Paardenmarkt in Zierikzee gaat niet door: 'vervelend voor binnenstad'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paardenmarkt in Zierikzee gaat niet door: 'vervelend voor binnenstad'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 20:50

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Een paardenmarkt. Dit is niet de markt in Zierikzee. Foto: Bokker Tilmar

De jaarlijkse paardenmarkt in Zierikzee gaat dit jaar niet door. De paardenmarkt wordt al eeuwenlang gehouden, maar dit jaar lukt het niet om de markt de verzekeren. De verzekering voor het evenement pakt dit jaar veel duurder uit dan voorgaande jaren, zegt Werner van Laere, citymarketeer van Zierikzee. "Vooral erg jammer voor de binnenstad", zegt historicus Ilja Mostert.

Het is van belang dat een evenement als de paardenmarkt in Zierikzee verzekerd is, maar de verzekeringskosten zijn hoger dan voorgaande jaren. Daarom lukt het niet om deze rond te krijgen. Het gaat om zo'n 10.000 euro, zegt Van Laere. Tot 2004 werd de markt georganiseerd door de gemeente.

Al vaker geschrapt
Het is niet de eerste keer dat de markt niet door kan gaan. Tijdens de coronajaren werd de traditie stopgezet, maar ook veel verder terug in de geschiedenis kon het soms niet doorgaan door overmacht. "Denk aan oorlogen of de pest", vertelt historicus Ilja Mostert.

Maar bij gebrek aan geld was er eeuwen terug wel een oplossing. Tot de jaren '50 van de vorige eeuw werd de Zierikzeesche Paardenloterij gehouden zodat er genoeg geld was om de traditie in stand te houden. "Die prijzen die je kon winnen lagen uiteen van een paard tot een wagen", zegt Mostert. De opbrengst ging ook deels naar goede doelen.

De eerste officiële jaar- en paardenmarkt werd in het jaar 1389 gehouden. Tot de Tweede Wereldoorlog stond de markt in het teken van de handel in paarden en kleinvee als konijnen, kippen en ganzen. Na de Tweede Wereldoorlog verdween deze handelsmarkt. De naam paardenmarkt hield stand, paarden waren hier vooral aanwezig als aankleding.

De Paardenmarkt Zierikzee wordt normaal gehouden op de eerste woensdag, voorafgaand op de eerste donderdag in juni.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 05-06-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Monique1963

Re: Paardenmarkt in Zierikzee gaat niet door: 'vervelend voor binnenstad'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:19

Die foto is echt een en al triestigheid. Ik weet dat dat niet de Zierikzeemarkt is, maar die dieren zijn echt niet happy. Daarom vind ik het persoonlijk niet erg dat zo'n markt niet doorgaat.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:55

Vervelend voor de binnenstad maar fijn voor de paarden.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:08

Een echte paardenmarkt was het niet, het is zelfs zo geweest dat er jaaaaaren geen paarden te vinden waren op de markt. Sinds een jaar of 15 was dat weer wel het geval en dan stonden ze bij de Zuidhavenpoort in een soort box van dranghekken. Voornamelijk trekpaarden, welke niet te koop waren, maar ter vermaak van de bezoekers.
En zoveel waren het er ook niet. Heb jaren in Zzee gewoond en als er een stuk of 5/6 trekpaarden en een paar shets stonden was het veel.
Het ging meer om de kramen die rond het Kraanplein en de Oude Haven stonden. Het was gewoon gezellig en was ook het vaak het teken van het eerste harinkje. Long time ago, aangezien ik al weer heel lang er niet meer woon.

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:57

Monique1963 schreef:
Die foto is echt een en al triestigheid. Ik weet dat dat niet de Zierikzeemarkt is, maar die dieren zijn echt niet happy. Daarom vind ik het persoonlijk niet erg dat zo'n markt niet doorgaat.

Ik denk dat de markt het probleem niet is....... Ik denk dat dit voor ze naar de markt gingen al geen vrolijke paarden waren...... Als je mijne daar neer zou zetten zou die gaan touwtje springen over dat touw. die ging daar echt niet als een dooie staan slapen.
Ik denk juist dat die markt er voor kan zorgen dat die paarden een leuke nieuwe eigenaar vinden die ze weer wat levensvreugde kan brengen......

Uiteraard lopen er ook eigenaren rond die minden leuk zijn dat snap ik, maar die paarden zien er niet uit of er nog wat te verliezen is......

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie