Levering sperma Blue Hors-hengsten tijdelijk stopgezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Levering sperma Blue Hors-hengsten tijdelijk stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 21:01

Eurodressage
Fokkerij

Afbeelding
Blue Hors Santiano. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Stoeterij Blue Hors heeft aangekondigd dat de levering van het sperma van hun hengsten tijdelijk is stopgezet.

"Het Blue Hors EU-hengstenstation in Randbøl maakt deel uit van een uitgebreid testprogramma van de EU om de gezondheid van hun hengsten te waarborgen. Helaas is de levering van het sperma tijdelijk stopgezet door de uitslag van een van de testen. Er worden nieuwe monsters opgestuurd", maakt de stoeterij bekend.

Het Blue Hors EU spermacentrum in Randbøl is onderworpen aan een testprogramma waar bloedmonsters, spermamonsters en swabs van voortplantingsorganen van alle dekhengsten worden geanalyseerd op verschillende ziekten. De tijd tussen de tests variëren, afhankelijk van de ziekte in kwestie. Sommige tests worden tijdens het dekseizoen elke drie weken uitgevoerd.

“We hebben een onduidelijke uitslag ontvangen van een enkele test voor Blue Hors Santiano, wat betekent dat het monster niet negatief, maar ook niet positief was. Op basis hiervan heeft de Deense Veterinaire en Voedselautoriteit besloten dat er geen sperma van hengsten mag worden verzameld totdat we een negatief testresultaat kunnen voorleggen”, aldus Blue Hors.

Daarom kan er voorlopig geen sperma van Blue Hors-hengsten worden besteld. “Er zijn al nieuwe monsters naar het laboratorium gestuurd en we wachten met spanning op de uitslagen”, zegt fokkerijdirecteur Martin Klavsen. “We werken onvermoeibaar door om antwoorden te krijgen uit de monsters die het laboratorium heeft ontvangen.”

“Blue Hors Santiano vertoont geen tekenen van ziekte en is sinds december 2023 elke drie weken getest, met tot nu toe acht negatieve resultaten”, voegt Blue Hors toe. “Met dit in gedachten zijn we er natuurlijk van overtuigd dat de hengst niet ziek is, en dat er een fout is gemaakt tijdens de analyse van het monster.”

Afbeelding

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Flevolander

Re: Levering sperma Blue Hors-hengsten tijdelijk stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:03

pittig financieel hickupje zo midden in het dekseizoen..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:43

Flevolander schreef:
pittig financieel hickupje zo midden in het dekseizoen..

Nou, dat. Zeker als het daadwerkelijk een foutje blijkt te zijn. :Y)

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:46

Ik heb er geen verstand van, maar is het dan niet logischer dat ze alleen de leveringen van blue hors Santiano niet leveren tot er een negatief resultaat kan worden voorgelegd? Of moet ik het zien als iets besmettelijks wat dan de hele stal kan hebben?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:04

XladyX schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar is het dan niet logischer dat ze alleen de leveringen van blue hors Santiano niet leveren tot er een negatief resultaat kan worden voorgelegd? Of moet ik het zien als iets besmettelijks wat dan de hele stal kan hebben?

Hangt er vanaf wat ze hebben gevonden denk ik

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:51

XladyX schreef:

Op een EU station moeten alle hengsten die in "contact" staan (dus in hetzelfde stallen blok bijvoorbeeld), dezelfde test status hebben. Als 1 hengst dus positief (of in dit geval dubieus) test, geldt dat direct voor alle hengsten. Alles is besmettelijk en deel is zelfs via de lucht besmettelijk.

Echter is Santiano nu ook negatief getest en dus mogen ze weer versturen. :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:55

Ah bedankt voor die uitleg! Weer wat geleerd +:)+ en klinkt logisch ook.

En fijn dat hij nu weer negatief is getest!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie