Passie, volharding en fanatisme brengen succes in fokkerij van Kersten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14268
Geregistreerd: 20-04-16

Passie, volharding en fanatisme brengen succes in fokkerij van Kersten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 18:07

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Lars Kersten en Haillilea. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


De overwinning van Lars Kersten met Hallilea in de wereldbekerwedstrijd van Gotenburg afgelopen februari was een succes voor de hele familie. Ook zijn tweelingbroer Niels timmert hard aan de weg in de sport en daarmee volgen beide zoons in de voetsporen van hun vader. Met veel ambitie, doorzettingsvermogen, geduld en passie gaat de familie Kersten samen voor het hoogst haalbare. Niet alleen in de sport, maar ook in de fokkerij. Zo is de Zirocco Blue VDL-dochter Hallilea een van de succesvolle fokproducten van het voormalige hengstenkeuringscommissielid Pieter Kersten.

Het verhaal van familie Kersten bewijst dat intrinsieke kwaliteiten niet alleen bij paarden, maar ook bij mensen erfelijk zijn. Pieter en Bernice hebben hun passie, volharding en fanatisme overgedragen aan hun tweeling Lars en Niels en als een goed geoliede machine werkt het gezin samen op Stal Kersten in het Limburgse Egchel.

Niet te ontmoedigen
Pieter Kersten kan terugkijken op een succesvolle carrière als internationaal springruiter tot op het hoogste niveau, maakte van 2002 tot en met 2011 deel uit van de KWPN-hengstenkeuringscommissie en heeft ook als fokker zijn sporen ruimschoots verdiend. Dat hij ook als trainer een grote bijdrage weet te leveren, wordt bewezen door onder andere zijn beide zoons. De passie voor paarden begon bij Pieter op jonge leeftijd. “Mijn ouders hadden een veebedrijf dat in de jaren 60 werd omgeswitcht naar akkerbouw en mestvarkens. Mijn vader was een voetballiefhebber, en als jonge jongen ben ik ook met voetbal begonnen. Ik ging wel eens kijken bij de ponyclub en daar begonnen voor mij de kriebels. Vanaf dat ik een jaar of tien, elf was, ging ik er elke keer op de fiets naar toe. Op een gegeven moment zeiden andere mensen tegen mijn vader: ‘koop toch eens een pony voor die jongen’, en zo is het begonnen. Toen ik twaalf was kocht hij voor mij een tweejarige pony. Dat was een hele uitdaging, met veel kunst- en vooral vliegwerk heb ik haar zadelmak gekregen”, blikt Pieter terug.

Gondelier-bloed
Twee belangrijke merries in de fokkerij voeren de genen van Gondelier. De Gondelier-dochter Ziriegonda (mv. Liguster) sprong met Pieter internationaal en de 1.35m-springende Concorde-dochter Korfulja kwam uit een moeder van Gondelier. Uit Ziriegonda fokte Pieter meerdere internationale springpaarden, waaronder de Hamilcar-dochter Rizeganda, die later onder de naam Esplanade 7 met McLain Ward en Peter Wylde op het hoogste niveau presteerde. Voorafgaand aan haar sportcarrière had zij al de Corland-dochter Uriegonda gebracht, die later op 1.45m-niveau heeft gepresteerd met onder andere Hank Melse en Jaime en Gonzalo Azcarraga. “Ziriegonda was zelf een heel speciaal paard en thuis kon ik haar bijna niet springen. In de ring was het een fantastische meewerker, en die intrinsieke kwaliteit heeft ze ook doorgegeven aan haar kinderen.”

Hallilea
Een andere succesvolle stam begon Pieter met de Larome x Jasper-merrie (Golden) Lea, opnieuw een merrie die hij zelf gereden heeft en enorm veel vechtlust had. “Die merrie was van Loek Leurs, een fokker hier uit Egchel. Hij had Lea’s moeder en grootmoeder zelf gereden. Nadat ik Lea in de sport heb uitgebracht tot in het 1.35m, heb ik haar ingezet voor de fokkerij. Ik dekte haar bij Mr. Blue en dat leverde Eddie Blue op, die ik -net als Agodinus- later samen had met de gebroeders Schröder en in hun veiling verkocht werd aan Stoeterij Sterrehof. Met Marc Houtzager en Roy Weel heeft hij op 1.55m-niveau gesprongen.” Als hengstenkeuringscommissielid was Pieter nauw betrokken bij de goedkeuring van de Mr. Blue-zoon Zirocco Blue VDL, en daardoor koos hij een jaar na Eddie Blue voor deze hengst. Dat leverde twee jaar op rij een merrie op. De in 2011 geboren Galilea was een kwaliteitsvolle merrie die als zesjarige naar Amerika werd verkocht, en volle zus Hallilea is uitgegroeid tot een van de toppaarden van Stal Kersten. “Dat Hallilea zich zo goed zou gaan ontwikkelen, hadden we van tevoren nooit bedacht. Ik denk dat het een combinatie van meerdere factoren is. Ze was als jong paard heel heet en daardoor niet zo makkelijk te verkopen. We hebben enorm de tijd voor haar opleiding genomen en zo hebben we steeds een stapje vooruit kunnen maken. Ze heeft heel lang 1.10m-, 1.20m- en 1.30m-proeven gelopen. Ze spande zich altijd veel te veel in en ze is wat merrieachtig. Daar komt bij dat ze mooi in de schaduw van andere paarden ervaring op heeft kunnen doen. Hallilea is een heel bijzonder paard, ze heeft veel persoonlijkheid. Het is geweldig wat ze samen met Lars al bereikt heeft.”

Gezamenlijk succes
Dat hard werken beloond wordt, geeft familie Kersten veel voldoening. “Ik ben er trots op hoe we alles samen doen als familie, en dat er af en toe succes bij komt kijken, maakt het extra mooi. De laatste tijd zijn de ogen vooral gericht op Lars, onder meer dankzij Hallilea en een paar goede paarden van Stal Marienshof, maar Niels zit hem weer op de hielen. In het verleden heeft Niels ook een tijd vóór Lars gestaan op de ranking. De successen van beide jongens worden gedragen door de hele familie, ieder succes is van ons allen en het is mooi om te horen dat anderen dat ook zo voelen. En successen met paarden uit onze eigen fokkerij zijn al helemaal speciaal”, besluit Pieter Kersten.