KWPN
Fokkerij
Desperado en Emmelie Scholtens. Foto: Focussed
De zestienjarige Desperado schittert onder zijn vaste amazone Emmelie Scholtens al lange tijd op het hoogste niveau. Ook een aantal van zijn nakomelingen is inmiddels in de Grand Prix aangekomen en met daarnaast nog maar liefst vijf goedgekeurde zonen, is het succes van Desperado in zowel de sport als fokkerij overweldigend. Zijn fokkers, de familie Andeweg en Ad Valk, zijn al vanaf dat hij veulen is gezamenlijk eigenaar van de Vivaldi-zoon.
Desperado werd geboren uit de Havidoff-dochter Sarita. Een elitemerrie die maar liefst twee Grand Prix-paarden, drie Lichte Tour-paarden en een heel aantal goede keuringspaarden gaf, waarmee ze ruimschoots preferent en prestatie is. Hoewel Teunis Andeweg Desperado als veulen niet bijzonder opvallend vond, ontpopte de hengst zich toch tot een absoluut toptalent, dat als jong paard al hoge ogen scoorde in het verrichtingsonderzoek.
Terugdekken
Teunis Andeweg runt zijn fokkerij samen met zijn zoons Arwin en Jordy. Ze kozen ervoor om Havidoff op Nikita te gebruiken, omdat Gerard Vervoorn destijds daar een kampioensveulen van had. Dat werd Sarita, die later tekende voor het moederschap van Desperado. Uit Sarita werd Chinook als eerste Vivaldi-veulen geboren. Chinook zou later onder Patrick van der Meer succesvol internationaal Grand Prix lopen. “Chinook was als veulen al heel apart. Daarom besloot ik terug te dekken, en het jaar erop werd dus zijn volle broer Desperado geboren. Desperado was als veulen niet zo apart en mooi als Chinook, dat kwam pas toen we hem keuringsklaar gingen maken”, aldus Teunis, die altijd graag terugdekt bij een hengst wanneer hij denkt dat een combinatie goed past. “Als iets goed is, waarom zou je dan veranderen? Misschien is het ook een valkuil, maar voor deze combinatie heeft het in elk geval goed gewerkt.” Desperado heeft daardoor nog acht volle broers en zussen, waarvan vele ook zeer succesvol waren op keuringen en in de sport.
Door het vuur
Emmelie Scholtens heeft Desperado direct nadat hij zadelmak was gemaakt onder het zadel gekregen, nog voordat het verrichtingsonderzoek van start ging. Eerst reed ze zijn volle broer Chinook, waarvan ze in eerste instantie dacht dat hij misschien wel beter was. Direct na het vertrek van Chinook als jong paard, kreeg ze Desperado op stal. “Desperado is in tegenstelling tot Chinook geen showbink, maar achteraf gezien vind ik het wel een beter paard. Vanaf het moment dat ik voor het eerst op hem zat, dacht ik: er is geen leuker paard dan hij.” Ook Scholtens roemt vooral de enorme inzet van Desperado. “Vanaf zijn derde tot aan nu heeft hij altijd zin om lekker te rijden, iedere dag weer. Hij vindt het werken ook echt leuk, hij gaat voor je door het vuur.”
Alleskunner
Volgens Scholtens is Desperado echt een alleskunner, die zich zowel als jong paard, in de topsport en de fokkerij bewijst. “Hij heeft echt alles gelopen en alles gedaan. In het begin zeiden critici dat hij misschien wat slap was voor de topsport, maar hij is altijd een van de betere paarden van Nederland geweest. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het erin zat. En Desperado is misschien wel gevoeliger dan mensen denken. Daarnaast denk ik niet dat het veel oudere hengsten lukt om de topsport en fokkerij zo goed te combineren. Hij is altijd veel blijven dekken, dat komt denk ik ook door zijn populaire nafok.” Desperado heeft inmiddels bijna 1.300 nakomelingen bij het KWPN geregistreerd staan.
Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een
PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je
in dit topic achterlaten.