Voormalig Belgisch Grand Prix-paard Rosantica overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Voormalig Belgisch Grand Prix-paard Rosantica overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 21:38

Eurodressage
Algemeen/sport

Rosantica, het Grand Prix-paard waarmee David Engelen in 2007 in het Belgische team was opgenomen, is overleden. Ze is 30 jaar oud geworden.

Rosantica was een Belgische Warmbloedmerrie van Camus uit de volbloedmerrie La Madeleine xx (v. Saint Philippe xx x Nativio xx)

Sensatie bij de jonge paarden in België
Ze werd gefokt door Roger Janssens bij stoeterij De Verbrande Brug, ten noorden van Brussel.

De elegante vosmerrie was een sensatie bij de jonge paarden in België in 1999-2000. Ze had ondanks haar oude bloedlijnen het uiterlijk van het prototype van het moderne dressuurpaard.

In 1998 won de merrie op driejarige leeftijd de kampioenschappen voor jonge Belgische Warmbloedpaarden en werd ze geselecteerd om het team van dit ras te vertegenwoordigen tijdens de Europese kampioenschappen voor Europees gefokte paarden in Brussel.

Rosantica was onder ruiter Geert van der Borght een sterke deelnemer in het Belgische circuit voor jonge paarden in 1999 en ze werd aan het einde van het jaar reservekampioen. In 1999 won ze bij de vijfjarigen tijdens het Belgische kampioenschap voor jonge dressuurpaarden en werd ze uitgeroepen tot BWP kampioen bij de vijfjarige merries.

In 2000 vertegenwoordigde de combinatie België tijdens de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in Arnhem, waar ze op de 17e plaats stonden in het eindklassement. Dat wonnen ze ook de rubriek voor zesjarigen tijdens de Belgische kampioenschappen voor jonge paarden.

David Engelen
Daarna werd Rosantica verkocht aan de Belgische dressuurruiter David Engelen en kreeg ze van de sponsor het voorvoegstel Arctic.

De combinatie maakte zijn internationaal debuut op Lichte Tour-niveau in 2004 en kwam gedurende 2005 uit op verschillende CDI’s. In 2006 klommen ze op tot Intermediaire II-Grand Prix-niveau.

In 2007 kwam de combinatie goed op stoom op Grand Prix-niveau. Zo kwamen ze aan de start in Stadl Paura, Saumur, La Mandria, Balve, Loingen, Vierzon en Pompadour. Ook werden ze geselecteerd voor het Belgische team voor de Europese kampioenschappen in La Mandria/Turijn, waar ze 48e werden in de Grand Prix met 62.417%. Hun laatste internationale wedstrijd was het CDI Herentals, in september 2007.

Fokmerrie
Rosantica bleef na haar pensioen tot haar laatste dag bij Engelen.

Bij haar fokker Roger Janssens kreeg ze eerder nog drie veulens. In 1999 werd Weltica geboren (v. Welt Hit II) en in 2001 kreeg ze via embryotransplantatie Benfica (v. De Niro) en in 2006 werd Belissima (v. De Niro) geboren. Belissima was de moeder van Galant (v. Escuro), het voormalig internationaal Grand Prix-paard van Lisa Wilcox.

In haar tijd bij David Engelen kreeg ze nog een veulen, de in 2016 geboren Belgische Warmbloedmerrie Miss Rosantica (v. San Amour). Ook zij werd een fokmerrie en bracht een veulen van Picasso van den Bruel (nu vier jaar oud) en een van Breitling W (nu twee jaar oud). Miss Rosantica verwacht nu een veulen van Vitalos.

Rosantica is op 1 mei 2024 ingeslapen.

“Ondanks haar hoge leeftijd en het feit dat ze bij ons in de wei van een lang pensioen heeft genoten, was het toch een onverwacht afscheid”, vertelt Engelen aan Eurodressage. “Ze had al een tijdje een tumor bij haar oog. In het begin had ze er nog geen last van, maar de laatste dagen begon het ineens flink te groeien en was het niet langer te doen. Ze was het eerste paard dat we zelf naar de Grand Prix hebben gereden en de enige met wie we zo’n sterke band hadden.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Jessica24

Re: Voormalig Belgisch Grand Prix-paard Rosantica overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:25

Wat gaaf om te zien dat haar moeder een Engels Volbloed was. De combinatie met het holsteiner bloed is heel goed uitgepakt. Ook in de generaties er na.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:59

Ik kende het dier niet, heb even foto's opgezocht en het Engels volbloed was er wel in te zien. Wel een mooi paard was het. Ook mooi dat ze zo'n hoge leeftijd heeft mogen behalen en daar een fijn pensioen heeft mogen hebben.

Moderatoropmerking:
Foto verwijderd ivm copyright.

Bron: https://www.eurodressage.com/2024/05/15 ... assed-away

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

prompter

Re: Voormalig Belgisch Grand Prix-paard Rosantica overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:15

Dank voor de foto Elisa2, zeker een mooi paard met volbloed kenmerken. Mooi dat ze altijd bij deze familie is gebleven en zo'n hoge leeftijd heeft bereikt.

Extremely rare and Beyond Compare

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:34

Rosantica <3 Die heb ik nog weten geboren worden.
Ze heeft een mooie leeftijd mogen bereiken en een geweldig pensioen gehad.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie