Rozemarijn denkt (en doet) mee over een toekomstbestendig CHIO

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14192
Geregistreerd: 20-04-16

Rozemarijn denkt (en doet) mee over een toekomstbestendig CHIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 18:18

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
Maikel van der Vleuten en Beauville Z tijdens CHIO Rotterdam 2022.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


De jeugd heeft de toekomst, dat geldt ook voor het CHIO en de paardensport. We leven in een tijd waar zaken als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid belangrijker zijn dan ooit. Stilstand is achteruitgang en dus willen we de volgende generatie graag hierbij betrekken. Daarom heeft het CHIO een Raad van Kinderen in het leven geroepen. We spraken met een lid van de Raad van Kinderen, Rozemarijn Westdijk.

Het is haar eerste interview vertelt ze en ze doet het helemaal alleen. Maar zo jong als ze is, staat ze duidelijk al haar mannetje. Bijna zonder twijfel en rustig staat ze ons te woord. Rozemarijn: “Ik ben vijftien jaar en woon mijn hele leven al in Groot Ammers. Ik ben in Gorinchem in het ziekenhuis geboren. Ik heb een zus en door haar en mijn moeder ben ik op mijn achtste begonnen met rijden. Heel in het begin was ik bang voor paarden, maar door met mijn moeder mee te gaan, werd ik al snel helemaal verliefd op ze. Ik zit op het Gymnasium in Gorinchem, maar zoals ik het nu zie, zou ik het liefst iets met paarden gaan doen na mijn school. Zelf rijden op hoog niveau of iets organiseren, in ieder geval iets met actie. Ik rijd zelf nu dressuur op mijn eigen Fellpony, een merrie van tien jaar die 1.41m meet. Ik ben vorig jaar begonnen met wedstrijden en we rijden nu L1. Mijn voorbeeld is de Engelse Charlotte Dujardin, zij rijdt zo fijn.”

CHIO Raad van Kinderen
“Vorig jaar las ik op internet over de Raad van Kinderen die het CHIO wilde opzetten. Ik heb de gok gewaagd, gemaild en ik mocht komen. Tot die tijd wist ik nog niets van het evenement en kreeg dan ook veel nieuwe indrukken te verwerken. Qua oppervlak had ik een groter terrein verwacht, maar de locatie in het bos vond ik boven verwachting mooi. De piste was groter dan verwacht en ik verbaasde me over de omvang van de organisatie.”

“De Raad van kinderen bestaat uit ongeveer tien kinderen in de leeftijd van 8 – 18 jaar. Wij kijken wat goed is op het CHIO en wat verbeterd zou kunnen worden. We nemen daarin mee wat haalbaar is en wat niet. We willen het concours toekomstbestendig maken op zoveel mogelijk uitgangspunten. Denk hierbij aan paardenwelzijn, duurzaamheid, publiek en financieel. Vorig jaar was het een dag bijvoorbeeld heel warm en we kijken dan hoe daar mee om te gaan.”

“Tijdens het CHIO hebben we minstens één dag vergadering en ook in de winter komen we bij elkaar. Naar aanleiding hiervan hebben ik een plan en nu houd ik me met de uitvoering daarvan bezig. Daarvoor heb ik onder andere contact met Marleen Warmerdam van Werken als een Paard, die me helpt met de realisatie van mijn plan.”

Werken als een paard stand verkoopt paardenkleding en -spullen
“Het project dat dit jaar zichtbaar zal zijn, de verkoop van nieuwe en tweedehands paardenspullen en -kleding in de Werken als een Paard stand in het Stroodorp. Spullen die iemand niet gebruikt, zijn bij ons van harte welkom. Dit is duurzaam, want ze zijn toch al geproduceerd. De opbrengst gaat naar een goed doel: Werken als een Paard. Er kwamen meerdere doelen in aanmerking, maar dit is een doel waar het CHIO zich al langer voor inzet. Werken als een Paard is er voor kinderen onder andere in achterstandswijken en zorgt ervoor dat ze buiten school leuke en leerzame activiteiten ondernemen.”

Bijna alle dagen op het CHIO
“Tijdens het CHIO wil ik bijna alle dagen in de stand aanwezig zijn. Om te helpen, maar ook voor de ervaring. Ook de andere kinderen uit de Raad zullen aanwezig zijn en ook vrijwilligers van Werken als een Paard zullen helpen met de verkoop. We hopen veel te verkopen!”

“Er is een flyer gemaakt met uitleg over ons project en om spullen in te zamelen, en die doet zijn werk al heb ik gemerkt. Zo krijg ik paardrijles van Jessica van den Bosch en die bracht in de les 'mijn' project ter sprake. Dat vond ik super leuk en grappig dat zij er ook mee bezig is. Ik vind het bijzonder om met een project als dit bezig te zijn, maar ik vind het CHIO ook gewoon heel gezellig. Er is sport, maar veel meer, van alles wat, ik vind het een heel veelzijdig evenement.”

Kom naar de stand!
“Dit jaar gaan we kijken hoe het project loopt. Als het goed gaat, wordt het volgend jaar misschien wel vervolgd, maar dat ligt aan onze projectleidster Marleen Warmerdam en het CHIO. Daarom hoop ik dat iedereen dit jaar naar het CHIO komt en onze stand opzoekt. En iets koopt natuurlijk, goed voor de aarde en goed voor Werken als een Paard! Wie spullen heeft die geschikt zijn voor onze stand, ook graag natuurlijk. Zie hiervoor onze flyer.”

Aldus Rozemarijn uit Groot Ammers, 15 jaar pas. Haar eerste interview, maar dat zou je niet zeggen. Ze vertelde ons achteraf ook nog enigszins verlegen dat ze het super leuk vond om te doen. Respect Rozemarijn! Voor de manier waarop je ons te woord stond, maar zeker ook voor je inzet voor De Raad van Kinderen.