KWPN: Verbod scheren oren, tastharen en veulens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

KWPN: Verbod scheren oren, tastharen en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-24 18:24

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Het is niet toegestaan om met paarden waarvan de tastharen rond mond en ogen geheel verwijderd zijn en/of waarvan de haren aan de binnenzijde van de oorschelp weggeschoren zijn, deel te nemen aan merrie-/veulenkeuringen en overige KWPN-evenementen en competities. Hierop zal worden toegezien door de aanwezige toezichthouders.

Overmatig uitstekende haren mogen worden afgeknipt. Het is bij volwassen paarden toegestaan om de benen op te scheren en de staart bij te knippen of te scheren. Op de evenementen zijn toezichthouders aanwezig om op naleving toe te zien.

Tevens is het niet toegestaan om met geschoren veulens deel te nemen aan de veulenkeuringen. Het scheren van veulens verhoogt niet de kans op een betere beoordeling, maar vormt wel een gezondheidsrisico. Het natuurlijk verhaarproces kan door het scheren verstoord raken, ook kan het scheren wondjes veroorzaken die geïnfecteerd kunnen raken. Indien de toezichthouder constateert dat een veulen geschoren is, wordt deze uitgesloten van deelname.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

prompter

Re: Verbod scheren oren, tastharen en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:31

Prima ontwikkeling!

Extremely rare and Beyond Compare

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:00

Oh ik dacht dat dat al zo was ;) beter hoor. Wie bedenkt het in hemelsnaam om een veulen te scheren..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Gezocht: doe het zelf of particulier plekje voor twee paarden op leeftijd in de Achterhoek (omgeving Dinxperlo)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:01

Dat is al jaren zo en er wordt totaal niet op gehandhaafd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:08

Nieuwsredactie schreef:
Tevens is het niet toegestaan om met geschoren veulens deel te nemen aan de veulenkeuringen. Het scheren van veulens verhoogt niet de kans op een betere beoordeling, maar vormt wel een gezondheidsrisico. Het natuurlijk verhaarproces kan door het scheren verstoord raken, ook kan het scheren wondjes veroorzaken die geïnfecteerd kunnen raken. Indien de toezichthouder constateert dat een veulen geschoren is, wordt deze uitgesloten van deelname.

Wat een onzin.
Met scheren maak je het haar korter. Je verwijderd het niet. Tis niet dat je epileert. Veulenvacht is ontzettend dik en dicht. Heel anders dan een normale (zomer) vacht. Hierdoor gaat het stikken en broeien, veulens krijgen jeuk en krabben tot bloedens aan toe. Of krijgen last van de hitte. (Kan, hoeft niet natuurlijk...)

Ik scheer ze elk jaar. Enorm blije veulens krijg ik ervoor terug zonder jeuk. Wintervacht nooit problemen mee gehad. Ze hebben een dikke vacht, vaak alweer in september!

Dus ja, in hemelsnaam, ik verzin het om een veulen te scheren. Er is geen enkel nadeel aan. Behalve als je het te vroeg doet, het koud is of enorm nat... dan wordt ie ziek he

Edit. Even verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-06-24 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:11

Hier worden veulens nooit geschoren en ze hebben nooit last van alles wat jij benoemt.

Ik vind het een goede ontwikkeling ook, maar die van veulens was toch al eerder belend gemaakt? De rest is al jaren verboden dacht ik. Of was dat alleen de Knhs en niet ook het kwpn?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:13

Nu maar hopen dat er dan ook werkelijk gehandhaafd wordt!

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:15

MyWishMax schreef:
Hier worden veulens nooit geschoren en ze hebben nooit last van alles wat jij benoemt.

Ik vind het een goede ontwikkeling ook, maar die van veulens was toch al eerder belend gemaakt? De rest is al jaren verboden dacht ik. Of was dat alleen de Knhs en niet ook het kwpn?

Dat zou kunnen dat jij er geen last van hebt. Zou ook kunnen dat jij bijvoorbeeld wel schuilmogelijkheden hebt, die heb ik niet namelijk. Maar dat geeft ook niet wat een ander doet. Ik heb nog nooit een veulen gehad die last heeft van scheren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:20

pluisje88 schreef:
Oh ik dacht dat dat al zo was ;) beter hoor. Wie bedenkt het in hemelsnaam om een veulen te scheren..

Een paar jaar geleden bij 2 veulens de hals en boeg eruit geschoren ivm de warmte. Ze waren daarna een stuk beter te pas. Ze konden de warmte weer kwijt.

Ze konden gewoon in de schaduw komen maar daar was het ook warm. En als de moeders 300 meter verderop gaan staan grazen maken ze geen gebruik van de schaduw.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:23

Heel goed! :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:27

Scheren om medische redenen is een heel ander verhaal dan scheren om mooi gevonden te worden. Maar aangezien elk achterdeurtje en geitenpaadje wordt misbruikt om toch dingen te doen die niet nodig zijn, zal je inderdaad een zonder uitzonderingen regel moeten instellen bij zaken als keuringen, waar mooi uitzien een stuk 1e indruk bepaald en elk voordeeltje (echt of niet) ingezet zal worden als dat zonder opvallen kan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 23:16

Dat was in 2007 al verboden of op zijn minst niet wenselijk.
In de reglementen van kwpn veulen keuring stond destijds dat de tastbaren, vacht en oren niet geschoren mochten worden.

Ons laatst gefokte veulen is wel geschoren als veulen, hij had zo’n dikke en dichte vacht, hij kon zijn warmte niet meer kwijt. Eerst alleen de boeg geschoren, maar toen kwam er hittegolf achteraan, daarop besloten helemaal kaal te scheren.
Hij heeft normale vachtwissels gehad en had nadat hij zijn veulenhaar kwijt was, altijd een kort vachtje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 23:21

Anne_GTI schreef:
pluisje88 schreef:

Een paar jaar geleden bij 2 veulens de hals en boeg eruit geschoren ivm de warmte. Ze waren daarna een stuk beter te pas. Ze konden de warmte weer kwijt.

Ze konden gewoon in de schaduw komen maar daar was het ook warm. En als de moeders 300 meter verderop gaan staan grazen maken ze geen gebruik van de schaduw.

Dat is ook iets heel anders dan de tastharen verwijderen. Ik kan me goed voorstellen dat een dikke veulenvacht ook niet alles is, als het warm weer is.
Bij mini's lijkt het me eerlijk gezegd ook gedaan worden om hoofd en hals mooier uit te laten komen. ("Beter te kunnen beoordelen" wordt dan als reden genoemd).

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 06:03

Kabayo schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Wat een onzin.
Met scheren maak je het haar korter. Je verwijderd het niet. Tis niet dat je epileert. Veulenvacht is ontzettend dik en dicht. Heel anders dan een normale (zomer) vacht. Hierdoor gaat het stikken en broeien, veulens krijgen jeuk en krabben tot bloedens aan toe. Of krijgen last van de hitte. (Kan, hoeft niet natuurlijk...)

Ik scheer ze elk jaar. Enorm blije veulens krijg ik ervoor terug zonder jeuk. Wintervacht nooit problemen mee gehad. Ze hebben een dikke vacht, vaak alweer in september!

Dus ja, in hemelsnaam, ik verzin het om een veulen te scheren. Er is geen enkel nadeel aan. Behalve als je het te vroeg doet, het koud is of enorm nat... dan wordt ie ziek he

Edit. Even verduidelijkt

Sorry hoor maar je gaat toch geen veulen scheren. Het is nog een baby. Scheren is een stressvolle ervaring voor zulke jonge dieren. Jij kan het dan normaal vinden maar dit is precies de reden dat er regelgeving voor is. Het is niet normaal.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 07:36

@jenny
Een medische handeling is ook een stressvolle ervaring en dat moet ook gebeuren. Als het veulen z'n warmte niet kwijt kan dan is het toch alleen maar fijner voor het veulen.

♡+ Summer ♡+
B+11 L1+4

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 07:53

Scheren is helemaal niet stressvol. Heb ze alle 4 zonder praam of verdoving middelen geschoren waar ze duidelijk van staan te genieten... Wat een aanname
Filmen en scheren is niet m'n sterkste vak ;)

Oor en tastharen blijf ik trouwens van af. Dat heb ik nooit gesnapt dat mensen dat afscheren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:11

Ik scheer ze ook als ze een te dikke vacht hebben. Ze voelen zich zo'n stuk beter. Ze staan hier gewoon los , zonder halster o.i.d., niks geen stress. Tastharen e.d. blijf ik vanaf, ook bij onze wedstrijdpaarden. Maar een veulen dat het zwaar heeft puur door een te dikke vacht, die scheer ik. De buik en de bovenkant van de rug en hals scheer ik niet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:05

Voeten optillen, de eerste keer een halster om, naar de hoefsmid moeten, chippen en enten. Allemaal dingen die in meer of mindere mate stressvol kunnen zijn voor veulens en die ze toch allemaal moeten leren. Scheren valt voor mij ook in dat rijtje en staat zeker niet bovenaan het lijstje van meest stressvolle zaken :+

Goed dat de tastharen niet meer verwijderd mogen worden. Maar het niet meer mogen scheren vind ik verder echt de grootst mogelijke onzin, zeker met de redenen die ervoor gegeven worden.

@Nieuwsredactie: Misschien in de titel nog even toevoegen dat het specifiek om het KWPN-stamboek gaat (bijvoorbeeld 'bij het KWPN' toevoegen). Er bestaan meer rassen en stamboeken dan alleen het KWPN ;)

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:43

1 x gezien dat iemand voor de dressuurwedstrijd alle tastharen afschoor, omdat ze het lelijk vond. ik was in shock, ik vond haar lelijk!!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:11

Goede zaak.
Gezien op een hele bekende stal hoe de veulens voorbereid werden voor de keuring. Bakken stress en dwang, valt voor het esthetische niet goed te praten. Heeft niets te maken met een particulier die zijn handtam veulen tijdens een hittegolf scheert.

uva uvam vivendo varia fit

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:55

Kabayo schreef:
Dat zou kunnen dat jij er geen last van hebt. Zou ook kunnen dat jij bijvoorbeeld wel schuilmogelijkheden hebt, die heb ik niet namelijk. Maar dat geeft ook niet wat een ander doet. Ik heb nog nooit een veulen gehad die last heeft van scheren.

Maar juist zonder schuil mogelijkheden laat je de vacht toch gewoon zitten als bescherming tegen kou, maar ook tegen warmte/zon? Ipv voor 1 keuring- voor de mooi - weg te scheren?

Een veulen dat gewoon veulen is, heeft echt geen last van die vacht.

Goede ontwikkeling dit :j

Kabayo

Re: KWPN: Verbod scheren oren, tastharen en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:35

Tancreda nee dus, dan had ik dat wel gedaan ;) Mijn veulens zweten en hebben last van de vacht. Het is niet zo dat ze ineens verbranden. Met bonte veulens waar een roze huid onder zit zou je misschien 2x na moeten denken. Maar bij een zwarte huid maakt het niks uit. Tegen kou en regen heb je dan wel dekens, maar ze staan hier niet 24/7 buiten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:06

Maar, je mag veulens die echt last hebben van de hitte nogsteeds scheren hoor... Je mag er dan alleen niet meer mee naar de keuring.

En als veulen er echt zoveel last van heeft, dan scheer je hem lekker en sla je de keuring gewoon over. Maar ik denk dat dat dan weer niet veel zal gebeuren.

Anna79

Re: KWPN: Verbod scheren oren, tastharen en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:09

@kabayo welke lengte scheerkop gebruik je?