Het vangen van Dülmener paarden, de laatste wilde paarden in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het vangen van Dülmener paarden, de laatste wilde paarden in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-24 22:14

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Dülmenerpaarden in het natuurgebied Merfelder Bruch.
Foto: Maschinenjunge op Wikimedia Commons/Bokt Wiki

Nordrhein-Westfalen is de thuisbasis van een unieke kudde paarden. In Merfelder Bruch nabij Dülmen leven circa 400 wilde paarden. Eenmaal per jaar vindt er een evenement plaats, dat vele bezoekers naar de weidegronden trekt. Eind mei vindt een indrukwekkend spektakel plaats bij de wilde Dülmenerpaarden: de jonge hengsten worden dan door sterke mannen met hun blote handen gevangen. Maar waarom doen ze dat?

Daarvoor gaan we eerst een stukje terug in de tijd. Want volgens documentatie bestaat de kudde wilde paarden in Dülmen al sinds 1316, en is dus al meer dan 700 jaar oud. Uit dit document blijkt dat de heer van Merfeld in die tijd de rechten verwierf voor een kudde wilde paarden, zo vertelt hoofdboswachter Frederike Rövekamp aan de website WA.de. Men kan ook aannemen dat er in het verleden op de paarden werd gejaagd. Tegenwoordig is dat ondenkbaar, de kudde paarden in de Merfelder Bruch is namelijk uniek in Europa. Volgens Frederike is het zeer zeldzaam dat een dusdanig grote kudde wilde paarden zo onafhankelijk van de mens leeft als de Dülmeners. Opmerkelijk is ook dat ze al zolang op dezelfde plek lopen. Destijds hadden zij volgens het magazine 24Rhein een leefgebied van enkele duizenden hectares grond. Naarmate de landbouw en de bevolkingsgroei toenamen, werd het leefgebied voor de paarden steeds kleiner. Ze moesten op den duur echt vechten voor het gebied waar ze liepen. In het midden van de 19e eeuw werden de Hertog van Croÿ en zijn familie zich bewust van de omstandigheden van de kudde paarden. Op dat moment was deze alarmerend klein. De familie creëerde in het Merfelder Bruch een Pferdebahn, een reservaat van circa 400 hectare groot, waar tegenwoordig zo’n 400 paarden in het wild leven. Zo’n 45% daarvan is bos, 50% uit weilanden en de overige 5% bestaat uit paden, sloten en de piste.

Traditionele vangen van de wilde paarden
Eén keer per jaar, op de laatste zaterdag in mei, verandert deze Pferdebahn bij Dülmen in een grote piste. Dan worden de jonge hengsten uit de kudde gevangen, een traditie die al teruggaat naar 1907 en die noodzakelijk is voor het behoud van de wilde paarden. Onder ‘behoud’ wordt hier verstaan: alle activiteiten die nodig zijn om de populatie te bevorderen en haar bestaan ook voor de toekomst veilig te stellen. Het vangen van de jonge hengsten die geslachtsrijp aan het worden zijn, is hier een onderdeel van. “Normaal gesproken leven de jonge hengsten in een aparte kudde, maar dat is hier niet mogelijk. Daarnaast is het voor de jonge hengsten niet mogelijk om een eigen kudde te vormen, het terrein is hier te klein voor. Dat kan leiden tot rivaliteit tussen de dieren. Op die manier ontstaat er veel stress en door de paarden te vangen, kan dit vermeden worden”, zo legt Frederike uit aan WA.de.

Vooral de manier waarop de paarden gevangen worden, is spectaculair. De paarden worden eerst opgedreven richting de arena, voordat de jonge hengsten gevangen worden. De vangers gebruiken geen gereedschap en vangen de paarden met hun blote handen. Dit kan best nog lang duren. De jonge hengsten opsporen, dat is nog niet zo eenvoudig. “Omdat de kudde in beweging is, vertonen de jonge hengsten op de vangdag niet hun gebruikelijke gedrag. De vangers zoeken daarom eerst naar de eenjarige hengsten, die kun je eenvoudig herkennen”, vertelt Frederike. “De eenjarige paarden zijn nog wat magerder en zijn volop in de rui. De vangers moeten dan echter wel dichterbij komen en bukken om het geslacht te bepalen.” Soms ontsnappen de paarden meerdere keren aan de vangers, maar uiteindelijk moeten de dieren zich dan toch gevangen geven. Aansluitend aan dit spektakel vindt een veiling plaats van de jonge paarden. Hun nieuwe eigenaren kunnen de paarden dan bijvoorbeeld gaan opleiden tot rijpony’s. De nieuwe eigenaren laten de paarden aan mensen wennen en beleren ze. De wilde kant van de dieren gaat op deze manier verloren. Frederike verklaart dit: “de paarden zijn wild, maar niet in de zin van agressief. Ze hebben alleen een sterk gevoel van vrijheid.”

Deze gebeurtenis trekt elk jaar veel bezoekers uit heel Duitsland naar Dülmen, dat ook wel ‘stad van de wilde paarden’ wordt genoemd. Dit jaar vindt de vangst van de wilde paarden plaats op zaterdag 25 mei. De tribuneplaatsen voor dit evenement zijn volgens de website van de organisatie reeds uitverkocht. Er bestaat nog wel een mogelijkheid om de wilde paarden op die dag te zien. Je krijgt dan geen zitplaats op de tribune, maar je kunt wel de paardenbaan verkennen. Gasten zonder zitplaats kunnen dan met name de intocht van de paarden in de baan, rond 15:00 uur, live meemaken. Er wordt wel een kleine bijdrage entree gevraagd. Ook op andere dagen kun je de Pferdebahn bezoeken. Het gebied is van maart/april tot en met 1 november op zaterdag, zondag en feestdagen geopend. Honden zijn op deze terreinen niet toegestaan.

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Het vangen van Dülmener paarden, de laatste wilde paarden in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:16

Zouden ze op de oostvaardersplassen ook moeten doen...

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 00:02

Als ze dat nou in Australie ook konden doen. Ipv van schieten uit de helicopters.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:46

wortel115 schreef:
Als ze dat nou in Australie ook konden doen. Ipv van schieten uit de helicopters.

Als Australië nou ook een groepje had van 400 paarden op 400 hectare (4km2), dan hadden er inderdaad geen helikopters aan te pas gekomen.

Kosciuszko National Park alleen al heeft echter 14.000 paarden en wil terug naar 3.000 op 6.900km2, dat is 690.000 hectare (ja, 0.7 miljoen hectare). Dat is zo groot als Flevoland en Gelderland bij elkaar, ongeveer 1/6e van heel Nederland.

Ik ben echt tegen het afschieten van de paarden vanuit een helikopter, maar dit soort opmerkingen laten heel duidelijk zien hoe ontzettend we ons geen voorstelling kunnen maken van de situatie in Australië.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:04

In de VS worden er wel Mustangs gevangen voor 'rehab'. Dus in die zin zou het ook in Australië ook uitvoerbaar moeten zijn, zou je denken.
Ik kan zo snel niet vinden hoe groot de oppervlaktes zijn waar de Mustangs lopen voor ze naar de vangkralen worden gedreven, maar dat is groot en dat opdrijven gaat (soms/deels) ook met helikopters.

Oh: 28 miljoen acres verdeeld over 10 locaties, vind ik nu. En 86.000 paarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:34

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:39

Het probleem is alleen dat ze al lang onder die 3000 zijn. En er zijn hier ook genoeg rescues die Brumbies willen opvangen, trainen en rehomen. Ze laten alleen niemand in het park om ze op te halen.

Maar het gaat er meer om dat ik absoluut tegen aerial shooting ben. Ze schieten 9 van de 10 keer niet in een keer op de goede plek waardoor er dus een hoop lijden is. Veulens die dood hongeren. Vang kooien zijn gewoon een betere optie.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:46

Mizora schreef:
wortel115 schreef:

Als Australië nou ook een groepje had van 400 paarden op 400 hectare (4km2), dan hadden er inderdaad geen helikopters aan te pas gekomen.

Kosciuszko National Park alleen al heeft echter 14.000 paarden en wil terug naar 3.000 op 6.900km2, dat is 690.000 hectare (ja, 0.7 miljoen hectare). Dat is zo groot als Flevoland en Gelderland bij elkaar, ongeveer 1/6e van heel Nederland.

Ik ben echt tegen het afschieten van de paarden vanuit een helikopter, maar dit soort opmerkingen laten heel duidelijk zien hoe ontzettend we ons geen voorstelling kunnen maken van de situatie in Australië.

Wortel woont in Australië ...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:07

fransje23 schreef:
Een deel van de mustangs gaat ook naar de slacht. Dat is uiteraard niet in de USA zelf want dan is het zielig.

In de VS worden de Mustangs in "holding pens" gehouden......op droge, dorre, stukken grond waar ze langzaam wegkwijnen. Overigens mag er in sommige staten wel geslacht worden https://worldpopulationreview.com/state ... gal-states en in Mexico gebeurt het ook die. Die "holding pens" zijn echt iets vreselijks. De "BLM" beheert die pens en tracht wel om de paarden te verkopen als rijpaard. https://www.blm.gov/whb

Het is al heel wat jaartjes terug dat ik in Dulmen ben geweest tijdens zo'n "vangdag" . Leuke pony's die prima rijpony kunnen worden.

Custom made (western) zadels: https://www.facebook.com/Westernzadels/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:09

wortel115 schreef:
Het probleem is alleen dat ze al lang onder die 3000 zijn. En er zijn hier ook genoeg rescues die Brumbies willen opvangen, trainen en rehomen. Ze laten alleen niemand in het park om ze op te halen.

Maar het gaat er meer om dat ik absoluut tegen aerial shooting ben. Ze schieten 9 van de 10 keer niet in een keer op de goede plek waardoor er dus een hoop lijden is. Veulens die dood hongeren. Vang kooien zijn gewoon een betere optie.

Dat klinkt echt afschuwelijk. |(

Zou inderdaad een stuk prettiger zijn als ze in Australie ook de paarden zouden vangen of vangkralen zouden gebruiken inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:56

Het vangen hier in Dülmener zou wat mij betreft wel anders mogen gaan. Toch ook veel stress omdat ze weg willen rennen van hun vijand. Zou verdovend schieten vanaf de grond niet een betere optie zijn?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:40

Ik heb een korte documentaire gevonden van vorig jaar:

Ik vind het er wel vriendelijk uitzien. Of althans, geen volledige paniek of rare dingen. Paarden zien er ook goed uit. Ze hebben er 34 hengsten uitgehaald en de rest gaat weer terug. Volgens mij is dat best slim beheer.

Die 34 hengsten werden na afloop overigens ook gelijk geveild.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:14

Afbeelding
Hier zo'n Dülmener :D
En als trotse Dulmer-eigenaar ben ik natuurlijk ook eens naar zo'n vangdag geweest. De eerste paar dieren die gevangen worden, gaat relatief makkelijk, die laten zich gewoon meevoeren. Daarna werd de kudde wat onrustiger, maar juist omdat het dus met de hand gaat, blijft het wel vriendelijk! Jonge dieren van hun familie scheiden gaat bijna nooit zonder stress.
Mijn dulmer was goudeerlijk. Zolang je eerlijk naar hem was, was hij ook een fijn, braaf, meewerkend paard. Veel dulmers eindigen als familiepony.
Overigens is eind jaren 80, vanwege een rondwarend virus, de kudde geslonken tot slecht 8 dieren (1 hengst) waardoor er begin jaren 90 wat konik is toegevoegd aan de kudde. Mijn pony was bijvoorbeeld voor minimaal 25% konik.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:12

Leuk om te zien en lezen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie