NK Dressuur: drie jeugdkampioenen gehuldigd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NK Dressuur: drie jeugdkampioenen gehuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 20:44

KNHS
Sport

Afbeelding
Marten Luiten en Fynona. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Bij het NK Dressuur in Ermelo nemen de jeugdrubrieken een vooraanstaande plaats in. De NK’s zijn een belangrijke observatiewedstrijd richting de EK’s komende zomer. De titels gingen naar Dominique van Dalsen (Harmelen) bij de Junioren, Micky Schelstraete (Gemonde) bij de Young Riders en Marten Luiten (Winschoten), die zijn derde titel op rij won in de klasse tot 25 jaar. Lees er onderstaand meer over.

Bekijk de uitslagen hier.

Junioren
Van Dalsen imponeerde op het NK Junioren met twee overwinningen en een totaalresultaat van 148.156 punten. Daarmee won ze haar eerste goud, na meerdere zilveren en bronzen medailles in haar loopbaan. “Dit is een droom die uitkomt”, begint Dominique van Dalsen enthousiast. “Jarenlang heb ik als klein meisje gekeken naar mensen die op de hoogste trede van het podium stonden en nu ik er zelf op mag gaan staan, is dat wel een droom die uitkomt. Dit is mijn tweede jaar bij de Junioren. Vorig jaar lag de focus echt op mijn pony Sky, waarmee ik toen naar het EK mocht. Dit jaar ben ik met de volle honderd procent gaan focussen op Johnny bij de Junioren. Dat ging met heel veel ups en downs. Dan is het wel heel fijn dat het steeds beter gaat. Zeker hier op het NK.”

Wat is het doel van de 16-jarige? “Ik hoop de EK-observaties goed uit te rijden en dat ik Johnny nog meer kan verbeteren. Dan ga ik wel zien welke keuze Monique Peutz, de bondscoach, gaat maken. Hopelijk zit ik in het team. Dat zie ik dan wel weer.”

Dominique heeft lovende woorden over haar paard Just Johnson Forêt, het fokproduct van Marian Dorresteijn en Hennie Broekhuizen uit Werkhoven, die uit de moeder Balalei Ka ook Mauricio fokten die met Michael Ruijgrok zesde werd in het KNHS-kampioenschap ZZ-Zwaar. “Hij is nu tien jaar oud en ontzettend groot. Hij is 1.84m en ontzettend lief. Hij heeft een perfecte instelling, zal me nooit laten zitten en is altijd aan. Door deze wedstrijd leer ik hem steeds beter kennen. Ik rijd hem nu anderhalf jaar. Hij is eerder door Skylar Bos gereden”, vertelt Dominique.

Uitslag NK Junioren, Sebo Interior & Equipage prijs:
Goud Dominique van Dalsen (Harmelen), Just Johnson Forêt (v.Johnson), 148.156
Zilver Yasmin Westerink (Dronten), Amphitryon (v.Ampere), 146.592
Brons Esmee Boers (Nieuw-Vennep), Kiki G (v.Vivaldi), 143.719

Young Riders
Net als bij de Junioren won de kampioene bij de Young Riders, Micky Schelstraete, beide proeven van het NK en het goud. Met de chique, kwaliteitsvolle merrie Venicia OLD veroverde de Brabantse amazone haar eerste titel. In 2022 pakte ze zilver bij het NK Junioren. De 19-jarige kan haar geluk dan ook niet op. “Ik ben helemaal in shock. Dit had ik echt niet verwacht. Ik ben zo trots.”

Micky rijdt haar merrie Venicia OLD pas sinds november. “Het is een heel fijn paard. Haar karakter is een 10. Het is een plezier om elke dag met haar te werken. Venicia is door Anika Korte in Duitsland opgeleid. Dat heeft ze heel goed gedaan. Het was opstappen en wegrijden toen ik haar kreeg. Venicia had al deelgenomen aan het Bundeschampionat en aan de WK-selecties.”

Qua resultaten staat het er goed voor voor Schelstraete. “We hebben de eerste twee observaties gewonnen, nu het NK en dan hoop ik dat ik naar Rotterdam mag. Dat is de laatste observatie en dan hoop ik geselecteerd te worden voor het EK.”

Uitslag NK Young Riders, Plospan prijs
Goud Micky Schelstraete (Gemonde), Venicia OLD (v.Vivaldi), 147.804
Zilver Tessa Kole (Hansweert), Hexagon’s King Robert (v.Capri Sonne), 146.134
Brons Eline Anker (Linschoten), In Style (v.Eyecatcher), 144.867

U25
“Heel gaaf deze hattrick. Super”, is Marten Luiten’s eerste reactie. “Ik ben heel blij hoe mijn Kür op Muziek ging. Dan moet het altijd nog maar gewaardeerd worden.” En dat deden de juryleden. Twee keer gingen ze over de magische 80 procent-grens: de eerste keer tijdens het NK - en kwam het resultaat op 79.817. “Dat maakt het extra leuk en daarom ben ik er ook heel blij. Ik ben nu 22, dus ik heb nog even bij de U-25. Ik heb twee goede jonge paarden in de Lichte Tour, waarvan ik hoop dat ze op termijn het stokje van Fynona over kunnen nemen in de U25. En wie weet ga ik dan verder bij de Senioren.”

Wat is de ambitie van Luiten na zijn derde titel in de U25 op rij? “Ik ga er hard voor werken om deze vorm door te trekken naar het komende EK. Ik denk dat we nog steeds verbeteren. Daarom ga ik ook door. Ik heb nog steeds het gevoel van dat kan beter of dat moet iets meer aan elkaar. De piaffe en passage zijn door de jaren heen al wel verbeterd, maar het kan altijd nog beter. In de Kür kan ik steeds de lijnen weer veranderen en de moeilijkheidsgraad verhogen. Ook de muziek heb ik wat aangepast. Dat pakte nu ook heel goed uit.”

Uitslag NK U25, Höveler & Equinova prijs:
Goud Marten Luiten (Winschoten), Fynona (v.Ampere), 151.484
Zilver Milou Dees (Berkenwoude), Francesco (v.Florencio), 147.759
Brons Sophie Reef (De Lutte), Charming Lady 2 (v.Painted Black), 146.070.