Marrit woont in Australië met Friese paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Marrit woont in Australië met Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:58

Omrop Fryslân
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Het Friese paard betekent veel voor Marrit Koning (30) uit Weidum. Ze vond er werk door en in Australië zelfs de liefde.

Met haar vriendin Laura woont ze op een boerderijtje met eigen Friese paarden. Die geven haar een gevoel van thuis, wat ze wel kan gebruiken in Australië, want ze mist het dorpsgevoel.
Wat heeft ze met Friese paarden? Of kun je beter zeggen: "Wat heeft ze niet met Friese paarden", antwoordt Koning. Het is een constante factor in haar leven. "Ik ben opgegroeid met het Friese paard. Zeven jaar heb ik bij stal Okkema in Britswert gewerkt, alleen maar met Friese paarden. In Australië heb ik Laura ontmoet, ook door het Friese paard. Het Friese paard zal nooit meer uit mijn leven gaan, denk ik."

Toen ze in Australië kwam als backpacker, werkte ze down under ook met Friese paarden. Ze was paardentrainer. Nu niet meer. Omdat ze ongelukken heeft meegemaakt met de paarden, moest ze ander werk zoeken.

"Sorry mama, dat ik niet heb geluisterd"
Waarom is ze eigenlijk naar Australië gegaan? Na zeven jaar bij Okkema wilde ze wel eens wat anders, legt Koning uit. Een tussenjaar om te reizen en daarna terugkeren. Zo zou ze het doen.Haar moeder stond achter haar plannen dat ze zou reizen, wat van de wereld zien en na een jaar terugkomen. Wat ze beslist niet moest doen, was ver weg blijven voor de liefde. En dat is nu precies wat Marrit wel overkwam. "Sorry mama, dat ik niet heb geluisterd."

Zoals eerder gezegd, ze kwam haar vriendin Laura ook tegen door het Friese paard. Marrit werkte in Australië op een boerderij waar ze Friese paarden trainden en verkochten. Er zijn maar vijfhonderd Friese paarden in Australië. Laura kwam daar om een veulentje te kopen. "Ik hielp haar en we werden goede vrienden." Later raakten ze verliefd en nu wonen ze samen. Ze wonen in Winchelsea. "Met een prachtig uitzicht over het meer." Ze hebben de paarden aan huis. Vier paarden heeft Marrit. Twee daarvan zijn Friese paarden, en één is een kruising met een Fries.

Winchelsea ligt ruim 110 kilometer ten zuiden van Melbourne in West-Australië, niet ver van de stad Geelong. Ze wonen hier omdat Marrit verpleegkunde studeert in die stad. Naast haar studie werkt ze in de gehandicapten- en ouderenzorg. Als ze klaar is met verpleegkunde, mag ze ook medische handelingen verrichten.

Het contact met Fryslân is goed. "Mijn moeder vindt het leuk dat ik hier ben en dat ik blij ben. We bellen ieder weekend, appen iedere dag en sturen foto's. Mama is hier net voor de covid ook nog geweest en ik ben met Laura twee keer in Nederland geweest."

De kermis en het kerstbal en met iedereen even een praatje maken
Mist ze Fryslân? Ze moet lang nadenken: "Hmmmm, ik mis het land Nederland en Fryslân niet, maar mijn vrienden en familie wel. En wat ik ook heel erg mis, is het dorpsgevoel. De buren die hier het dichtstbij zitten, wonen vijf kilometer van ons. Geen idee wie ze zijn. In een klein dorpje als Weidum heb je de kermis, het kerstbal. Met iedereen even een praatje maken. We kennen elkaar allemaal. Dat mis ik wel heel erg."

Zit een verhuizing terug naar Fryslân of Nederland er in de toekomst ook nog in? "Absolutely not", zegt Koning vastberaden. Ze houdt van ruimte om zich heen en dat ze niet op de vingers wordt gekeken: "we blijven, want hier hebben we met zo'n 100 hectare de ruimte. De hele dag kunnen we rondlopen en niemand weet wat we doen. Dat vind ik heerlijk. En de natuur ook. Dat heb je niet in Fryslân of Nederland."

Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's te zien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Marrit woont in Australië met Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:04

Ik woon in Nederland zonder Friese paarden.

*Burp*

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:50

Nieuwsredactie schreef:
Omrop Fryslân
Algemeen

[ Afbeelding ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Winchelsea ligt ruim 110 kilometer ten zuiden van Melbourne in West-Australië, niet ver van de stad Geelong. Ze wonen hier omdat Marrit verpleegkunde studeert in die stad. Naast haar studie werkt ze in de gehandicapten- en ouderenzorg. Als ze klaar is met verpleegkunde, mag ze ook medische handelingen verrichten.

Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's te zien.

Dit klopt alleen niet. Zowel Melbourne als Geelong zijn in Victoria niet West-Australie.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:05

Heb ik ook gemeld Wortel, maar mij werd verteld dat de afspraak met Omrop Fryslan is dat artikelen die overgenomen worden, niet aangepast kunnen worden.

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:17

Ah ok Barra dank je.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:15

Wat Barramundi zegt, klopt inderdaad. Met Omrop Fryslân hebben wij de afspraak dat we wel mogen overnemen, maar niet corrigeren of inhoudelijk aanpassen, ook al klopt het totaal niet. Dus helaas mogen en kunnen wij van de nieuwsredactie dit niet aanpassen.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:43

Ok dank jullie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie