Hobbyhorsers strijden om de cup in Koudekerke

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Hobbyhorsers strijden om de cup in Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-24 20:56

Omroep Zeeland
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Zo'n vijftig deelnemers streden gisteren om de Khtviento jumping cup in Koudekerke. Met de stok tussen de benen renden de hobbyhorseruiters over een parcours, waarbij ze soms hindernissen tegenkwamen van 1 meter hoog. En dat is nog best een uitdaging. "Met mijn linkerbeen zet ik af en dan buig ik het been naar binnen en mijn rechterbeen gooi ik naar achteren", zegt de 12-jarige deelnemer Maren Vrielink.

De 17-jarige Venice Slobbe uit Wolphaartsdijk organiseert vaker hobbyhorsewedstrijden, maar dit is de eerste editie in Zeeland. "Ik vind het geweldig en dat de sport hier zo groeit vind ik echt fantastisch", zegt ze. Sommige deelnemers zijn behoorlijk zenuwachtig. "Ik train dagelijks, behalve als het regent, maar ik heb nog nooit meegedaan aan een wedstrijd dus ik vind het best spannend", zegt de 11-jarige Beate Kunst.

Flinke verzameling
Enthousiasme, plezier, sportiviteit en heel veel verschillende stokpaarden staan voorop bij dit evenement. "Ik heb twintig hobbyhorses", zegt de 12-jarige Xaviera Hekman. Haar beste vriendin kan het bijna evenaren. "Ik heb er zestien", zegt Mara Naber (13) trots. "Als je geen eigen paard hebt, dan is dit toch een soort eigen paard. Hoe meer je er hebt, hoe leuker het is."

Al sinds 11:00 uur vanochtend staan de deelnemers in de bak. De wedstrijd is verdeeld in verschillende categorieën: dressuur makkelijk, dressuur moeilijk, dressuur voor kinderen van 6 t/m 13 jaar, en diverse springparcoursen met hindernissen van 40, 60, 80 en 100 centimeter hoog. Xaviera won bij vier onderdelen de eerste prijs: "Ik oefen drie tot vijf keer per week en het lukt steeds beter, ik ben er superblij mee."

Negatieve reacties
Hoe leuk de meiden de sport zelf dan ook vinden, ze krijgen vaak negatieve reacties. "Op school lopen mensen achter me aan en dan doen ze alsof ze het raar of kinderachtig vinden, maar ik trek me er niets van aan", zegt Maren. De 11-jarige Beate Kunst herkent het probleem: "Ik word weleens uitgelachen, maar ik negeer het gewoon. Ik ben trots op mijn hobby."

Bij de prijsuitreiking wint Maren een aantal goodiebags, maar ze gaat er ook vandoor met de hoofdprijs en dat is een nieuwe hobbyhorse voor haar verzameling. "Mijn dag kan niet meer stuk", gilt ze uit. "Ik had niet verwacht dat ik iets zou winnen, maar nu heb ik toch gewonnen en het mooiste is natuurlijk de hobbyhorse."

Nederlands kampioenschap hobbyhorsing
Het fenomeen hobbyhorsen is nog vrij onbekend in Nederland, maar wordt wel steeds populairder. "Ik denk dat het komt door filmpjes op social media. Meiden zien dat en denken: ik wil het ook graag gaan doen", zegt Venice. Haar doel is om er nog meer bekendheid aan te geven in verschillende provincies. "Nu heb ik wedstrijden in Utrecht en Bergen op Zoom georganiseerd, maar ik wil het op nog meer plekken in Nederland gaan doen. Uiteindelijk hoop ik het Nederlands kampioenschap hobbyhorsing op de kaart te zetten", aldus Venice.

Op de website van Omroep Zeeland zijn foto's te zien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie