Demi Haerkens neemt leiding bij NK Para-dressuur

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-04-16

Demi Haerkens neemt leiding bij NK Para-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 14:50

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Demi Haerkens en EHL Daula N.O.P. Foto: Marlies Trap Fotografie


Demi Haerkens (Helmond), de regerend Europees kampioene para-dressuur in grade IV, is het NK in Ermelo uitstekend begonnen. Met de merrie EHL Daula N.O.P. heeft ze het eerste onderdeel met 75.838 procent gewonnen. Annemarieke Nobel verraste met de tweede plaats met Doo Schufro. Routinier en veelvuldig kampioene Sanne Voets reed Demantur RS2 N.O.P. naar de derde plaats.

“Daula liep met super veel expressie door de baan. Ik ben er heel blij mee”, lacht Demi Haerkens. “Vorig jaar had ik wat pech. Toen kreeg Daula een ongelukje op stal. Nu konden we sterk van start gaan. Het is een sterk deelnemersveld. Dat maakt mij ook wel scherp. We zijn goed op weg, ook naar Parijs, denk ik. Ik vind dat ik niet te vroeg moet juichen. Ik moet de volgende observatiewedstrijden ook gewoon goed rijden. Ik ga vol goede moed verder. Ook op het NK.”

Bondscoach Joyce van Rooijen-Heuitink volgde de verrichtingen van de 16 combinaties in het eerste onderdeel van het NK nauwlettend. Het NK is de eerste van drie observatiewedstrijden richting de Paralympische Spelen in Parijs. “Er volgen nog twee internationale wedstrijden als observatie half juni in Deurne en Kronenberg het derde weekend van juli. Een week daarna is de deadline voor Parijs. Dan kan ik kijken wie er goed in vorm is”, legt Van Rooijen uit. “Hier op het NK is een grote groep aan de start. In zo’n Paralympisch jaar zie je dat iedereen nog iets extra’s wil doen. Het is ook de belangrijkste wedstrijd in vier jaar. Ik denk dat we een aantal hele goede combinaties hebben met hele goede paarden. Er zit heel wat medaillemateriaal tussen. Annemarieke Nobel, die net tweede wordt, heeft hele grote stappen gemaakt. En Rixt van der Horst heeft een interessant nieuw paard. Er is een brede top. Bijna iedereen die hier aan start komt staat op de longlist. Vorm en fitheid zijn heel belangrijk richting Parijs, constantheid ook. Resultaten van het verleden zijn niet altijd een garantie voor de toekomst. Ik heb een selectie die heel dicht bij elkaar zit. Ik heb de komende twee maanden echt nog wel nodig. Ze zullen zich zelf moeten bewijzen.”

Die bewijsdrang kwam in het eerste NK onderdeel al duidelijk naar voren met hoge percentages. Dertien van de 16 reden boven de 70 procent. Annemarieke Nobel - die afgelopen maanden in goede vorm verkeert met meerdere overwinningen – start in Grade I. Haar ervaren Doo Schufro deed het uitstekend met een percentage van 74.625 waarmee ze tweede staan.

Sanne Voets is gebrand op nog meer Paralympisch goud en begon het NK op de derde plaats. Regerend kampioen Frank Hosmar begint de titelstrijd op plaats vier met Alphaville N.O.P. Morgen om 12 uur is de finale van het NK Para dressuur met de Kür op Muziek.

Uitslag NK Para-dressuur 1e onderdeel, Provincie Gelderland prijs
1. Demi Haerkens (Helmond), Grade IV, EHL Daula N.O.P. (v.Gribaldi), 75.838%
2. Annemarieke Nobel (Schoonloo), Grade I, Doo Schufro (v.Dr Doolittle), 74.625%
3. Sanne Voets (Berghem), Grade IV, Demantur RS2 N.O.P. (v.Vivaldi), 74.000%

Klik hier voor de volledige uitslag