Zorgen over afname paardensport door verhoging btw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Zorgen over afname paardensport door verhoging btw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 21:14

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Maureen Stegeman Fotografie

In het recent gepubliceerde hoofdlijnenakkoord van de formerende partijen wordt een btw-verhoging voor culturele goederen en diensten aangekondigd. In een brief van de minister van Financiën wordt bevestigd dat, naast toegang tot sportwedstrijden, hier ook sportbeoefening onder valt. De voorgenomen btw-verhoging van 9% naar 21% betekent dat de prijzen van (toegangs)kaartjes en abonnementen voor sport bij ondernemende sportaanbieders, zoals sportscholen en maneges, zullen stijgen. Hierdoor wordt een lastenverzwaring van 200 tot 260 miljoen euro voor sportend Nederland verwacht. Een zorgelijke ontwikkeling voor de gezondheid en het welzijn van alle Nederlanders.

Grote invloed op hippische sector
Bijna de helft van sportend Nederland sport bij een ondernemende sportaanbieder. De voorgenomen btw-verhoging raakt alle sporters in hun portemonnee, dus ook de paardensporter. In de paardensport gaat het naar schatting om 200.000 ruiters die met regelmaat rijden bij ondernemingen zoals maneges, pension- en instructie- en trainingsstallen. Verenigingssport blijft uitgezonderd van heffing van btw, maar de geplande belastingverhoging op kansspelen is ook ingrijpend voor topsport en lokale verenigingen. Zij worden namelijk, direct of indirect, deels of geheel gefinancierd vanuit loterijgelden. Dit zet de financiering van de paardensport nog verder onder druk.

De voorgenomen maatregelen hebben dus invloed op de totale sector, omdat er op termijn minder aanwas van ruiters zal zijn door vermindering van startende ruiters en de te verwachten uitstroom als gevolg van deze kostenverhogende overheidsmaatregelen. Deze maatregelen komen ook nog bovenop de eerder aangekondigde btw-verhogingen op voer, stro, opfok, africhting en fokkerij die al begin 2025 ingaan én de maatregel van het afschaffen van het kwarttarief op twee-paards vrachtwagens of vrachtwagens voor particulier gebruik vanaf 2026.

Btw-verhoging in strijd met ambitie sport en bewegen
Sportondernemers, verenigd in het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS), vrezen dat de btw-verhoging zal leiden tot verdere verminderde fysieke en mentale gezondheid, beweegarmoede en verhoogde ziektekosten. FNRS en KNHS, roepen samen met Maatschapelijke Organisaties Sport (MOS), Beweegalliantie, Vereniging Sportbedrijven Nederland, NOC*NSF, POS en de aangesloten partijen, de coalitiepartners op om sportbeoefening voor alle Nederlanders toegankelijk en betaalbaar te houden door de btw niet te verhogen, maar sportbeoefening juist te stimuleren. De btw-verhoging op sportbeoefening staat namelijk lijnrecht tegenover de ambitie van de coalitiepartijen, om juist sport en bewegen meer in te zetten als preventief middel tegen stijgende zorgkosten.

Minder sportparticipatie door hogere lasten
De overheid heeft in 2023 in kaart gebracht wat de impact is van het afschaffen van het verlaagd btw-tarief op sportbeoefening. Hieruit blijkt dat bij een btw-verhoging de volgende effecten worden verwacht:

• een lastenverzwaring voor sporters in Nederland van 200-260 miljoen euro
  • sportparticipatie zal afnemen met 500.000 - 650.000 mensen. Zij sporten minder of niet (meer). Er zal ook sprake zijn van minder instromers omdat ze zich laten afschrikken door hoge kosten.
  • de afname van sportparticipatie zal nog groter zijn onder kwetsbare doelgroepen met een kleine beurs
  • de sportsector krijgt, naar schatting, te maken met een omzetverlies van 110-155 miljoen euro. Het aanbod sportfaciliteiten in Nederland zal waarschijnlijk afnemen doordat ondernemers het hoofd niet meer boven water kunnen houden.

Verhoog de btw op sport niet!
Sport en bewegen zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ongeacht hun financiële situatie, zodat een gezonde en actieve leefstijl voor iedereen mogelijk is. Als we niet serieus investeren in de gezondheid van de Nederlandse bevolking, dan ondermijnen we het fundament waarop onze samenleving is gebouwd. POS roept de coalitiepartners op om de btw-verhoging niet toe te passen op sportparticipatie en de inspanningen om sport en bewegen in te zetten als middel tegen stijgende zorgkosten in de aankomende regeerperiode te intensiveren.

Brandbrief naar formateur
Een gezamenlijke brandbrief is namens de ondernemende sportsector verstuurd aan informateur Richard van Zwol. Deze brief wordt breed verspreid onder politieke contacten om de urgentie en de desastreuse gevolgen van deze maatregel duidelijk te maken. Deze brief is ondertekend door het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS), NOC*NSF, Maatschappelijke Organisaties in de Sport (MOS), Vereniging Sportbedrijven Nederland (VSN) en de Beweegalliantie.

Download en bekijk de verzonden brandbrief hier.

FNRS en KNHS maken zich zorgen over paardensport
FNRS en KNHS maken zich grote zorgen voor de paardensport indien deze voorgenomen verhogingen worden ingevoerd. Als belangenbehartiger van de hippische branche en als sportbond streven we ernaar om de belangen van hippische ondernemers, verenigingen en sporters te beschermen en te behartigen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

_Mir

Re: Zorgen over afname paardensport door verhoging btw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:24

Ze willen ons ook helemaal niet gezond hebben. Hoe zieker de mens, hoe meer ze eraan verdienen

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:34

Gaan ze dit er echt door krijgen? Ik geloof het namelijk niet... Ben benieuwd welke partij ons hiervan gaat redden en weer credits scoort...

Weg hier - Pas hier niet tussen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:38

_Mir schreef:
Ze willen ons ook helemaal niet gezond hebben. Hoe zieker de mens, hoe meer ze eraan verdienen

Precies, zo denk ik er ook over. Ik hoorde dat de sportscholen ook omhoog gaan.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:41

Liannetje86 schreef:
Gaan ze dit er echt door krijgen? Ik geloof het namelijk niet... Ben benieuwd welke partij ons hiervan gaat redden en weer credits scoort...

Dezelfde partij die levensmiddelen te verhogingen van 6 naar 9 procent tegenhield...

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:10

_Mir schreef:

Nou…de zorg is onderhand onbetaalbaar, dus het klopt niet wat je zegt. “Ze”? Wie zijn dat volgens jou?

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:08

_Mir schreef:

Wandelen is nog sec het gezondst en daar heb je enkel een paar schoenen voor nodig (voornamelijk ivm weer, rondslingerende glasscherven e.d.).

Voor armere mensen voor wie sport een financieele drempel heeft, is paardrijden nu niet bepaald dichtbij ook met 9% btw.

Ja, ik zou het jammer vinden als paardrijden weer een rijke mensen/elite sport zou worden, en niet alleen omdat het voor mij onbereikbaar wordt, maar ook omdat ik niet geloof dat de paarden er op vooruit zouden gaan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:27

tamary schreef:
_Mir schreef:

Wandelen is nog sec het gezondst en daar heb je enkel een paar schoenen voor nodig (voornamelijk ivm weer, rondslingerende glasscherven e.d.).

Voor armere mensen voor wie sport een financieele drempel heeft, is paardrijden nu niet bepaald dichtbij ook met 9% btw.

Ja, ik zou het jammer vinden als paardrijden weer een rijke mensen/elite sport zou worden, en niet alleen omdat het voor mij onbereikbaar wordt, maar ook omdat ik niet geloof dat de paarden er op vooruit zouden gaan.

Het is al bezig een sport enkel nog voor de rijken te worden, ook al doordat de paarden zelf zo vreselijk duur in aanschaf zijn geworden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:10

Jetta schreef:
_Mir schreef:

Nou…de zorg is onderhand onbetaalbaar, dus het klopt niet wat je zegt. “Ze”? Wie zijn dat volgens jou?

De roverheid gooit er belasting op belasting op. Alles wordt duurder.
Verlaging van BTW op groente en fruit zoals was beloofd? Kan niet, want dat is niet haalbaar...
Waarom moet nog steeds een fles suikervrije limonade duurder zijn dan een fles suikerlimo?
Zolang de mens nog ongezond moet leven omdat gezond eten en drinken duurder is dan ongezond verdienen ze aan ons.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:37

anjali schreef:
Het is al bezig een sport enkel nog voor de rijken te worden, ook al doordat de paarden zelf zo vreselijk duur in aanschaf zijn geworden.

Het was altijd al een sport voor de rijken. Alleen beseffen veel mensen niet hoe rijk we feitelijk zijn hier in Nederland, met 500.000 ruiters waarvan 126.000 manegeklanten en in totaal zo'n 450.000 paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:53

Lieser schreef:
anjali schreef:

Het was altijd al een sport voor de rijken. Alleen beseffen veel mensen niet hoe rijk we feitelijk zijn hier in Nederland, met 500.000 ruiters waarvan 126.000 manegeklanten en in totaal zo'n 450.000 paarden.

In de vorige eeuw is het een volkssport geworden. Nu gaat dat er weer af. De tijden worden er niet beter op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:58

Toen ik klein was zag je hier in de omgeving echt nog zo'n tweedeling.
Of je had de rijke mensen die paard reden of je had de boeren met grond en zodoende een paard hadden.
Maar de mensen ertussenin reden toen zelden paard. Ook niet op een mange.

Denk dat we daar naar terug gaan.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:31

Ehm, paardenhouden gaat sowieso duurder worden vanaf 1 januari 2025 aangezien btw op agrarische producten (niet bestemd voor humane consumptie) van 9 naar 21% btw stijgt. Dus duurder hooi, duurder krachtvoer, duurdere supplementen, duurder strooisel....

Dus dit kan er ook nog wel bij ;) .

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:57

anjali schreef:
In de vorige eeuw is het een volkssport geworden. Nu gaat dat er weer af. De tijden worden er niet beter op.

Paardrijden is nooit een volkssport geweest. Er zijn altijd al 10 keer meer mensen lid van een voetbalvereniging dan van een manege.
Je hebt heimwee naar een verleden dat nooit heeft bestaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:08

Lieser schreef:
anjali schreef:

Paardrijden is nooit een volkssport geweest. Er zijn altijd al 10 keer meer mensen lid van een voetbalvereniging dan van een manege.
Je hebt heimwee naar een verleden dat nooit heeft bestaan.

Jawel dat was wel zo. Ik weet niet in welke regio jij woont maar hier was dat wel zo. Je kon duurder lessen op een manege of heel goedkoop bij een boer. En in elk winkelcentrum zat een paardensportzaak waar "penny's" van alles kochten, voor hun eigen of voor een verzorgpaard. Ook paardentijdschriften waren er veel. Nu heb je alleen nog de zieltogende Penny maar toen ook de Ponyclub, en allerlei bladen voor volwassenen. De Bit ,de Hoefslag, In de strengen, noem maar op. Alles is weg.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:13

anjali schreef:
Jawel dat was wel zo. Ik weet niet in welke regio jij woont maar hier was dat wel zo. Je kon duurder lessen op een manege of heel goedkoop bij een boer. En in elk winkelcentrum zat een paardensportzaak waar "penny's" van alles kochten, voor hun eigen of voor een verzorgpaard. Ook paardentijdschriften waren er veel. Nu heb je alleen nog de zieltogende Penny maar toen ook de Ponyclub, en allerlei bladen voor volwassenen. De Bit ,de Hoefslag, In de strengen, noem maar op. Alles is weg.

Bit en Hoefslag bestaan gewoon nog. Het is echt onzin wat je schrijft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:19

Lieser schreef:
anjali schreef:

Bit en Hoefslag bestaan gewoon nog. Het is echt onzin wat je schrijft.

Okay, dat wist ik niet. Ik zie ze nl. niet meer liggen in het tijdschriftenschap in de winkel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:25

Omdat er veel online is gegaan. Niet voor niets dat veel drukkerijen over de kop zijn gegaan.

En zo ook de reden dat kleine winkeltjes niet meer bestaan.
Die kunnen niet opboksen tegen de ej en agradi

Maar een volkssport. Zelfs hier in het betaalbare zuid Oost Brabant was dat niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:42

Liannetje86 schreef:

Ik hoop het niet, het is allemaal al zo duur geworden. :(

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:54

DuoPenotti schreef:
Maar een volkssport. Zelfs hier in het betaalbare zuid Oost Brabant was dat niet

Op het platteland en in een durp kon dat wel hoor. Als je een lapje grond had kon je al snel voordelig(er) een paard houden. Of er was wel ergens een pony te lenen.

Nu is dat inmiddels een ander verhaal aan het worden.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:01

pol013 schreef:
DuoPenotti schreef:

Op het platteland en in een durp kon dat wel hoor. Als je een lapje grond had kon je al snel voordelig(er) een paard houden. Of er was wel ergens een pony te lenen.

Nu is dat inmiddels een ander verhaal aan het worden.

Maar dat maakt het imo nog geen volkssport.

Wat ik eerder al aangaf in mijn jeugd reden of de rijke paard of de boeren met grond.
Weinig andere mensen.

Maar volgens anjali was het toen een volkssport.

Nou hier waar paarden houden toch makkelijk is op zandgrond toch echt niet.
Laat ik mij dan niet voor kunnen stellen elders wel.

Het is pas de laatste 20 Jaar voor meer mensen weggelegd geweest.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:06

En toch, het staat mij nog goed bij dat de manegehouder 18 jaar geleden tegen mij zei "het wordt weer een elitesport..." toen we het over de stijgende kosten hadden. Is het dan toen met een sisser afgelopen? Of zijn onze perspectieven op woorden als 'volk' en 'elite' gaan verschuiven? Oprechte vraag!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:24

Als ik puur naar mezelf kijk:
Woonachtig in het Gooi, single, eigen huisje....
Mijn paard is nu jaar overleden en toen kon ik het amper betalen, maar ja zolang hij er is zorg je ervoor.... dan maar minder luxe

En nu, als ik nu kriebels krijg en naar een paard kijk: ik kan de huidige stalkosten echt niet meer opbrengen, de dierenarts is ook veel duurder geworden maar óók de dagelijkse vast lasten zijn veel meer geworden. De stalprijs gaat logischerwijs omhoog omdat alles duurder wordt, en wat te denken van ruwvoer, bedding en voer met di voorjaar? Straks wordt alles wéér duurder

Dus ik denk idd dat een paard weer voor de elite wordt.

Daarbij, hier in de regio komen paarden te weinig buiten naar mijn zin. Dat wil ik niet meer dus ook daarom geen paard meer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:46

Een eigen paard was altijd een luxe maar rijden op een lespaard was hier voor iedereen wel mogelijk.Dat bedoelde ik met "volkssport". 1 manegeles per week waar je dan de hele week naar uitkeek.Waarbij het eigen paard een droom was wat wel uit kon komen als je je leven er op inrichtte en veel andere zaken liet schieten. Veel jonge mensen kozen als ze ouder werden toch een andere weg.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:59

Mijn ouders konden voor mij geen lessen betalen, laat staan een eigen paard. Dat was toch echt niet voor ons weggelegd. Pas toen ik 17 was kon ik gaan rijden (bij een melkventer) omdat ik toen zelf geld verdiende. Pas op mijn 38 een eigen pony gekocht. Ja een pony, want een paard was in stalgeld 100 gulden duurder! Wel een merrie met in mijn achterhoofd haar ooit te laten dekken. Dit werd mogelijk en werkelijkheid. Ik heb echter heel veel opzij moeten leggen om twee paarden te kunnen onderhouden. Mijn merrie is al weer een aantal jaren geleden overleden, maar ik moet er qua financiën nu ook niet meer aan denken om er nog twee te moeten onderhouden.

Anderzijds worden er nog zo ontzettend veel luxe producten verkocht (caps van 100+, dekjes van 80+, kleding (shirt van tig, terwijl een t-shirt van de Zeeman ook prima voldoet), dat dit het voor mij wel erg dubbel maakt. en hier zie ik dan duidelijk de kloof weer groter worden. Laqt ze dan hier de btw maar op verhogen en niet op de "basisbenodigdheden" als voer.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)

En dan ben je, na ruim 40 jaar, paardloos ....