Zelfgefokte Jägerbomb zorgt voor definitieve doorbraak Becky Moody

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Zelfgefokte Jägerbomb zorgt voor definitieve doorbraak Becky Moody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 15:13

KWPN
Sport

Afbeelding
Becky Moody met Jägerbomb. Foto: Jon Stroud Media


Ondanks een indrukwekkende erelijst met meerdere internationale overwinningen en dertig Nationale titels in Groot-Brittannië kwam de grote doorbraak van de Britse Becky Moody bij het internationale publiek pas afgelopen december. Met de door haarzelf gefokte Dante Weltino-zoon Jägerbomb eindigde ze bij de London International Horse Show als derde achter Charlotte Dujardin en Charlotte Fry.

Het verhaal van Becky Moody en Jägerbomb is bijzonder. Ze fokte de grote bruine zelf, maar had ‘Bomb’ als jong paard bijna verkocht: “Hij was toen niet het meest inspirerende paard”, lacht de amazone. Toch kon ze de verkoop niet over haar hart verkrijgen en Jägerbomb (Dante Weltino uit Udysee van Jazz) ontpopte zich tot één van de beste paarden van Groot-Brittannië. Ze waren meereizende reservecombinatie voor het EK in Riesenbeck in 2023 en dit jaar hoopt ze een gooi te kunnen doen naar een reservepositie in het Britse team voor Parijs. “Laten we eerlijk zijn, met Charlotte Dujardin, Carl Hester en Charlotte Fry als concurrenten wordt een teamplaats gewoon héél lastig”, bekijkt ze het realistisch. Met ook nog concurrenten als bijvoorbeeld Gareth Hughes en Annabella Pidgley beseft ze dat er zelfs om die reserveplek zwaar gestreden zal worden, maar met meerdere Grand Prix-scores over de 75% is Moody zeker een serieuze kandidaat.

Groot en veel body
Ondanks dat Moody als jong paard niet veel in Jägerbomb zag, was zijn karakter wel altijd top. “Hij is heel vriendelijk en makkelijk te rijden. Je kon er als vierjarige zo mee op buitenrit. Maar hij leek geen groot talent. Hij had vlakke bewegingen, niet het natuurlijke atletische vermogen dat ik wel graag zie. Maar toch bleef ik de verkoop voor me uitschuiven.” Pas toen Jägerbomb zes was kwam zijn talent voor het zwaardere werk bovendrijven. “In een prijsuitreiking gaf hij me een keer hét gevoel. Toen dacht ik dat het een Grand Prix-paard kon worden, maar ik had nog geen idee hoe goed. Nu blijkt dat zijn echte talent in het Grand Prix-werk ligt. Hij wordt er scherper van, want van nature is hij misschien een beetje lui.” Jägerbomb is ook erg groot: zo’n 1,82m en heeft ook nog veel body. Daarom besloot Moody hem alle tijd te geven die hij nodig had. “Hij is nog steeds maar tien jaar, maar doet alles voor me. Zijn sterkste punt is echt zijn hart van goud.” Verkopen wil ze hem voorlopig niet, hoewel er veel vraag naar hem is. “Mijn bankrekening zegt dat ik hem moet verkopen, maar mijn hart zegt nee. Ik heb er heel lang heel hard voor gewerkt om een paard zoals hem te krijgen en om te komen waar we nu staan. Daar heb ik het altijd voor gedaan, daar wil ik nu even van genieten.”

James Bond
Naast Jägerbomb heeft Moody nog twee net zo oude KWPN’ers op Grand Prix-niveau. De door D.H. van Heerde gefokte Jack Diamond (Electron uit Ujenente prest van Diamond Hit) en de door F.J.G. Baumler gefokte KWPN-hengst James Bond (Desperado uit Flora van Fidertanz). “Eigenlijk hebben al mijn KWPN’ers een beetje Nederlands-Duits gemixte bloedlijnen. Veel Nederlandse paarden hebben expressie en zijn flamboyant, de Duitse lijnen zijn meer degelijk. Die combinatie past mij.”

Natuurlijke balans en karakter
Die balans is een belangrijke eigenschap voor Moody, net als een goed karakter. “Bomb heeft altijd al een geweldige inzet gehad, maar met Jack Diamond en James Bond is het soms lastiger geweest om alles de goede kant op te krijgen. Ze ontwikkelen zich heel verschillend. Soms moet je de juiste sleutel vinden om een paard het werk te laten doen. Omdat ze het wíllen doen, niet omdat het moet. James Bond was soms veel hengst en Jack Diamond is een grote beweger, soms bijna te groot. Hem kostte het veel tijd om met al die beweging om te kunnen gaan. Zijn lichaam was niet altijd sterk genoeg om die bewegingen aan te kunnen. Ik vind het belangrijk om open over zulke dingen te zijn, helemaal in de huidige tijd. Dingen zijn niet altijd perfect, maar we moeten wel streven naar het plaatje van de ‘happy athlete’.” Met Jägerbomb ging de opleiding richting de Grand Prix makkelijker. “Hij heeft veel natuurlijke balans, een mooi front en hij heeft een makkelijke aanleuning en mooi stille mond. Bijvoorbeeld de natuurlijke balans van James Bond is nog iets moeilijker, daardoor is zijn mond ook nog iets onrustiger. Dat is allemaal onderdeel van het trainen van een paard. Ik geloof erin dat het uiteindelijk goed komt, maar we moeten ons beseffen dat het een proces is. Voor ieder individueel paard moet je een eigen pad uitstippelen.”

Werken aan de details
Met Jägerbomb hoopt Moody dit outdoor seizoen de Nations Cup in Compiègne te rijden en de internationale wedstrijd in Wellington. “We zijn in de training nu echt aan de details aan het werken. Dat is een leuke positie om in de zitten. Ik heb al veel paarden naar de Grand Prix opgeleid, maar zo ver als nu ben ik nooit geweest. Jägerbomb scoort heel solide al heel vaak een 7,5, maar we moeten naar de 8’en en hoger. Tot nu toe overtreft hij al onze verwachtingen, dus ik geniet sowieso van alles wat we nu samen meemaken. Als het méér wordt is dat geweldig, als het is wat het nu is, dan is het ook goed”, besluit de Britse amazone.