Het eerste gekloonde Friese paard is van Anton 343

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Het eerste gekloonde Friese paard is van Anton 343

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-24 20:23

Phryso
Fokkerij
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet Antonius. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Amerika is een kloon van Anton 343 geboren. Daarmee is Antonius het eerst gekloonde Friese paard ter wereld. Het jonge hengstje is inmiddels twee maanden oud. Voor eigenaren Scott en Shelley Kelnhofer van Fenway Farms komt hiermee een droom uit. "We kijken ernaar uit dat Anton 343 weer in ons weiland loopt, we willen weer van hem genieten."

Anton 343 opnieuw bewonderen
Antonius is eind maart geboren en in dna identiek aan Anton 343 Sport Preferent, die in 2018 is overleden op 26-jarige leeftijd. "In het begin was Antonius verlegen en timide", vertelt Scott, die het veulen met zijn draagmoeder op Fenway Farms gaat huisvesten. "Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat uitgroeien en hoe zijn karakter zal zijn. Hij heeft hetzelfde dna, maar is ook een eigen individu." Hij benadrukt dat het niet hun doel is om met Antonius te gaan fokken. "Iedereen in de Friese paardenwereld weet hoe iconisch en speciaal Anton 343 was, met zijn vele en fraaie manen en geweldige karakter. Hij was een memorabele hengst, die ook nog eens gezond oud is geworden", aldus Scott, die een voorwaarde vond om ervoor te kiezen om Anton 343 te klonen. "Mensen die hem gekend hebben, kunnen hem weer opnieuw bewonderen. Mensen die alleen maar van hem gehoord hebben, krijgen de kans hem in het echt te ontmoeten." Naast Antonius is er trouwens nog een kloon op komst, mogelijk zelfs twee, waarmee het mogelijk is dat er nog een Anton 343-deel 2 en deel 3 komen. "Die hengsten samen in een show rijden, dat zou toch geweldig zijn", denkt Scott al een aantal jaren vooruit.

Jaarlijks 100 klonen
Het Amerikaanse bedrijf Viagen heeft de stamboekhengst voor de familie Kelnhofer gekloond. "Wij klonen jaarlijks een kleine 100 huisdieren, vooral honden en katten, en paarden", aldus Blake Russel van Viagen. "Antonius is het harigste veulen dat ik ooit gezien heb." In Europa is klonen verboden, maar gekloonde paarden zijn er wel, denk aan de klonen van dressuurhengst Jazz. Scott hoorde al in 2012 van de techniek van het klonen. "k raakte erdoor geïntrigeerd", vertelt hij. "Anton 343 was een persoonlijkheid, hij was Shelley’s ‘hearthorse’. We hebben toen een biopsie van Anton 343 genomen uit zijn borst, met de gedachte hem ooit te laten klonen."
Het duurde nog tot kerstmis 2022 voordat de Kelnhofers ook daadwerkelijk overgingen om Anton 343 te laten klonen. "De prijs van het klonen was inmiddels gehalveerd van 165.000 naar 85.000 dollar", aldus Scott. Alhoewel veel geld, zijn bijzonder goede Friese paarden in Amerika al gauw tussen 30.000 – 60.000 dollar waard. "Voor 85.000 heb je een paard waarvan je zeker weet dat ie bij je past en dat ie lang zou kunnen leven", voegt Angie DePuydt van Fenway toe. "Je weet wat je kan verwachten."

Meer dan 25 jaar klonen
De techniek van het klonen is inmiddels ruim 25 jaar oud en kwam in 1997 in de bekendheid door het schaap Dolly. "Dat was een schok voor de wereld, maar inmiddels is het geen nieuws meer", aldus Blake, die vertelt dat bij Viagen er wekelijks gekloonde paarden geboren worden. "Ze zijn gezond, zeker."
De kloon komt tot stand doordat het dna van Anton 343 ingebracht is in een lege eicel en in het laboratorium tot ontwikkeling is gebracht, legt Blake uit. "Je kunt het vergelijken met ICSI. Het is een verfijnde techniek, maar voor ons haast routine." Het embryo wordt in een ontvangstermerrie geplaatst die zorgvuldig is geselecteerd. "Ze moet passen bij het ras van de klonen vooral de maat is van belang." Naast het weer terugbrengen van geliefde huisdieren, wordt klonen ook gebruikt in fokprogramma’s, bijvoorbeeld bij het bijna uitgestorven Prezewalski paard. "Het aanleggen van een genenbank door het bewaren van biopten is voor elk ras een aanrader", geeft Blake aan. "Je weet nooit of je in de toekomst dat dna nog eens nodig hebt, of kan inzetten voor de fokkerij. Die genen kunnen kwaliteiten hebben die ooit nog nodig zijn. In de fokkerij hebben we ook fouten in dieren gefokt. Technologie kan helpen dat te herstellen, heel voorzichtig zeg ik dat. Het is een lange reis en we staan aan het begin."

