamplaats zou Terhi Stegars met Quadrofiliuis in aanmerking komen, met als reserve Joanna Robinson met Glamourline of Stella Hagelstam met Kiss. Ik voorspel een teamscore van 211.9. Hiermee staan ze niet aan top van de ranglijst, maar het is wel een geweldige kans voor deze ruiters om hun land te vertegenwoordigen op het hoogste niveau.

Frankrijk
Dit is een erg interessant land. Ze hebben 23 combinaties, maar aangezien hun topamazone Morgan Barbançon door de FEI geschorst is in afwachting van een oordeel, moeten we voor nu aannemen dat zij niet beschikbaar is voor de selectie.

De Franse paardensportfederatie (FFE) heeft afgelopen week een nieuwe shortlist gepubliceerd, maar vreemd genoeg gaf deze niet de recente sportvoorspellingen weer en is hij zelfs in tegenspraak met een eerder aangekondigd beleid. Als we naar dezelfde algoritmes kijken als bij de andere landen, dan voorspellen we een team met daarin Pauline Basquin met Sertorius, Corentin Pottier met Gotilas en Camille Judet Cheret met Heralja Higgins. De voorspelde teamscore is 213.9 (2.11 – 215.3).

Echter, de FFE lijkt aan te gaan sturen op Basquin, Pottier en óf Alexandre Ayache met Jolene, óf Arnaud Serre met James Bond. Terwijl voor Ayache en Judet Cheret bijna identieke scores worden voorspeld, ligt die van Serre circa 4% lager. Zoals later in dit artikel zal worden opgemerkt, zal dit een significante impact hebben op de mogelijkheid voor Frankrijk om de landenwedstrijd (Grand Prix Special) te halen. Australië, Frankrijk, Portugal, Finland en België staan in wezen op ongeveer hetzelfde niveau voor de 9e en 10e plek in de uitslag van de Grand Prix met slechts 2% verschil in de teamvoorspellingen.

Groot-Brittannië
Het tweede land dat twee ruiters heeft waarvan we redelijkerwijs een score van boven de 80% kunnen verwachten. De top drie van dit land is niet verrassend: Charlotte Dujardin met Imhotep, Charlotte Fry met Glamourdale en Carl Hester met Fame leiden tot een voorspelde teamscore van 236 (232.9-238.5). Dujardin heeft een sterk reservepaard in Alive and Kicking, en Becky Moody met Jagerbomb staat daar vrij dicht achter met een voorspelling van rond de 74-75%. Als we kijken naar de medailles, dan liggen Denemarken, Duitsland en Groot-Brittannië op gelijke hoogte met elkaar en elke verdeling van de medailles tussen deze landen is mogelijk.

Duitsland
Dat brengt ons gelijk bij het derde land van drie die zo dicht bij elkaar staan voor de drie teammedailles. Met 81 kandidaten is Duitsland zonder twijfel het rijkst bedeelde dressuurland, maar paarden die meer dan 80% kunnen scoren, die zijn er niet zoveel. Jessica Von Bredow-Wendl en Dalera staan nog steeds bovenaan de voorspelde ranglijst met een score van meer dan 82%. Van Frederic Wandres met Duke of Britain en Isabell Werth met Wendy wordt voorspeld dat ze elk een score van rond de 76.6% kunnen halen. Wandres en Werth hebben beiden ook sterke reservepaarden in respectievelijk Bluetooth en Quantaz. Ingrid Klimke met Franziskus komt ook dichtbij komen met een 75.8, voor het geval dat een van hen niet kan deelnemen, om wat voor reden dan ook. Al met al leidt dat tot een teamvoorspelling van 236.2 (233.6-238.7).

Nederland
Maar liefst 39 Nederlandse ruiters voldoen aan mijn potentiële selectiecriteria. Gebaseerd op alleen CDI’s en de Nederlandse kampioenschappen niet meegerekend (de jury was hier volledig Nederlands), zou het voorspelde team bestaan uit Edward Gal met Total US, Marlies van Baalen met Habibi en Dinja van Liere met Hartsuijker of Hermès. Zij zouden een teamscore rijden van 223.8. Emmelie Scholtens met Indian Rock zou reserve kunnen zijn met bijna gelijke scores.

