Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nieuwsredactie schreef:Tevens is het niet toegestaan om met geschoren veulens deel te nemen aan de veulenkeuringen. Het scheren van veulens verhoogt niet de kans op een betere beoordeling, maar vormt wel een gezondheidsrisico. Het natuurlijk verhaarproces kan door het scheren verstoord raken, ook kan het scheren wondjes veroorzaken die geïnfecteerd kunnen raken. Indien de toezichthouder constateert dat een veulen geschoren is, wordt deze uitgesloten van deelname.
MyWishMax schreef:Hier worden veulens nooit geschoren en ze hebben nooit last van alles wat jij benoemt.
Ik vind het een goede ontwikkeling ook, maar die van veulens was toch al eerder belend gemaakt? De rest is al jaren verboden dacht ik. Of was dat alleen de Knhs en niet ook het kwpn?
pluisje88 schreef:Oh ik dacht dat dat al zo wasbeter hoor. Wie bedenkt het in hemelsnaam om een veulen te scheren..
Anne_GTI schreef:pluisje88 schreef:Oh ik dacht dat dat al zo wasbeter hoor. Wie bedenkt het in hemelsnaam om een veulen te scheren..
Een paar jaar geleden bij 2 veulens de hals en boeg eruit geschoren ivm de warmte. Ze waren daarna een stuk beter te pas. Ze konden de warmte weer kwijt.
Ze konden gewoon in de schaduw komen maar daar was het ook warm. En als de moeders 300 meter verderop gaan staan grazen maken ze geen gebruik van de schaduw.
Kabayo schreef:Nieuwsredactie schreef:Tevens is het niet toegestaan om met geschoren veulens deel te nemen aan de veulenkeuringen. Het scheren van veulens verhoogt niet de kans op een betere beoordeling, maar vormt wel een gezondheidsrisico. Het natuurlijk verhaarproces kan door het scheren verstoord raken, ook kan het scheren wondjes veroorzaken die geïnfecteerd kunnen raken. Indien de toezichthouder constateert dat een veulen geschoren is, wordt deze uitgesloten van deelname.
Wat een onzin.
Met scheren maak je het haar korter. Je verwijderd het niet. Tis niet dat je epileert. Veulenvacht is ontzettend dik en dicht. Heel anders dan een normale (zomer) vacht. Hierdoor gaat het stikken en broeien, veulens krijgen jeuk en krabben tot bloedens aan toe. Of krijgen last van de hitte. (Kan, hoeft niet natuurlijk...)
Ik scheer ze elk jaar. Enorm blije veulens krijg ik ervoor terug zonder jeuk. Wintervacht nooit problemen mee gehad. Ze hebben een dikke vacht, vaak alweer in september!
Dus ja, in hemelsnaam, ik verzin het om een veulen te scheren. Er is geen enkel nadeel aan. Behalve als je het te vroeg doet, het koud is of enorm nat... dan wordt ie ziek he
Edit. Even verduidelijkt
Kabayo schreef:Dat zou kunnen dat jij er geen last van hebt. Zou ook kunnen dat jij bijvoorbeeld wel schuilmogelijkheden hebt, die heb ik niet namelijk. Maar dat geeft ook niet wat een ander doet. Ik heb nog nooit een veulen gehad die last heeft van scheren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers