Blinddoeken van paarden: wat is het nut hiervan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Blinddoeken van paarden: wat is het nut hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 20:35

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een paardenoog. Foto: Marlies Trap Fotografie

De vraag uit de titel werd opgepakt door onderzoekers van de Universiteit van Guelph in Canada. Ze kwamen tot een aantal spannende conclusies: in bepaalde noodsituaties kan het gunstig zijn om de ogen van een paard te bedekken. Dit geldt echter niet in alle gevallen.

Het blinddoeken van paarden zou de dieren helpen om het omgaan met een stresssituatie makkelijker te maken: door hun ogen te bedekken, zouden ze minder afgeleid worden door dingen die angst of paniek zouden kunnen veroorzaken en dan vooral in nieuwe, verontrustende of angstaanjagende omgevingen. Maar hoewel deze techniek veel gebruikt wordt, vooral in noodsituaties, is er tot nu toe maar weinig onderzoek naar gedaan.

Onderzoekers Caleigh Copelin, Bryn Hayman, Renée Bergeron en Katrina Merkies van de Universiteit van Guelph wilden hier verandering in aanbrengen. Zij startten een studie over dit onderwerp. Hun onderzoek suggereert dat blinddoeken daadwerkelijk voordeel kan bieden bij het tegenkomen van zichtbare, bedreigende prikkels, vooral in situaties waarin er geen tijdsdruk is.

Echter, in noodsituaties waarin snel gehandeld moet worden, bijvoorbeeld bij het evacueren tijdens een stalbrand, kan het blinddoeken de tijd die nodig is om de paarden uit de noodsituatie te halen, verlengen. Het kan ook leiden tot weerstand en weigerachtig gedrag, wat reddingspogingen kan belemmeren en mogelijk de veiligheid van mens en dier in gevaar kan brengen.

De studie werd uitgevoerd met 33 manegepaarden, die ieder geblinddoekt en zonder blinddoek door een hindernistraject werden geleid. Daarna werden verschillende parameters, zoals de benodigde tijd, de druk op het leidtouw, de hartslag van het paard en de frequentie van vermijdings- of weerstandsgedrag geregistreerd. De uitkomsten tussen de beide groepen paarden werden vervolgens vergeleken.

In totaal hadden de geblinddoekte paarden meer tijd nodig, en bij het leiden vanuit de stal stond er meer druk op het halstertouw dan bij paarden die geen blinddoek droegen. Ze vertoonden ook meer weerstand en weigerachtig gedrag, en hun hartslag lag tijdens het geheel een stuk hoger.

Bij het navigeren door een obstakel dat visueel eng is (een doorgang met zwemnoodles die hun flanken aanraakten), hadden de geblinddoekte paarden juist minder tijd nodig, er stond minder druk op het halstertouw en ze toonden minder weerstand en weigerachtig gedrag dan paarden die niet geblinddoekt waren.

De onderzoekers vermoeden dat het blinddoeken van de paarden gunstig kan zijn in situaties met zichtbare prikkels en waar de tijdsfactor geen rol speelt. Hun conclusie: “in noodsituaties waar de tijdsdruk hoog is, is het gebruiken van een blinddoek niet aan te raden. Dit verlengt de tijd die nodig is om het paard weg te leiden en het roept een weerstand op die het omgaan met het paard moeilijker maakt. In plaats daarvan zou de voorbereiding op noodgevallen in landelijke regio’s zich moeten richten op het geven van training aan hulpverleners over de omgang met paarden. Een verlaagde hartslag bij het voor de tweede keer door het hindernisparcours gaan, suggereert dat het uitvoeren van oefeningen om paarden te laten wennen aan wat er moet gebeuren bij een evacuatie, de kans op succes vergroot. Blinddoeken kunnen wel helpen de controle te verbeteren wanneer een paard problemen heeft met zichtbare enge prikkels en de tijd niet meespeelt.”

Desondanks laten de auteurs wel weten dat er nog meer studies nodig zijn om de effectiviteit van blinddoeken in gesimuleerde noodsituaties realistischer te kunnen beoordelen.

De studie “Compliance or confusion? The usefulness of blindfolding horses as a handling technique” van Caleigh Copelin, Bryn Hayman, Renée Bergeron en Katrina Merkies is in februari 2024 gepubliceerd in het tijdschrift Applied Animal Behaviour Science. De originele versie hiervan, in het Engels, is hier terug te lezen.

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Jorex

Re: Blinddoeken van paarden: wat is het nut hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:46

Ik ken het alleen bij paarden die wakker worden na een narcose bij bvb een castratie zodat ze niet te snel willen opstaan. Oftewel als een manier om een paard rustig te houden als je juist niet wilt dat deze beweegt. Het wordt zelfs bij wilde dieren in Afrika toegepast op die manier (geschoten met verdovingsgeweer en rustig houden). Dus ik snap niet zo goed waarom ze juist door een parcours wilden lopen met geblinddoekte paarden, maar dat is niet de toepassing zoals ik deze ken.

Alex en Jorie <3

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:55

Ik zag een stalgenoot ooit haar paard blinddoeken toen ze een spuit ontworming moest geven, hetgeen altijd erg lastig ging. Met blinddoek ging dat zonder weerstand.
Ikzelf blokkeer het oog van mijn paard altijd tijdens het opmeten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:58

Ik kende een merrie die met blinddoek normaal de trailer op liep.
Zonder blinddoek niet te laden.....

En een oog afdekken werkt ook vaak wanneer je aan die zijde moet zijn met bv een injectie oid
Soms werkt het gewoon....als de rest niet helpt.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:11

Mijn ervaring is dat paarden 'bevriezen' als ze niets meer kunnen zien. Of dat nou een stikdonkere stal is of een blinddoek. Omdat ze niets kunnen zien willen ze niet graag bewegen. Dus meer druk op een halstertouw om ze wél in beweging te krijgen verbaast me niet. Een geblinddoekt paard een trailer op krijgen is ook best lastig, want ze kunnen bv struikelen op de klep omdat ze dat opstapje niet zien, etc.

Blinddoeken met wormpasta geven heb ik hier ook een paar keer moeten doen met een gruwelijk lastig veulen. Datzelfde veulen hield ook op met steigeren en slaan in de box en willen uitbreken als ik de bovendeur dicht deed (dan is het bij mij daadwerkelijk donker, geen ramen, geen lichtdoorlatende dakplaten). Deed je de bovendeur weer open, stond-ie nog op exact dezelfde plek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:16

Hmm, misschien een idee voor mijn overdramatische Welsh merrie. Die kan enorm in paniek raken bij het zetten van een injectie of enting.
De dierenarts die haar eerder altijd behandelde en helaas gestopt is, gaf me de tip mee om haar opvolgers te instrueren om op een andere plek, aan de andere kant, een velletje vd hals te pakken en daar flink in knijpen/omdraaien, zodat ze even kort wordt afgeleid van de kant waar de injectie gezet wordt.
Het werkt, maar je moet wel echt snel zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:29

Jorex schreef:
Dus ik snap niet zo goed waarom ze juist door een parcours wilden lopen met geblinddoekte paarden, maar dat is niet de toepassing zoals ik deze ken.

Dat doen ze neem ik aan om een gecontroleerde situatie te creeren die zo gelijk mogelijk is voor alle paarden. Zo krijg je de zuiverste meetresultaten.

Eigenlijk wel een interessant onderzoek. Ik meende dat het blinddoeken bij bv een stalbrand nog wel toegepast wordt. Dit onderzoek wijst dus uit dat dat contraproductief werkt.

Ik kan me (ondanks hierboven genoemde voorbeelden) moeilijk voorstellen waarom je buiten een noodsituatie een paard wil blinddoeken. Als je die blinddoek nodig hebt heb je of niet goed getraind of je wil iets van je paard dat hij echt niet kan geven.

Eén oog half afdekken als de DA er iets voor iets snap ik wel, dan maak je een paard ook niet blind maar blokkeer je eenzijdig het zicht naar achteren.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:32

Mijn paard had een hoofdwond, waarbij ik deze elke dag moest spoelen met een infuus. Hiervoor had ik verdovingspasta gekregen, maar dat wilde ik liever niet gebruiken. Dus ik deed een handdoekjes over haar hoofd en mevrouw liet zo haar koppie zakken.

we hebben dit later ook geprobeerd bij een andere merrie om haar oren te kunnen knippen. Maar dit werkte echt niet HAHA.

Lenny. You make my dreams come true
Twee groentjes en hun wedstrijd ambitie B+ 10, L1+10, L2 + 11, M1 + 5

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:30

Blinddoek met trailer laden ging bij dat dier prima, gewoon helpen met voetjes op de klep zetten en ze liep daarna gewoon door, je moet ze niet op hun bek laten vallen natuurlijk....

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:13

Ik kan mij oudje alleen maar laden met een blinddoek. Hij gaat er zonder niet in.
Gisteren 1 1/2 uur staan klooien om een paard te laden, ik was er klaar mee dus een blinddoek voor gedaan en hij liep er zo in. Ik vind het wel een fijne manier van trailer laden als ze niet willen.

Pearl Jam (Kardieno x Glock's Zonik) L1 +1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie