NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-04-16

NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 23:22

KNHS
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere met Hermès N.O.P. - NK Dressuur 2024.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Een grote groep waarin praktisch de volledige Nederlandse top aanwezig was, zorgde in het eerste onderdeel van het NK Senioren voor prachtige sport. In de Roelofsen Horse Trucks Zware Tour Grand Prix Spécial reed Dinja van Liere met Hermès N.O.P. (v. Easy Game) naar de hoogste score. Zij wordt gevolgd door Marlies van Baalen met Habibi DVB N.O.P. (v. Blue Hors Don Schufro) en Emmelie Scholtens met Indian Rock (v. Apache).

TeamNL amazone Dinja van Liere was tot tranen geroerd toen de scores werden omgeroepen en bleek dat zij naar de winnende topscore van 76,851% had gereden. “Ik ben heel erg blij, Hermès flikt het toch maar weer eventjes. Ik vond het ook echt heel spannend en Hermès ook wel weer een beetje. Maar oké, hij laat toch weer zien wat hij kan. Hij is er zo lang uit geweest en dat hij het dan toch weer zó goed doet. Er zat nog wel een foutje in maar ik ben gewoon heel blij dat het gelukt is.”

Van Liere en de Hermès veroverden in 2022 de Nederlandse titel. Met deze overwinning in het eerste onderdeel heeft de amazone een eerste stap gezet om het goud te heroveren. “Ja dat zou wel heel mooi zijn.” Morgen wordt als tweede onderdeel de kür op muziek verreden waarna de medailles worden verdeeld.

Titelverdedigster Marlies van Baalen staat na dit eerste onderdeel op de tweede plaats. Met haar thuisgefokte Habibi DVB N.O.P. reed ze naar 75,255%. Emmelie Scholtens neemt voorlopig de bronzen positie in. Haar proef met Indian Rock werd door de juryleden beloond met 74,532%. In de sterke kopgroep ging ook Edward Gal over de 74% heen. De twaalfvoudig Nederlands kampioen reed zijn laatste NK in 2021 en heeft zich nu weer gemengd in de titelstrijd. Zijn score van 74,489% met Glock’s Total US (v. Totilas) bekent de voorlopige vierde plaats.

Kijktip: NOS Sport volgde Gal tijdens de zaterdag van het NK en wijdt hier zaterdag avond om 23.12 uur een item aan.

Naast de Nederlandse titelstrijd geldt het NK Dressuur als eerste observatie voor de Olympische Spelen in Parijs. Bondscoach Patrick van der Meer is tevreden met de verrichtingen in de Grand Prix Spécial, die met oog op de Olympisch Spelen in Parijs als eerste proef was uitgeschreven. “Ze zijn echt aan elkaar gewaagt en ik vind dat eigenlijk iedereen supergoed heeft gereden. Als het zo dicht bij elkaar ligt en zo spannend is, is dat heel mooi. Mijn taak wordt er niet makkelijker van maar dat is een beetje een luxeprobleem.”

Uitslag:
  • Dinja van Liere, Hermès N.O.P., 76.851%
  • Marlies van Baalen, Habibi DVB N.O.P., 75.255%
  • Emmelie Scholtens, Indian Rock, 74.532%

Bekijk hier de uitslagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 07:40

Knappe top 3 :D.

Is het ook ergens terug te kijken? Iets dat niet Clipmyhorse is :=?

lletam

Berichten: 623
Geregistreerd: 14-05-12

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:04

Volgens mij niet, zelfs het kleine schermpje is niet beschikbaar op cmh..

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:58

Jawel, op Horses staat een artikel met wat video,s.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:31


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:15

Net de proeven bekeken, die Indian Rock <3. Vond die proef, ondanks de foutjes en de wat zwaar ogende galop, het fijnste om naar te kijken. Hermès en Habibi gingen ook lekker, arme Marlies in de stromende regen :=.

Ben wel geschrokken van de stap van Total...

Gek genoeg kan ik het artikel nu opeens niet meer bekijken :?.

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:03

Dinja ruimschoots kampioen, geweldig!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:10

Citaat:
Hermès N.O.P. stond er beide dagen geweldig aan en noteerde een topscore van 87% en pakte hiermee het goud met ruim 5% voorsprong overall. In de kür werd Emmelie Scholtens tweede met Indian Rock met 83,84% en won ook het zilver op het kampioenschap. Derde in de kür werd Hans-Peter Minderhoud die Glock’s Toto Jr. naar 81,11% reed en vierde overall werd. Marlies van Baalen werd vierde in de kür op muziek met Habibi DVB met 80,39% en won het brons in het kampioenschap.
Bron: Hoefslag

Gewoon 87% _O_.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:17

_San87_ schreef:
Ben wel geschrokken van de stap van Total...

Gek genoeg kan ik het artikel nu opeens niet meer bekijken :?.


Kwam een filmpje op TikTok tegen dan Total op het voorterrein best uit zijn plaat ging

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:28

Lithya schreef:
_San87_ schreef:
Ben wel geschrokken van de stap van Total...

Gek genoeg kan ik het artikel nu opeens niet meer bekijken :?.


Kwam een filmpje op TikTok tegen dan Total op het voorterrein best uit zijn plaat ging

Staat gewoon op de NOS site.

TurboDi

Berichten: 1111
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:56

Lithya schreef:
_San87_ schreef:
Ben wel geschrokken van de stap van Total...

Gek genoeg kan ik het artikel nu opeens niet meer bekijken :?.


Kwam een filmpje op TikTok tegen dan Total op het voorterrein best uit zijn plaat ging

Bij dressagehub? Als dat al onder de noemer “uit z’n plaat gaan” valt…. Vond t behoorlijk overdreven :')

Edit: de video https://vm.tiktok.com/ZIJnsv27a/
Ook zonder TikTok account te bekijken volgens mij

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:18

Benzz schreef:
Staat gewoon op de NOS site.


Zag ik later ook.

@Turbo, uit z’n plaat, oké. Jet echt. Maar zou hier als ruiter ook niet vrolijk van worden. Deze spanning ben je niet zomaar kwijt.

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:18

Rieky krijgt het nog druk in Parijs. :D

pinto_1

Berichten: 2584
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:27

Heeft iemand een link? Ik kan het niet vinden bij de NOS.

TurboDi

Berichten: 1111
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:28

pinto_1 schreef:
Heeft iemand een link? Ik kan het niet vinden bij de NOS.


Heb alleen de TikTok link, staat in mn vorige bericht. Dat is het fragment wat de NOS erop heeft staan volgens mij

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13386
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:31


manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:24

Zo, dat is behoorlijk...fris...of verzet?

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:29

Heb net een stuk van de proef van Dinja gezien, maar had toch meer verwacht bij zo'n hoge score...

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:37

manubres schreef:
Heb net een stuk van de proef van Dinja gezien, maar had toch meer verwacht bij zo'n hoge score...

Nou dat ben ik niet met je eens.

Als je filmpjes terugkijkt van Dinja enkele jaren geleden waar ze nog in een stoelzit zat te hangen en te trekken en nu met een mooie zit, handje voor, mee in de beweging, Hermes die zijn werk graag doet. Ik vind dat bewonderingswaardig dat ze zo enorm zichzelf weet te verbeteren. Alle respect.

Ze heeft zo vreselijk hard gewerkt om beter te worden, dat is een voorbeeld aan dressuurland.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:38

Dinja zwaar overgewaardeerd, hij staakte in de laatste piaffe waardoor ze afgroette.

Marlies en Emmelie ondergewaardeerd, Indian Rock is echt een fantastisch paard! Wat een talent.

Edward tja.. laten we zeggen dat ik niet denk dat hij mee gaat naar de spelen. Grote communicatie fouten in de kur en Edward die behoorlijk grof in greep.

Was wel veel kwaliteit! Hele grote en goede groep. Heb dat weleens anders gezien.

Ik zat live op de tribune.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:41

Hoe kan Dinja winnen als ze afgroet?

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:42

Ja dat vroeg ik me ook af.. snapte de punten echt niet. Het is ze totaal niet aangerekend.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:47

Elisa2 schreef:
Ja dat vroeg ik me ook af.. snapte de punten echt niet. Het is ze totaal niet aangerekend.

Dan heeft ze blijkbaar niet afgegroet.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:50

Jawel in de laatste piaffe staakte hij, dat is op de AC lijn waardoor ze de proef dus iets korter maakte en afgroette om de proef eerder te beëindigen. Heel slim want zo voorkwam ze verdere schade. Ik begrijp alleen niet dat dit niet meegenomen is in de punten.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:50

Het stukje film wat ik van Dinja zag vond ik: weinig expressie, een weinig actief achterbeen en treedt in normale draf weinig onder, in passage komt het achterbeen wel naar voren en de takt is wel super bij Hermes ook in de piaffe. Maar vond het hele beeld lauwtjes ogen, maar wel ontspannen :D

Persoonlijk denk ik dat Toto jr. het beste paard van het veld is: meeste balans, kracht, takt en voldoende souplesse, maar hij lijkt nogal stug in de aanleuning en is nog maar kort een combi met HP.