Groot verdriet in Andijk na overlijden pony's door ziekte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Groot verdriet in Andijk na overlijden pony's door ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-24 20:10

NOS
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een zwaar verlies voor de kleinschalige Ponyhoeve in Andijk. In de afgelopen weken zijn er twee pony's overleden aan een zeldzame paardenziekte: Grass Disease. "Ik heb al meerdere ontroostbare kinderen in mijn armen gehad", zegt eigenaresse Chantal de Jong. Om haar te helpen met het dekken van de kosten, hebben bekenden van de eigenaresse een doneeractie opgezet.

Pony Shadow kreeg twee weken geleden hevige krampklachten. Na een bezoek aan de dokter was Chantal niets wijzer geworden. "De artsen hadden geen idee wat er aan de hand was", vertelt Nancy Hooymans, vriendin van Chantal en initiatiefnemer voor de crowdfunding. Niet veel later werd ook een andere pony ziek.

"Pony Barry had dezelfde symptomen als Shadow, dus we wisten al hoe laat het was." Op 16 mei kreeg Chantal het hartverscheurende telefoontje dat beide dieren niet zouden herstellen. Chantal en haar man Frank hebben toen besloten om beide pony's in te laten slapen, om ze niet langer te laten lijden.

"Een hele slechte droom", zo noemt eigenaresse Chantal het. "De dierenarts had dit in de twintig jaar dat hij werkte in de dierenkliniek nog nooit gezien." De kleine manege is lamgeslagen door het verdrietige nieuws. "Het gemis van de twee pony's is groot bij onze manegekinderen", vertelt Hooymans. De stallen van de overleden dieren zijn overladen met bloemen, tekeningen, foto's, kaartjes en geluksengeltjes.

"Ik heb al meerdere ontroostbare kinderen in mijn armen gehad", vertelt een geëmotioneerde Chantal. De eigenaresse is zelf ook erg ontdaan door het nieuws. "Ik kan niet stoppen met huilen", vertelde Chantal eerder. "Gelukkig hangt er zoveel liefde in de lucht. Dit is waar een klein clubje groot in is."

Hoge kosten
De Ponyhoeve wil iedereen de mogelijkheid geven om paardrijles te volgen. Door schappelijke prijzen heeft de eigenaresse weinig financiële reserves opgebouwd. Extra kosten voor de paarden komen dan ook rauw op haar dak. "Alleen al de rekening van de dierenkliniek is 9000 euro", weet moeder Irene Pronk, wiens achtjarige dochter lessen volgt bij De Jong. Alle kosten komen neer op zo'n 15.000 euro. "Hopelijk helpt de crowdfunding om de kosten te dekken", meldt Hooymans.

In eerste instantie wilde Chantal niet dat er geld voor haar werd ingezameld. Omdat de kosten opliepen heeft ze de hulp uiteindelijk toch geaccepteerd. "Het is hartverwarmend wat iedereen voor mij doet", vertelt ze. "Het verlies wordt er niet minder op, maar het is wel heel fijn om zoveel steun te krijgen."

Onduidelijke doodsoorzaak
De manege tast nog in het duister over hoe de paarden de grasziekte hebben opgelopen. "Het kan door het drinken van vies water komen. Of wellicht is het de poep van ganzen geweest, die de paarden ziek heeft gemaakt", speculeert Hooymans. "Omdat de doodsoorzaak van de dieren nog onduidelijk is, is er zelfs een botulisme onderzoek uitgevoerd." Naar verwachting worden in augustus de uitslagen van het onderzoek bekend. "Tot die tijd laat ik de paarden niet op het weiland grazen", zegt Chantal.

Grass Disease
De ziekte Grass Disease heeft voor bijna alle paarden een dodelijke afloop. Omdat het vrij zeldzaam is, weten veel paardenliefhebbers niet van het bestaan. De ziekte tast het zenuwstelsel aan van de dieren, waardoor de kans op genezing klein is. De paardenziekte wordt al 100 jaar gediagnostiseerd. Toch is er weinig onderzoek naar gedaan, waardoor het vaak te laat wordt ontdekt.

Op de website van NOS zijn foto's van de pony's te zien. De pony's zijn op de foto's in leven, en aan het werk.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

KootMiraDrum

Re: Groot verdriet in Andijk na overlijden pony's door ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:29

Triest. Heet grass disease normaliter niet grass sickness ?

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:00

KootMiraDrum schreef:
Triest. Heet grass disease normaliter niet grass sickness ?

Ja, dat klopt! Het gaat om mijn pony's. Journalistiek had het iets beter gekund!

@ redactie; heel erg bedankt voor het plaatsen van dit bericht!

Stem op Springveer voor Manegeheld 2025! Hoeft niets ingevuld te worden, op de pagina naar beneden scrollen en alleen maar klikken op Springveer van de Ponyhoeve.
https://www.manegeruiter.nl/nieuws/nieu ... stem-hier-

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:02

Wat een sneu verhaal, ik zag het op Facebook voorbij komen. :(:) goed om te zien dat de crowdfunding wat loopt, jullie zullen al verdriet genoeg hebben buiten alle kosten om.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BB-ITP] Kedi en Neko op de kiek bij Madelon!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:03

Shadow
Afbeelding
Barry
Afbeelding

Stem op Springveer voor Manegeheld 2025! Hoeft niets ingevuld te worden, op de pagina naar beneden scrollen en alleen maar klikken op Springveer van de Ponyhoeve.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:05

Roosch schreef:
Wat een sneu verhaal, ik zag het op Facebook voorbij komen. :(:) goed om te zien dat de crowdfunding wat loopt, jullie zullen al verdriet genoeg hebben buiten alle kosten om.

Dank je wel! Het is echt zo onwerkelijk allemaal. Shadow is geopereerd omdat we in eerste instantie dachten aan een dunne darm koliek. Dat was ook zo maar veroorzaakt door de grass sickness. Pas toen Barry ook ziek werd ging we een lichtje branden. Maar toen stond Shadow al een week op de intensieve zorg box.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:25

Echt verschrikkelijk. Ik heb wat gedoneerd, hoop dat meer mensen dit doen. Giga rekening zeg. Actie loopt denk ik tot eind juni? Er staat nu eind mei. Heel veel sterkte. Je krijgt je knappe ponies er niet mee terug en de oorzaak…zou het enorme natte najaar, winter en voorjaar iets met de bodem hebben gedaan? Hoop dat ze er ooit achter komen. Nu is het gissen en weet je ook niet of je er goed aan doet de andere dieren weer op de wei te zetten…

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:38

Wat een verdriet en gemis zeg. Veel sterkte, voor jullie, maar ook voor alle leskids die hun favoriete pony’s moeten missen :(:)

Wat houd het Botulisme onderzoek in?

I am because you were

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:39

paars schreef:
Echt verschrikkelijk. Ik heb wat gedoneerd, hoop dat meer mensen dit doen. Giga rekening zeg. Actie loopt denk ik tot eind juni? Er staat nu eind mei. Heel veel sterkte. Je krijgt je knappe ponies er niet mee terug en de oorzaak…zou het enorme natte najaar, winter en voorjaar iets met de bodem hebben gedaan? Hoop dat ze er ooit achter komen. Nu is het gissen en weet je ook niet of je er goed aan doet de andere dieren weer op de wei te zetten…

Ontzettend lief, heel erg bedankt! De onzekerheid is misschien nog wel het allerergste.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:41

prugelpiet schreef:
Wat houd het Botulisme onderzoek in?

Ook dit klopt niet helemaal in het verhaal. Er is een monster afgenomen van het drinkwater om te kijken of daar iets geks uit komt. Bodemonderzoek had geen zin. Daar is het land veel te groot voor en we hebben geen vreemde plekken gezien in het land.
Dat de uitslag pas in augustus komt klopt ook niet!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie