Aniek (21) vervult meisjesdroom ondanks spasmen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-04-16

Aniek (21) vervult meisjesdroom ondanks spasmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 15:08

Omroep Gelderland
Algemeen, Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In Ermelo is vandaag het NK dressuur van start gegaan. Tijdens het kampioenschap schitteren tot en met zondag meerdere Gelderse talenten. Eén van hen is Aniek Verploegh die samen met haar paard Corneille op donderdag en vrijdag meedoet aan het onderdeel paradressuur. "Mijn meisjesdroom was wedstrijden rijden met een eigen paard en dat is nu gewoon gelukt."

De 21-jarige ruiter heeft de hersenbeschadiging Cerebrale parese (CP) waardoor haar hele lichaam spastisch is. Dit ervaart ze vooral in haar benen en romp en in lichtere maten in haar armen. Daarom doet ze mee aan het onderdeel paradressuur, waar ruiters aan deelnemen met een handicap.
"Paardrijden is voor mij eigenlijk een soort fysiotherapie. Er worden bewegingen gemaakt door mijn lichaam die normaal heel lastig zijn voor mij. Voor mij werkt het heel goed om te rijden omdat ik er minder stijf van wordt", legt ze uit.

Kwalificatie
Hoe zit het dan met de wedstrijdspanning bij Aniek? "Ik vind het vooral heel leuk! Ik ben als laatste gekwalificeerd dus ik vind het eigenlijk al heel knap van mezelf dat ik mee kan rijden." Ze verwacht dan ook niet dat ze hele hoge punten rijdt, maar de ervaring op zichzelf is voor Aniek al genoeg. "Dat ik hier mag rijden is gewoon extreem leuk", benadrukt ze.

Aniek en haar paard Corneille komen vandaag en morgen in actie. Haar eerste onderdeel op de donderdag is de kwalificatie Kür op muziek, waarbij de ruiter en het paard vrij mogen bewegen op muziek.

Haar doel voor de wedstrijden? "Een rondje rijden, zorgen dat Corneille braaf overal langsloopt én dat we een leuke goede ervaring hebben op deze dagen."

Harmonie tussen paard en ruiter
Het mooiste aan dressuur vindt Aniek de harmonie tussen paard en ruiter. Extra bijzonder aan de paradressuur vindt ze dat het paard altijd heel erg zijn best doet om de ruiter te begrijpen. Zo doet Corneille altijd zijn best om haar te helpen. "Hij helpt mij om mijn lichaam los te houden."

Ook zorgt hij ervoor dat het rijden veilig blijft voor Aniek. "Als ik bijvoorbeeld mijn evenwicht kwijt ben door een bocht die net iets scherper was dan ik had verwacht, zorgt Corneille ervoor dat hij weer onder me gaat lopen. Daardoor zit ik weer recht boven hem en val ik niet."


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18235
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Aniek (21) vervult meisjesdroom ondanks spasmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:56

Go for it, Aniek! Veel succes gewenst :).

Marije112

Berichten: 3413
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Aniek (21) vervult meisjesdroom ondanks spasmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 07:32

Succes Aniek!