Koning stapt niet op paard in Nieuw- en Sint Joosland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14329
Geregistreerd: 20-04-16

Koning stapt niet op paard in Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 19:56

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Koning Willem Alexander.
Foto: Screenshot Omroep Zeeland op Instagram


Fans van het koningshuis konden vandaag opnieuw hun hart ophalen. Koning Willem-Alexander bezocht namelijk onze provincie voor Pinkster Drie in Nieuw- en Sint Joosland. "Ik vond het een prachtig mooi evenement. Heerlijk om te zien hoe het hele dorp hierbij betrokken is", zei hij na afloop.

Stipt om 13.30 uur arriveerde de koning op het Kerkplein in Nieuw- en Sint Joosland. Hij kwam naar het dorp omdat ringrijdersvereniging Nieuwland dit jaar 200 jaar bestaat. Na wat handdrukken en boksen met het publiek, kreeg Willem-Alexander uitleg over de Zeeuwse sport. Ook ging hij in gesprek met ervaren ringrijders, mocht hij toekijken hoe de dertig ringrijders tegen elkaar streden en hield hij de score met een wit krijtje bij.

Stiekem oefenen
Een gevuld programma dus. Wat ontbrak was een rondje op het paard. Volgens de koning was dat ook maar beter: "ik rijd een ander soort paarden. Ik denk dat je hier heel goed voor moet oefenen voordat je het een keer echt doet. Maar misschien dat ik stiekem thuis in de tuin het een keer ga oefenen."

Voor toeschouwers was het vooral leuk om de koning een keer in het echt te zien. "In het echt is hij toch wel een beetje anders", zegt een meisje die een goede plek heeft weten te bemachtigen tussen het publiek. "Ik had wel verwacht dat hij wat roder haar had."
Een man staat recht tegenover het podium waar de koning op zit. "We staan hier al zo'n drie uur." Of het het wachten waard was? "Ja vind ik wel, het is toch hartstikke leuk en gezellig?"

De koning roemt de vrijwilligers die het ringrijden in Nieuw- en Sint Joosland mogelijk maken. "Zoveel vrijwilligers, maar ook zoveel mensen die fanatiek ringrijden. Prachtig om hier op derde pinksterdag te mogen zijn. Tweehonderd jaar van de vereniging. Dan is dit een hele mooie manier om dat te kunnen vieren."

Na het kijken naar de echte paarden, bezocht de koning nog een wedstrijdje ringlopen. Iets voor 15.00 uur was het voor de koning weer tijd om te vertrekken.

Op de website van Omroep Zeeland zijn foto's te zien.