Maar bij de Nederlandse kampioenschappen van vorig weekend waren het Hermès, Habibi en Indian Rock die 226.6 bij elkaar reden, net voor Total US. Echter, het is nooit duidelijk of de uiteindelijke scores bij nationale kampioenschappen dezelfde waarde hebben als die bij een CDI. Het wordt erg interessant om te zien of Hermès en Total US voor Parijs nog deelnemen aan een CDI. Total US moet nog steeds zijn tweede MER halen en zet alles in op zijn deelname in Rotterdam. Als er daar iets gebeurt of ze worden uitgesloten, dan is hij niet meer beschikbaar voor de teamselectie, omdat hij de MER niet gehaald heeft.

Polen
Bovenaan de ranglijst in Polen staan Sandra Sysojeva met Bella, Katarzyna Milczarek met Guapo en Zaneta Skowronska-Kozubik met Love me. Hun voorspelde teamscore is 209.3. Als reserve heeft alleen Susanne Krohn met Titolas op dit moment aan de MER-eisen voldaan. En nogmaals: hoewel ze waarschijnlijk niet hoog in het klassement gaan eindigen, vertegenwoordigen ze wel hun land op het hoogste niveau in de sport.

Portugal
Na een wat verwarrende tijd wordt het Portugese team nu duidelijk geleid door bondscoach Kyra Kyrklund. Zij heeft 34 combinaties om uit te kiezen. Aan kop gaan João Pedro Moreira met Furst Kennedy, Maria Caetano met Hit Plus en Rita Ralao Duarte met Irao. Hun voorspelde teamscore is 212.5 (209-214.5), dit brengt ze direct in conflict met Frankrijk voor een plek in de finale van de landenwedstrijd. Het zal er echt om spannen. Maria Caetano heeft Horizonte als reservepaard, naast Nuno Palma e Santos met Fortunity en Maria Pais Do Amaral met Hot Hit.

Spanje
Voor Spanje voldoen 47 combinaties aan de basisvereisten. De top drie van ruiters met elk een voorspelling rond de 72% is Jose Daniel Martin Dockx met Malagueno, José Antonio Garcia Mena met Gladiador en Alejandro Asencio Mendez met Sezarion, met kort daarachter als reserve Alejandro Sánchez del Barco met Quincallo. Dit leidt tot een voorspelde teamscore van 216 (214.4 – 218.4).

Zweden
Zweden heeft natuurlijk Patrik Kittel met Jovian (of Touchdown), met daarnaast Therese Nilshagen met Dante Weltino en Maria Von Essen met Invoice. Zij presteren allemaal op het niveau van rond de 73-75%, dus de voorspelde teamscore wordt dan 222.1 (219.4 – 224.5). Juliette Ramel met Buriel en Sofie Lexner met Inoraline zijn de duidelijke reserves van de 32 combinaties in mijn selectie.

Verenigde Staten van Amerika
De Verenigde Staten kennen 71 combinaties. Hiermee komen ze na Duitsland, als je kijkt naar het aantal internationale Grand Prix-ruiters. Bovenaan de ranglijst staan Adrienne Lyle met Helix, Steffen Peters met Suppenkasper en Endel Ots met Bohemian. Adrienne heeft een sterk reservepaard in Lars Van De Hoenderheide. Als je buiten deze groep van drie ruiters gaat kijken, dan komen Anna Marek met Fire Fly, Jan Ebeling met Jubi’s Tenacity (niet op de shortlist) en Marcus Orlob met Jane erg dichtbij. Voor de Verenigde staten voorspel ik een teamscore van 216.1 (213.5-218.6).

Alles samengevat
Als we dat even samenvoegen in een grafiek, dan zien we dat drie teams (Groot-Brittannië, Denemarken en Duitsland) er duidelijk bovenuit steken en in principe niet te achterhalen zijn, tenzij er iets echt heel erg fout gaat bij een van hen. Maar het voorspellen van de uiteindelijke medailleverdeling, dat was echt een te grote gok, dat kan met deze drie echt nog alle kanten op gaan.

Nederland en Zweden zijn duidelijk het volgende groepje, maar met een verschil van bijna 10% (alle scores bij elkaar opgeteld) met de eerste drie teams.

Oostenrijk, de Verenigde Staten en Spanje lijken ook veilig om door te gaan naar de Grand Prix Special, terwijl Australië, Frankrijk, Portugal, Finland en België het moeten uitvechten in de strijd om de laatste twee plaatsen in de finale van de landenwedstrijd.

Klik hier om de teamgrafiek te zien.

Individuele starters
Vijftien landen kunnen individuele ruiters afvaardigen. De landen en de meest waarschijnlijke combinaties, alleen gebaseerd op scores en ontwikkelingen, zouden zijn:

• Noorwegen – Isabel Freese – Total Hope
  • Ierland – Abigail Lyle – Giraldo
  • Luxemburg – Fie Christine Skarsoe – Imperador dos Centros (de nationale federatie van Luxemburg kan ook Nicolas Wagner selecteren, als ze inderdaad besluiten hem prioriteit te geven)
  • Zwitserland – Andrina Suter – Fibonacci
  • Litouwen – Justina Vanagaite – Nabab
  • Moldavië – Alise Glinka – Aachen (hoewel zij momenteel geschorst is. Het kan zijn dat de startplaats van Moldavië nu naar Hongarije gaat, als zij wel een combinatie hebben die uiterlijk 24 juni twee MER-scores heeft gereden)
  • Marokko – Yessin Rahmouni – All at Once (de ruiter herstelt nog van een gebroken nek. Zal hij op tijd fit zijn?)
  • Palestina – Diana Al Shaer – Unazalee de Massa*
  • Nieuw-Zeeland – Wendi Williamson – Don Vito
  • Singapore – Caroline Chew – Blue Hors Zatchmo
  • Ecuador – Julio Mendoza – Jewel’s Goldstrike
  • Brazilië – João Victor Marcari Oliva – Feel Good VO of Renderson Oliviera met Fogoso Campline
  • Dominicaanse Republiek – Yvonne Losos de Muñiz – Aquamarijn
  • Venezuela – Patricia Ferrando – Honnaisseur
  • India – Anush Agarwalla – Sir Caramello

* Diana moet nog één MER-score rijden om zich te kwalificeren. Lukt dit, dan is zij de eerste in Palestina geboren ruiter die naar de Olympische Spelen gaat. Ze komt nog in actie in Le Mans en op het CDI Hagen.

Individuele medailles – Kür op Muziek
Ik heb niet de moed om een voorspelling te doen wie welke medaille gaat pakken in de Kür op Muziek. Een aantal van de topdeelnemers heeft natuurlijk recentelijk niet deelgenomen aan een Kür op Muziek, omdat ze zich concentreerden op het halen van de belangrijke scores voor kwalificatie en selectie. Wat ik wel kan doen, is de voorspelde scores laten zien voor de ruiters in de top 25 van de Grand Prix -als zij op basis van alleen hun scores geselecteerd worden- en het wordt de top 18 van deze ruiters, die doorgaat naar de individuele Kür op Muziek. Wat we wel kunnen voorspellen, is dat een score in de Grand Prix van rond de 73% noodzakelijk is om mogelijk deel te nemen aan de Kür op Muziek, net als een team een gemiddelde score van rond de 71% per ruiter nodig heeft om de finale van de landenwedstrijd deel te nemen. De uitslagen van de Grand Prix staan natuurlijk niet altijd garant voor dezelfde uitslagen in de Kür op Muziek.

Nu is het een kwestie van afwachten en zien wat er deze laatste weken vol selectie-evenementen gebeurt.

Klik hier om de individuele grafiek te zien.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Electra63

Re: Nog twee maanden tot Spelen – voorspelling dressuurteams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:37

Wat een interessante analyse !
Ik hou van statistieken ;).
Ik hoop echter voor Nederland op Emmelie i p.v. Edward.

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk klopt met deze analyse/voorspelling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:54

Electra63 schreef:
Wat een interessante analyse !
Ik hou van statistieken ;).
Ik hoop echter voor Nederland op Emmelie i p.v. Edward.

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk klopt met deze analyse/voorspelling.

Nou ik wilde precies hetzelfde typen, Emmelie please! Die scoort internationaal heel goed de laatste tijd. Ben heel erg benieuwd naar Rotterdam.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

denisesilver

Re: Nog twee maanden tot Spelen – voorspelling dressuurteams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:13

Ze moeten zich schamen als ze Edward sturen. Stuur iemand die langdurige goede resultaten neerzet alsjeblieft.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie