Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OleJon schreef:Die Jaap Mekel en Staatsbosbeheer zijn beide gestoord.
Jaap Mekel is wolvenconsulent, en raad wolfwerend raster bij anderen aan.
Als het raster dan zo geweldig werkt?
Waarom staan zijn paarden daar dan niet achter?
OleJon schreef:Die Jaap Mekel en Staatsbosbeheer zijn beide gestoord.
Jaap Mekel is wolvenconsulent, en raad wolfwerend raster bij anderen aan.
Als het raster dan zo geweldig werkt?
Waarom staan zijn paarden daar dan niet achter?
8nnemiek schreef:“Volgens Staatsbosbeheer kunnen Exmoorpony's zichzelf verdedigen als kudde en familie.”
En dan gaan ze de hengst die de kudde goed verdedigt afschietenBizar
Daphneeeej schreef:Jennyxx schreef:Maar als de wolven geen paarden eten, dan eten ze wel herten of schapen, blijft toch een beetje hetzelfde...
Precies dit dacht ik ook. Waarom heeft het ene dier meer waarde dan het andere dier vraag ik me nog altijd af in dit vraagstuk rondom de wolf.
Wintu schreef:Daphneeeej schreef:
Precies dit dacht ik ook. Waarom heeft het ene dier meer waarde dan het andere dier vraag ik me nog altijd af in dit vraagstuk rondom de wolf.
Ik neem aan dat jij liever hebt dat ze een natuurlijke prooi eten dan jouw paard of ander huisdier?
Lusitana schreef:Staatsbosbeheer beweest al tientallen jaren dat ze geen idee hebben hoe ze met kuddes paarden om moeten gaan. Op zich kunnen ze hun veulens ook wel verdedigen, maar wat e rgebeurt, is dat wolven aanvallen als zo´n veulen ligt te dutten of slapen en de moeder niet echt aan het opletten is. Het geluid van het kauwen maakt dat ze geen gesluip horen en wolven vallen aan met tegenwind zodat je ze niet ruikt. Als het veulen eenmaal alarm slaat is het te laat om het te redden, en eenmaal dood laten ze het verder aan de predator om weg te slepen.
Hier in Portugal leven Garranos (genetisch verwant aan de Exmoor) in het noorden en elk jaar verliezen eigenaren ongeveer ene kwart van hun kuddes aan wilde dieren (wilde zwijnen doden ook jonge boederij dieren, iets dat veel mensen niet weten), auto ongelukken en bosbranden. Je kunt een kudde "in het wild" nooit garanderen dat ze veilig zijn. Dus er zijn maar twee opties, je zet geen paarden/ponies uit of je accepteert verlies van dieren. Er is geen goede oplossing als je ze "in het wild" houdt. En dat geldt voor grote grazers en schapen hetzelfde. Op grote terrein en is maaien echter geen optie, dus ik vraag me af wat de ideale oplossing zou zijn.
Maar op zich vind ik dat Nederland heel slecht omgaat et kuddes. In de eerste plaats zijn ze al zo achterlijk om er hengsten bij te zetten. Ten tweede lopen er vaak fiets en wandelpaden door dezelfde gebieden waardoor er interactie is met mensen dat voor beide partijen slecht kan aflopen. Ten derd kunnen ze vaak hun plek niet echt verlaten om beter of ander voedsel te zoeken.
Daphneeeej schreef:Jennyxx schreef:Maar als de wolven geen paarden eten, dan eten ze wel herten of schapen, blijft toch een beetje hetzelfde...
Daphneeeej schreef:Wintu schreef:
Ik neem aan dat jij liever hebt dat ze een natuurlijke prooi eten dan jouw paard of ander huisdier?
Tuurlijk maar het zijn semi wilde paarden... Ze worden in de wildernis gehouden.
Hier thuis beschermen wij onze huis dieren tegen het wild. Onze kippen zitten beschermd in een verblijf en als de wolf hier zou komen dan passen we het hek van de paarden ook aan.
Daphneeeej schreef:Wintu schreef:
Precies dit dacht ik ook. Waarom heeft het ene dier meer waarde dan het andere dier vraag
Tuurlijk maar het zijn semi wilde paarden... Ze worden in de wildernis gehouden.
Hier thuis beschermen wij onze huis dieren tegen het wild. Onze kippen zitten beschermd in een verblijf en als de wolf hier zou komen dan passen we het hek van de paarden ook aan.
Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Kaatje81, Natascha_Kn, Nicky1963, Tesssie14 en 3 bezoekers