De wereldwijde invloed van Krack C

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14320
Geregistreerd: 20-04-16

De wereldwijde invloed van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 17:49

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Krack C. Foto: Sjoert.com


Postuum kreeg Krack C in februari tijdens de KWPN Stallion Show het keurpredicaat toegekend, nadat hij in 2017 op 25-jarige leeftijd overleed. Met tien goedgekeurde zonen en dertien goedgekeurde kleinzonen is de invloed van de door Fred Vlaar gefokte hengst groot. Ook in de sport verdiende de hengst zijn sporen, met Anky van Grunsven had de Flemmingh-zoon een succesvolle carrière in de internationale Grand Prix.

In 1992 werd Krack C geboren uit de keur preferente prestatiemerrie Gicara II, een dochter van Beaujolais, in de wei bij zijn fokker Fred Vlaar van Stoeterij ’t Centrum in Wijdenes. Door een dik pak haar leek de hengst aanvankelijk een lelijk eendje, waardoor hij op de lokale veulenkeuring in Egmond niet verder kwam dan de negende plaats. Uiteindelijk kreeg hij van de jury toch het voordeel van de twijfel en mocht mee naar de Centrale Keuring in Middenbeemster. In de tussentijd raakte hij zijn haar kwijt en kwam er een mooie zwaan onder het dikke pak haar vandaan. Op de CK werd Krack C derde, waar hij alle veulens van de lokale keuring achter zich liet. Vlaar geniet ervan dat de invloed van Krack C in de huidige fokkerij nog altijd groot is, ondanks dat het alweer acht jaar geleden is dat de hengst overleed. Bijna 30 van de 95 paarden in de tweede bezichtiging op de KWPN Stallion Show dit jaar voerden Krack C-bloed.

Goede beweger
Fred Vlaar fokte Krack C, die geboren werd onder de naam Kevin, uit Gicara II, een dochter van de UTV-merrie Baccara (Ulrich uit Lady Cara keur pref van Uppercut xx). De keuze om Gicara II met Flemmingh te dekken, kwam nadat Vlaar hem in Veendam in de hengstencompetitie zag lopen. “Flemmingh sprong niet goed genoeg, maar hij viel me wel op door zijn manier van gaan tussen de hindernissen. Daar liep hij echt goed, toen dacht ik gelijk: die ga ik gebruiken. Flemmingh had veel bloed. De combinatie is ook heel goed uitgepakt en heb ik daarom later nog vaker gebruikt.” Moeder Gicara werd als driejarige gedekt met Flemmingh, waaruit Krack C werd geboren. Als jong paard werd Krack C voor de helft aangekocht door Ad Valk, voor wie de hengst een groot aandeel had in zijn latere paardencarrière. Valk vertelt: “op de hengstenshow op Indoor Brabant zat ik dichtbij Fred Vlaar. We kwamen aan de praat over Flemmingh. Ik was er weg van, en had een paar Flemminghs gekocht die later allemaal niet gezond bleken. Fred zei toen dat hij een heel goede had, maar dat ik hem dan wel moest klaarmaken voor de hengstenkeuring.” En zo geschiedde, Valk ging langs bij Vlaar in Wijdenes en kocht Krack C voor de helft. “Toen ik met hem aan de slag ging vond ik het gelijk al een goed paard. Hij had apart veel voorbeen en heel veel bloed. Als oud paard was hij eigenlijk nog steeds bloedmooi.”

Zowel aan vaders- als moederszijde
Dat een hengst zowel als vaderdier als aan moederszijde zoveel goede prestaties neerzet, in sport en fokkerij, is uitzonderlijk. “Er zijn niet veel hengsten die dat doen en de paarden die Krack geeft, zijn altijd extra gezond. Dat zit erin verankerd, het is een hele sterke stam. De paarden uit deze stam worden ook allemaal gezond oud”, aldus Vlaar. Krack C zelf bracht bij het KWPN tien goedgekeurde zonen en een groot aantal Lichte Tour- en Grand Prix-paarden. Vooral ook via zijn KWPN-goedgekeurde zonen Vivaldi en United leverde Krack C een enorm grote bijdrage aan de fokkerij, met vele goedgekeurde hengsten en topsportpaarden. Maar ook aan moederszijde zien we Krack C bij veel goede hengsten en sportpaarden terug. Bij niet minder dan acht KWPN-goedgekeurde hengsten tekende hij voor het vaderschap van de moeder, waarvan Apache (v. UB 40) de bekendste is.

Pensioen
Na zijn pensioen verkocht Vlaar zijn deel van Krack C aan Joop van Uytert, naar wie hij toen ook verhuisde. Ad Valk bleef ook toen mede-eigenaar. “We hebben Krack C meermaals duur kunnen verkopen, maar achteraf is het een goede zet geweest om hem te houden. Hij heeft mij heel veel gebracht. Natuurlijk had ik zonder hem ook Apache niet gehad, net als al zijn kinderen. Ook heb ik veel kampioensmerries van hem gehad, en ook met Krack zelf hebben we natuurlijk mooie dingen meegemaakt.” Dat Krack C afgelopen februari keur werd verklaard, kwam voor Valk niets te vroeg. “Dat heb je met regeltjes, maar we moeten het als paardenmensen bekijken, niet als regeltjesmensen. Krack C heeft ongelofelijk veel gebracht.”
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-05-24 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De wereldwijde invloed van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:01

Ik vond hem imponerend onder Anky, fijne nakomelingen gaf hij ook. :-)

pillow
Berichten: 7874
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: De wereldwijde invloed van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:03

Ik heb me altijd verbaasd dat hij niet eerder keur is geworden.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De wereldwijde invloed van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:27

Ja iedereen denk ik..