Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 13:43

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij een dood paard in het Duitse Trippstadt is DNA van een of meerdere wolven aangetroffen. Het paard was eerder uitgebroken uit zijn paddock, kwam te vallen en is daarbij overleden. Het districtsbestuur van Ahrweiler, waar Trippstadt onder valt, heeft donderdag een verklaring afgegeven waarin vermeld staat dat het Koordinationszentrum für Luchs und Wolf (Kluwo) wolvenbeten heeft aangetroffen bij het dode paard. De wonden waren klein of oppervlakkig en waren volgens Kluwo niet de doodsoorzaak van de edele viervoeter. Het kan volgens hen niet met zekerheid worden uitgesloten dat de wolf iets te maken heeft met de ontsnapping uit de paddock. De dienst kon niet achterhalen waar de wolf vandaan kwam, welk geslacht het roofdier had of waar het nu is.

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

pluisje88

Re: Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:23

Wat fijn dat bokt hier nu wel bericht over doet. Dit zijn echt belangrijke dingen voor paarden eigenaren.

Akelig dit weer. Ik maak me zorgen over de ontwikkelingen. Pff wat een nachtmerrie

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:11

Tuurlijk had de wolf met zijn dood te maken! Beest moest rennen voor zn leven!!

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:34

Fijn dat het in Duitsland bevestigd is en de resultaten niet op wonderlijke wijze zijn veranderd in hond.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:37

wat naar voor dat paard zeg.
en ja, doodsoorzaak is mogelijk niet de wolf, maar wel ten gevolge van de wolf.

Be your best self

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:40

Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. En ik vrees dat dit soort ongelukken en gevolgen toe zullen nemen.
In Nederland is het inmiddels ook al meerdere keren voor gekomen, maar dan was het testresultaat vreemd genoeg hond….
Sinterklaas bestaat zeker ook.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:45

Popstra schreef:

Was je erbij? Voor hetzelfde waren die beten van na de dood van het paard. Ik zou rijtwonden verwachten bij een wolvenaanval.
Neemt niet weg dat de wolf een bedreiging is waarmee we moeten dealen maar ik vind dit wel een hele emotionele reactie

Goedgekeurd onderschrift :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:58

Billy schreef:
Popstra schreef:

Was je erbij? Voor hetzelfde waren die beten van na de dood van het paard. Ik zou rijtwonden verwachten bij een wolvenaanval.
Neemt niet weg dat de wolf een bedreiging is waarmee we moeten dealen maar ik vind dit wel een hele emotionele reactie

Niks emotioneels aan hoor. Paarden gaan in paniek aan de kletter wanneer een wolf in de buurt is, dacht je dat ze rustig bleven?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:19

Billy schreef:
Popstra schreef:

Paarden gaan door alles heen als ze voor hun leven moeten vluchten en voor een wolf die de aanval heeft ingezet rennen ze wel hoor. Iets waar veel, heel veel paarden eigenaren nu juist zo bang voor zijn nu ze hier ook in ons land aanwezig zijn.

Niks emotioneels aan, paarden zijn vluchtdieren!! gewoon nuchter verstand!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:39

Ik denk dat er bedoeld wordt dat het ook kan dat het dier ontsnapt/gevlucht is voor of door wat anders en daardoor in elkaar is gezakt en toen pas is gepakt door de wolf. Dus dat het paard al doos was voordat de wolf er was.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:48

StalNollie schreef:
Ik denk dat er bedoeld wordt dat het ook kan dat het dier ontsnapt/gevlucht is voor of door wat anders en daardoor in elkaar is gezakt en toen pas is gepakt door de wolf. Dus dat het paard al doos was voordat de wolf er was.

Niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk. Ik verwacht dat er weinig wolven zijn die wel even hun tanden in een dood paard zetten en daarna doodleuk verder lopen zonder van het dier te eten.

Paard aangevallen en gebeten door wolf, waardoor het paard aan de klettert gaat en daarna (van shock?) gestorven is dan net iets waarschijnlijker.

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:55

Natuurlijk gaan paarden aan de kletter van een wolf, maar das geen vaststaand feit want niemand heeft het gezien

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:05

Billy schreef:
Natuurlijk gaan paarden aan de kletter van een wolf, maar das geen vaststaand feit want niemand heeft het gezien

Dat kan, maar iemand met een beetje verstand van zaken zou toch in elk geval moeten kunnen vertellen of het paard vóór of na zijn dood gebeten is.

In het nieuws hoor je ook wel eens, iemand dood gevonden met 10 messteken en politie gaat uit van een misdrijf. Tja, moord is niet bewezen, maar toch betwijfel ik dan of die persoon zelf 10 keer op dat mes is gevallen... :')

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:12

Het valt toch echt niet meer te ontkennen dat wolven paarden als prooi zien en er jacht op maken. Dat wolven te pas en te onpas over hoge omheiningen springen. Vandaag nog weer 1 die heel hoog over een hek ging , gelukkig gefilmd en daardoor bewijs en gedeeld op de wolven zichmeldingenapp van de Veluwe. De journalistieke wereld kan niet aan het touwtje blijven lopen van de zelfbenoemde wolvenkenners die totaal andere zaken beweren. Het was allemaal al bekend uit het buitenland maar onze "deskundigen" moesten het gedrag van de wolf nog persoonlijk weer heruitvinden en zullen zo lang mogelijk volhouden dat het allemaal wel meevalt. Journalisten horen hoor en wederhoor te plegen en dan komt er toch echt steeds meer naar buiten en gedeeld over wat de wolf volgens de "deskundigen" niet doen maar inmiddels overal al gezien is. Het individuele geval maakt me niet zoveel meer uit ondanks dat het vreselijk genoeg is. De tendens is belangrijker en heel erg duidelijk. Steeds meer wolven, steeds meer problemen, Steeds meer mensen die het eerst nog wel mee vonden vallen maar nu de schellen van de ogen gaan. We krijgen er veel te veel en eindresultaat is dat ze of alles op gaan vreten en bij de mens terecht komen of dat ze afgeschoten gaan worden. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben en is overal ter wereld al vertoond. Maar hier moeten er heel veel hotemetoten aan verdienen en een plasje over doen. Zinloos. Hoeveel dieren moeten nog zinloos uit elkaar gescheurd worden en /of levend opgevreten door de wolf voordat we echt wakker worden en zien waar we mee bezig zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:42

Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:50

Niemand in dit topic ontkent 'dat een wolf een paard als prooi kan zien'.

Maar een paar oppervlakkige wondjes die geen doodsoorzaak zijn, tja - hmmm.
Hondachtigen eten dood beest.
(Katachtigen eten alleen superverse prooi.)
...had de wolf geen honger?
Werd het beest gestoord...?
(En nee, niet ieder paard gaat aan de kletter bij het waarnemen van een wolf, maar de kwpn'ers die bij mijn paard in de wei staan waarschijnlijk wel.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:03

Billy schreef:
Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan

Hoe wil je er mee omgaan precies? Als het op dit tempo doorgaat , zijn er straks heel veel wolven. Beheer mag niet, afschrikken mag niet, dus wat dan. Hekken gaan zo over of door en paarden gaan zo over de zeik, dat het eigenlijk niet uitmaakt wat voor hek je er hebt staan. Dus vertel eens, hoe dan. Wat doe je zelf als er een roedel in de buurt woont.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:37

Billy schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:21

Lalladidoo schreef:
Billy schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

Hoe dan precies, er is volgens de ecologen nog ruimte voor 50 extra roedels. In noord Duitsland worden grotere paarden en runderen al gepakt. Maar ik hoor graag hints en tips.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:47

Wintu schreef:
Billy schreef:

Hoe dan precies, er is volgens de ecologen nog ruimte voor 50 extra roedels. In noord Duitsland worden grotere paarden en runderen al gepakt. Maar ik hoor graag hints en tips.

We zullen ons moeten aanpassen, hoge hekken, miss van die grote honden bij de kuddes, s nachts dieren op stal. Andere landen kunnen er ook mee omgaan, maar Nederland begint met moord en brand te schreeuwen en de hakken in het zand te zetten…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:53

Andere landen kunnen er helemaal niet mee omgaan, daar zijn de problemen ook groot ondanks dat er daar WEL beheer is.

Daar worden wolven die paarden aanvallen zonder pardon afgeknald.

Hoge hekken zijn en onbetaalbaar, werken niet en worden afgeraden door de wolven consulent..

De meeste paarden die tot nog toe uitgebroken zijn, zijn opgejaagd door de wolf. Daardoor ontstaan er levensgevaarlijke situaties.

Nederland moet sowieso gaan beheren, de wolf schuw maken en zorgen dat de roedels niet te groot worden zodat ze in de bossen blijven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:59

Billy schreef:

Zegt iemand die paardloos is.....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:23

Popstra schreef:
Billy schreef:

Zegt iemand die paardloos is.....

Klopt, ik heb wel andere dieren…maar he, die tellen niet mee blijkbaar….

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:24

Billy schreef:
Wintu schreef:

We zullen ons moeten aanpassen, hoge hekken, miss van die grote honden bij de kuddes, s nachts dieren op stal. Andere landen kunnen er ook mee omgaan, maar Nederland begint met moord en brand te schreeuwen en de hakken in het zand te zetten…

Eer je antwoord geeft, zou het inderdaad handig zijn als je je eerst eens wat in de materie verdiept, want je antwoord geeft aan dat je dat niet hebt gedaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:52

Wolf is een heftig onderwerp, dat blijkt maar weer eens.

We zullen er mee moeten leren omgaan.

Het gesprek hierover op bokt ervaar ik niet altijd als erg constructief.
Dwz: het leren omgaan komt er zo niet van....

Waar ik in dit verband naar zoek, is de paardvriendelijkste manier om de dieren buiten te houden.
Met het biologische gegeven dat paarden in kudde verband niet weerloos zijn.
... maar een echte kudde is moeilijk.
Mijn paard graast overdag naast een natuurgebied, en staat 's nachts op stal.
Ze staat in een braaf clubje merries, en van de kwpn'ers van hen verwacht ik niets qua weerbaarheid.
(En honden en 21ste eeuwse technologie.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-05-24 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )