Vuurwerk bij voetbalclub, paarden naastgelegen rusthuis in de stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Vuurwerk bij voetbalclub, paarden naastgelegen rusthuis in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 15:00

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De eigenaren van paardenpension De Breuk in Zwammerdam hebben er meer dan genoeg van. Hun paarden zitten weken in de stress omdat er bij de naastgelegen voetbalclub knalvuurwerk wordt afgestoken. Afgelopen zaterdagmiddag was het weer raak, en dat terwijl bij het paardenpension net een merrie beviel van haar veulen. De paarden raakten volledig in paniek, de kersverse moeder zelfs zo erg dat de melkgift stopte. De merrie en het veulen werden naar een dierenarts overgebracht, een rustigere omgeving. Maar dat hielp niet genoeg, de merrie krijgt nu medicatie om te zorgen dat ze weer voldoende melk aanmaakt.

Bij het paardenpension worden ook oudere paarden opgevangen, of dieren die een trauma hebben. Knalvuurwerk en de daarbij horende paniek doet voor deze dieren niet veel goeds. Bea, een van de twee zussen die de opvang runneb, vertelt aan het AD: “we zijn al zo vaak in gesprek geweest met de club, maar het helpt niet. Er verandert niks. Het lijkt wel of het ook steeds vaker gebeurt.” Ze heeft weliswaar een band met de club, ze was jarenlang sponsor en draaide bardienst, maar het nut van vuurwerk begrijpt ze niet. “Ja, natuurlijk, een feestje moet kunnen. Ik begrijp alleen niet dat er tegenwoordig overal en altijd vuurwerk bij moet. En voor wat? Gaan ze er beter van voetballen of zo?” Haar zus José is het met haar eens. “Wees bewust van wat je aanricht met die knallen”, zegt ze.

Op de sociale media zijn veel mensen het met de zussen eens, dorpsgenoten staan achter ze. Even verderop, bij de voetbalclub A.R.C. in Alphen, kampen ze overigens ook met dit probleem. Het bestuur van die club plaatste onlangs een oproep om geen (knal)vuurwerk meer af te steken. Gebeurt dit wel, dan worden de namen van de daders doorgegeven aan de politie.

Voorzitter Jaap Peters van VV Zwammerdam heeft ook maatregelen genomen. Volgens hem was het zaterdag een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, zo vertelt hij aan het AD: “een vader van een van de pupillen stak vuurwerk af terwijl het sfeerteam, dat normaal alleen rookpotten afsteekt, met het eerste elftal mee was naar een uitwedstrijd.” Hij heeft wel begrip voor de klachten van zijn buren en zou graag eens met de persoon die afgelopen zaterdag vuurwerk afstak, willen langskomen bij de opvang om zo aan de dader te laten zien wat vuurwerk doet met paarden. Ook hij begrijpt niet wat het knallen voor zin heeft. Hij is ook van plan om dit probleem meer aandacht te geven, om zo het bewustzijn over de gevolgen van vuurwerkgebruik bij de mensen te vergroten. Op Leidenamateurvoetbal.nl heeft het bestuur een verklaring geplaatst. Hieruit blijkt dat personen die in de toekomst weer knalvuurwerk afsteken, zonder pardon worden verwijderd van de club. In de verklaring valt te lezen: “onze buren, de familie X, beheren een paardenrusthuis en -pension met bijna 20 paarden. De leeftijden variëren op dit ogenblik van 2,5 jaar tot en met 32 jaar. Sommige van de oudere paarden hebben blessures in de vorm van artrose, slijtage, slechter zicht en ouderdomskwaaltjes. De jonge paarden zijn bestemd voor de fokkerij om mee te gaan rijden, de pensionpaarden worden ook gereden. Een paard is een vluchtdier (een prooidier), onverwachte harde geluiden of bewegingen kunnen daardoor heftige schrikreacties geven met vervelende gevolgen. Dit kunnen blessures bij het paard zijn door snelle draaiingen in de benen, door vallen of doordat ze door het schriklint rennen. Ook kan de ruiter blessures of erger oplopen door een val, of doordat een paard hen omverloopt. Al met al kan het zeer vervelende gevolgen hebben. Het werken met paarden en dieren is niet altijd zonder risico.

Onze buren streven ernaar dat de paarden in alle rust van hun oude dag kunnen genieten en vuurwerk geeft erg veel stress die bij een bepaalde aandoening zoals cushing, een hormonale ziekte waar vooral oudere paarden aan lijden, juist vermeden moet worden.

En dan nu ons gedrag: zo nu en dan zijn we niet te beroerd, en ook de supporters van de tegenpartij laten zich daarbij niet onbetuigd, om bij belangrijke wedstrijden vuurwerk af te steken. Daar zijn de paarden (en honden) die bij de Familie X wonen niet blij mee. We gaan hier in het vervolg beter rekening mee houden! Hoe? Knalvuurwerk is er met Oud & Nieuw al meer dan genoeg. We kunnen het bij onze thuiswedstrijden dan ook gewoon laten. Bij een enkele wedstrijd is een groene rookbom bij de opkomst van de spelers meer dan voldoende. Dan maken we ook sfeer zonder de paarden van onze buren tot last te zijn!

Kortom: er zijn genoeg redenen om blij en trots te zijn op onze buren. Welke club is immers gehuisvest naast een paardenpension? En knalvuurwerk kunnen we sowieso in het veld beter overlaten aan onze spelers.

Met groene groet,
Het bestuur
NB: Wie op zaterdag 8 juni knalvuurwerk afsteekt, kan uitzien naar een andere vereniging. Dit even voor alle duidelijkheid! Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl.
Rekening houden met de ander is mensen eigen, maar zijn we niet altijd even goed in. Als de dader van zaterdag zich wil melden, gaan we samen op zoek hoe we de schade bij onze buren gaan vergoeden. Daarom zeggen we immers #meerdaneenvereniging.”

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

KimD

Re: Vuurwerk bij voetbalclub, paarden naastgelegen rusthuis in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:21

Het is natuurlijk hartstikke vervelend maar een applausje voor de club hoor, hoe ze het aanpakken! Heel netjes. Zo zie je maar weer dat het gesprek aangaan ook goed kan uitpakken. :j

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:32

Toen ik het bericht las, ging ik er vanuit dat de club daarin niet mee wilde werken. Gelukkig is dit zeker niet het geval en zijn die er zelf ook niet blij mee. Mooi geschreven verklaring en super , dat deze buren oplossingen met elkaar zoeken ipv problemen.

Zie ook niet in, waarom er knalvuurwerk aan te pad moet komen, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Dat is goed voor O&N .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:55

Wij zitten met onze stal op een sport gebied met meerdere voetbal en hockey verenigingen... vanaf mei is het elke week ellende met vuurwerk, zelfs meerdere keren per dag. Melden dat ze gaan afsteken doen er maar een paar, en stoppen gaat niet gebeuren ook niet na contact gemeente en wijkagent.
Het is ook geen normaal vuurwerk, echt professioneel met harde knallen.
Het goede er aan... onze paarden zijn nu letterlijk bomproof :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:09

Heel naar dit.
Onze pensionstal ligt ook naast een voetbalveld en een week of 6 geleden werd er op zaterdagmiddag ook vuurwerk afgestoken. De paarden staan er gewoon naast op de wei. En natuurlijk ook alle paarden over de zeik.
Ik begrijp werkelijk niet waarom zo'n voetbalclub niet even nadenkt om de pensionhouder vooraf te waarschuwen.
Echt belachelijk. Voor hetzelfde geld zit je net op je paard in de buitenbak en verongeluk je.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:00

Maar ongeacht of clubs het melden, vuurwerk is toch gewoon verboden buiten de feestdagen en vuurwerkshows? Of ben ik nou gek?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:07

har166 schreef:
Maar ongeacht of clubs het melden, vuurwerk is toch gewoon verboden buiten de feestdagen en vuurwerkshows? Of ben ik nou gek?

Voor bepaalde gelegenheden kun je er een ontheffing voor aanvragen bij de gemeente. Tegenwoordig zijn er wel veel gemeentes die deze niet meer afgeven.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:12

Blijkbaar nieuwe gewoonte om vuurwerk af te steken bij voetbal?

