Bram Chardon na ongeluk: 'Je hebt echt wel even paniek'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Bram Chardon na ongeluk: 'Je hebt echt wel even paniek'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 18:28

Omroep West
Algemeen

Afbeelding
Bram Chardon - Exloo 2023.
Foto: Ros Fotografie

Het gaat relatief goed met de vier wedstrijdpaarden van Bram Chardon, die dinsdag in paniek in de vaart belandden langs de Rijksstraatweg in Den Hoorn. Na een uur durende reddingsactie staan de dieren inmiddels alweer even veilig bij te komen in hun stallen. 'Als ik ze hier op een rij zie staan, besef ik echt wel dat we geluk hebben gehad.'

Liefdevol stapt de eigenaar de box in van Freddy. 'Eén van mijn allerbeste paarden', zegt hij, terwijl hij de hals van het dier aait. Een voor- en een achterbeen van het dier zitten in het verband. 'Achter heeft-ie schaafwondjes en in het voorbeen zit een hechting.'

Het lijkt relatief mee te vallen, na de grote paniek van twee dagen eerder. Chardon was, net als op andere dagen, met zijn kampioensvierspan onderweg naar het veld naast de manege voor een training, samen met zijn paardenverzorger Camille. 'Er kwamen twee fietsers aan die ik ruimte gaf om te passeren, maar de vrouw kwam waarschijnlijk met haar wiel vlak naast het asfalt terecht en kwam vlak voor de koets ten val.'

Paarden schoten zo de vaart in
In een schrikreactie probeerden de paarden naar rechts weg te draaien, maar de berm was te smal. 'Freddy, die linksvoor liep, ging als eerste het water in en trok het rechterpaard mee. Ze schoten naar het midden van de vaart en trokken zo ook de twee achterste paarden en de koets mee.'

Camille probeerde de achterste paarden nog tegen te houden. 'Maar er was geen redden meer aan', zegt Chardon. Zelf dook hij de vaart in om de hoofden van de twee voorste paarden boven water te houden, terwijl Camille datzelfde deed met de hoofden van de achterste twee paarden.

Het was voor Chardon wel even een moment van paniek. 'Als je hier met z'n tweeën bent met vier paarden van zo'n 550 tot 600 kilo per stuk die allemaal in paniek zijn, dan weet je even niet goed wat je moet doen. Redden is dan natuurlijk prioriteit.'

'Ik schreeuwde zo hard als ik kon. Ik wist dat mijn vader op het veld was, die kwam meteen aangerend en heeft mijn moeder gebeld om hulptroepen van de manege te regelen. Ook is de brandweer gebeld.'

Elk paard had eigen bewaker
Hulptroepen van de manege arriveerden. Zij maakten de paarden los die nog door de koets aan elkaar vastzaten, zodat ze elkaar niet konden meesleuren. 'Daarna hebben we ze een voor een aan de zijkant van het water langs de beschoeiing gezet, waar het wat ondieper was en de bodem wat harder.'

'Een van de achterste paarden, Generaal, zat half vast onder de koets en kon worden bevrijd door een van de medewerkers van Chardon. 'Daarna probeer je alle vier de paarden tegelijk in de gaten te houden. Het zijn alle vier heel dierbare paarden, dus paniek is wel aan de orde.'

Met brandslangen uit water getrokken
De brandweer kwam met drie voertuigen naar de Rijksstraatweg, de politie zette de weg af en daarna begon de echte reddingsactie. De brandweer heeft brandslangen gebruikt als banden om de vier paarden zijwaarts uit het water te trekken.

'Je staat in een overlevingsmodus', blikt Chardon terug. 'Gelukkig was het een relatief warme dag en was het water niet meteen heel koud. En gelukkig hebben Camille en ik geen trap van de paarden gehad. Dan zou er sprake zijn van menselijk letsel en hadden de paarden verder in paniek kunnen raken en nog verder de sloot in kunnen lopen. Eigenlijk is de uitkomst relatief gunstig. Dit had veel erger kunnen zijn.'

'Het was heel heftig, maar ze staan er allemaal nog, zelfstandig in hun box en helder uit de ogen kijkend', zegt Chardon. 'Dit is het span waarmee ik vorig jaar Europees kampioen ben geworden. Het zijn gewoon verschrikkelijk goede paarden waar je de afgelopen jaren een enorme band mee hebt opgebouwd. Ze hebben wilskracht en karakter getoond. Dat bevestigt dat dit echte atleten zijn.'

Begin volgende week staat een wereldbekerwedstrijd mennen op het programma in Frankrijk. Chardon heeft nog niet nagedacht over de vraag of hij daarbij gaat zijn. 'Ik heb wel de bondscoach aan de lijn gehad. Die vroeg uiteraard hoe het met de paarden ging en zei: joh, slaap er twee nachtjes over, kijk hoe de situatie is en neem dan een beslissing.'

Kans op deelname aan wedstrijd lijkt niet groot
Toch lijkt het er een beetje op dat Chardon en de vier onfortuinlijke paarden de wedstrijd in Frankrijk gaan missen. 'Ik heb wel reservepaarden staan', zegt hij. 'Maar de kans dat ik maandag afreis naar Frankrijk is uiteraard niet groot. De kans dat één van deze vier paarden meegaat, is wel uitgesloten.'

Gerelateerd bericht:
[VN] Bram Chardon belandt met vierspan in sloot in Den Hoorn

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:44

Heftig. Maar schrokken ze nu van een klapperend zeil of van de vallende fietser?
Hopelijk gaat het goed met iedereen.

JoyCiej007

Re: Bram Chardon na ongeluk: 'Je hebt echt wel even paniek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:52

Heftig zeg, nachtmerrie van elke menner. Zo zie je maar weer dat het cliche "ongeluk zit in een klein hoekje" even zo goed opgaat voor de absolute wereldtop. Hij heeft echt donders geluk gehad, hoevaak hoor je wel niet dat paard(en) verdrinken, omdat ze door het gewicht van de wagen dieper het water in worden gezogen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:11

pinto_1 schreef:
Heftig. Maar schrokken ze nu van een klapperend zeil of van de vallende fietser?

Vallende fietser als ik het goed lees.

Heftig ongeluk maar wat hebben ze goed gehandeld zeg! Gelukkig is het goed afgelopen allemaal. Dat had inderdaad heel anders af kunnen lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:19

Elisa2 schreef:
pinto_1 schreef:

Vallende fietser als ik het goed lees.

In het andere artikel staat klapperend zijl en in een artikel die op FB voorbij kwam ook, dus snap de verwarring.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:25

Wow, heftig!

Zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita 28 jaar bij ons geweest 1996-juni 2024 Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:35

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:41

Ik neem aan dat bram zelf het beste weet wat er gebeurd is. Als hij een vallende fietser noemt, ga ik er van uit dat het een vallende fietser is. De media weten er altijd een mooie draai aan te geven.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:53

DDDara schreef:
Ik neem aan dat bram zelf het beste weet wat er gebeurd is. Als hij een vallende fietser noemt, ga ik er van uit dat het een vallende fietser is. De media weten er altijd een mooie draai aan te geven.

Dit :=

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 05:47

pinto_1 schreef:

Ik begrijp dat de fietser aan de kant had willen gaan maar voor de koets is gevallen. Dus dan zouden de paarden moeten uitwijken zeg maar

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 06:20

Nog " geluk " gehad inderdaad, dit is al heftig genoeg , maar had veel erger kunnen aflopen.

Wedstrijd lijkt mij inderdaad ook nog niet aan de orde , eerst maar even rustig aan.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 06:40

Ontzettend fijn dat de paarden én mensen oke zijn. Dit is de grootste nachtmerrie van iedere menner.

En goed te lezen dat de keuze van 'ga je rijden in Frankrijk?' bij Bram lijkt te liggen, en niet een gevalletje: 'maar je gaat!!' is. Althans, dat gevoel krijg ik van het artikel en ik hoop ontzettend dat het ook zo is.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:12

Wat een toestand en gelukkig is het goed afgelopen.
Die rijksstraatweg ziet er smal uit, de fietsers konden zeker niet even afstappen en 5 seconden wachten in de berm...
Maar dat is achteraf, het is een ongeluk, en geen expres.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:45

Fietsers realiseren zich vaak niet dat de paarden kunnen schrikken. Wij hadden een keer een meneer in het bos die ons tweespan probeerde in te halen en vlak voor de paarden onderuit gleed. Gelukkig stonden ze meteen stil want hij lag bijna tegen de voorbenen aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie