Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-04-16

Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 17:12

Eurodressage
Fokkerij

Afbeelding
Deens warmbloed. Foto: Kathleen van Winden/Bokt Wiki


Het Deens warmbloedstamboek heeft de regel aangepast dat fokmerries "fit to compete" moeten zijn op hun keuringen.

In het verleden werden chronisch kreupele merries toch voorgesteld op (veulen)keuringen, als er een verklaring van de veearts werd overlegd. De merrie draafde samen met het veulen dat werd gekeurd.
Het Deens warmbloedstamboek heeft besloten dat dat niet langer wordt geaccepteerd. Alle paarden die worden gefokt onder toezicht van Dansk Varmblod moeten "fit to compete" zijn.

"Bij Dansk Varmblod ligt de focus op het welzijn van de paarden en tijdens het overleg van de inspecteurs van dit jaar stond het voorstellen van de merries met veulens op de veulenkeuring ter discussie, net als de keuring van de oudere merries", luidt de officiële communicatie van het Deens warmbloedstamboek. "De inspecteurs waren het erover eens dat alle paarden die naar een keuring of beoordeling komen, klaar moeten zijn voor de presentatie. Dit wordt in de volksmond ook wel 'fit to compete' genoemd. Als ze dat niet zijn, kan de beoordeling niet plaatsvinden, ongeacht of het een merrie is die er zelf voor beoordeling is, of een merrie die met haar veulen meekomt naar de keuring. De juryleden van het stamboek waren het hier in grote lijnen over eens."

Merries met een chronische blessure hebben en niet zuiver lopen, zullen alleen worden gekeurd tijdens een thuisinspectie, of een keuring door één inspecteur.


Afbeelding

Mer1980

Berichten: 19027
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:10

Ik denk goede zaak. Een kreupel paard heeft pijn, moet je een veulen ook niet aandoen. Paard kan door blessures misschien niet meer geschikt zijn voor de sport, maar eventueel wel voor de fok, maar moet dan wel pijnloos ingezet kunnen worden. Dus oa niet kreupel.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:22

Goede zaak. Ik hoop dat ze niet alleen kreupele paarden bedoelen maar ook paarden die veel te vet of juist mager zijn, dat de hoeven in fatsoenlijke staat moeten zijn enz.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:55

Als ze dat in NL gaan doen kan de helft van de springmerries wel thuis blijven. :+

Toch vind ik het ook een goede zaak, vraag me alleen wel of mensen dan niet die paarden pijnstilling oid gaan geven om ze toch "fit to compete" te maken.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:00

Aan de andere kant: kreupel staat niet altijd voor pijn. Maar een paard kan dat lastig vertellen.

Ik ken een man, als je die ziet lopen zou je hem het liefste dragen. Gevalletje verkeerd geheelde gebroken heup. Beweerd bij hoog en laag dat het geen pijn doet, en heel eerlijk: ik zie hem nooit bij een verkeerde beweging o.i.d net een pijngrimas, nooit klagen, altijd meedoen.

Dus ja.... Ik ben tegen forceren van dieren en met pijn helemaal, maar een pijnloze doch hinkende merrie kan vast een stukje draven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:02

Palmera schreef:
Aan de andere kant: kreupel staat niet altijd voor pijn. Maar een paard kan dat lastig vertellen.

Ik ken een man, als je die ziet lopen zou je hem het liefste dragen. Gevalletje verkeerd geheelde gebroken heup. Beweerd bij hoog en laag dat het geen pijn doet, en heel eerlijk: ik zie hem nooit bij een verkeerde beweging o.i.d net een pijngrimas, nooit klagen, altijd meedoen.

Dus ja.... Ik ben tegen forceren van dieren en met pijn helemaal, maar een pijnloze doch hinkende merrie kan vast een stukje draven?

Je kunt het paarden niet vragen. Dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

shirleyp

Berichten: 2785
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:03

Heel goede zaak! Ik vind dat er bij merries met een blessure vaak erg luchtig wordt gedacht over het fokmerrieschap. Merrie stuk? Dan maar een veulen er in. Een dracht vraagt veel van de merrie, net als de eerste maanden met een veulen aan de voet. Dat wordt vaak onderschat en/of bewust genegeerd. Kwalijke zaak als je het mij vraagt.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:03

Het lastige is dat een paard niet kan vertellen of het pijn heeft. Het zal van de soort blessure afhangen en wat de DA er over zegt denk ik. Het ligt ook geheel aan de oorzaak.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:13

Ik vind het een goed begin.
Een kreupele merrie op een grote keuring rond laten draven, waarbij ze er niet zelf voor kan kiezen hoe hard of hoelang, zou je echt niet moeten willen.

Het ellendige is wel, dat ze
dat fokken niet verbieden met dieren met chronische pijn, je mag er nog mee fokken en de veulens aanbieden voor thuis keuringen. Dus in de wei zal die merrie met goede moeder eigenschappen wel steeds kreupel achter haar veulen aan blijven gaan.

Je mag alleen niet met de merrie op een centrale keuring komen en daarmee ontneem je ze idd wel de kans op veulen kampioenschappen, want daarvoor moet je naar de keuring toe.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:54

Marije_jiplover schreef:
Het ellendige is wel, dat ze
dat fokken niet verbieden met dieren met chronische pijn, je mag er nog mee fokken en de veulens aanbieden voor thuis keuringen. Dus in de wei zal die merrie met goede moeder eigenschappen wel steeds kreupel achter haar veulen aan blijven gaan.

Precies dit!

Geen kreupele paarden aanbieden op een keuring komt op mij vooral over als imago oppoetsen voor de buitenwereld. Terwijl er thuis dus geen klap veranderd.

Hopelijk komt er een vervolg waarbij fokken met kreupele paarden gewoon niet meer toegestaan wordt (niet door het stamboek maar beter nog waarbij we het sowieso niet meer normaal vinden).

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:01

Beseffen jullie dan wel dat heel veel van de merries die nu als draagmerrie gebruikt worden dan afgemaakt zullen worden?

Ik denk dat het belangrijk is om het niet te zwart/ wit te bekijken. Laat de dierenartsen beoordelen of een merrie nog geschikt is om een veulen te krijgen of niet, de ene pijn/ blessure is de andere niet.

Marjo

Berichten: 37357
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:04

Elisa2 schreef:
Beseffen jullie dan wel dat heel veel van de merries die nu als draagmerrie gebruikt worden dan afgemaakt zullen worden?


En waarom is dat erg? Liever dat ze afgemaakt worden, dan dat ze met pijn moeten leven omdat wij er graag een veulen uit halen...

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:15

Ik besef me dat wel ja. :j

Op zich ben ik met je eens dat een DA zou moeten kunnen bepalen of het verantwoord is, dracht. Maar ik vraag me wel af of er kritisch genoeg gekeken wordt. Een chronisch kreupel paard ervaart volgens mij altijd in meer of mindere mate ongemak (=stress). Is het niet van de kreupelheid zelf dan wel (op termijn) door compensatie strategieën van het lijf. Voeg daar een dracht aan toe en dan belast je een wankel systeem nog zwaarder. Ik vraag me af hoe goed het meetbaar is of dat verantwoord is. Mijn indruk is dat daar te gemakkelijk over gedaan wordt.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:21

Dus alles wat een beetje pijn heeft moet gelijk dood?

Ik vind ook dat er kritisch naar gekeken mag worden, of er te gemakkelijk over gedaan wordt? Ja door sommige eigenaren misschien. Merries hoeven geen gezondheidsverklaring te hebben voordat ze drachtig worden. Daar zou nog wel winst in te behalen zijn als ze dat bijvoorbeeld wel zouden moeten.

Daar zou nog wel beter naar gekeken mogen worden. Ik blijf er alleen bij dat je niet moet doorslaan ermee.

Marjo

Berichten: 37357
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:22

Elisa2 schreef:
Dus alles wat een beetje pijn heeft moet gelijk dood?

Ik vind ook dat er kritisch naar gekeken mag worden, of er te gemakkelijk over gedaan wordt? Ja door sommige eigenaren misschien. Merries hoeven geen gezondheidsverklaring te hebben voordat ze drachtig worden. Daar zou nog wel winst in te behalen zijn als ze dat bijvoorbeeld wel zouden moeten.

Daar zou nog wel beter naar gekeken mogen worden. Ik blijf er alleen bij dat je niet moet doorslaan ermee.


Waar zeg ik dat? Misschien is het goed om je eigen woorden even goed op te nemen? Waardoor je het allemaal niet zo zwart/wit ziet? ;)

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:30

Jij zegt toch liever afmaken dan dat ze met pijn leven door de dracht/ veulenen?

Mijn vraag is alleen, welke pijn is acceptabel en welke niet? En ik denk dat vooral een DA daar over zou moeten beslissen.

Marjo

Berichten: 37357
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:34

Elisa2 schreef:
Jij zegt toch liever afmaken dan dat ze met pijn leven door de dracht/ veulenen?

Mijn vraag is alleen, welke pijn is acceptabel en welke niet? En ik denk dat vooral een DA daar over zou moeten beslissen.


Dat betekent toch niet dat je elk paard met een beetje pijn gelijk dood moet maken? Daar zit een enorm grijs gebied tussen en jij bent nu juist degene die niet zo zwart/wit wil denken.

Dat betekent dat wanneer de keuze er is tussen mét pijn een veulen moeten baren met alle gevolgen/ongemakken van dien of afmaken, dat ik dan hoop dat mensen voor het tweede kiezen en niet hun paard een lijdensweg laten ondergaan omdat zíj er een veulen uit willen.

En welke pijn acceptabel is of niet.. Dat kun je indd beter aan een dierenarts overlaten. Maar helaas is niet elke dierenarts integer of mans genoeg om iemand te verbieden te fokken met een merrie.

Dan denk ik dat deze stap, om merries van keuringen te weren, een belangrijke eerste stap is.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:42

Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Ik ben het ermee eens dat dracht geen lijdensweg moet worden. Alleen ja, de vraag is inderdaad wanneer het dat wordt.

De DA kan een eigenaar ook niet verbieden om te fokken met een merrie, alleen zeggen dat hij niet verstandig vinden. Maar ik denk dat sommige mensen uberhaupt niet een DA laten kijken of een merrie wel of niet geschikt is.

Marjo

Berichten: 37357
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:44

Elisa2 schreef:
Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Ik ben het ermee eens dat dracht geen lijdensweg moet worden. Alleen ja, de vraag is inderdaad wanneer het dat wordt.

De DA kan een eigenaar ook niet verbieden om te fokken met een merrie, alleen zeggen dat hij niet verstandig vinden. Maar ik denk dat sommige mensen uberhaupt niet een DA laten kijken of een merrie wel of niet geschikt is.


Nee, maar op het moment dat er zo'n gezondheidsverklaring zou moeten zijn voordat er gefokt wordt (wat ik overigens bij meer diersoorten een goed plan vind), moet er tegelijkertijd ook harder opgetreden worden tegen dierenartsen die zich laten omkopen.

Er zijn namelijk nog altijd paarden die met gecoupeerde staart naar de keuring gebracht worden, waarbij een DA dus zo'n verklaring afgeeft zonder dat dit nodig is.

Als dat niet aangepakt wordt, kunnen fokkers toch met een merrie die daar eigenlijk niet geschikt voor is toch een veulen fokken.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:50

Ja dat klopt, ik denk dat zoiets heel moeilijk is om tegen te gaan. Laten we er vanuit gaan dat de meeste DA's wel integer zijn.

Het is wel een goede zaak als stamboeken zich er wat meer mee gaan bemoeien. Het zou sowieso goed zijn als stamboeken en DA's wat meer samen zouden gaan werken zodat erfelijke gebreken ook sneller boven zouden komen.

Marjo

Berichten: 37357
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:00

Elisa2 schreef:
Ja dat klopt, ik denk dat zoiets heel moeilijk is om tegen te gaan. Laten we er vanuit gaan dat de meeste DA's wel integer zijn.

Het is wel een goede zaak als stamboeken zich er wat meer mee gaan bemoeien. Het zou sowieso goed zijn als stamboeken en DA's wat meer samen zouden gaan werken zodat erfelijke gebreken ook sneller boven zouden komen.


Eens :j
Mede daarom denk ik dat dit een mooie stap in de juiste richting is. We mogen allemaal wel wat meer bewust worden van wat we van onze dieren vragen.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:04

Ook gezonde sport paarden waarmee gefokt wordt zijn soms nog zieliger. Tot laat in de dracht verlangen dat ze sporten, na t veulen er gelijk weer op.

Eigenlijk kom je gewoon weer terug op het hele paarden houden moet ergens een beetje op de schop

Maar het is al een goed begin dat ze niet meer op kampioenschappen mogen komen.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:07

KNHS heeft daar duidelijke richtlijnen over:

Het algemene advies luidt: ga na zes maanden niet meer op wedstrijd en drie maanden voor de bevalling pas je de training van je merrie aan als ze niet eerder heeft aangegeven het zwaar te hebben tijdens de training.

https://knhs.nl/helpdesk/paarden-en-pon ... -wedstrijd

Ik weet alleen niet of hier ook echt op gecontroleerd wordt.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fokmerries moeten "fit to compete" zijn op Deens warmbloed-keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:19

Het is een advies helaas.. dat is ook zoiets: 'm'n paard heeft er geen last van'. Ja, controleer t allemaal maar eens.
Als ze toch konden praten zou t veel makkelijker zijn..

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:38

Ik denk wel dat stewards ingrijpen die op het losrrijterrein staan als ze zien dat een drachtige merrie mee is en zichtbaar moeite heeft.