Met de preferente Atleet is het altijd een feestje

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14263
Geregistreerd: 20-04-16

Met de preferente Atleet is het altijd een feestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 18:45

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Eebert, een zoon van Atleet. Foto: Amanda Fotografie


Tijdens KWPN Stallion Show in ’s-Hertogenbosch werd de keurhengst Atleet preferent verklaard, de hoogste onderscheiding die een KWPN-fokhengst kan behalen. Zelf was de zoon van Patijn er uiteraard niet, in 2021 is de hengst naar Amerika gegaan. Zijn geregistreerde eigenaar, William Duffy, was wel in Den Bosch en tezamen met echtgenote Erin namen deze Amerikaanse tuigpaardliefhebbers die eervolle onderscheiding in ontvangst.

Hoe mooi is het dat op dag dat de negentienjarige Atleet preferent werd verklaard zijn fokkwaliteiten nog eens weer bevestigd werden. Zijn driejarige zoon Ruwaldo (mv. Cizandro), van gebroeders Van Manen, is een van de twee premiehengsten is die door mogen naar het verrichtingsonderzoek.

Rijpaardfokker
Ronnie Aalders is als jonge ruiter zeer succesvol met rijpaarden die soms half tuigpaardgefokt zijn. Daarom koopt hij bij zijn buurman Hendrik Smilda de driejarige Sintia, een dochter van Waterman die ster werd met de score 76-72-74. Aalders fokt een rijpaardveulen bij haar maar kennissen raden hem aan Sintia met Patijn te kruisen. Hij volgt die raad op. “Ik heb Wim Cazemier gebeld, daar stond Patijn. Zo begon dan mijn tuigpaardenavontuur. Het jaar erop werd Atleet dus geboren. Ik ben Wim Cazemier nog altijd dankbaar voor de goede begeleiding, we hebben nog steeds contact.” Atleet trekt niet echt veel aandacht en Aalders wil hem wel verkopen. Harold Dekker is uiteindelijk de koper, maar Aalders verkoopt ook Sintia en dat lijkt het einde van zijn tuigpaardenavontuur. Als Atleet het heel best in de sport en fokkerij doet, wil zijn fokker de Waterman-dochter Sintia wel terugkopen, maar hij weet niet waar ze is. Aalders: “Op een dag in 2011 belde een Deense dame en zij vroeg of ik de fokker van Atleet ben. Zij heeft Sintia op stal en wil haar verkopen. Ze weet van Atleet’s goedkeuring. Zij had Sintia onder het zadel gereden. In twee woorden kocht ik haar terug.”

Dekker de ontdekker
Harold Dekker komt bij Aalders om Atleet te schetsen. “Haal hem ook eens even uit de stal”, zegt Dekker. “Zoals hij daar weg draafde, met zóveel buiging in de gewrichten, en met zóveel natuurlijke aanleg. Atleet was een atleet. Hij was toen zo’n vier maanden. Ik bood geld en kon hem voor een normale prijs kopen, niemand had nog echt serieuze belangstelling voor hem getoond. Omdat ik thuis geen plaats had, zette ik hem bij Harmannus Boelens op stal. Die wilde hem meteen kopen en werd voor de helft eigenaar en later kocht hij ook mijn deel erbij. Het doel was hem aanbieden op de hengstenkeuring, maar dat zag Harmannus vervolgens niet zitten. Hij vond hem te klein, investeringen doen richting hengstenkeuring leek Boelens weggegooid geld. Maar ik zag het echt zitten, Atleet was zo’n atletische en technisch goed dravende hengst zonder te bluffen. Hij kwam vanaf de eerste pas direct in de schoft omhoog. En altijd het front erop. Had zijn moeder ook, die zag ook alles. ‘Ik maak hem klaar, kost je niks‘, zei ik tegen Boelens. De eerste keer inspannen heb ik samen met Peters Stevens gedaan. Dat ging direct super. Jans Stevens ging op fiets mee. Hij zag het direct. ‘Dat wordt een hele beste’, zei hij. Hij kreeg gelijk.”

Overweldigend
De reactie van William Duffy: “Ik heb een overweldigend gevoel van waardering voor al die mensen die Atleet hebben gemaakt tot wat hij nu is. Begin 2021 kocht ik Atleet. Veel rijders en trainers hebben aan zijn kampioenschappen gewerkt en vele fokkers hebben vertrouwen in Atleet gehad. Het is voor ons een grote eer om de preferente Atleet op onze stal te hebben. We willen iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt om Atleet deze ongelofelijke prestatie te laten behalen.” Sanne Van Diest-Welling, het nichtje van Wim Cazemier, wint drie kampioenschappen met Atleet. Wat vindt zij van Atleet? “Atleet was een superlieve hengst. Hij genoot van het publiek en ik van hem, het werd altijd een feestje met Atleet. Ik vond het een eer om met zo’n hengst te mogen rijden. Ik trainde hem vaak zelf, maar ook wel samen met Wim of Klaas Buist. Je hoefde eigenlijk niet zoveel aan Atleet te trainen, hij deed alles van nature. Gewoon wat dressuurmatig trainen en hem blij houden. Ik vind dat Atleet deze onderscheiding dik verdiend heeft”, aldus Sanne die de huldiging in Den Bosch via KWPN.tv volgde.