Sport

Dalera en Jessica von Bredow-Werndl. Foto: © FEI/Shannon Brinkman
Jessica von Bredow-Werndl ontkracht het gerucht dat de Olympische Spelen van 2024 in Parijs Dalera's laatste optreden zullen zijn.
In Duitsland doet het gerucht de ronde dat Von Bredow-Werndl de sportieve carrière van Beatrice Burchler-Kellers 17-jarige Trakehner merrie Dalera BB (v. Easy Game x Handryk) in Parijs zal beëindigen, waarbij de Olympische Spelen de laatste wedstrijd van de merrie zullen zijn.
Dalera beslist wanneer haar laatste wedstrijd is
In een interview met de grote sportwebsite Sport.de, ontkracht Jessica dat gerucht. “Ik heb dat nog nooit in mijn leven gezegd”, verklaart ze. “Ik bekijk het per wedstrijd.”
Werndl geeft toe dat “als ik nu beslis dat dit haar laatste wedstrijd is, ik het emotioneel niet aankan”. Ze voegt eraan toe: “Dalera zal het me vertellen als ze haar laatste proef heeft gelopen. Ik zal het niet voor haar beslissen.”
De proeven voor de selectie van het Duitse olympische team beginnen dit weekend op de Duitse dressuurkampioenschappen in Balve, en daarna moeten de ruiters nog deelnemen aan de CDIO Aken als laatste kwalificatiewedstrijd voordat het team bekend wordt gemaakt.
Onverslaanbaar
Von Bredow-Werndl en Dalera domineren de internationale dressuursport sinds 2021. Ze maakten voor het eerst deel uit van het Duitse team op de Wereldruiterspelen van 2018 in Tryon, waar ze teamgoud wonnen en negende werden in de Special. Op het EK 2019 in Rotterdam wonnen ze teamgoud en brons in de kür.
Hun succesreeks begon op het CDI-W Stuttgart van 2019, en pas in het voorjaar van 2021 stonden ze stabiel op de eerste plaats. In vier proeven werden ze geen eerste (2e in de Grand Prix op het CDI-W Salzburg van 2021, 2e in de GP Special op het CDI Hagen, en 3e en 2e in de olympische teamkwalificatie op het 2021 CDI Kronenberg). Daarna bleven ze overheersen.
Ze wonnen team- en individueel goud op de Olympische Spelen van 2021 in Tokio, en driedubbel goud op het EK van 2021 in Hagen. Ze behaalden geen hattrick omdat ze niet reden op het WK van 2022 in Herning, omdat Jessica van haar tweede kindje was bevallen. Ze wonnen de wereldbekerfinales in 2022 en 2023, en kregen dubbel goud en teamzilver op de Europese kampioenschappen van 2023 in Riesenbeck. Ze hebben de Duitse kampioenschappen dressuur drie keer gewonnen (2020 2021, 2023).
Opvolger
In het afgelopen jaar heeft Jessica slechts één ander paard internationaal uitgebracht: Forsazza de Malleret (v. For Romance x Sarkozy), die ze samen met Matthias Sohlers in eigendom heeft, op het 2023 CDI Wiener Neustadt en 2024 CDI Stadl Paura.
Jessica vertelt Sport.de dat ze zich dit jaar niet richt op een opvolger.
“Ik heb dat overwogen, maar besloot het niet te doen om me volledig op haar (Dalera) te kunnen concentreren”, zegt ze.
Jessica heeft dit voorjaar twee Intermediaire II-paarden uitgebracht op nationaal niveau: Great Gatsby PS (v. Grey Flanell x Sir Donnerhal) en Got It BB (v. Grand Galaxy Win x Don Schufro). Haar meest recente CDN-start was in de St. Georg Special, met de 8-jarige Hannoveraan Simba (v. St. Schufro x Hofrat).