Lang en gelukkig leven
"Anton was de Fabio uit onze stal, een prachtige oude ziel waar iedereen van onder de indruk was. Straks kunnen we laten zien hoe mooi Anton was en waarom hij zo geliefd was", noemt Scott als een van de drijfveren om een kloon te maken. Hij realiseert zich dat niet iedereen meteen enthousiast zal zijn over het klonen. "Dat mag natuurlijk. Maar wij zijn gefascineerd en hopen op een mooi en lang, gelukkig leven met hem."

Luister hier naar de podcast van de Friesian Advocate over het klonen van Anton 343

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Monique1963

Re: Het eerste gekloonde Friese paard is van Anton 343

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:21

Wauw bijzonder zeg! Ik wist helemaal niet dat klonen al zo geaccepteerd was in de paardensport in VS.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:00

Vreselijk

A better world shall emerge based on faith and understanding.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:02

en ik maar denken dat het al zo moeilijk is te spreiden in genen bij het Friese ras...

echt van de zotte dit te doen...

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:36

"Hij heeft hetzelfde dna, maar is ook een eigen individu."

Wie had dat verwacht. Het is klonen, geen wedergeboorte.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:04

DuoPenotti schreef:
en ik maar denken dat het al zo moeilijk is te spreiden in genen bij het Friese ras...

echt van de zotte dit te doen...

Dat dus. Verbijsterend.
Manen en karakter :( ….
Puur sentiment.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:00

Wat een utter bullshit is dit. Beter gaan ze hun best doen om het ras gezond te maken 8)7

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:14

Bekijk het positief: je hoeft straks nooit meer afscheid te nemen van je soulmate, nooit meer een nieuw paard te zoeken of te kopen want je kan gewoon een nieuwe kloon kopen.

Dat is toch ge-wel-dig!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:33

Cioccolato schreef:
Bekijk het positief: je hoeft straks nooit meer afscheid te nemen van je soulmate, nooit meer een nieuw paard te zoeken of te kopen want je kan gewoon een nieuwe kloon kopen.

Dat is toch ge-wel-dig!

Maar het is niet hetzelfde paard. Dat zeggen zij zelf toch ook, dat het een ander individu is. En dus niet je vorige soulmate want dit is een andere, nieuwe, SOUL. Alleen het DNA zou dan hetzelfde zijn maar de Friezenkenners hier zeggen dat de genenpool van de Friezen toch al veel te klein is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:57

Cioccolato is sarcastisch ;)

Zou je in theorie niet juist kunnen zeggen dat klonen de genen poel in elk geval niet kleiner maakt, wat bij (onjuist) fokken wel een risico is, gezien je moet kruisen?

Maakt niet dat ik dit een gebruik vind dat ideaal is, verre van en voor een diersoort an sich vaak achteruitgang. Het is een vorm van extreme luxe om je geliefde dier te kopiëren, het valt me eigenlijk alsnog mee dat ze aangeven dat hij zijn eigen persoonlijkheid zal hebben. En dan verwachten ze nog twee kopieën, gaan ze ze alle drie houden of eentje uitzoeken die het beste past?

"Een draver, is gaver" :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:28

Ik was idd sarcastisch. Klinkt wel leuk toch {:}

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:38

Wat een tenenkrommend stuk. Alsof klonen garantie geeft op eenzelfde levensloop van een dier. Wie zegt dat deze gezond blijft en oud wordt 8)7

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:43

Nieuwsredactie schreef:
"We kijken ernaar uit dat Anton 343 weer in ons weiland loopt, we willen weer van hem genieten."

Ik ben hier gestopt met lezen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:55

Zo kun je nog eens het effect van nurture vs nature testen :+ ..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:00

Vreselijk

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:00

Nieuwsredactie schreef:
"Mensen die hem gekend hebben, kunnen hem weer opnieuw bewonderen. Mensen die alleen maar van hem gehoord hebben, krijgen de kans hem in het echt te ontmoeten."

Ik geef een beetje over in mijn mond...

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...
&if=1

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 00:59

Vreselijk. Dat klonen gedaan wordt bij dieren die met uitsterven bedreigd worden, dat kan ik nog snappen. Maar verder.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:23

Fokken is niet het doel, maar straks een toevallige bijkomstigheid zeker? :Y)

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:46

Sintara schreef:
Zo kun je nog eens het effect van nurture vs nature testen :+ ..

Inderdaad, dat deden ze al bij menselijke eeneiige tweelingen, en de kloon in dit geval is genetisch gezien de eeneiige tweelingbroer van Anton343. :D

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:00

KimD schreef:
Fokken is niet het doel, maar straks een toevallige bijkomstigheid zeker? :Y)

;)

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie