Patricia Mannaerts en Dalton Belgisch kampioen bij 7-jarigen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-04-16

Patricia Mannaerts en Dalton Belgisch kampioen bij 7-jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 20:36

Phryso
Sport

Afbeelding
Alwin 469, vader van Dalton. Foto: Princequillo


Patricia Mannaerts en Dalton (Alwin 469) reden zich uitstekend in de kijker op de Belgische Kampioenschappen die vrijdag in Lier verreden werden. De combinatie behaalde een score van 76,82% wat zorgde voor een kampioenstitel in de 7-jarigenrubriek.

Erg speciaal
“We hebben het gedaan, het is weer een droom die uitgekomen is”, steekt de amazone enthousiast van wal. “Een eerste plaats rijden in deze jonge paardenrubrieken rijden, zeker bij de 7-jarigen, is erg speciaal.”

Juiste plek
Het was niet de eerste keer dat de combinatie uitkwam in deze rubrieken. Ook bij de 5- en 6-jarigen verschenen amazone en paard ze destijds in de ring. “Toen scoorden we ook redelijk goed. Dalton is echt een paard dat in vorm is voor de jonge paardenwedstrijden, maar om een eerste plaats te halen moet echt alles op de juiste plek vallen. Daarbij hadden we het voordeel dat we een jury hadden die Friese paarden anders bekijkt dan warmbloedpaarden.”

Van alles te zien
“Er was van alles te zien op zo’n grote wedstrijd. Normaal is Dalton niet kijkerig, maar op zo’n locatie weet je het op voorhand echt niet. Ik hoopte dat hij braaf zou zijn en alles viel super op zijn plek, dus daarmee heb ik geluk gehad. Na mijn proef hoorde ik van mijn vader dat we hoge punten gescoord hadden, maar op dat moment maakte mij dat niet meer uit. Ik was zo tevreden met mijn proef, zelf als we als laatste waren geëindigd had ik het ook goed gevonden. Dalton heeft zijn best gedaan en de oefeningen supergoed uitgevoerd.”

Zelf opgeleid
Mannaerts kocht de Fries toen hij drie jaar oud was en heeft hem zelf opgeleid naar dit niveau. “Dalton wil echt graag voor me werken; hij doet altijd zijn best en wil me graag tevreden stellen. Hij geniet echt van de proeven en je ziet dat ook echt terug in zijn uitstraling.”

Tweede Grand Prix-paard
De combinatie blijft tot het einde van het seizoen doorrijden op dit niveau, al liggen de punten voor de kwalificaties voor het WK al klaar. “Natuurlijk krijgen de BWP’ers voorrang. Als ze niet genoeg hebben mogen er ook paarden van andere stamboeken mee. Het zou mooi zijn, maar we rekenen er nu niet op”, geeft de amazone eerlijk toe. “Het zou geweldig zijn als Dalton ooit mijn tweede Grand Prix-paard gaat worden. Hij heeft er aanleg voor, maar hij is nog jong dus ik ga niks forceren. Als hij volgend jaar de Lichte Tour goed rijdt, hoop ik hem een aantal keer internationaal mee te kunnen nemen.”