Hier in het dorp vanmiddag ook raak. Lag bijna onder de twee jonge merries op weg naar de paddock, die gingen op de loop bij de eerste knal. Merries met veulens ook helemaal over de zeik. Als ik zoiets weet hou ik alles binnen, maar dat verzin je toch ook niet overdag op zaterdag 1 juni :=

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:25

Ik was toevallig vandaag bij een voetbalclub waar een toernooi werd gespeeld en daar werd heel veel vuurwerk afgestoken. Dit hadden de supporters zelf meegenomen en was buiten de club omgegaan. 1 van de wedstrijden werd ook stil gelegd door het vele vuurwerk en de rook. Geen idee of er dieren om de vereniging buiten stonden maar zo ja dan hebben die er veel last van gehad. En idd zoiets bedenk je niet direct op 1 juni.

Hard work pays off

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:47

Hier vandaag ook kennelijk een tournooi en ik heb zeker 3 keer vuurwerk gehoord, harde knallen en geknetter. Waarom? _-:(

Ik hoop dat de merrie en het veulen snel weer ok zijn en terug op hun veilige wei en dat de afsteker de rekening mag betalen. Je zou als vader toch het goede voorbeeld moeten geven lijkt me 8)7

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:48

Het afsteken van vuurwerk is wel vrij normaal in de subcultuur van de fanatieke voetbalsupporter. Dat is het al zolang ik zelf supporter ben. Al heb ik wel het idee dat het ook steeds meer overwaait naar supporters van amateurclubs. In de stadions steken ze overigens zelden knalvuurwerk af, maar voornamelijk rookpotten en fakkels. Siervuurwerk dat knalt wordt dan enkel door de club zelf gedaan, met ontheffing. Want het is gevaarlijk om dat op een volle tribune te doen. Maar bij amateurclubs heeft de club natuurlijk veel minder zicht op wie er binnenkomen en er wordt niet gefouilleerd. Dan is het niet zo moeilijk om een pot siervuurwerk mee te nemen en af te steken.

Vervelend als je er naast staat met je paarden. Maar zo te lezen neemt de club de klachten van de buren wel serieus. Dat is goed om te lezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:50

gomir schreef:
Blijkbaar nieuwe gewoonte om vuurwerk af te steken bij voetbal?

Hier in het dorp vanmiddag ook raak. Lag bijna onder de twee jonge merries op weg naar de paddock, die gingen op de loop bij de eerste knal. Merries met veulens ook helemaal over de zeik. Als ik zoiets weet hou ik alles binnen, maar dat verzin je toch ook niet overdag op zaterdag 1 juni :=

Nee niet nieuw. Hier doen ze het al jaren. Onze vorige hond was als de dood ervoor. Politie doet er niks aan, die staan er gewoon naast. Melden heeft geen zin en doen we dus ook niet meer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:54

Bij alle clubs waar ik door de jaren ben geweest hier in de regio, amateurclubs, herken ik dit eigenlijk totaal niet - gelukkig. ‘Onze’ club ligt letterlijk aan de brunssumerheide, waar veel dieren/wild zitten ook, dus ik wil niet weten wat dat voor ellende geeft voor die arme dieren daar, wanneer de club dit soort dingen zou doen. Gelukkig doen ze dat niet. Hier de laatste weken ook meerdere toernooien bij uit clubs gehad, waar dit soort praktijken goddank ook niet gaande zijn. Nu zijn wij wel nooit in de avonden aanwezig bij de clubs - het is voor m’n zoon van 11 - dus wie weet is het bij sommige dan anders - maar ook uit de jaren waarin m’n man nog bij een club speelde, herken ik dit gelukkig niet. Ik heb er ook echt een graftakken hekel aan wanneer zoiets gebeurd.

Zwaar ellendig als je daar idd toevallig naast staat met paarden, maar ook voor het wildlife wat er met pech zit om/nabij. Gelukkig neemt de club in de OP het serieus en proberen ze er iets mee te doen, maar je hebt er weinig meer aan wanneer het kwaad al is geschied. Hopelijk kunnen ze het gaan voorkomen in de toekomst.

“She thought a lot about forward movement these days— and standing still. Sometimes, even if you were peddling for all you were worth, it was hard to tell if you were getting anywhere. But every day she told herself she was making this work. She would makes this work. She kept her dreams small, so they were reachable.” — Mary e. Pearson

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:56

Voor de amateurclubs in het noorden is het wel nieuw denk ik, want zie en hoor het nu pas sinds een paar weken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:02

Wat fijn dat die club er zo mee om gaat. Hopelijk wordt het voor hun nu ook beter. Vandaag ook nog veel vuurwerk gehoord onderweg tijdens een ritje met de pony's. Ik zie het maar als voorbereiding op komende week op de Veluwe (militair geknal daar) :o

Alex en Jorie <3

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:01

Bij ons ook elke 2 weken. maar bij ons zijn ze er onderhand wel aan gewend en geven er niets meer om.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:16

KNVB moet gewoon vuurwerk verbieden, levenslang niet meer langs de lijn of op de tribune wanneer je ongeoorloofd vuurwerk afsteekt .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:33

BigOne schreef:
KNVB moet gewoon vuurwerk verbieden, levenslang niet meer langs de lijn of op de tribune wanneer je ongeoorloofd vuurwerk afsteekt .

Bij professioneel voetbal is hier wat beter op te handhaven en gebeurd dit ook hoor.

Bij amateur clubs is dit heel lastig denk ik in de praktijk. Die hebben geen stewards aanwezig en beveiliging systemen en what not om elke week te checken wie er allemaal rondloopt tijdens de wedstrijden. Die hebben geen stadions over ‘t algemeen ook, die clubs ‘om de hoek’. Vaak geeneens een tribune. Dat is echt een wereld van verschil. Daar lopen de bezoekers overal vrij over het terrein en langs de velden etc.

Dat blijkt nu ook wel aangezien de club nog niet weet wie dit heeft gedaan bv, in het verhaal van TS.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 01-06-24 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

“She thought a lot about forward movement these days— and standing still. Sometimes, even if you were peddling for all you were worth, it was hard to tell if you were getting anywhere. But every day she told herself she was making this work. She would makes this work. She kept her dreams small, so they were reachable.” — Mary e. Pearson

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:45

BigOne schreef:

Je moet wel eerst bewijs hebben dat iemand dat afsteekt. Dat is bij bvo's soms al lastig terwijl ze daar geavanceerde camera's hebben hangen en stewards hebben staan. Dat heb je bij een gemiddelde amateurclub niet.

Daarnaast deelt de knvb al stadionverboden en boetes uit. Maar dat doen ze zelfs al als je een fakkel of rookpot afsteekt of bij hebt rond het stadion. Gelukkig delen ze daar geen levenslange straffen voor uit. Dat zou wel heel erg disproportioneel zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:34

KimD schreef:
Het is natuurlijk hartstikke vervelend maar een applausje voor de club hoor, hoe ze het aanpakken! Heel netjes. Zo zie je maar weer dat het gesprek aangaan ook goed kan uitpakken. :j

Dat dacht ik ook. :j

Wat fijn dat ze er rekening mee willen houden.

Bij mijn weten is vuurwerk ook verboden buiten O&N maar vind wel dat er tegenwoordig vaker illigaal vuurwerk afgestoken wordt.

Zou eigenlijk fijn zijn als het weer net als vroeger alleen rond O&N verkrijgbaar zou zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:19

Wat goed dat ze dit statement maken! Prima om de (jonge)luitjes hier meer bewust van te maken. dat er een wereld om het voetbalveldje heen ligt.
Mss kan de stal een open dag organiseren. Voor de voetbalclub. Goeie buren worden begint met elkaar beter leren kennen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:29

Fijn dat ze op deze club wel willen mee denken.

Ik stond hiervoor ook tegen over twee voetbalverenigingen en die hebben ervoor gezorgd dat 1 van mijn pony's doodsbang is geworden voor vuurwerk en harde muziek.

Hij associeert harde muziek namelijk met vuurwerk.

Hij stond eens voor het hek te kijken naar het voetbal toen er plots vuurwerk werd afgestoken en er ook delen het land in vlogen.

Naderhand was het bijna elke thuiswedstrijd raak en er kwam helaas geen begrip van de voetbalclubs.
Het was nodig om de boel op te zwepen :roll:

Ze bleken overigens geen vergunning te hebben voor het vuurwerk maar er werd niks mee gedaan.

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:25

Wat sneu..denk dat ieder paard bang zou worden door zoiets.

Helemaal naar als ze geen vergunning hebben maar er niet tegen opgetreden wordt!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie