Toeristen redden paard en ruiter uit grindplas bij Belgische Maas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Toeristen redden paard en ruiter uit grindplas bij Belgische Maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-24 22:26

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een paard in het water. Dit is niet het paard uit dit artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Belgische Ophoven is vorige week woensdag een ruiter met zijn paard in de problemen gekomen. Het paard belandde door nog onbekende oorzaak in het water van een grindplas van de Maas. Zes oplettende toeristen, die in een B&B in de buurt verbleven, zagen het paard zwemmen en ondernamen actie. De ruiter probeerde eerst nog zelf het paard te redden, maar kwam daarbij ook in moeilijkheden.

Katy Stroobants, de eigenaresse van de B&B, vertelde aan verschillende media dat een van haar gasten het paard als eerste spotte. “Het paard lokte de aandacht omdat het in het midden van de grote grindplas zwom. Het paard maakte ook geen aanstalten om naar de oever te zwemmen. Ze heeft dan onmiddellijk de brandweer gebeld en is dan samen met 2 van de gasten in een bootje naar het paard gevaren.” In totaal waren er drie boten op het water tijdens de reddingsactie: een reddingsboot, een sloep en een boot van medewerkers van een bedrijf langs de Maas. Terwijl ze op weg waren naar het paard, ging ook de ruiter te water in een poging om het paard te redden. Volgens Katy Stroobants had die een paar dagen eerder een gekneusde of gebroken rib opgelopen en kon hij niet zo goed zwemmen als hij zelf dacht. Daarom is een van de boten naar de ruiter gevaren.

Daarna gingen de boten richting het paard. Door goede samenwerking tussen deze drie, kon het paard naar de kant gedreven worden. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. “Op een bepaald moment is er een touw tussen de schroef van onze sloep gekomen. Eén van onze gasten heeft al z’n kleren uitgetrokken, is het water ingesprongen en heeft het touw kunnen verwijderen. Nadien kon de reddingsactie verdergezet worden”, vertelt Katy aan de VRT. In totaal heeft het paard waarschijnlijk zo’n 45 minuten in het water gelegen en het dier was dan ook helemaal op. Hoe het verder is gegaan met paard en ruiter, is niet bekend. De ruiter sprak volgens de B&B-eigenaresse Engels en is na de redding niet meer gezien of gesproken.

Op de site van de VRT is een video te zien van de reddingsactie met de boten.

Gebruikte bronnen:

Wegens vakantie afwezig van 23 juni t/m 5 juli.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Granoek

Re: Toeristen redden paard en ruiter uit grindplas bij Belgische Maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:46

Paard is richting land gedreven met de bootjes en is eenmaal op het droge, van de schrik, ook nog gaan lopen. Verderop hebben ze hem kunnen vangen en terug naar stal kunnen brengen, is daar vlakbij

Schuur_

Re: Toeristen redden paard en ruiter uit grindplas bij Belgische Maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:48

Ik vind het raar dat de ruiter niet even is gaan bedanken ofzo

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie