Paardengraf van 2000 jaar oud ontdekt in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardengraf van 2000 jaar oud ontdekt in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 21:39

NOS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Villedieu-sur-Indre, in het midden van Frankrijk tussen Parijs en Bordeaux, hebben archeologen graven ontdekt met daarin de skeletten van 28 paarden. Het zijn allemaal kleine hengsten, die zo'n 6 jaar oud waren en kort na hun dood zijn begraven.

De paarden waren met zorg begraven in twee rijen, allemaal op hun rechterzij gelegd en met het hoofd naar het zuiden. De archeologen deden de vondst toen ze bezig waren met het blootleggen van middeleeuwse ruïnes uit het jaar 500.

Met behulp van koolstofdatering is vastgesteld dat de paarden 2000 jaar geleden werden begraven. De onderzoekers denken dat de relatief kleine paarden van iets meer dan een meter hoog mogelijk waren ingezet bij de Gallische Oorlog, waarin Julius Caesar tussen 58 en 51 voor Christus in meerdere veldtochten het huidige Frankrijk en België veroverde en een groot deel van de oorspronkelijke Keltische bevolking doodde.

Romeinen
De vindplaats ligt op een plek waarvan bekend is dat het Romeinse leger daar een veldslag uitvocht tegen de Galliërs.

Het is niet duidelijk van wie de paarden waren en hoe ze zijn gestorven. "We weten dat de Galliërs dit soort paarden bereden. Maar de Romeinse hulptroepen, de auxilia, gebruikten ze ook", zeggen de archeologen in een persbericht.

Eerdere vondst
Vlak bij het graf werden ook de resten van twee honden gevonden met hun koppen naar het westen gericht. De botten van de paarden worden onderzocht om te kijken of ze zijn doodgegaan in de strijd, of dat ze zijn geofferd.

De vondst doet denken aan een opgraving in de Puy-de-Dôme, in 2002. Toen werd een graf ontdekt met acht Keltische strijders en hun paarden. Daarbij lagen de dieren ook op de rechterzijde.

Op de website van NOS zijn foto's te zien.

pien_2010

Re: Paardengraf van 2000 jaar oud ontdekt in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 06:02

Wat interessant dit. Bedankt voor het plaatsen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:30

Vind dit altijd leuke berichten. Ook interessant te weten paarden vroeger zo klein waren.
Had dit al eerder vernomen maar dan met de ridders, die paardjes waren ook klein. Pony maat.
Kleine sterke paardjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:34

Mensen waren toen natuurlijk ook kleiner.

Ik ben wel benieuwd of ze er achter kunnen komen hoe deze dieren gestorven zijn. Het is zeker interessant. Vraag me ook af waarom ze de dieren op de rechterzijde begroeven, of dit een betekenis heeft.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:59

Bizar dat ze een soort grote shet maat hadden en dan naar ik aanneem toch volwassen mannen erop in de strijd. Doet niet zo heroïsch aan als in de film zeg maar. Vreemd idee en ook wel sneu voor de dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:39

Mensen waren toen ook echt klein hoor. Ben weleens in zo,n middeleeuws kasteel geweest in Frankrijk waar ik bij iedere deur moest bukken.(echt een kop lager) Ik ben niet zo groot, circa 1.70cm. En dit was nog langer geleden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:06

Elisa2 schreef:
Mensen waren toen ook echt klein hoor. Ben weleens in zo,n middeleeuws kasteel geweest in Frankrijk waar ik bij iedere deur moest bukken.(echt een kop lager) Ik ben niet zo groot, circa 1.70cm. En dit was nog langer geleden.

Zo veel kleiner waren ze niet, maar lage deuren houden warmte binnen en zijn een goed hulpmiddel bij verdediging.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:44

Shalimar schreef:
Bizar dat ze een soort grote shet maat hadden en dan naar ik aanneem toch volwassen mannen erop in de strijd. Doet niet zo heroïsch aan als in de film zeg maar. Vreemd idee en ook wel sneu voor de dieren.

Tja, toen bestond Bokt nog niet. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:05

senna21 schreef:
Shalimar schreef:

Tja, toen bestond Bokt nog niet. :+

_O- _O-

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:11

Nee toen hakten ze gewoon irl je kop eraf :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:37

Iets boven een meter, dat is wel heel klein.
Misschien waren het geen rijpaarden maar trekdieren?

Zo klein waren mensen juist niet toen zegt internet:
Romeinen waren rond de jaartelling gemiddeld 1,70 meter. West Europeanen waren rond onze jaartelling gemiddeld 1,76 meter. Dat nam richting de middeleeuwen sterk af. In 1600 was de gemiddelde lengte 1,63 meter.“

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:35

In de middeleeuwen zijn de meeste kastelen gebouwd die nu nog bestaan (stenen). :-)
Dat zou het dan wellicht verklaren, de bedstedes uit die tijden waren ook heel klein maar nu sliepen ze natuurlijk ook nog zittend.

De galliers/ kelten schijnen groter geweest te zijn dan de romeinen. De kelten vereerden de paardengodin Epona. Wat de romeinen overgenomen hebben (of de galliers die romeinen werden).
https://godenvaneigenbodem.com/epona/

Ik ben dus wel benieuwd of er dan ook paarden geofferd werden om Epona te eren.