Al 70 paarden opgevangen in Heusden-Zolder

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Al 70 paarden opgevangen in Heusden-Zolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 19:09

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In Heusden-Zolder staat het vogel- en zoogdierenopvangcentrum. Zij vangen altijd al dieren op, maar in de lente zit het centrum altijd vol met jonge vogels en zoogdieren die bijvoorbeeld hun moeder zijn kwijtgeraakt. Er worden ook paarden opgevangen, maar het lijken er steeds meer te worden.

Het opvangcentrum krijgt normaal rond de 100 paarden in een jaar binnen, waarvan een klein deel van de straat geplukt wordt na een ontsnapping uit een wei of paddock. Het grootste deel wordt echter na een verwaarlozing bij ze binnengebracht. Nu hebben ze er al 70 opgevangen.

De opvang kreeg afgelopen week nog 5 paarden en pony's binnen uit Bilzen en Zutendaal. Twee pony's daarvan hadden misvormde hoeven. Hun hoeven hadden al tijden geen hoefsmid gezien maar, alleen een eigenaar die de hoeven behandelde met een slijptol. Dit wordt als mishandeling gezien.

De medewerkers van de opvang zijn erg druk met de verzorging van de paarden en pony's. Het is niet alleen intensief, maar kost ook nog eens veel geld.

Volgens de opvang weten de eigenaren van die dieren niet goed waar waren ze aan begonnen, en zijn de paarden vaak een impuls aankoop. De mensen vergissen zich in de kosten en de tijd die verzorging kost. "Mensen moeten beter nadenken voor ze een paard of ander dier in huis nemen".

Klik op de link van een van de bronnen voor een foto van de misvormde hoeven.


Gebruikte bronnen:

juval

Berichten: 13280
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Al 70 paarden opgevangen in Heusden-Zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:14


pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:38

juval schreef:



Inderdaad.. ik heb bij meerdere opvang locaties een kijkje in de keuken gehad maar dat heeft voor mij het imago zeker niet verhoogd. Ik heb vooral veel dingen gezien waarbij de eigenaar van de opvang anderen liepen af te kraken om zelf als de weldoener uit de bus te komen. Op het management van die stallen was zeker ook wat aan te merken en in vergelijking met hoe mijn eigen paarden erbij staan was het echt ver onder de maat in mijn ogen. Ik zeg niet dat het hier ook zo is maar quotes als “de eigenaar doet de hoeven alleen maar zelf met de slijptol en dat wordt als mishandeling gezien”. Nou steeds meer smeden stappen over op mechanisch bekappen dus dat is per definitie niet meteen mishandeling. En ook steeds meer mensen gaan zelf bekappen door het gebrek aan goede smeden dus ook dat zegt niet 1 op 1 iets..

Er zijn echt genoeg paarden die er niet oké bij staan en ieder die uit zo’n situatie wordt gehaald is er 1. Hartstikke goed. Maar we moeten er wel voor waken dat we de realiteit niet uit het oog verliezen. Dat probeer ik te zeggen eigenlijk met m’n bovenstaande post.

Popstra
Berichten: 13843
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:36

Ja en of dat zo goed is...dat na 1 of ander flut cursusje zelf gaan bekappen :roll:

Als je geen fatsoenlijke verzorging kan betalen dan lekker niet aan een paard beginnen!

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:49

Kijk eens naar de foto van de hoeven in de link. Deze pony's zijn heel terecht in beslag genomen.

Madiba
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-01-24

Re: Al 70 paarden opgevangen in Heusden-Zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:11

In de zomer van 2020 had ik ca 50 kleine pakjes hooi over. Onbemest weidehooi met verschillende grassen en kruiden. De nieuwe oogst moest binnen, en ik moest denken aan al die paarden die het zo moeilijk hadden in die coronatijd. Ik had gelezen dat dit opvangcentrum enorm veel paarden had binnengekregen dat jaar. Dus ik bel ze om hun mijn hooi aan te bieden. Krijg een mevrouw aan de lijn die mij niet begrijpt; nee we kopen geen hooi. Ik wil het u gratis geven, ik zal het komen brengen, ik rij hiervoor 60 kilometer. Eerst stilte aan de andere kant van de lijn en dan op verveelde toon; ja dan moogt ge het komen brengen, dag. Geen dank je wel, zelfs geen vriendelijk woord. Ik heb een ezelopvang gebeld die veel dichterbij zat en die er wel blij mee was en het daar gebracht. Dat centrum in Heusden Zolder hoeft op mij nooit meer te rekenen.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:14

Popstra schreef:
Ja en of dat zo goed is...dat na 1 of ander flut cursusje zelf gaan bekappen :roll:

Als je geen fatsoenlijke verzorging kan betalen dan lekker niet aan een paard beginnen!


Wie zegt dat ik 1 cursusje gedaan heb? Lekker bevooroordeeld vind je niet? :')

Bij mij ging het overigens absoluut niet om het geld. Ik betaalde 55,- per bekapping en hij kwam elke 4 weken. En dat is al 5 jaar geleden ofzo toen de meesten nog 25,- of 30,- betaalden voor hun bekapping. Maar soms zijn omstandigheden dusdanig dat het beter was/is om het zelf te leren. Op aanraden van, en onder begeleiding van mijn eigen hoefsmid wel te verstaan. Ik de tijd dat hij nog wel kwam deed ik de achterhoeven ook al zelf omdat hij het niet voor elkaar kreeg door de ziekte van mijn paard. Ze haalde uit naar hem terwijl het bij mij bij dreigen bleef. En ik wil geen hoefsmid opzadelen met een paard dat niet altijd makkelijk is. Paard kan er niks aan doen, smid ook niet. Dus dit is een prima oplossing. Kan het vandaag even niet? Prima doen we het morgen.

En nee ik had de foto’s in de link nog niet gezien. Dat is wel serieus verwaarloosd ja en ook zeker niet van een jaar. Ik begrijp niet zo goed wat de eigenaar dan gedaan zou hebben met die slijper want hier is al heel erg lang niks af gegaan..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 09-05-24 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:15

Erg sympathiek komt het opvangcentrum in Heusden-Zolder ook niet over op mij. Neemt niet weg dat deze pony's duidelijk geholpen moesten wordenen dat ze het toch maar doen.

Madiba
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-01-24

Re: Al 70 paarden opgevangen in Heusden-Zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:21

mee eens. Misschien hebben ze gewoon een nieuwe telefoniste nodig en doen de dierenverzorgers wel goed hun werk.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:28

Dat is wel heel dringend nodig, ze doet aan klantenbestrijding…. :(