Zadeldieven slaan toe bij manege en een stal: 80.000 euro aan schade

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-04-16

Zadeldieven slaan toe bij manege en een stal: 80.000 euro aan schade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 15:30

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In pensionstal de Vierwinden aan de Willibrodusweg in Oss zijn maandagnacht zeker twintig paardenzadels gestolen. De schade is daar zo'n tachtigduizend euro. In dezelfde nacht hebben de dieven ook toegeslagen bij Manege Hogerduinen in Mariaheide en mogelijk bij een manegehouder in Heesch.

Door van de manege in Oss enkele stalramen open te breken, kwamen de dieven binnen. "Onze zadels en andere spullen liggen in speciale kasten. Door die open te breken konden ze de zadels meenemen", zegt Anouk Meeuwsen (27). Zij is een van de gedupeerden.

"Mijn zadel was pas drie maanden oud en heeft vijfduizend euro gekost. Ik heb een aangepast zadel nodig om paard te rijden. Ik ben gelukkig wel verzekerd. Sommigen hebben niet de juiste verzekering en zijn nu hun geld kwijt."

Alle gedupeerden hebben inmiddels aangifte van diefstal gedaan bij de politie. Behalve in Oss is er ook in Mariaheide en mogelijk in Heesch ingebroken.

Zo sloegen de dieven ook toe bij Manege Hogerduinen in Mariaheide. Ze braken een deur en beveiligde kluisjes open. "Het zijn geen koekenbakkers, want ze hebben alleen het dure spul meegenomen", zegt de eigenaar. Hij wil niet met zijn naam worden genoemd. Hij zegt dat er bij hem onder meer een cap van 500 euro, bosmaaiers en zadels zijn weggehaald.

Anouk zit in zak en as. Vanaf haar tiende jaar is paardrijden haar grote hobby. "Al mijn spaargeld is weg. Ik moet opnieuw een investering doen van vijfduizend euro. Alle zadels die gestolen zijn waren aangepast aan paard en ruiter. De pensionhoudster voelt zich ook schuldig. Zelf is ze ook drie zadels kwijt."

Ook bij Manege Hogerduinen hakt de diefstal erin. "Ik moet weer een paar jaar langer werken. Maar ik ben blij dat het spullen zijn, en niet mijn lijf. Je moet er niet aan denken dat je die mensen 's nachts tegenkomt.".

De eigenaar heeft aangifte gedaan bij de politie, maar denkt dat het niet veel oplevert. Hij denkt dat het rondtrekkende bendes zijn, die voor je het weet weer in een andere regio zijn of in het buitenland. Volgens hem is ook een manegehouder in Heesch slachtoffer geworden.

Anouk is inmiddels een zoektocht begonnen op websites om te zien of haar zadel te koop wordt aangeboden. "Mijn zadel was aangepast, daar kan iemand anders niets mee."
Laatst bijgewerkt door Firelight op 24-05-24 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

xAurea

Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:21

Manege Hogerduinen zit in Mariaheide, niet Mariahoeve :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27752
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:25

Aangepast, dank je wel.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zadeldieven slaan toe bij manege en een stal: 80.000 euro aan schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:42

Nou die manege heeft dan dure zadels voor een manege. Moet het eerste manegepaard nog tegenkomen met een zadel van 4000 en deze manege heeft er gewoon 20 paarden 1 gegeven ;)

Maar wat verrot zeg. Elke keer weer die zadeldiefstallen… en ik begrijp niet zo goed waarom. Nieuw kosten ze een rib uit je lijf maar tweedehands is er amper markt voor zadels. Als je er 500,- voor krijgt heb je heel erg veel mazzel.. marktplaats staat er vol mee. Echt leed voor de eigenaren

xAurea

Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:58

pluisje88 schreef:
Nou die manege heeft dan dure zadels voor een manege. Moet het eerste manegepaard nog tegenkomen met een zadel van 4000 en deze manege heeft er gewoon 20 paarden 1 gegeven ;)

Maar wat verrot zeg. Elke keer weer die zadeldiefstallen… en ik begrijp niet zo goed waarom. Nieuw kosten ze een rib uit je lijf maar tweedehands is er amper markt voor zadels. Als je er 500,- voor krijgt heb je heel erg veel mazzel.. marktplaats staat er vol mee. Echt leed voor de eigenaren


Er staat ook bij dat het om een pensionstal gaat, geen manege, dat zijn de laatste 2

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:07

pluisje88 schreef:
Nou die manege heeft dan dure zadels voor een manege. Moet het eerste manegepaard nog tegenkomen met een zadel van 4000 en deze manege heeft er gewoon 20 paarden 1 gegeven ;)


De totale schade is €80.000 daar vallen niet alleen zadels onder lijkt me. Ook opengebroken deuren, vernielde kasten en andere spullen. De kosten voor materialen en manuren om alles te repareren lopen snel op.

MallyBelly

Berichten: 3567
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:58

De Pensionstal behoort tot het duurdere segment paarden/houders en ruiters. Die waarde is vast niet gek geschat.
De manege in heesch is geen manege meer. Maar daar is alleen poging gedaan begrijp ik...

LovesSam

Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Zadeldieven slaan toe bij manege en een stal: 80.000 euro aan schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:30

Denk dat Manege Hogerduinen zich eerder druk moet maken om hoe ze hun dieren houden dan de spullen die gestolen zijn.

xAurea

Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 23:13

LovesSam schreef:
Denk dat Manege Hogerduinen zich eerder druk moet maken om hoe ze hun dieren houden dan de spullen die gestolen zijn.



Zo ver ik weet zijn ze daar nu druk mee bezig, en hebben ze het al een stuk beter :)

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Zadeldieven slaan toe bij manege en een stal: 80.000 euro aan schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 02:26

Klopt de tekst wel? Anouk: "ik ben gelukkig goed verzekerd" -> Anouk zit in zak en as en moet weer sparen voor een zadel van 5.000.

Evengoed verschrikkelijk, hoop het nooit mee te maken.

LovesSam

Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:05

xAurea schreef:
LovesSam schreef:
Denk dat Manege Hogerduinen zich eerder druk moet maken om hoe ze hun dieren houden dan de spullen die gestolen zijn.



Zo ver ik weet zijn ze daar nu druk mee bezig, en hebben ze het al een stuk beter :)



Als het waar is wat je zegt en 'ze hebben het al een stuk beter' dan is dat alsnog ver beneden pijl. Het is afschuwelijk wat zich al jaren daar afspeelt -O-

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:23

Forcalquier schreef:
Klopt de tekst wel? Anouk: "ik ben gelukkig goed verzekerd" -> Anouk zit in zak en as en moet weer sparen voor een zadel van 5.000.

Evengoed verschrikkelijk, hoop het nooit mee te maken.


Ja dit viel mij ook meteen op

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:09

loez schreef:
Forcalquier schreef:
Klopt de tekst wel? Anouk: "ik ben gelukkig goed verzekerd" -> Anouk zit in zak en as en moet weer sparen voor een zadel van 5.000.

Evengoed verschrikkelijk, hoop het nooit mee te maken.


Ja dit viel mij ook meteen op

Het zal mij ook niks verbazen dat de verzekering maar een deel vergoed. Maar hoe je het ook went of keert, het is heel erg voor de gedupeerde -O-

xAurea

Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:34

LovesSam schreef:
Denk dat Manege Hogerduinen zich eerder druk moet maken om hoe ze hun dieren houden dan de spullen die gestolen zijn.



Zo ver ik weet zijn ze daar nu druk mee bezig, en hebben ze het al een stuk beter :)[/quote]


Als het waar is wat je zegt en 'ze hebben het al een stuk beter' dan is dat alsnog ver beneden pijl. Het is afschuwelijk wat zich al jaren daar afspeelt -O-[/quote]


Daarom zijn ze er nog steeds druk mee bezig, maar alles in 1x perfect maken gaat helaas niet.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:46

Forcalquier schreef:
Klopt de tekst wel? Anouk: "ik ben gelukkig goed verzekerd" -> Anouk zit in zak en as en moet weer sparen voor een zadel van 5.000.

Evengoed verschrikkelijk, hoop het nooit mee te maken.


Viel mij ook op.

Maar inderdaad, vind het erg zuur..mensen moeten gewoon met hun klauwen van andersmans spullen afblijven.