Demonstranten willen Exmoorpony's weghebben uit het Drents-Friese Wold

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Demonstranten willen Exmoorpony's weghebben uit het Drents-Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-24 20:42

Omrop Fryslân
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Tom Lee/Flickr

Staatsbosbeheer moet zo snel mogelijk de Exmoorpony's weghalen bij de Kale Duinen in nationaal park Drents-Friese Wold, omdat het niet samengaat met de wolven in het gebied. Dat was de boodschap van honderden demonstranten zondagmiddag bij Appelscha. Na een oproep op Facebook kwamen er vooral paardenhouders naar het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer. Maar ook schapenhouders en andere mensen uit de omgeving waren present. De demonstratie verliep rustig en zonder incidenten.
Het protest richt zich tegen de kudde Exmoorpony's die door beheerder Staatsbosbeheer wordt ingezet om te voorkomen dat delen van het natuurgebied verruigen. Maar er zitten ook wolven in het gebied en er zijn nu drie veulens verdwenen, waarvan eentje aangevreten is teruggevonden. Foto's daarvan stonden ook op spandoeken van de demonstranten.

"Haal die pony's hier weg, zo snel mogelijk", roept Lammert Tel, een van de organisatoren, in een microfoon over de hoofden van de demonstranten richting Staatsbosbeheer. "Staatsbosbeheer is een overheidsorgaan en hoort dienstbaar te zijn aan de burger. En wij vinden dat er wat gedaan moet worden aan het dierenleed hier op het Aekingerzand."

"Dan moeten er mensen opstaan"
In zijn toespraak maakt Tel ook duidelijk dat dit soort problemen op meer plekken actueel is en dat zij daar ook actie willen voeren. "We gaan niet elke week protesteren. Maar op het moment dat er incidenten zijn, zoals hier in het Drents-Friese Wold waar het escaleert, dan moeten er mensen opstaan." Hiervoor wordt een vereniging of stichting opgericht.

Op de oproep via social media zijn vooral paardenmensen afgekomen. Een van die mensen is paardeneigenaar Ellis van der Laan uit Heerenveen, die vooral op Facebook het een en ander volgt.

Van der Laan legt uit waarom ze hier bij is: "Omdat ik al anderhalf, twee jaar de groep 'Weg met de wolf' volg, en ook 'Paard en Wolf'. Omdat het diep triest is hoeveel dieren er aangevallen worden. Dat doet me gewoon zeer."
Maar er zijn ook mensen uit de schapenwereld, zoals veehandelaar Lambert Pijl uit het Drentse Hijken. Hij heeft als liefhebber ook schapen verloren aan de wolf.

Het lijkt wat dubbel dat er wordt geprotesteerd tegen zowel de eigenaar van de pony's als beheerder Staatsbosbeheer, omdat zij hun dieren niet goed zouden beschermen. Schapenhouders krijgen namelijk ook regelmatig het verwijt dat zij hun dieren ook niet goed beschermen.

'Heel andere discussie'
"Je kan iedereen wel verplichten om rasters te zetten, maar dat heeft ook nadelen", zegt Pijl daarop. "Het helpt niet en reeën komen ook met hun poten in die draden terecht. Met andere woorden, als het een afdoende middel was, zou ik er wat van vinden."
Volgens hem kun je de wolf niet tegenhouden, en volgens Tel "is dat een heel andere discussie".

Voor beheerder Staatsbosbeheer is het een netelige kwestie. Zij hebben de taak om grote delen van het nationaal park open te houden, zodat ook bijzondere flora en de insecten die daarbij horen een kans krijgen. Dat is dan weer goed voor de insecteneters onder de vogels, die het over het algemeen moeilijk hebben in Nederland. "Wij snappen goed dat mensen zich zorgen maken over hoe we om moeten gaan met de wolf en betrokken zijn bij de Exmoors die in de natuur grazen", schrijft de organisatie in een verklaring.

Tijd geven om te wennen
Volgens Staatsbosbeheer kunnen Exmoorpony's zichzelf verdedigen als kudde en familie. "En hoe verdrietig het ook is dat de veulens waarschijnlijk zijn gepakt door de wolf, we willen de kudde vrij levende paarden de tijd geven om te wennen. Het is een samengestelde kudde. We hebben er vertrouwen in dat dit gebeurt."
Er zijn gebieden met wolven waar dat volgens de natuurbeheerder goed lukt. Tel heeft er geen vertrouwen in en zegt naar de rechter te stappen. Volgens hem worden de dieren ook niet goed verzorgd.

'Zoeken naar nieuwe balans'
Het blijft zoeken, laat Staatsbosbeheer weten. "De wolf is terug in Nederland, terug in Drenthe. Als terreinbeheerder en eigenaar van deze bijzondere natuur moeten wij ook zoeken naar een nieuwe balans in een omgeving waarin de wolf aanwezig is."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

OleJon

Re: Demonstranten willen Exmoorpony's weghebben uit het Drents-Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:47

Die Jaap Mekel en Staatsbosbeheer zijn beide gestoord.
Jaap Mekel is wolvenconsulent, en raad wolfwerend raster bij anderen aan.
Als het raster dan zo geweldig werkt?
Waarom staan zijn paarden daar dan niet achter?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:59

Staatsbosbeheer zou geen verantwoording over dieren mogen hebben.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 23:09

Jennyj01 schreef:
Staatsbosbeheer zou geen verantwoording over dieren mogen hebben.

Deze dieren zijn van Mekel en hij zal er ook nog wel voor betaald worden. Dus Mekel is verantwoordelijk lijkt mij.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 23:10

OleJon schreef:

Omdat het een groot zeer oneffen gebied is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 05:25

“Volgens Staatsbosbeheer kunnen Exmoorpony's zichzelf verdedigen als kudde en familie.”
En dan gaan ze de hengst die de kudde goed verdedigt afschieten 8)7 Bizar

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 06:14

OleJon schreef:

Omdat hij dan bewijst dat zo'n raster niet werkt.
Dat weet iedereen die het wolven gebeuren volgt al lang natuurlijk. Maar de rest moet nog in de waan blijven. Daar verdient hij aan.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 06:44

Maar als de wolven geen paarden eten, dan eten ze wel herten of schapen, blijft toch een beetje hetzelfde...

And into the forest i go
To loose my mind and find my soul

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:00

8nnemiek schreef:
“Volgens Staatsbosbeheer kunnen Exmoorpony's zichzelf verdedigen als kudde en familie.”

Verbazingwekkend hoe veel, of beter gezegd niks, SSB snapt van de door hen ingezette dieren.

*Burp*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:44

Lammert Tel is een held!

Al 5 dieren dood in twee maanden tijd, en ze doen niks. Als dat bij een veehouder gebeurd dan roept iedereen (terecht) moord en brand omdat deze zijn dieren niet beschermd.

De wolf is ook een netelige kwestie, maar er zijn ook natuurgebieden in NL waar de wolf minder prominent aanwezig is volgens mij. En zo niet, dan horen ze gewoon ergens anders te staan waar ze beschermd worden want dat is de zorg plicht van een dieren eigenaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:29

Mooi dat de bijeenkomst rustig is verlopen.
Als de wolf zich ongebreideld voort kan blijven planten dan zullen er vast meer van dit soort bijeenkomsten georganiseerd worden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:06

Jennyxx schreef:
Maar als de wolven geen paarden eten, dan eten ze wel herten of schapen, blijft toch een beetje hetzelfde...

Precies dit dacht ik ook. Waarom heeft het ene dier meer waarde dan het andere dier vraag ik me nog altijd af in dit vraagstuk rondom de wolf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:10

8nnemiek schreef:

Ponies zijn nooit opgewassen tegen wolven. En in dat gebied kunnen ze niet weg. Vluchten is de natuurlijke verdediging van dieren als paarden en dat kan niet in een afgesloten gebied. Ik vind het een schande.Paarden en wolven samen in de arena gooien en kijken of ze zich gaan verdedigen. En aangezien wolven geen gras zullen gaan eten, zullen die paarden nooit rust krijgen want die wolven zullen erachteraan blijven gaan.Daar hoef je geen biologie voor gestudeerd te hebben om dat te snappen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:25

Daphneeeej schreef:
Jennyxx schreef:

Precies dit dacht ik ook. Waarom heeft het ene dier meer waarde dan het andere dier vraag ik me nog altijd af in dit vraagstuk rondom de wolf.

Ik neem aan dat jij liever hebt dat ze een natuurlijke prooi eten dan jouw paard of ander huisdier?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:43

Staatsbosbeheer en dieren....

Zeer slechte combinatie. SBB kan amper voor bomen zorgen, maar ergens in het bestuur zitten een paar bobos die geilen op het hebben van beestjes.
Die eigenaar zal wel een mooi verdienmodel hebben aan het verhuren van die beesten. Gaat hem alleen maar om geld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:53

Staatsbosbeheer beweest al tientallen jaren dat ze geen idee hebben hoe ze met kuddes paarden om moeten gaan. Op zich kunnen ze hun veulens ook wel verdedigen, maar wat e rgebeurt, is dat wolven aanvallen als zo´n veulen ligt te dutten of slapen en de moeder niet echt aan het opletten is. Het geluid van het kauwen maakt dat ze geen gesluip horen en wolven vallen aan met tegenwind zodat je ze niet ruikt. Als het veulen eenmaal alarm slaat is het te laat om het te redden, en eenmaal dood laten ze het verder aan de predator om weg te slepen.

Hier in Portugal leven Garranos (genetisch verwant aan de Exmoor) in het noorden en elk jaar verliezen eigenaren ongeveer ene kwart van hun kuddes aan wilde dieren (wilde zwijnen doden ook jonge boederij dieren, iets dat veel mensen niet weten), auto ongelukken en bosbranden. Je kunt een kudde "in het wild" nooit garanderen dat ze veilig zijn. Dus er zijn maar twee opties, je zet geen paarden/ponies uit of je accepteert verlies van dieren. Er is geen goede oplossing als je ze "in het wild" houdt. En dat geldt voor grote grazers en schapen hetzelfde. Op grote terrein en is maaien echter geen optie, dus ik vraag me af wat de ideale oplossing zou zijn.
Maar op zich vind ik dat Nederland heel slecht omgaat et kuddes. In de eerste plaats zijn ze al zo achterlijk om er hengsten bij te zetten. Ten tweede lopen er vaak fiets en wandelpaden door dezelfde gebieden waardoor er interactie is met mensen dat voor beide partijen slecht kan aflopen. Ten derd kunnen ze vaak hun plek niet echt verlaten om beter of ander voedsel te zoeken.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:04

Wintu schreef:
Daphneeeej schreef:

Ik neem aan dat jij liever hebt dat ze een natuurlijke prooi eten dan jouw paard of ander huisdier?

Tuurlijk maar het zijn semi wilde paarden... Ze worden in de wildernis gehouden.
Hier thuis beschermen wij onze huis dieren tegen het wild. Onze kippen zitten beschermd in een verblijf en als de wolf hier zou komen dan passen we het hek van de paarden ook aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:07

Nee het probleem is dat die paarden in Nederland niet in de wildernis staan maar in afgezette gebieden waar ze niet uitkunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:30

Lusitana schreef:
Staatsbosbeheer beweest al tientallen jaren dat ze geen idee hebben hoe ze met kuddes paarden om moeten gaan. Op zich kunnen ze hun veulens ook wel verdedigen, maar wat e rgebeurt, is dat wolven aanvallen als zo´n veulen ligt te dutten of slapen en de moeder niet echt aan het opletten is. Het geluid van het kauwen maakt dat ze geen gesluip horen en wolven vallen aan met tegenwind zodat je ze niet ruikt. Als het veulen eenmaal alarm slaat is het te laat om het te redden, en eenmaal dood laten ze het verder aan de predator om weg te slepen.

Hier in Portugal leven Garranos (genetisch verwant aan de Exmoor) in het noorden en elk jaar verliezen eigenaren ongeveer ene kwart van hun kuddes aan wilde dieren (wilde zwijnen doden ook jonge boederij dieren, iets dat veel mensen niet weten), auto ongelukken en bosbranden. Je kunt een kudde "in het wild" nooit garanderen dat ze veilig zijn. Dus er zijn maar twee opties, je zet geen paarden/ponies uit of je accepteert verlies van dieren. Er is geen goede oplossing als je ze "in het wild" houdt. En dat geldt voor grote grazers en schapen hetzelfde. Op grote terrein en is maaien echter geen optie, dus ik vraag me af wat de ideale oplossing zou zijn.
Maar op zich vind ik dat Nederland heel slecht omgaat et kuddes. In de eerste plaats zijn ze al zo achterlijk om er hengsten bij te zetten. Ten tweede lopen er vaak fiets en wandelpaden door dezelfde gebieden waardoor er interactie is met mensen dat voor beide partijen slecht kan aflopen. Ten derd kunnen ze vaak hun plek niet echt verlaten om beter of ander voedsel te zoeken.

Interessant, ik wist niet dat wilde zwijnen dit deden.

Kunnen ze in Portugal wel weg de kuddes? Want dat vind ik een probleem hier, ze hebben te weinig ruimte om echt te kunnen vluchten of een beter stuk te zoeken als er niet voldoende te eten meer is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:32

Daphneeeej
welke wildernis?

die 3 bomen bij elkaar wat we hier natuur noemen?

Er is geen natuur in Nederland, ja want gewenst landschap zoals heide maar dat is geen natuur.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:35

Daphneeeej schreef:
Jennyxx schreef:

Ik denk omdat een paard letterlijk meer waarde heeft? aankoopbedrag, onderhoud etc.

Ik vind het trouwens ook vreselijk als schapen gepakt worden en herten ja..ookal zijn het prooidieren. Vooral de manier waarop..levend opgegeten worden, afschuwelijk echt. :(

-Kurt Albrecht-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:43

Daphneeeej schreef:
Wintu schreef:

Tuurlijk maar het zijn semi wilde paarden... Ze worden in de wildernis gehouden.
Hier thuis beschermen wij onze huis dieren tegen het wild. Onze kippen zitten beschermd in een verblijf en als de wolf hier zou komen dan passen we het hek van de paarden ook aan.

Exmoors zijn geen semi-wilde paarden, het zijn gedomesticeerde paarden, een ras dat door de mens gecreëerd is en die totaal geen ervaring heeft met het omgaan met grote roofdieren. Laat staan dat ze het fysiek zouden kunnen, het zijn kleine ronde pony's.

Daarnaast is het ook nog eens een bedreigd ras, waar het slecht mee gaat. De Britten doen er alles aan het ras te behouden, Nederland voert ze aan de wolven.

*Burp*

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:46

Daphneeeej schreef:
Wintu schreef:

Precies dit dacht ik ook. Waarom heeft het ene dier meer waarde dan het andere dier vraag

Ik denk dat je een niet helemaal realistisch beeld hebt van de ponies, de wildernis in Nederland en het aanpassen van je hekwerk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:17

Als je ai laat uitrekenen hoeveel wolven er binnen 5 jaar uit de 51 kunnen komen die er nu zijn, krijg je onderstaande en als je dan geen rekening houdt met doodgereden worden of ziekte, en als ze wel met elkaar paren, dan zit je op ruim 7500 wolven in 5 jaar.

Als je bij een voorzichtige schatting van de helft uitgaat dus zeg even 3500, omdat er ook 2 pups kunnen zijn in een nest en dan die ziekte en ongelukken, dan heb je het over 35 roedels in Nederland. Gaat niet werken volgens mij in NL.

Hieronder de berekening die AI maakte:

Als er al 51 wolven aanwezig zijn, hebben we deze methode om de populatiegroei te berekenen. We beginnen dan met 51 wolven in jaar 0.

Hier is de berekening:

1. **Jaar 0**:
- 51 wolven (25 mannetjes en 26 vrouwtjes, voor het gemak van paren)

2. **Jaar 1**:
- Alle volwassen paren (25 paren) krijgen jongen.
- Nieuwe jongen: 25 paren * 4 jongen per paar = 100 jongen.
- Totale wolven: 51 (originele wolven) + 100 = 151

3. **Jaar 2**:
- Alle volwassen paren paren weer.
- Nieuwe jongen: 25 paren (origineel) + 50 paren (uit jaar 1) = 75 paren.
- Nieuwe jongen: 75 paren * 4 jongen per paar = 300 jongen.
- Totale wolven: 151 (vorig jaar) + 300 = 451

4. **Jaar 3**:
- Nieuwe jongen: 75 paren (uit jaar 2) + 125 paren (uit jaar 1) = 200 paren.
- Nieuwe jongen: 200 paren * 4 jongen per paar = 800 jongen.
- Totale wolven: 451 (vorig jaar) + 800 = 1251

5. **Jaar 4**:
- Nieuwe jongen: 200 paren (uit jaar 3) + 300 paren (uit jaar 2) = 500 paren.
- Nieuwe jongen: 500 paren * 4 jongen per paar = 2000 jongen.
- Totale wolven: 1251 (vorig jaar) + 2000 = 3251

6. **Jaar 5**:
- Nieuwe jongen: 500 paren (uit jaar 4) + 600 paren (uit jaar 3) = 1100 paren.
- Nieuwe jongen: 1100 paren * 4 jongen per paar = 4400 jongen.
- Totale wolven: 3251 (vorig jaar) + 4400 = 7651

Het aantal wolven na 5 jaar zou dus 7651 zijn, uitgaande van een startpopulatie van 51 wolven.

Net zoals eerder vermeld, is dit een vereenvoudigd model en kunnen echte populatiedynamieken variëren door tal van ecologische en biologische factoren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:21

Waar haal jij 51 vandaan?

Op de Veluwe alleen al lopen er 80, bron gemeente Ede najaar 2023.

En dat is alleen de Veluwe, niet de roedels in het DFW, niet in Limburg en ook de groeiende roedel in Utrecht niet. Laat staan de zwervende wolven.

We tikten afgelopen najaar dus al ruim 100 wolven aan.