Dressuurruiter Elliot Patterson overleden na ongeval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Dressuurruiter Elliot Patterson overleden na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-24 15:24

Eurodressage
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Elliot Patterson en Selected tijdens de Australische kampioenschappen voor
jonge dressuurpaarden 2023. Foto: Franz Venhaus/Flickr

De Australische dressuurruiter Elliot Patterson is op 26 mei 2024 overleden aan de verwondingen die hij opliep bij een val van zijn paard, bijna drie weken geleden. Hij is 32 jaar geworden.

Liefde voor paarden
Patterson begon al op jonge leeftijd met paardrijden en genoot van zijn jonge leven met paarden bij de ponyclub en zogeheten Ag-wedstrijden. Hij won de rubrieken voor jongens tijdens de Sidney en Brisbane Royal Shows.

Hij begon als een veelzijdige ruiter en nam deel aan crosswedstrijden die georganiseerd werden tussen rijscholen. Zijn eerste echte wedstrijdpaard was het springpaard Waga.

Over naar de dressuur dankzij Leandro
Elliot schakelde als tiener over op de dressuur, nadat hij het paard Leandro ontdekte tijdens een familievakantie in Duitsland. Leandro is een Hannoveraan van Lauries Crusador xx uit de merrie Aquina (Akzent I x Glander x Duellant). Hij werd geboren in 2002 en werd in 2006 en 2007 in Duitsland uitgebracht door Andre Hecker.

Sinds 2008 trainden Elliot en Leandro bij Tor Van Den Berge. Ze kwamen vanaf 2009 uit op Young Riders-niveau en werden in 2011 geselecteerd om Australië dat jaar te vertegenwoordigen tijdens de Trans-Tasman Young Riders Derby in Feilding, Nieuw-Zeeland. Australië won die wedstrijd. In 2011 trainde hij ook drie maanden bij Wolfram Wittig in Duitsland. Tot 2012 bleven ze op Young Riders-niveau rijden, totdat ze in 2013 overstapten naar de Under 25 Grand Prix. Het laatste CDI waar ze als combinatie aan de start kwamen, was het CDI Sidney in 2014.

Het Pines Performance Center
Tijdens zijn tijd als Young Rider ontmoette Patterson zijn leeftijdsgenoot Alexis Hellyer en in 2010 werden ze een koppel. Het stel bouwde op hun eigen land in Moggill, Queensland hun eigen stal, het Pines Performance Center, op vanaf de grond.

Op Valentijnsdag 2018 vroeg Patterson haar ten huwelijk. In dat jaar bereikte Alexis ook het hoogtepunt in haar carrière tot dusver, toen zij op de rug van Bluefields Floreno Australië mocht vertegenwoordigen tijdens de World Equestrian Games 2018 in Tyron. Het stel was nog niet getrouwd, maar door de jaren heen vormden zij een sterk koppel.

Professioneel ruiter
Patterson keerde in 2016 gedurende één jaar terug naar de internationale wedstrijdring met de Lichte Tour-merrie Boronia HG (Breitling W x Donnerhall) van Bob en Ela Weight.

Zes jaar later, in 2022, maakte hij een comeback op Grand Prix-niveau met de zwarte ruin Santiago (Sandro Hit x Florestan), van Emma Weel. Hij kreeg de kans om in mei 2022 naar Europa te reizen en bracht hem uit tijdens de CDI Aachen Dressage Days 2022 in Hagen en op het CDIO Aken. Hij bracht ook Dopo Domani (Domani x Boston) uit tijdens de Bundeschampionate in Warendorf, begin september 2022.

Vanaf 2023 bracht hij de Australische Hannoveraan Del Piero ZF (De Niro x Graf Landau, gefokt door Tracy Zabell) van hemzelf en Alexis, op internationaal Grand Prix-niveau uit.

Patterson was een veelgevraagde jonge paarden-trainer en een vaste deelnemer bij de Australische kampioenschappen voor jonge dressuurpaarden. Hij won in 2024 goud met Hollands Bend Francis (Franklin x Stedinger) en in 2023 met Selected (Secret x Gardez). Hij won ook zilver in 2024 met GT For the Boys (Follow Me x Catango) en in 2018 met She’s Nice (San Amour x Akribori). Het brons won hij in 2018 met Bluefields Doris Day (Desperados x Florencio) en in 2017 met Almania Felix (Fiji R x Torlea van Dieman).

Ernstig ongeluk
Bijna drie weken geleden kreeg Patterson een ernstig ongeluk. “Elliot kreeg een ongeval aan het einde van een routine-training”, verklaart zijn verloofde Alexis Hellyer. “Op het moment dat hij een paard aan het uitstappen was aan de lange teugel, schrok het dier en sprong opzij. Het paard struikelde daarbij over zijn achterbenen en viel op zijn rechterkant. Elliot droeg op het moment van het ongeval een cap.”

Patterson werd naar het ziekenhuis overgebracht, waar hij met ernstig hersenletsel en in coma op de Intensive Care lag. Op 26 mei 2024 overleed hij.

“Ik heb de liefde van mijn leven verloren, mijn beste vriend en mijn meest favoriete persoon op deze wereld”, zegt Hellyer. “Mijn leven is nooit meer hetzelfde zonder jou Elliot, je was de beste en ik zal je voor altijd missen.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Cynn
Fotograaf

Re: Dressuurruiter Elliot Patterson overleden na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:49

Wat een droevige berichten in de paardenwereld de afgelopen paar dagen.. ;(

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:41

Ooh, wat toch weer een naar ongeluk wat uit een klein hoekje komt zetten. Veel te jong.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:45

Goh dat is erg. Zo'n stom ongeluk. Met zo'n nare afloop.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:50

Phoe, veel te jong!

Don't take anything for granted

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie