Luís Júdice Faisca stopt als vicevoorzitter Portugese paardensportbond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Luís Júdice Faisca stopt als vicevoorzitter Portugese paardensportbond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-24 21:53

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Luís Júdice Faisca heeft ontslag genomen als vicevoorzitter van de Portugese paardensportbond (FEP) en als selecteur voor het nationale dressuurteam.

Hij deed dit op 9 mei 2024 middels een open brief aan de Portugese paardensportuitgever Equisport, waarin hij “duidelijk machtsmisbruik en onrechtmatig verkregen functies” noemt als redenen voor zijn ontslag.

Botsing met Kyrklund
Luís António Júdice Pontes Faisca verklaarde eerlijk dat zijn rol als nationale selecteur botste met die van de bondscoach, Kyra Kyrklund.

In zijn brief schreef hij: “als gevolg van lobbyen en druk van buitenaf, wat helaas op dit soort momenten gebeurt, in een duidelijk misbruik van macht en onrechtmatig verkregen functies, in strijd met de statuten van de FEP, hebt u besloten zich te bemoeien met zaken als organisatie van de sportvoorbereiding en competitieve deelname van de nationale teams. Hierbij stond u mij niet toe en respecteerde u mij niet. Dit deed u door de bondscoach van het seniorenteam duidelijk buitensporige en absolute bevoegdheden te geven, die boven de mijne gaan, met betrekking tot het nationale team voor de Olympische Spelen.”

Faisca deinst er niet voor terug om Kyrklund aan te wijzen als de schuldige voor zijn ontevredenheid en ontslag.

“De bondscoach heeft alles gedaan wat zij wilde. Ze heeft zich totaal respectloos gedragen ten opzichte van mijn positie, en heeft willekeurig aanpassingen gedaan aan het plan dat met de ruiters gemaakt was, waar zij haar mening en akkoord voor had gegeven”, verklaart hij.

Dierenwelzijnsactivisten in Compiègne
Faisca schrijft ook dat Kyrklund geen team naar de CDIO 5* FEI Nations Cup in Compiègne wilde afvaardigen, om dat “ze bang was dat er ‘dierenwelzijnsactivisten’ aanwezig zouden zijn bij het concours!”

Hij vervolgt: “Portugal wordt zelden uitgenodigd voor 5*-wedstrijden. Dit jaar zouden 7 van de 8 juryleden van de Olympische Spelen in Compiègne jureren, en het last-minute niet aanwezig zijn bij een belangrijke wedstrijd als deze doet niet veel goeds voor het imago van Portugal.”

Portugal kwam uiteindelijk toch met een team uit tijdens het CDIO Compiègne en eindigde als 9e in het sterke deelnemersveld van de Nations Cup. In het originele team zaten Maria Caetano met Horizonte, Sebastiao Lucas Lopes met Inquito Lezjrias en Joao Moreira met Escobello. Op het laatste moment werd Horizonte vervangen door Hit Plus en viel Lopes uit. Die laatstgenoemde werd vervangen door Carlos Pinto op Joolz de la Gesse.

Fiasca verklaarde: “toen de deadline naderde, was het toch mogelijk om, na wat contacten en met dank aan het begrip en de nationale instelling van de ruiters, een team af te vaardigen naar de Nations Cup in Compiègne. De bondscoach zou echter niet aanwezig zijn!”

Faisca beschuldigt Kyra er ook van bij het CDI Hagen, waar een groep kandidaten voor het Portugese team voor de Olympische Spelen aan deelnam, niet tot het einde te blijven. “Het is erg vreemd dat de bondscoach ervoor koos om te vertrekken voor het einde van de wedstrijd, aangezien zij deze wedstrijd had gekozen. De teams die zich hadden gekwalificeerd voor de CDI4* Grand Prix Special bleven tijdens deze belangrijke wedstrijd dus verstoken van de aanwezigheid van de coach”, zo schrijft hij.

Verouderde selectiecriteria voor Olympische Spelen?
Het lijkt erop dat de mogelijk veranderde criteria om geselecteerd te worden voor het olympisch team, de grootste zorg zijn van Faisca.

“Wat voor mij nog zorgwekkender is, is het feit dat ik enkele dagen geleden via verschillende kanalen informatie ontving dat de coach van plan is om de gepubliceerde rondgestuurde brief van 19 januari 2024, met daarin ‘de selectiecriteria voor de Olympische Spelen 2024 in Parijs’, te veranderen”, zo schrijft hij. “Deze intenties zijn op zijn minst verrassend te noemen, en ze zijn op zich al een niet te tolereren gebrek aan transparantie en onrechtvaardig ten opzichte van de ruiters die proberen aan de criteria te voldoen.”

Fiasca stelt dat deze veranderingen zijn ontstaan om de ruiters te helpen die momenteel de criteria niet kunnen halen. Hij verwijst ook naar de persoonlijke contacten van Kyrklund, namelijk haar privé-leerlingen en haar connecties met de Portuguese Lusitano Breeding Society.

Hij concludeert dan ook dat hij nu geconfronteerd wordt met een “ontoelaatbare situatie van belangenverstrengeling, een situatie die onmiskenbaar in strijd is met de principes van legaliteit, onpartijdigheid en transparantie die ik niet ga opgeven en dat is waarom ik ook niet akkoord ga met de situatie.” Daarom neemt hij ontslag uit zijn functie.

Documentatie
In de laatste alinea van zijn open brief schrijft Faisca dat hij “wil benadrukken dat alles dat ik in mijn brief schrijf, naar behoren is gedocumenteerd. Ik ben natuurlijk beschikbaar om, als dat nodig is, opheldering te geven tijdens de bestuursvergadering van de FEP, het Portugees Olympisch Comité of elke andere instelling of hoofdkwartier. Ik behoud mij hierbij het recht voor om deze brief openbaar te maken, om zo mijn reputatie, striktheid, transparantie en professionaliteit te beschermen.

Eurodressage heeft Faisca gevraagd om meer feitelijke details te sturen over zijn beschuldigingen. De reactie die de site kreeg, was als volgt: “mijn ontslagbrief is erg duidelijk en de genoemde gegevens zijn feitelijk. Dit is een interne zaak voor de federatie, die er geen belang bij heeft om meer publiciteit te krijgen dan ze al heeft.”

Bij navraag bij Kyra of zij inderdaad niet wilde dat er een team naar het CDIO Compiègne zou gaan, vertelde ze aan Eurodressage: “Nee, dat is niet waar. Ik heb het (de dierenwelzijnsactivisten) aangegeven tijdens een van de bijeenkomsten met de ruiters, maar dat was alleen om ze bewust te maken van de huidige, betreurenswaardige situatie met betrekking tot de kritiek op de dressuur. Ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee om ervoor te staan hoe ‘mijn’ ruiters rijden.”

Op de vaag waarom er twee last-minute wissels werden doorgevoerd voor het Portugese team in Compiègne, legt Kyra uit: “vragen over het geselecteerde team moet je aan Luís Faisca stellen. Hij was op dat moment de selecteur van de Portugese teams voor alle competities.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie